34 775 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2018

Nr. 4 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 september 2017

Hierbij bied ik u het Meerjarenplan 2018–2022 van de Inspectie Leefomgeving en Transport aan1. De ILT wil een stevige toezichthouder zijn die flexibel kan inspelen op veranderingen en zichtbaar bijdraagt aan het publieke belang. Om dit te bereiken is in 2016 een koersverandering ingezet: Koers ILT 2021.

Dit meerjarenplan geeft de breedte van de toezichttaken weer waar de ILT op in zet. Daarnaast laat het de eerste contouren zien van de uitwerking van de koersverandering die de ILT heeft ingezet.

De ILT zet zich in voor veiligheid, zekerheid en vertrouwen op het gebied van transport, infrastructuur, milieu en wonen. Daarmee dient de ILT het publieke belang en de economische positie van Nederland. Via Koers ILT spant de ILT zich in om meer risico- en informatiegestuurd te werken. Het gaat erom nieuwe, soms ongewenste ontwikkelingen tijdig te kunnen signaleren, de maatschappelijke impact ervan te kunnen inschatten en daarnaar te handelen. Daarnaast werkt de ILT aan de verbetering van de vergunningverlening en de dienstverlening. Digitalisering is daarbij een speerpunt. Burgers en organisaties die met ons te maken hebben, staan daarbij centraal. Met dit MJP zet de ILT een belangrijke stap in de uitwerking van deze koers.

De ILT streeft ernaar de schaarse capaciteit zo effectief mogelijk in te zetten. In alles wat de ILT doet, moet de maatschappelijke betekenis duidelijk zijn. De ILT wil transparant zijn over de redenen waarom zij bepaalde keuzes maakt. Deze afweging bestaat uit verschillende elementen: verplichtingen, het handelingsperspectief, de grootte van de risico’s en de maatschappelijke context.

Om de grootte van de risico’s in het taakveld van de ILT te bepalen is in 2016 een methodiek voor een ILT-brede risicoanalyse (IBRA) ontwikkeld. De resultaten van de IBRA heb ik u op 6 juli 2017 gestuurd (Kamerstuk 34 550 XII, nr. 80). In dit MJP worden aan de hand van de uitkomsten van deze risicoanalyse de eerste stappen gezet in de richting van een meer programmatische, inspectiebrede aanpak ten aanzien van de risico’s. De komende tijd wordt de IBRA doorontwikkeld; over de resultaten daarvan wordt u geïnformeerd in het volgende MJP.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven