34 627 Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en van de Gaswet (voortgang energietransitie)

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 december 2016

Het wetsvoorstel Voortgang Energietransitie (hierna: VET) is op 8 december jl. aan uw Kamer aangeboden (Kamerstuk 34 627, nr. 1). Zoals gebruikelijk bij het maken van wetgeving op het gebied van elektriciteit en gas hebben de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) op het concept wetsvoorstel VET een uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets uitgevoerd. Hierbij stuur ik uw Kamer de uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoetsen van de ACM en het SodM op het wetsvoorstel VET1.

Uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets ACM

De ACM concludeert dat het wetsvoorstel handhaafbaar en uitvoerbaar is. De ACM ziet winst in de scherpere afbakening van taken van de netbeheerder, toegestane activiteiten van het netwerkbedrijf en een duidelijkere verankering van toetsing en uitvoering van investeringsplannen. Tegelijkertijd vraagt de ACM aandacht voor enkele punten. Deze zien vooral op de taakafbakening van de netbeheerder en het netwerkbedrijf, de voorwaarden waaronder netbeheerders kunnen deelnemen aan experimenten, het ontbreken van overgangsrecht en de correcte verwijzing in de boetebepalingen. Naar aanleiding van de toetsing door de ACM is het wetsvoorstel op verschillende punten aangepast en is de memorie van toelichting aangevuld.

Punten die niet zijn overgenomen betreffen de overweging om geldende regelingen in de codes ten aanzien van de taken van de netbeheerders in het wetsvoorstel op te nemen en de nadere invulling van de experimenteerbepaling.

Met codes worden de regels bedoeld die de ACM vaststelt voor de energiemarkt. In de codes staan afspraken tussen netbeheerders en de gebruikers van het gas- en elektriciteitsnet. Het is niet het doel van het wetsvoorstel om alle taken die nu via codes zijn vastgelegd alsnog in het wetsvoorstel op te nemen. Dit staat echter niet in de weg voor ACM om afspraken over de uitvoering van bepaalde taken te kunnen blijven maken.

De ACM vindt het belangrijk dat nieuwe activiteiten in experimenten niet ten koste gaan van het bestaande niveau van bescherming van afnemers.

Aangezien de wijze waarop netbeheerders kunnen deelnemen aan experimenten verder ingevuld zal worden in de algemene maatregel van bestuur heeft dit onderdeel niet tot aanpassing geleid. Voor de algemene maatregel van bestuur zal uiteraard ook een uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets worden uitgevoerd, waarbij de ACM op dat moment kan bekijken of dit tot problemen in de handhaafbaarheid en uitvoering leidt.

Uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets SodM

SodM gaat in haar toets voornamelijk in op de artikelen die zien op het veiligheidstoezicht op de Gaswet. SodM geeft aan dat het wetsvoorstel een verbreding geeft van haar toezicht op de Gaswet, maar verwacht daarnaast enkele onbedoelde neveneffecten door de wijze waarop de bepalingen waren geformuleerd. Het gaat er daarbij ten eerste om dat helder moet zijn dat toezicht op de kwaliteit van de gastransportnetten ook het toezicht op de gaskwaliteit behelst en de veiligheid daarvan. Naar aanleiding van deze opmerking is de tekst in het wetsvoorstel aangepast voor wat betreft het toezicht op gaskwaliteit en LNG-installaties en is de memorie van toelichting verduidelijkt voor wat betreft het begrip kwaliteit. Ten tweede merkt SodM op dat SodM niet de geschikte toezichthouder is voor eventuele financiële calamiteiten in het calamiteitenplan. Het calamiteitenplan ziet echter alleen op de voorbereiding van technische calamiteiten in het netwerk van de netbeheerders voor gas. Tot slot maakt SodM melding van vervallen bepalingen over het kwaliteitsniveau en de kwaliteitsindicatoren. Door een andere formulering van de artikelen over de kwaliteitsborging voor het transport van gas zijn deze artikelen vervallen. Deze zullen echter niet geheel verdwijnen, maar in de uitvoeringsregelgeving een plek krijgen.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven