Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34950-XII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34950-XII nr. 4 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 afzonderlijk bij wet vastgesteld en ook gewijzigd.
Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
1. |
Leeswijzer |
2 |
|
2. |
Het beleid |
4 |
|
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
4 |
|
2.2 |
De beleidsartikelen |
6 |
|
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
19 |
Algemeen
In het constituerend beraad van 26 oktober 2017 zijn de portefeuilles van het beëdigde kabinet vastgesteld en heeft er een departementale herindeling plaatsgevonden. In de onderstaande tabel wordt aangegeven hoe de portefeuilleverdeling en verantwoordelijkheid in 2017 vanaf dat moment verdeeld waren voor de begrotingsartikelen en -onderdelen van de begroting van HXII. Tevens is de naamgeving van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gewijzigd naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Stcrt 2017, 62720). De herverkavelingen tussen departementen worden niet voor het verslagjaar 2017 doorgevoerd. Daarom wordt voor de Slotwet 2017 de naam Infrastructuur en Milieu aangehouden en staan ook de overgehevelde onderwerpen nog in deze Slotwet.
Verantwoordelijkheidsverdeling Ministers
Artikel (onderdeel) |
Omschrijving |
Beleidsverantwoordelijke Ministers |
Opmerking |
---|---|---|---|
Beleidsartikelen |
|||
11 |
Integraal Waterbeleid |
Minister van IeW |
|
13.01 |
Ruimtelijk Instrumentarium |
Minister van BZK |
|
13.02 |
Geo-informatie |
Minister van BZK |
|
13.03 |
Gebiedsontwikkeling |
Minister van BZK |
|
13.04 |
Ruimtegebruik bodem |
Minister van IenW |
Deel Structuurvisies naar BZK |
13.05 |
Eenvoudig Beter |
Minister van BZK |
|
14 |
Wegen en Verkeersveiligheid |
Minister van IenW |
|
16 |
Openbaar Vervoer en Spoor |
Minister van IenW |
|
17 |
Luchtvaart |
Minister van IenW |
|
18 |
Scheepvaart en Havens |
Minister van IenW |
|
19 |
Klimaat |
Minister van EZK/IenW |
|
19.01 |
Tegengaan Klimaatverandering |
Minister van EZK |
|
19.02 |
Internationaal beleid, Coördinatie en Samenwerking |
Minister van IenW |
Deel Klimaat naar EZK |
20 |
Lucht en Geluid |
Minister van IenW |
|
21 |
Duurzaamheid |
Minister van IenW |
|
22 |
Omgevingsveiligheid en milieurisico’s |
Minister van IenW |
|
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
Minister van IenW |
|
24 |
Handhaving en Toezicht |
Minister van IenW |
|
25 |
Brede Doeluitkering |
Minister van IenW |
|
26 |
Bijdrage Investeringsfondsen1 |
||
Niet-beleidsartikelen |
|||
97 |
Algemeen Departement |
Minister van IenW |
|
98 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
Minister van IenW |
|
99 |
Nominaal en Onvoorzien |
Minister van IenW |
De beleidsverantwoordelijke Minister op het Infrastructuurfonds en het Deltafonds wordt toegelicht in de Slotwet van respectievelijk het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
De opzet en structuur van de onderliggende begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de Rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën. In de Rijksbegrotingsvoorschriften zijn onderstaande uniforme ondergrenzen opgenomen, welke worden gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
Opbouw
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd.
1. In de begroting(wet)staten zijn de wijzigingen op de begrotingsstaten van het jaar 2017 voor de departementale begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) en inzake de agentschappen opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Slotwet.
2. In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen, die op hoofdlijnen inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen die leiden tot wijzing van de begroting. Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
3. In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties in de Tweede suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2018 (Kamerstukken II, 2017–2018, 34 775 XII, nr. 1) toegelicht. De begrotingsmutaties van de najaarsnota worden toegelicht op basis van bovengenoemde staffel en/of beleidsmatig relevant. De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) bij Slotwet is de stand per 31 oktober 2017.
4. In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen, waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Artikel |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting |
7.994,4 |
246,8 |
||
Stand vastgestelde begroting 2017 |
7.994,4 |
246,8 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2017 |
7.871,8 |
276,0 |
||
Stand 2e suppletoire begroting 2016 |
7.301,8 |
218,0 |
||
– Belangrijkste mutaties Slotwet 2017 |
||||
Kader relevante mutaties |
||||
1. |
Partners voor Water (HGIS) |
11 |
– 2,3 |
|
2. |
Icoon Afsluitdijk |
11 |
– 2,0 |
|
3. |
Veiligheidssloopzones |
17 |
– 2,7 |
|
4. |
Zeehavens CN |
18 |
– 1,2 |
|
5. |
Bijdragen HGIS |
19 |
– 1,8 |
|
6. |
Bijstelling ETS-ontvangsten |
19 |
30,7 |
|
7. |
NaNoreg |
22 |
– 1,4 |
– 2,1 |
8. |
Regeringsvliegtuig |
97 |
– 1,6 |
|
9. |
Apparaat |
98 |
– 9,3 |
|
10. |
Thermphos |
99 |
– 27,7 |
|
Diversen |
div. |
– 8,9 |
– 1,4 |
|
Realisatie 2017 |
7.244,9 |
243,2 |
Toelichting
1. Partners voor Water (HGIS)
Dit betreft een teruggave van circa € 0,6 miljoen. Het betreft het programma Partners voor Water 3, dat in uitvoering was bij de RVO en in 2017 formeel is afgesloten.
Daarnaast heeft de RVO circa € 1,7 miljoen aan gemaakte kosten op het subsidieprogramma Partners voor Water 2016–2020 niet in 2017 gefactureerd. Deze zullen naar verwachting begin 2018 worden gefactureerd.
2. Icoon Afsluitdijk
Voor het project de Icoon Afsluitdijk zou in 2017 een bijdrage van de regionale partijen worden ontvangen (€ 2 miljoen) voor de kosten van het versterken van de icoonwaarde van de Afsluitdijk. Deze is echter niet meer ontvangen en wordt nu in 2018 verwacht.
3. Veiligheidssloopzones
De lagere uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt doordat minder woningen in de veiligheidssloopzone zijn aangekocht dan geraamd (€ 2,7 miljoen).
4. Zeehavens Caribisch Nederland
De lagere kasrealisatie (€ 1,2 miljoen) komt voornamelijk door het temporiseren van reguliere opdrachten ten behoeve van de noodhulp aan het Caribisch gebied als gevolg van orkaan Irma.
