35 050 Wijziging van diverse onderwijswetten door het wijzigen van de systematiek van het in aanmerking brengen voor bekostiging van nieuwe openbare en bijzondere scholen zodat er meer ruimte is voor een nieuw onderwijsaanbod (Wet meer ruimte voor nieuwe scholen)

Nr. 43 AMENDEMENT VAN HET LID KWINT

Ontvangen 1 oktober 2019

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Artikel I, onderdeel D, wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 74, tweede lid, wordt na onderdeel b een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • ba. een beschrijving van de verwachte leerlingenpopulatie en het effect daarvan op segregatie;.

2. In artikel 75, eerste lid, wordt «onderdeel b» vervangen door «onderdelen b en ba».

3. In artikel 75 wordt na het derde lid een lid ingevoegd, luidende:

  • 3a. Indien uit het advies van de inspectie, bedoeld in het eerste lid, naar haar oordeel blijkt dat een toename in segregatie zal plaatsvinden, wijst Onze Minister de aanvraag, bedoeld in artikel 74, eerste lid, af.

4. In artikel 75, tiende lid, wordt na «in het derde» ingevoegd «lid, lid 3a».

II

In artikel II, onderdeel I, wordt artikel 67 als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt «onderdeel b» vervangen door «onderdelen b en ba».

2. Na het vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 4a. Indien uit het advies van de inspectie, bedoeld in het derde lid, naar haar oordeel blijkt dat een toename in segregatie zal plaatsvinden, wijst Onze Minister de aanvraag, bedoeld in het eerste lid af.

3. In het zevende lid wordt na «in het vierde» ingevoegd «lid, lid 4a».

III

In artikel II, onderdeel J, wordt in artikel 67a, tweede lid, na onderdeel b een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • ba. een beschrijving van de verwachte leerlingenpopulatie en het effect daarvan op segregatie;.

IV

In artikel III, onderdeel B, onder 1, wordt in het derde lid na onderdeel b een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • ba. een beschrijving van de verwachte leerlingenpopulatie en het effect daarvan op segregatie;.

V

In artikel III, onderdeel F, wordt artikel 75 als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, wordt «onderdeel b» vervangen door «onderdelen b en ba».

2. Na het derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 3a. Indien uit het advies van de inspectie, bedoeld in het eerste lid, naar haar oordeel blijkt dat een toename in segregatie zal plaatsvinden, wijst Onze Minister de aanvraag, bedoeld in artikel 72, tweede lid, af.

3. In het achtste lid wordt na «in het derde» ingevoegd «lid, lid 3a».

VI

In artikel IV, onderdeel E, wordt artikel 123 als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt «onderdeel b» vervangen door «onderdelen b en ba».

2. Na het vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 4a. Indien uit het advies van de inspectie, bedoeld in het derde lid, naar haar oordeel blijkt dat een toename in segregatie zal plaatsvinden, wijst Onze Minister de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, af.

3. In het vijfde lid wordt na «in het vierde» ingevoegd «lid, lid 4a».

VII

In artikel IV, onderdeel F, wordt in artikel 124, tweede lid, na onderdeel b, een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • ba. een beschrijving van de verwachte leerlingenpopulatie en het effect daarvan op segregatie;.

Toelichting

Dit amendement regelt dat de Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) een segregatietoets uitvoert bij de aanvraag van een nieuw te stichten school. Middels deze segregatietoets gaat de inspectie na welk effect de te stichten school heeft op segregatie. Indien de stichting van de school negatief uitpakt als het gaat om segregatie zal de inspectie een negatief advies uitbrengen aan de Minister waardoor de Minister de aanvraag tot bekostiging moet afwijzen. Als de school niet bijdraagt aan segregatie, of als segregatie zal afnemen, dan zal de inspectie een positief advies uitbrengen aan de Minister ten aanzien van segregatie. De waarborgen in voorliggend wetsvoorstel om segregatie tegen te gaan zijn wat de indiener betreft te minimaal. Met dit amendement wordt verdere segregatie in het onderwijs tegengegaan. De indiener laat het aan de inspectie om de toets vorm te geven, aangezien zij de uitvoering op zich zal nemen.

Kwint

Naar boven