Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 34914 nr. 11 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 34914 nr. 11 |
Ontvangen 3 oktober 2018
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel III worden na onderdeel L twee onderdelen ingevoegd, luidende:
La
In artikel 64, vierde lid, wordt «vier weken» vervangen door «acht weken».
Lb
Artikel 66 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot vijfde en zesde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
4. Onze Minister stelt de Autoriteit Consument en Markt in de gelegenheid advies uit te brengen over het beleidsvoornemen.
2. In het vijfde lid (nieuw) wordt na «het vastgestelde beleidsvoornemen» ingevoegd «tezamen met het advies van de Autoriteit Consument en Markt».
Dit amendement regelt dat ook bij het sluitstuk van de concessieverleningprocedure de Kamer ruimte tijd heeft om de concessie te beoordelen, om zo de rol van de politiek in de concessieverlening te verduidelijken.
Conform de wettelijke procedure van artikel 66 van de wet wordt het beleidsvoornemen tot het verlenen van een concessie voor het hoofdrailnet naar de Kamer gestuurd. De Kamer kan over dit beleidsvoornemen, waarin onder andere een beschrijving van de betrokken markt is opgenomen, besluiten nadere inlichtingen vragen en zelfs besluiten dat de concessieverlening een machtiging bij wet behoeft. Nu in het amendement ook een adviesverplichting wordt opgenomen voor de ACM, kan de Kamer bij de beoordeling van het beleidsvoornemen ook gebruik maken van dit advies.
Ook heeft de Kamer de kans om met de Minister van gedachten te wisselen over het programma van eisen dat voorafgaand aan de concessieverlening wordt vastgesteld.
Tijdens het proces van de concessieverlening zijn er geen speciale informatieverplichtingen opgenomen om de kamer regelmatig te informeren over de stand van zaken bij de concessieverlening. De indiener is echter wel van mening dat dit wel zou moeten, omdat de Kamer niet alleen vooraf, maar ook aan het sluitstuk van de procedure een rol toekomt. Dit amendement dient er dan ook toe om de Kamer geruime tijd te geven om het proces van de concessieverlening en de uitkomst daarvan te bespreken met de Minister. De indiener merkt volledigheidshalve op dat, indien de ontwerp concessie wordt aangeboden vlak voor een reces, de weken van het reces niet meetellen in de weken die de Kamer heeft om de ontwerpconcessie te bespreken met de Minister.
Ziengs
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34914-11.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.