De gemaakte uitgaven in 2017 voor genoemde noodhulp zijn uiteindelijk gedekt uit het Noodfonds Caribisch Nederland van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
5. Bijdragen HGIS
Dit betreft met name lagere uitgaven in het kader van HGIS omdat in 2017 minder opdrachten zijn verstrekt dan aanvankelijk voorzien en op de wel verstrekte opdrachten zijn minder facturen ontvangen dan geraamd waardoor budget pas volgend jaar nodig is. Daarnaast betreft dit ook lagere realisatie m.b.t. de Wereldbank gelden. In 2017 is besloten om de herbesteding van de via de Wereldbank terugontvangen vrijgevallen CDM-middelen van € 1,5 miljoen later te laten plaatsvinden.
6. ETS-ontvangsten
De emissie veilingopbrengsten in het kader van het Emission Trade System (ETS) zijn € 30,7 miljoen hoger uitgevallen dan geraamd. Dit is het gevolg van het feit dat er 1) meer rechten zijn geveild en 2) de rechten gemiddeld genomen tegen een hogere prijs zijn geveild. De daadwerkelijke (gemiddelde) prijs was € 5,75.
7. NaNoreg
Voor de uitvoering van de EU-programma’s Prosafe en NaNoReg ontvangt het Ministerie van IenM een bijdrage van de Europese Commissie. Met deze bijdrage worden de kosten die het RIVM maakt voor de uitvoering van beide programma’s gefinancierd. De bijdrage is in 2017 geraamd voor € 2,1 miljoen. De Europese Commissie keert de bijdrage echter niet meer in 2017, maar pas in 2018 uit. Dit leidt tot een tekort op het ontvangstenbudget op artikel 22. Hierdoor vindt tevens de uitbetaling aan het RIVM volgend jaar plaats.
8. Regeringsvliegtuig
In de brief (Kamerstukken II 2015–2016 33 400, nr. 79) van 8 juli 2016 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanschaf van een vervangend Regeringsvliegtuig. Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Het koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is getekend en het oude regeringsvliegtuig is verkocht. Een deel van de betaling vindt niet meer in 2017 plaatst waardoor deze middelen doorschuiven naar volgend jaar.
9. Lagere uitgaven apparaat
Het overschot op artikel 98 is voornamelijk het gevolg van lagere uitgaven voor externe inhuur en vanwege lagere ICT uitgaven.
10. Thermphos
Bij de augustusbesluitvorming is besloten tot een reservering voor de complexe sanering van het Zeeuwse industrieterrein Thermphos van € 27,7 miljoen op de begroting Hoofdstuk XII in het jaar 2017 (TK 29 826 nr. 90). Deze reservering is bij Miljoenennota 2018 toegevoegd aan artikel 99 Nominaal en Onvoorzien. Uiteindelijk is deze reservering niet meer in 2017 tot uitputting gekomen.
Artikel 11 Integraal Waterbeleid
11 |
Integraal waterbeleid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
60.825 |
– 2.619 |
37.469 |
– 6.427 |
89.248 |
||
Uitgaven: |
56.206 |
0 |
– 569 |
– 1.186 |
– 3.750 |
50.701 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
95% |
||||||
11.01 |
Algemeen waterbeleid |
44.543 |
0 |
– 1.885 |
– 1.067 |
– 3.261 |
38.330 |
11.01.01 |
Opdrachten |
14.729 |
0 |
– 2.757 |
– 2.317 |
– 1.031 |
8.624 |
11.01.02 |
Subsidies |
11.361 |
0 |
251 |
243 |
– 2.310 |
9.545 |
– Partners voor Water (HGIS) |
11.311 |
0 |
230 |
93 |
– 2.383 |
9.251 |
|
– Overige subsidies |
50 |
0 |
21 |
150 |
73 |
294 |
|
11.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
16.453 |
0 |
621 |
2.220 |
80 |
19.374 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
16.043 |
0 |
581 |
2.170 |
80 |
18.874 |
|
– waarvan bijdrage aan KNMI |
410 |
0 |
40 |
50 |
0 |
500 |
|
11.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
2.000 |
0 |
0 |
– 1.213 |
0 |
787 |
11.02 |
Waterveiligheid |
2.889 |
0 |
279 |
– 3 |
– 108 |
3.057 |
11.02.01 |
Opdrachten |
2.889 |
0 |
279 |
– 3 |
– 108 |
3.057 |
11.03 |
Grote oppervlaktewateren |
2.727 |
0 |
50 |
– 122 |
– 265 |
2.390 |
11.03.01 |
Opdrachten |
2.727 |
0 |
50 |
– 122 |
– 265 |
2.390 |
11.03.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11.04 |
Waterkwaliteit |
6.047 |
0 |
987 |
6 |
– 116 |
6.924 |
11.04.01 |
Opdrachten |
3.148 |
0 |
1.001 |
– 205 |
– 306 |
3.638 |
11.04.02 |
Subsidies |
391 |
0 |
253 |
– 208 |
0 |
436 |
11.04.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
741 |
0 |
– 391 |
0 |
0 |
350 |
11.04.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.767 |
0 |
124 |
419 |
190 |
2.500 |
Ontvangsten |
3.000 |
0 |
43 |
226 |
– 2.043 |
1.226 |
Verplichtingen
Dit betreft voornamelijk de afboeking van verplichtingen op de door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) uitgevoerde programma’s Partners voor Water 3 en synergie Kader Richtlijn Water (KRW). Beide programma’s zijn in 2017 afgerond waarna de resterende verplichtingenruimte administratief is afgeboekt.
11.01 Algemeen Waterbeleid
Opdrachten
De lagere realisatie in 2017 wordt grotendeels verklaard door de vertraging bij het project Icoon Afsluitdijk die is ontstaan omdat sommige concepten in de praktijk technisch lastig uitvoerbaar bleken. Na de formele afronding van het project eind 2017 is de financiële afwikkeling doorgeschoven naar 2018 waar de begrote middelen naar verwachting volledig worden gerealiseerd.
Subsidies
Dit betreft een teruggave van circa € 0,6 miljoen. Het betreft het programma Partners voor Water 3, dat in uitvoering was bij de RVO en in 2017 formeel is afgesloten.
Daarnaast heeft de RVO circa € 1,7 miljoen aan gemaakte kosten op het subsidieprogramma Partners voor Water 2016–2020 niet in 2017 gefactureerd. Deze zullen naar verwachting begin 2018 worden gefactureerd.
