Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 34934 nr. D |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 34934 nr. D |
Aan de vice-president van de Raad van State
Den Haag, 20 november 2018
De Eerste Kamer heeft thans in behandeling het op 18 oktober 2018 door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel waarmee de EU-Richtlijn betreffende de werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening (IBPV’s)1 wordt geïmplementeerd.
De bij tweede nota van wijziging2 aangebrachte wijzigingen in dit wetsvoorstel werpen bij de leden van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel is belast, enkele vragen op waarover voorlichting als bedoeld in artikel 21a van de Wet op de Raad van State wenselijk wordt geacht. Met voornoemde nota van wijziging wordt in artikel I, onderdeel M, artikel 90a bij onderdeel b namelijk voorgeschreven dat een tweederdemeerderheid van de deelnemers en gewezen deelnemers en een tweederdemeerderheid van de pensioengerechtigden, die hebben gereageerd op een daartoe strekkend schriftelijk verzoek, het voorgenomen besluit met betrekking tot de collectieve waardeoverdracht hebben goedgekeurd. Hiermee is het onderscheid ten opzichte van binnenlandse collectieve waardeoverdrachten – waarvan sommigen al van mening zijn dat er sprake is van een verboden onderscheid op grond van nationaliteit/territorialiteit, maar waarvan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt dat dit onderscheid voortvloeit uit de richtlijn – uitvergroot, door een hogere drempel op te werpen tegen collectieve waardeoverdracht dan de richtlijn voorschrijft.
De commissie acht het gewenst de Afdeling advisering van de Raad van State in de gelegenheid te stellen de Eerste Kamer overwegingen mee te geven ten aanzien van dit bij nota van wijziging geïntroduceerde vereiste van tweederdemeerderheid. Kwalificeert deze verhoogde drempel als een toegestane beperking op de grensoverschrijdende waardeoverdracht volgens de IORP II richtlijn, met inachtneming van de fundamentele vrijheden en rechtsbeginselen van de Europese Unie, waaronder het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie naar nationaliteit? In hoeverre is sprake van een te rechtvaardigen onderscheid? Hoe ver reikt de vrijheid van de lidstaten bij het definiëren overeenkomstig het nationale recht van de meerderheid, zoals artikel 12, lid 3, sub a de lidstaten toestaat?
Met het oog op de implementatiedatum van 13 januari 20193 stelt de Kamer het op prijs de voorlichting zo spoedig mogelijk te ontvangen, zodat zij deze bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel kan betrekken.
De Kamer ziet uw reactie met belangstelling tegemoet.
De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, A. Broekers-Knol
Richtlijn (EU) 2016/2341 ofwel IORP (Institution for Occupational Retirement Provisions) II-richtlijn (PbEU 2016, L 354).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34934-D.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.