34 914 Wijziging van de Spoorwegwet, de Wet personenvervoer 2000 en enige andere wetten in verband met de implementatie van richtlijn (EU) 2016/797 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de Europese Unie (PbEU 2016, L 138/44), richtlijn (EU) 2016/798 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 inzake veiligheid op het spoor (PbEU 2016, L 138/102), richtlijn (EU) 2016/2370 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2016 tot wijziging van Richtlijn 2012/34/EU, met betrekking tot de openstelling van de markt voor het binnenlands passagiersvervoer per spoor en het beheer van de spoorweginfrastructuur (PbEU 2016, L 352/1) en tevens ter goede uitvoering van verordening (EU) 2016/796 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 betreffende het Spoorwegbureau van de Europese Unie en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 881/2004 (PbEU 2016L 138/1) en van verordening (EU) 2016/2338 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2016 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1370/2007, met betrekking tot de openstelling van de markt voor het binnenlands personenvervoer per spoor (PbEU 2016, L 354/22)

G BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juni 2020

Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel ter implementatie van het Vierde Spoorwegpakket (Kamerstukken I, 2018/19, 34 914, nr. 15, d.d. 22 januari 2019) heb ik het Lid Pijlman toegezegd de onderzoeken ter ondersteuning van de besluitvorming in 2020 over de ordening en sturing op het spoor na 2024 aan de Eerste Kamer te doen toekomen. Ik heb deels al voldaan aan mijn toezegging met mijn brief van 19 februari jl. (Kamerstukken I, 2019/20, 34 914, F), waar ik uw Kamer al enkele eerder gepubliceerde onderzoeken inclusief mijn reactie op die onderzoeken heb gestuurd.

Bij deze stuur ik uw Kamer een afschrift van de brief1 met de hoofdlijnen van mijn voorstel voor een integraal besluit voor de marktordening op het spoor na 2024. De brief is heden verstuurd aan de Tweede Kamer. Als bijlagen bij die brief treft u de overige onderzoeken2 aan. Ik heb ook het Evaluatierapport midterm review vervoerconcessie NS, het onderzoek Eénmeting monitor gedecentraliseerde stoptreindiensten Limburg en de Hoofdrapportage internationale benchmark 2019 NS en ProRail betrokken bij mijn besluit. Deze rapporten treft u tevens aan, samen met een afschrift van mijn brief aan de Tweede Kamer over deze midterm reviews van de concessies van NS en ProRail en de internationale benchmark NS en ProRail en de andere onderzoeken die onderdeel zijn van deze brief. De brief over de midterm reviews is gelijktijdig met de brief met de hoofdlijnen van het integrale besluit marktordening op het spoor na 2024 verzonden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Onderzoeken

Onderzoeken die betrokken zijn bij het marktordeningsbesluit en die bijgevoegd zijn bij de brief Hoofdlijnen integrale besluit marktordening spoor:

  • Onderzoek «Vervoerconcessie HRN: praktische voorwaarden en aandachtspunten bij gunning», inno-V met medewerking van ProRail en Van Doorne advocaten (2020). Bijlage bij dit onderzoek is de achtergrondanalyse «Consequenties van mogelijke netwerkindelingen», ProRail (2020);

  • Onderzoek «Ordening HSL-Zuid», Berenschot (2020);

  • Onderzoek «Effecten van Openbaar aanbesteden in het Openbaar Vervoer, Een overzicht van de ervaringen in de periode 2000 – 2020», Decisio/ TwynstraGudde/ inno-V (2020);

  • Onderzoek «Ordening stations, Eigendoms-, exploitatie-, en verantwoordelijkheidsdeling op stations», Royal HaskoningDHV (2020).

Onderzoeken die betrokken zijn bij het marktordeningsbesluit en die bijgevoegd zijn bij de brief Midterm reviews van de concessies van NS en ProRail en de internationale benchmark NS en ProRail:

  • Evaluatierapport midterm review vervoerconcessie NS, Goudappel Coffeng/ Rebel (2020);

  • Onderzoek Eenmeting monitor gedecentraliseerde stoptreindiensten Limburg, Decisio/TwynstraGudde (2020);

  • Hoofdrapportage internationale benchmark 2019 NS en ProRail, NS/ProRail (2020).

Overige onderzoeken bij de brief Midterm reviews van de concessies van NS en ProRail en de internationale benchmark NS en ProRail:

  • Evaluatierapport sturing beheerconcessie ProRail, AEF/ Movares (2019);

  • Evaluatierapport Midterm Review Beheerconcessie ProRail, AEF (2020);

  • Reactie ProRail op evaluatierapport Midterm Review Beheerconcessie ProRail (2020);

  • Internationale benchmark ProRail (2020);

  • Internationale benchmark NS (2020);

  • Beoordeling KiM op Internationale Benchmark ProRail en NS (2020);

  • Brief NS over vertraging infasering ICNG (2020);

Reeds door uw Kamer ontvangen onderzoeken in het kader van het marktordeningsbesluit (Kamerstukken I, 2019/20, 34 914, F):

  • Onderzoek «Gevolgen recht op toegang, Onderzoek naar de gevolgen van recht op toegang tot het binnenlands personenvervoer per spoor», AT Osborne (bijlage bij Brief Uitkomsten onderzoek naar de kansen en bedreigingen van open toegang en vervolgstappen – Kamerstukken II 2019/20, 29 984, nr. 881, d.d. 18-12-2019);

  • Onderzoek «Ervaringen met open toegang van de EU-lidstaten» door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (www.rijksoverheid.nl);

  • Rapport «Eerlijke kansen bij aanbestedingen van regionaal spoorvervoer, Update van de Quickscan personenvervoer 2013» van de Autoriteit Consument en Markt (bijlage bij kamerbrief Reactie op update quickscan Eerlijke kansen bij aanbestedingen van regionaal spoorvervoer – Kamerstukken II 2019/20, 29 984, nr. 882, d.d. 18-12-2019).


X Noot
1

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning.

X Noot
2

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning.

Naar boven