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling
13 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
90.220 |
53.184 |
– 6.832 |
24.296 |
160.868 |
||
Uitgaven: |
102.337 |
0 |
53.232 |
– 19.108 |
66 |
136.527 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
94% |
||||||
13.01 |
Ruimtelijk instrumentarium |
9.081 |
0 |
1.494 |
184 |
27 |
10.786 |
13.01.01 |
Opdrachten |
9.081 |
0 |
279 |
– 156 |
16 |
9.220 |
– Wabo |
1.696 |
0 |
– 1.696 |
0 |
0 |
0 |
|
– Architectonisch beleid |
2.920 |
0 |
– 332 |
– 267 |
– 36 |
2.285 |
|
– Overige opdrachten |
4.465 |
0 |
2.307 |
111 |
52 |
6.935 |
|
13.01.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
1.215 |
150 |
11 |
1.376 |
13.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
190 |
0 |
190 |
13.02 |
Geo-informatie |
28.408 |
0 |
4.856 |
– 59 |
512 |
33.717 |
13.02.01 |
Opdrachten |
2.510 |
0 |
5.185 |
– 2.837 |
471 |
5.329 |
13.02.02 |
Subsidies |
690 |
0 |
1.000 |
277 |
0 |
1.967 |
– Basisregistraties |
690 |
0 |
1.000 |
277 |
0 |
1.967 |
|
13.02.06 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's |
25.208 |
0 |
– 1.329 |
2.501 |
41 |
26.421 |
– Kadaster |
25.208 |
0 |
– 1.329 |
2.501 |
41 |
26.421 |
|
13.03 |
Gebiedsontwikkeling |
10.993 |
0 |
– 1.066 |
145 |
– 599 |
9.473 |
13.03.01 |
Opdrachten |
2.642 |
0 |
1.734 |
– 2.257 |
– 823 |
1.296 |
13.03.02 |
Subsidies |
60 |
0 |
0 |
0 |
– 12 |
48 |
13.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
2.402 |
0 |
2.402 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
2.402 |
0 |
2.402 |
|
13.03.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
8.291 |
0 |
– 2.800 |
0 |
236 |
5.727 |
– Projecten BIRK |
4.432 |
0 |
– 2.800 |
1.309 |
236 |
3.177 |
|
– Projecten Nota Ruimte |
1.309 |
0 |
0 |
– 1.309 |
0 |
0 |
|
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied |
2.550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.550 |
|
13.04 |
Ruimtegebruik bodem |
40.721 |
0 |
1.794 |
– 23.399 |
– 393 |
18.723 |
13.04.01 |
Opdrachten |
5.054 |
0 |
1.369 |
– 464 |
– 232 |
5.727 |
13.04.02 |
Subsidies |
12.000 |
0 |
6.204 |
– 10.708 |
3 |
7.499 |
– Bedrijvenregeling |
10.000 |
0 |
681 |
– 9.296 |
0 |
1.385 |
|
– Bodemsanering NS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Subsidies Caribisch Nederland |
0 |
0 |
5.523 |
– 1.412 |
3 |
4.114 |
|
– Overige subsidies |
2.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.000 |
|
13.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
5.846 |
0 |
– 464 |
115 |
0 |
5.497 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
5.846 |
0 |
– 464 |
115 |
0 |
5.497 |
|
13.04.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
17.821 |
0 |
– 5.315 |
– 12.342 |
– 164 |
0 |
– Meerjarenprogramma Bodem |
14.910 |
0 |
– 2.548 |
– 12.198 |
– 164 |
0 |
|
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium |
2.911 |
0 |
– 2.767 |
– 144 |
0 |
0 |
|
13.04.07 |
Bekostiging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– Uitvoering klimaatadaptie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.05 |
Eenvoudig Beter |
13.134 |
0 |
46.154 |
4.021 |
519 |
63.828 |
13.05.01 |
Opdrachten |
6.309 |
0 |
27.145 |
4.135 |
519 |
38.108 |
– Eenvoudig Beter |
6.309 |
0 |
27.145 |
4.135 |
519 |
38.108 |
|
13.05.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
9.000 |
0 |
0 |
9.000 |
13.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
6.825 |
0 |
10.009 |
– 114 |
0 |
16.720 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
6.825 |
0 |
10.009 |
– 114 |
0 |
16.720 |
|
Ontvangsten |
3.824 |
0 |
5.000 |
3.268 |
156 |
12.248 |
Verplichtingen
De hogere realisatie van de verplichtingen komt met name door RWS-activiteiten ten bedrage van € 21,6 miljoen voor het programma ADSO (Aan De Slag met de Omgevingswet).
Daarnaast heeft er bij Ruimtegebruik Bodem een verplichtingenschuif plaats gevonden van 2018 naar 2017 van in totaal € 2,7 miljoen. Het betreft het aangaan van verplichtingen voor opdrachten in 2018 aan Rijkswaterstaat voor het leveren van capaciteit met kennis en expertise op het gebied van Duurzaam Stortbeheer en Serious Simulation. Ook is er een verplichting aangegaan voor het verlenen van een opdracht aan het Interprovinciaal Overleg (IPO) inzake het Landelijk Grondwater Register.1 2
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
14 |
Wegen en verkeersveiligheid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
31.892 |
– 291 |
3.873 |
– 1.835 |
33.639 |
||
Uitgaven: |
34.406 |
0 |
11.215 |
3.612 |
– 3.054 |
46.179 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
77% |
||||||
14.01 |
Netwerk |
17.587 |
0 |
11.565 |
3.713 |
– 2.160 |
30.705 |
14.01.01 |
Opdrachten |
11.790 |
0 |
10.909 |
3.474 |
– 2.107 |
24.066 |
– Beter Benutten |
6.471 |
0 |
11.451 |
4.569 |
– 2.385 |
20.106 |
|
– BOA wegverkeersbeleid |
2.165 |
0 |
– 912 |
150 |
238 |
1.641 |
|
– Wegverkeersbeleid |
1.792 |
0 |
1.012 |
– 1.228 |
107 |
1.683 |
|
– Overige opdrachten |
1.362 |
0 |
– 642 |
– 17 |
– 67 |
636 |
|
14.01.02 |
Subsidies |
1.176 |
0 |
0 |
– 46 |
– 53 |
1.077 |
14.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
4.621 |
0 |
656 |
285 |
0 |
5.562 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
4.621 |
0 |
656 |
285 |
0 |
5.562 |
|
14.02 |
Veiligheid |
16.819 |
0 |
– 350 |
– 101 |
– 894 |
15.474 |
14.02.01 |
Opdrachten |
6.766 |
0 |
– 514 |
– 335 |
– 666 |
5.251 |
14.02.02 |
Subsidies |
8.539 |
0 |
– 352 |
194 |
– 200 |
8.181 |
– VVN |
3.744 |
0 |
– 93 |
55 |
– 183 |
3.523 |
|
– SWOV |
4.020 |
0 |
– 240 |
99 |
– 1 |
3.878 |
|
– Overige subsidies |
775 |
0 |
– 19 |
40 |
– 16 |
780 |
|
14.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
584 |
0 |
0 |
12 |
0 |
596 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
584 |
0 |
0 |
12 |
0 |
596 |
|
14.02.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
– Euro NCAP |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
|
14.02.06 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's |
900 |
0 |
516 |
28 |
– 28 |
1.416 |
– CBR |
900 |
0 |
516 |
28 |
– 28 |
1.416 |
|
Ontvangsten |
6.782 |
0 |
0 |
0 |
– 1.503 |
5.279 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden o.a. veroorzaakt door vertraging van opdrachten (zoals onderzoek fietsongevallen) of het niet doorgaan van opdrachten in 2017. Daarnaast is de subsidievaststelling Veilig Verkeer Nederland (VVN) vertraagd door het opvragen van een nieuwe accountants- verklaring en zijn uitgaven voor de ITS-contracten dit jaar lager uitgevallen vanwege productieproblemen bij leveranciers.
14.01 Netwerk
Opdrachten
De lagere uitgaven bij opdrachten Beter Benutten worden veroorzaakt door vertraging in de productie van een aantal leveranciers met betrekking tot Intelligente Transport Systemen (ITS). De ITS-contracten zijn onderdeel van een publiek private samenwerking waarbij de uitkomsten van testen de financieringsstroom bepalen. Door de vertraging in de productie konden niet alle overeengekomen producten worden geleverd in het vierde kwartaal van 2017.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt doordat er minder ontvangsten zijn binnengekomen van de Stichting Buisleidingenstraat. Hiertegenover staan € 0,5 miljoen aan extra ontvangsten vanuit de bestuurlijke boetes.
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor
16 |
Openbaar vervoer en Spoor |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
9.457 |
– 6.832 |
– 9.158 |
– 839 |
– 7.372 |
||
Uitgaven: |
32.910 |
0 |
– 2.198 |
– 8.696 |
– 3.212 |
18.804 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
91% |
||||||
16.01 |
OV en Spoor |
32.910 |
0 |
– 2.198 |
– 8.696 |
– 3.212 |
18.804 |
16.01.01 |
Opdrachten |
5.973 |
0 |
2.071 |
– 2.314 |
– 1.268 |
4.462 |
– ERTMS |
0 |
0 |
47 |
0 |
0 |
47 |
|
– Overige opdrachten |
5.973 |
0 |
2.024 |
– 2.314 |
– 1.268 |
4.415 |
|
16.01.02 |
Subsidies |
23.562 |
0 |
– 4.141 |
– 6.444 |
– 1.924 |
11.053 |
– GSM-R |
20.283 |
0 |
– 8.999 |
– 7.674 |
– 38 |
3.572 |
|
– Bodemsanering NS percelen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Overige subsidies |
3.279 |
0 |
4.858 |
1.230 |
– 1.886 |
7.481 |
|
16.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.022 |
0 |
– 128 |
18 |
0 |
912 |
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
44 |
0 |
0 |
44 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.022 |
0 |
– 172 |
18 |
0 |
868 |
|
16.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
2.253 |
0 |
0 |
44 |
0 |
2.297 |
– CLU Betuweroute en HSL |
2.253 |
0 |
0 |
44 |
0 |
2.297 |
|
16.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
100 |
0 |
0 |
0 |
– 20 |
80 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
2.702 |
659 |
136 |
3.497 |
16.01 OV en Spoor
Opdrachten
De lagere uitgaven zijn het gevolg van de vorming van het nieuwe kabinet en daaruit voortvloeiend nieuw beleid. Hierdoor is in de loop van 2017 terughoudend omgegaan met het verstrekken van (nieuwe) opdrachten en zijn ook diverse opdrachten vertraagd. Het betreft vooral verschillende opdrachtbudgetten binnen Openbaar Vervoer en Spoor en Unit Strategie.
Subsidies
De lagere uitgaven bij subsidies worden veroorzaakt doordat aanzienlijk minder gebruik is gemaakt van de subsidieregeling Derde Spoor Duitsland (waarbij vervoerders compensatie mogen aanvragen bij ProRail als ze vanwege werkzaamheden aan het Derde spoor in Duitsland omgeleid moeten worden via andere grensovergangen), als gevolg van minder werkzaamheden dan voorzien. De niet uitgeputte middelen worden middels artikel 26 teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
Artikel 17 Luchtvaart
17 |
Luchtvaart |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
11.956 |
– 2.923 |
10.285 |
– 6.835 |
12.483 |
||
Uitgaven: |
14.049 |
0 |
– 31 |
4.656 |
– 3.692 |
14.982 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
1 |
||||||
17.01 |
Luchtvaart |
14.049 |
0 |
– 31 |
4.656 |
– 3.692 |
14.982 |
17.01.01 |
Opdrachten |
8.739 |
0 |
– 823 |
2.615 |
– 3.344 |
7.187 |
– Opdrachten GIS |
3.487 |
0 |
– 37 |
1.390 |
– 3.074 |
1.766 |
|
– Overige opdrachten |
5.252 |
0 |
– 786 |
1.225 |
– 270 |
5.421 |
|
17.01.02 |
Subsidies |
3.664 |
0 |
755 |
2.039 |
– 93 |
6.365 |
17.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
69 |
0 |
37 |
2 |
0 |
108 |
– waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
49 |
0 |
37 |
2 |
0 |
88 |
|
– waarvan bijdrage aan KNMI |
20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20 |
|
17.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.477 |
0 |
0 |
0 |
– 230 |
1.247 |
17.01.06 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's |
100 |
0 |
0 |
0 |
– 25 |
75 |
– LVNL |
100 |
0 |
0 |
0 |
– 25 |
75 |
|
Ontvangsten |
325 |
0 |
833 |
135 |
– 56 |
1.237 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door lagere aangegane verplichtingen voor de behandeling en uitbetaling van schadeclaims Schiphol (€ 4,8 miljoen) en lagere aangegane verplichtingen voor klachtafhandeling- in het kader van Geluidsisolatie Schiphol (GIS) (€ 0,5 miljoen). Daarnaast zijn o.a. een geplande aankoop van een pand in het kader van veiligheidssloopzones niet doorgegaan (€ 0,6 miljoen) en is de contributie aan het International Civil Aviation Organization (ICAO) lager uitgevallen dan geraamd (€ 0,3 miljoen).
17.01 Luchtvaart
Opdrachten
De lagere uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt doordat minder woningen in de veiligheidssloopzone zijn aangekocht dan geraamd (€ 2,7 miljoen). Daarnaast zijn er lagere uitgaven voor de behandeling en uitbetaling van schadeclaims Schiphol (€ 0,3 miljoen).
