35 050 Wijziging van diverse onderwijswetten door het wijzigen van de systematiek van het in aanmerking brengen voor bekostiging van nieuwe openbare en bijzondere scholen zodat er meer ruimte is voor een nieuw onderwijsaanbod (Wet meer ruimte voor nieuwe scholen)

Nr. 35 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID KWINT TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 17

Ontvangen 18 september 2019

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel D, wordt in artikel 74, tweede lid, onder b, aanhef, «een beschrijving» vervangen door «een wetenschappelijk verantwoorde beschrijving».

II

In artikel II, onderdeel J, wordt in artikel 67a, tweede lid, onder b, aanhef, «een beschrijving» vervangen door «een wetenschappelijk verantwoorde beschrijving».

III

In artikel III, onderdeel B, onder 1, wordt in het voorgestelde derde lid, onderdeel b, aanhef, «het voorgenomen beleid» vervangen door «een wetenschappelijk verantwoorde beschrijving van het voorgenomen beleid».

IV

In artikel IV, onderdeel F, wordt in artikel 124, tweede lid, onder b, aanhef, «een beschrijving» vervangen door «een wetenschappelijk verantwoorde beschrijving van het voorgenomen beleid».

Toelichting

Dit amendement regelt dat de Inspectie van het onderwijs (hierna: inspectie) de wetenschappelijke basis van de didactische, pedagogische en/of levensbeschouwelijke grondslag van de te stichten school meeneemt in de kwaliteitstoets. De inspectie toetst hiermee of het op basis van wetenschappelijk onderzoek aannemelijk is dat de didactische, pedagogische en/of levensbeschouwelijke grondslag leidt tot goede leerresultaten. Grondslagen die dit niet aannemelijk kunnen maken en de mogelijk negatieve gevolgen daarvan voor leerlingen kunnen met dit amendement voorkomen worden. Indien de initiatiefnemer de wetenschappelijke basis van de didactische, pedagogische en/of levensbeschouwelijke grondslag niet kan aantonen, zal de inspectie een negatief advies uitbrengen aan de Minister om de school voor bekostiging in aanmerking te laten komen.

Kwint

Naar boven