Artikel 18 Scheepvaart en Havens
18 |
Scheepvaart en Havens |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
11.665 |
23.471 |
7.269 |
– 11.580 |
30.825 |
||
Uitgaven: |
27.752 |
0 |
3.611 |
– 247 |
– 1.707 |
29.409 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
97% |
||||||
18.01 |
Scheepvaart en havens |
27.752 |
0 |
3.611 |
– 247 |
– 1.707 |
29.409 |
18.01.01 |
Opdrachten |
16.908 |
0 |
3.202 |
– 511 |
– 1.392 |
18.207 |
– Topsector logistiek |
15.323 |
0 |
2.830 |
– 1.340 |
– 3 |
16.810 |
|
– Caribisch Nederland |
0 |
0 |
100 |
1.310 |
– 1.269 |
141 |
|
– Overige opdrachten |
1.585 |
0 |
272 |
– 481 |
– 120 |
1.256 |
|
18.01.02 |
Subsidies |
8.225 |
0 |
711 |
– 314 |
– 117 |
8.505 |
– Topsector logistiek |
7.775 |
0 |
75 |
0 |
– 75 |
7.775 |
|
– Overige subsidies |
450 |
0 |
636 |
– 314 |
– 42 |
730 |
|
18.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.441 |
0 |
– 327 |
23 |
0 |
1.137 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.441 |
0 |
– 327 |
23 |
0 |
1.137 |
|
18.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
1.178 |
0 |
25 |
555 |
– 198 |
1.560 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
700 |
69 |
25 |
794 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie is met name het gevolg van de latere gunning van de opdracht tot pier herstel Bonaire en van het feit dat voorziene publicatie van de subsidieregeling topsector logistiek niet in 2017 is gerealiseerd.
18.01 Scheepvaart en havens
Opdrachten
De lagere kasrealisatie komt voornamelijk door het temporiseren van reguliere opdrachten ten behoeve van de noodhulp aan het Caribisch gebied als gevolg van orkaan Irma. De gemaakte uitgaven in 2017 voor genoemde noodhulp zijn uiteindelijk gedekt uit het gevormde Noodfonds Caribisch Nederland van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 19 Klimaat
19 |
Klimaat |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
60.195 |
14.652 |
4.289 |
– 130.138 |
– 51.002 |
||
Uitgaven: |
61.434 |
0 |
17.526 |
– 4.932 |
– 3.553 |
70.475 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
80% |
||||||
19.01 |
Tegengaan klimaatverandering |
13.244 |
0 |
12.167 |
– 7.162 |
– 573 |
17.676 |
19.01.01 |
Opdrachten |
2.506 |
0 |
9.762 |
– 8.325 |
– 542 |
3.401 |
19.01.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
1.987 |
657 |
– 31 |
2.613 |
19.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
10.738 |
0 |
418 |
506 |
0 |
11.662 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI |
398 |
0 |
– 40 |
66 |
0 |
424 |
|
– Waarvan bijdrage aan Nea |
6.934 |
0 |
818 |
375 |
0 |
8.127 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
3.406 |
0 |
– 360 |
65 |
0 |
3.111 |
|
19.02 |
Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking |
48.190 |
0 |
5.359 |
– 192.133 |
– 2.980 |
52.799 |
19.02.01 |
Opdrachten |
7.643 |
0 |
– 1.679 |
– 2.125 |
– 1.191 |
2.648 |
– Uitvoering CDM |
0 |
0 |
0 |
0 |
47 |
47 |
|
– RIVM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Interreg |
322 |
0 |
0 |
– 260 |
– 62 |
0 |
|
– Overige opdrachten |
7.321 |
0 |
– 1.679 |
– 1.865 |
– 1.176 |
2.601 |
|
19.02.02 |
Subsidies |
1.533 |
0 |
– 235 |
– 63.336 |
– 46 |
650 |
– Interreg |
1.533 |
0 |
– 235 |
– 63.336 |
– 46 |
650 |
|
– Overige subsidies |
0 |
0 |
0 |
– 63.336 |
0 |
0 |
|
19.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
36.695 |
0 |
4.873 |
– 63.336 |
18 |
46.008 |
– waarvan bijdrage aan RIVM |
29.308 |
0 |
2.374 |
– 63.336 |
20 |
34.755 |
|
– waarvan bijdrage aan RVO |
7.008 |
0 |
2.619 |
– 63.336 |
– 2 |
11.003 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
379 |
0 |
– 120 |
– 63.336 |
0 |
250 |
|
19.02.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
2.319 |
0 |
2.400 |
– 63.336 |
– 1.761 |
3.493 |
Ontvangsten |
226.500 |
0 |
3.900 |
– 63.336 |
31.733 |
198.797 |
Verplichtingen
In 2017 zijn de raamovereenkomsten met de internationale CDM-uitvoeringsorganisaties financieel afgewikkeld. De resterende verplichtingen van € 127 miljoen zijn afgeboekt.
19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
Opdrachten
Dit betreft met name lagere uitgaven in het kader van HGIS omdat in 2017 minder opdrachten zijn verstrekt dan aanvankelijk voorzien en op de wel verstrekte opdrachten zijn minder facturen ontvangen dan geraamd waardoor budget pas volgend jaar nodig is.
Bijdragen aan internationale organisaties
Dit betreft met name de lagere realisatie m.b.t. de Wereldbank gelden. In 2017 is besloten om de herbesteding van de via de Wereldbank terugontvangen vrijgevallen CDM-middelen van € 1,5 miljoen later te laten plaatsvinden. Daarnaast zijn enkele bedragen lager uitgevallen dan geraamd, en konden in 2017 geplande betalingen deels niet worden gedaan in 2017 en zijn daarom doorgeschoven naar 2018.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de veilingopbrengsten in het kader van het Emission Trade System (ETS) ruim € 30 miljoen hoger zijn uitgevallen dan de vastgestelde raming.
Artikel 20 Lucht en geluid
20 |
Lucht en Geluid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
32.977 |
– 12.074 |
5.408 |
– 26.294 |
17 |
||
Uitgaven: |
30.402 |
0 |
– 11.899 |
1.814 |
246 |
20.563 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
93% |
||||||
20.01 |
Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder |
30.402 |
0 |
– 11.899 |
1.814 |
246 |
20.563 |
20.01.01 |
Opdrachten |
5.013 |
0 |
59 |
1.152 |
283 |
6.507 |
– Verkeersemissies |
1.035 |
0 |
746 |
305 |
360 |
2.446 |
|
– Geluid- en luchtsanering |
3.978 |
0 |
– 1.031 |
– 135 |
913 |
3.725 |
|
– Overige opdrachten |
0 |
0 |
344 |
982 |
– 990 |
336 |
|
20.01.02 |
Subsidies |
1.004 |
0 |
– 1.000 |
0 |
– 4 |
0 |
– Euro 6 en Euro-VI |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Verkeersemissies |
1.004 |
0 |
– 1.000 |
0 |
– 4 |
0 |
|
20.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.419 |
0 |
267 |
36 |
0 |
1.722 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.419 |
0 |
267 |
36 |
0 |
1.722 |
|
20.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
22.020 |
0 |
– 11.400 |
626 |
– 33 |
11.213 |
– NSL |
385 |
0 |
0 |
– 352 |
– 33 |
0 |
|
– Wegverkeerlawaai |
21.635 |
0 |
– 11.400 |
978 |
0 |
11.213 |
|
– Overige bijdrage medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
20.01.07 |
Bekostiging |
946 |
0 |
175 |
0 |
0 |
1.121 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
179 |
179 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie wordt met name veroorzaakt door een afboeking vanwege de lagere realisatie op de subsidie Geluidssanering.
Artikel 21 Duurzaamheid
21 |
Duurzaamheid |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
18.871 |
4.031 |
540 |
– 28.188 |
– 4.746 |
||
Uitgaven: |
20.900 |
0 |
1.649 |
– 232 |
– 576 |
21.741 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
89% |
||||||
21.04 |
Duurzaamheidsinstrumentarium |
1.594 |
0 |
1.576 |
– 2.051 |
– 501 |
618 |
21.04.01 |
Opdrachten |
1.394 |
0 |
1.776 |
– 2.051 |
– 501 |
618 |
21.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
200 |
0 |
– 200 |
0 |
0 |
0 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
200 |
0 |
– 200 |
0 |
0 |
0 |
|
21.05 |
Duurzame Productketens |
16.184 |
0 |
1.866 |
2.302 |
93 |
20.445 |
21.05.01 |
Opdrachten |
8.733 |
0 |
835 |
1.021 |
– 161 |
10.724 |
– Uitvoering Duurzame productketens |
7.182 |
0 |
– 3.290 |
470 |
1.492 |
5.854 |
|
– Caribisch Nederland afvalbeheer |
1.551 |
0 |
1.551 |
0 |
– 1.653 |
1.449 |
|
– Overige opdrachten |
0 |
0 |
2.574 |
551 |
296 |
3.421 |
|
21.05.02 |
Subsidies |
621 |
0 |
822 |
1.140 |
– 42 |
2.541 |
21.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
6.830 |
0 |
209 |
141 |
0 |
7.180 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
6.830 |
0 |
209 |
141 |
0 |
7.180 |
|
21.06 |
Natuurlijk kapitaal |
3.122 |
0 |
– 1.793 |
– 483 |
– 168 |
678 |
21.06.01 |
Opdrachten |
1.460 |
0 |
– 319 |
– 295 |
– 168 |
678 |
21.06.02 |
Subsidies |
287 |
0 |
– 99 |
– 188 |
0 |
0 |
21.06.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.375 |
0 |
– 1.375 |
0 |
0 |
0 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.375 |
0 |
– 1.375 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
591 |
27 |
618 |
Verplichtingen
De openstaande subsidieverplichting inzake verpakkings- en zwerfafval met Stichting Afvalfonds is afgewikkeld en afgeboekt. Daarnaast was een aantal activiteiten nog niet gereed genoeg om tot opdrachtverlening te komen.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
22 |
Omgevingsveiligheid en milieurisico's |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
33.108 |
– 2.881 |
14.680 |
– 6.681 |
38.226 |
||
Uitgaven: |
33.780 |
0 |
9.587 |
4.189 |
– 2.126 |
45.430 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
92% |
||||||
22.01 |
Veiligheid chemische stoffen |
5.853 |
0 |
2.373 |
– 573 |
– 1.786 |
5.867 |
22.01.01 |
Opdrachten |
3.312 |
0 |
1.289 |
– 614 |
– 603 |
3.384 |
22.01.02 |
Subsidies |
600 |
0 |
1.120 |
0 |
– 1.183 |
537 |
– NANoREG |
425 |
910 |
910 |
0 |
– 1.284 |
51 |
|
– Overige subsidies |
175 |
210 |
210 |
0 |
101 |
486 |
|
22.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.941 |
0 |
– 36 |
41 |
0 |
1.946 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.941 |
0 |
– 36 |
41 |
0 |
1.946 |
|
22.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.02 |
Veiligheid biotechnologie |
3.070 |
0 |
0 |
– 170 |
52 |
2.952 |
22.02.01 |
Opdrachten |
3.070 |
0 |
0 |
– 170 |
52 |
2.952 |
22.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.03 |
Veiligheid bedrijven en transport |
24.857 |
0 |
7.214 |
4.932 |
– 392 |
36.611 |
22.03.01 |
Opdrachten |
4.377 |
0 |
– 1.004 |
878 |
– 446 |
3.805 |
– Omgevingsveiligheid |
389 |
0 |
– 535 |
– 49 |
1.500 |
1.305 |
|
– Overige opdrachten |
3.988 |
0 |
– 469 |
927 |
– 1.946 |
2.500 |
|
22.03.02 |
Subsidies |
14.768 |
0 |
9.028 |
3.414 |
88 |
27.298 |
– Asbest en safety deals |
12.278 |
0 |
9.009 |
3.714 |
1.271 |
26.272 |
|
– Overige subsidies |
2.490 |
0 |
19 |
– 300 |
– 1.183 |
1.026 |
|
22.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.666 |
0 |
– 810 |
40 |
0 |
1.896 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.666 |
0 |
– 810 |
40 |
0 |
1.896 |
|
22.03.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– Bijdragen asbestsanering |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Bijdragen programma Externe Veiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Overige bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
22.03.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.03.09 |
Inkomensoverdracht |
3.046 |
0 |
0 |
600 |
– 34 |
3.612 |
Ontvangsten |
675 |
0 |
1.757 |
660 |
– 2.366 |
726 |
Verplichtingen
De onderuitputting van het verplichtingenbudget wordt met name veroorzaakt doordat het in 2017 gepubliceerde budget voor de subsidieregeling Verwijderen Asbestdaken 2018 (dat ten laste van het verplichtingenbudget 2017 is geboekt) € 12,5 miljoen is i.p.v. het geraamde budget van € 15 miljoen. Omdat het budget lager is uitgevallen, zijn er minder verplichtingen aangegaan. Daarnaast heeft publicatie van de subsidieregeling versterken omgevingsveiligheid chemische sector voor 2018 niet in 2017 plaatsgevonden, maar begin 2018 (€ 2 miljoen). De resterende € 1 miljoen budget onderuitputting is vrijgevallen, omdat dit niet is aangewend voor het aangaan van nieuwe opdrachten.
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Subsidies
Voor de uitvoering van de EU-programma’s Prosafe en NaNoReg ontvangt het Ministerie van IenM een bijdrage van de Europese Commissie. Met deze bijdrage worden de kosten die het RIVM maakt voor de uitvoering van beide programma’s gefinancierd. De bijdrage is in 2017 geraamd voor € 2,1 miljoen. De Europese Commissie keert de bijdrage echter niet meer in 2017, maar pas in 2018 uit. Hierdoor vindt de uitbetaling aan het RIVM volgend jaar plaats.
22.03 Veiligheid bedrijven en transport
Opdrachten
De realisatiestand aan de uitgaven kant heeft met name betrekking op opdrachten aan de RVO. De RVO verstrekt de regeling voor omgevingsveiligheid chemische sector. Hiervoor zijn minder subsidies toegekend en uitgekeerd dan aan het begin van het jaar was verwacht (€ 1,5 miljoen).
Subsidies
Eind 2017 het budget voor de subsidieregeling Verwijderen Asbestdaken met € 1,2 miljoen verhoogd. De verhoging kon vanuit de lagere uitgaven subsidieregeling versterken omgevingsveiligheid chemische sector worden gecompenseerd.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door vertraging van de afrekening van de projecten NaNoREG en Prosafe vanuit de Europese Commissie. De afrekening zal plaatsvinden in 2018 in plaats van 2017.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
42.586 |
– 64 |
3.806 |
– 3.240 |
43.088 |
||
Uitgaven: |
41.719 |
0 |
– 137 |
2.446 |
– 69 |
43.959 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
100% |
||||||
23.01 |
Meteorologie en seismologie |
24.690 |
0 |
– 137 |
2.242 |
– 69 |
26.726 |
23.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
23.823 |
0 |
– 210 |
2.242 |
0 |
25.855 |
– Meteorologie |
23.389 |
0 |
– 210 |
2.015 |
0 |
25.194 |
|
– Seismologie |
434 |
0 |
0 |
227 |
0 |
661 |
|
23.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
867 |
0 |
73 |
0 |
– 69 |
871 |
– Contributie WMO (HGIS) |
867 |
0 |
73 |
0 |
– 69 |
871 |
|
23.02 |
Aardobservatie |
17.029 |
0 |
0 |
204 |
0 |
17.233 |
23.02.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
17.029 |
0 |
0 |
204 |
0 |
17.233 |
– Aardobservatie |
17.029 |
0 |
0 |
204 |
0 |
17.233 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden veroorzaakt door een technische correctie waarmee kas en verplichtingen weer in evenwicht worden gebracht. Het verschil is ontstaan doordat er bij de Najaarsnota abusievelijk een te hoog verplichtingenbedrag is toegekend. Dit wordt nu gecorrigeerd.
Artikel 24 Handhaving en toezicht
24 |
Handhaving en toezicht |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
109.561 |
– 4.912 |
2.110 |
0 |
106.759 |
||
Uitgaven: |
109.561 |
0 |
– 4.912 |
2.110 |
0 |
106.759 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
100% |
||||||
24.01 |
Handhaving en toezicht |
109.561 |
0 |
– 4.912 |
2.110 |
0 |
106.759 |
24.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap ILT |
109.561 |
0 |
– 4.912 |
2.110 |
0 |
106.759 |
– Afval, industrie en bedrijven |
24.549 |
0 |
– 1.224 |
421 |
0 |
23.746 |
|
– Rail en wegvervoer |
24.765 |
0 |
– 1.239 |
774 |
0 |
24.300 |
|
– Scheepvaart |
21.089 |
0 |
– 1.026 |
108 |
0 |
20.171 |
|
– Luchtvaart |
17.352 |
0 |
– 852 |
353 |
0 |
16.853 |
|
– Water, producten en stoffen |
21.806 |
0 |
– 571 |
454 |
0 |
21.689 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 25 Brede doeluitkering
25 |
Brede doeluitkering |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
866.780 |
– 6.299 |
18.364 |
47.538 |
926.383 |
||
Uitgaven: |
888.311 |
0 |
26.738 |
15.228 |
0 |
930.277 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
100% |
||||||
25.01 |
Brede doeluitkering |
888.311 |
0 |
26.738 |
15.228 |
0 |
930.277 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door een verplichting van € 26,4 miljoen die is aangegaan om de bijdrage aan BDU regio’s te kunnen verstrekken in 2017 t.b.v. het programma Beter Benutten. De dekking is voorzien op het Infrastructuurfonds vanuit artikel 12. Teneinde de bijdrage BDU voor 2018 op prijspeil 2017 te kunnen verplichten is verplichtingen- ruimte naar voren gehaald ter hoogte van € 6,9 miljoen.3
Daarnaast bleek bij het vastleggen van de verplichting voor 2018, in 2017 reeds verplichtingen voor de beschikking van 2017 te zijn vastgelegd van € 14,2 miljoen.4
Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen
26 |
Bijdrage investeringsfondsen |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
6.168.329 |
– 485.970 |
– 438.147 |
15.629 |
5.259.841 |
||
Uitgaven: |
6.168.329 |
0 |
– 485.970 |
– 427.221 |
4.703 |
5.259.841 |
|
26.01 |
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
5.450.478 |
0 |
– 417.251 |
– 433.108 |
4.703 |
4.604.822 |
26.02 |
Bijdrage aan het Deltafonds |
717.851 |
0 |
– 68.719 |
5.887 |
0 |
655.019 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
Bij Slotwet is een verplichtingencorrectie doorgevoerd, omdat artikel 26 een administratief begrotingstechnisch artikel is waarbij de en kas en verplichtingen aan elkaar gelijk behoren te zijn. Het betreft hier de bijdrage vanuit de beleidsbegroting van Hoofdstuk XII aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van uitgaven die op het fonds worden verantwoord.
Artikel 97 Algemeen departement
97 |
Algemeen departement |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
43.309 |
101.008 |
4.725 |
– 17.259 |
131.783 |
||
Uitgaven: |
50.480 |
0 |
98.105 |
– 30.897 |
– 2.766 |
114.922 |
|
97.01 |
IenM-brede programmamiddelen |
50.480 |
0 |
98.105 |
– 30.897 |
– 2.766 |
114.922 |
97.01.01 |
Opdrachten |
22.618 |
0 |
95.594 |
– 31.621 |
– 2.185 |
84.406 |
– Onderzoeken ANVS |
3.696 |
0 |
– 79 |
72 |
578 |
4.267 |
|
– Overige opdrachten |
18.922 |
0 |
95.673 |
– 31.693 |
– 2.763 |
80.139 |
|
97.01.02 |
Subsidies |
1.430 |
0 |
0 |
392 |
– 481 |
1.341 |
97.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
21.205 |
0 |
2.511 |
332 |
0 |
24.048 |
– waarvan bijdrage aan KNMI |
213 |
0 |
2.370 |
0 |
0 |
2.583 |
|
– waarvan bijdrage aan ILT |
12.188 |
0 |
0 |
224 |
0 |
12.412 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.422 |
0 |
141 |
62 |
0 |
2.625 |
|
– waarvan bijdrage aan RIVM |
6.382 |
0 |
0 |
46 |
0 |
6.428 |
|
97.01.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
5.227 |
0 |
0 |
0 |
– 100 |
5.127 |
– StAB |
5.227 |
0 |
0 |
0 |
– 100 |
5.127 |
|
Ontvangsten |
2.189 |
0 |
0 |
– 893 |
– 960 |
336 |
Verplichtingen
In de brief (Kamerstukken II 2015–2016 33 400, nr. 79) van 8 juli 2016 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanschaf van een vervangend Regeringsvliegtuig. Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Het koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is getekend en het oude regeringsvliegtuig is verkocht. Een deel van de betaling vindt niet meer in 2017 plaatst waardoor deze middelen doorschuiven naar volgend jaar.
97.01 IenM -brede programmamiddelen
Overige opdrachten
Voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig is in 2017 minder uitgegeven dan geraamd. Dit omdat een deel van de betalingen pas in 2018 en 2019 plaats vindt.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn lager dan geraamd. Als gevolg van het uitfaseren van het oude Regeringsvliegtuig zijn er minder vluchten doorbelast aan andere departementen en zijn daarmee de ontvangsten lager. Daarnaast was sprake van diverse vertragingen bij projecten en uitgestelde facturering waardoor verrekening niet in 2017 heeft plaatsgevonden.
Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement
98 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1+2+3+4+5) |
||
Verplichtingen |
317.847 |
21.945 |
– 2.519 |
34.217 |
371.490 |
||
Uitgaven: |
321.827 |
0 |
24.596 |
– 2.723 |
– 9.283 |
334.417 |
|
98.01 |
Personele uitgaven |
218.900 |
0 |
10.284 |
5.212 |
– 6.226 |
228.170 |
– waarvan eigen personeel |
192.144 |
0 |
3.385 |
3.418 |
– 458 |
198.489 |
|
– waarvan externe inhuur |
17.418 |
0 |
7.058 |
2.665 |
– 5.288 |
21.853 |
|
– waarvan overige personele uitgaven |
9.338 |
0 |
– 159 |
– 871 |
– 480 |
7.828 |
|
98.02 |
Materiele uitgaven |
102.927 |
0 |
14.312 |
– 7.935 |
– 3.057 |
106.247 |
– waarvan ICT |
19.845 |
0 |
5.283 |
– 2.807 |
– 504 |
21.817 |
|
– waarvan bijdrage aan SSO's |
54.937 |
0 |
5.381 |
3.256 |
2.981 |
66.555 |
|
– waarvan overige materiële uitgaven |
28.145 |
0 |
3.648 |
– 8.384 |
– 5.534 |
17.875 |
|
Ontvangsten |
3.530 |
0 |
14.202 |
650 |
– 158 |
18.224 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingenrealisatie betreft voornamelijk aangegane opdrachten waarvan de kaseffecten in 2018 en later zijn, o.a. de verlenging van het contract met ATOS voor het beheer van SAP, de Hosting van het Omgevingsloket Online, het systeem voor Elektronisch bestellen en factureren en RSSO ICT. Daarnaast betreft het verplichtingen, aangegaan voor Batenlasten diensten waarvan de ontvangsten/ verrekening niet meer in 2017 zijn gerealiseerd. Hierdoor moeten de verplichtingen die hiermee samenhangen ten laste van artikel 98 worden gebracht. Tot slot gaat het om aangegane inhuurcontracten met kaseffecten in latere jaren. In de brieven naar de Kamer zijn de verplichtingenschuiven op dit artikel nader toegelicht (Kamerstukken II 2017–2018 34 775, nr. 64 en 72).
98.01 Personele uitgaven
De lagere uitgaven voor externe inhuur worden voornamelijk verklaard doordat begrootte kosten inhuur externen uiteindelijk door middel van inbesteding zijn gerealiseerd. Daarnaast zijn de uitgaven voor inhuur lager dan voorzien als gevolg van vertraging bij de (verrekening van) contracten en betaling van facturen, voornamelijk met betrekking tot de projecten Beter Benutten, OVS en Eenvoudig Beter. Voor overige personele uitgaven zijn door verzekeringsmaatschappijen minder kosten in rekening gebracht dan voorzien.
98.02 Materiële uitgaven
De uitgaven voor ICT zijn lager dan begroot. Dit betreft voornamelijk overlopende factureringen en betaling van 2017 naar 2018. De hogere bijdrage aan rijksbrede SSO’s wordt met name veroorzaakt door uitgaven, gedaan voor Baten-Lastendiensten van IenM waarvan de ontvangsten niet meer in 2017 zijn gerealiseerd en deze uitgaven ten laste van artikel 98 moeten worden verantwoord. Lagere uitgaven aan overige materiële kosten zijn het gevolg van opgelopen vertragingen bij diverse projecten o.a de kosten voor aanpassingen aan het pand aan de Rijnstraat worden naar verwachting in 2018 verrekend. Het deel met betrekking tot ERTMS dat niet is uitgegeven wordt teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
99 |
Nominaal en onvoorzien |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties Slotwet |
Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(3+4+5) |
||
Verplichtingen |
21 |
0 |
136.801 |
– 108.772 |
– 28.050 |
0 |
|
Uitgaven: |
21 |
0 |
136.801 |
– 108.772 |
– 28.050 |
0 |
|
Nominaal en onvoorzien |
21 |
0 |
136.801 |
– 108.772 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
Bij de augustusbesluitvorming is besloten tot een reservering voor de complexe sanering van het Zeeuwse industrieterrein Thermphos van € 27,7 miljoen op de begroting Hoofdstuk XII in het jaar 2017 (TK 29 826 nr. 90). Deze reservering is bij Miljoenennota 2018 toegevoegd aan artikel 99 Nominaal en Onvoorzien. Uiteindelijk is deze reservering niet meer in 2017 tot uitputting gekomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34950-XII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.