34 350 XVIII Wijziging van de begrotingsstaten van Wonen en Rijksdienst (XVIII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

A.

Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

2

     

B.

Begrotingstoelichting

3

     

1.

Leeswijzer

3

     

2.

Het beleid

3

2.1

Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

3

2.2

De beleidsartikelen

5

 

Artikel 1. Woningmarkt

5

 

Artikel 2. Woonomgeving en bouw

7

 

Artikel 3. Kwaliteit Rijksdienst

9

 

Artikel 6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid

9

     

3.

Baten-lastenagentschappen

10

3.1

Logius

10

3.2

Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk

12

3.3

Shared Service Centrum-ICT Haaglanden (SSC-ICT Haaglanden)

13

3.4

Rijksgebouwendienst

14

3.5

Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf

15

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 4

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:

  • de begrotingsstaat van Wonen en Rijksdienst;

  • de begrotingsstaten inzake de agentschappen.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.

Dit begrotingshoofdstuk is een programma-begroting en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen bij de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is een inhoudelijke toelichting gegeven bij mutaties boven € 1 miljoen.

De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2015.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015

Tweede suppletoire begroting

Opbouw uitgaven (x € 1.000)
 

Art.nr.

2015

Stand ontwerpbegroting 2015

 

3.603.059

     

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

282.491

     

Nieuwe mutaties:

 

420.278

Begrotingsreserve sanering- en

projectsteun woningcorporaties

1

294.495

Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

1

51.871

Huurtoeslag

1

110.000

Revolverend fonds Energiebesparing

gebouwde Omgeving

2

– 35.000

Beleidsprogramma Energiebesparing

2

– 8.524

Beleidsprogramma woningbouw productie

2

7.436

     

Overige mutaties

 

56.722

Stand 2e suppletoire 2015

 

4.362.550

Toelichting

Artikel 1. Woningbouw

Begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties

Per 1 juli 2015 is de herziene Woningwet van kracht geworden. Hierin is ondermeer geregeld dat de taak voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties onder direct gezag van de Minister voor Wonen en Rijksdienst komt te liggen. Tot 1 juli 2015 was deze taak toebedeeld aan het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV). Bij de overdracht van deze taak zijn tevens de fondsmiddelen voor sanering- en projectsteun overgekomen naar de begroting van Wonen en Rijksdienst. Deze middelen worden aangehouden in een begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de initiële storting in deze begrotingsreserve en de uitvoeringskosten.

Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

De Woningstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt als onderdeel van het Herzien saneringsbesluit van 24 juli 2013 van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV), besluit nummer 81, eind 2015 een saneringsbijdrage van afgerond 52 miljoen euro. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de betaling eind 2015 aan WSG (uitgaven) en de onttrekking aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties (ontvangsten).

Huurtoeslag

Bij de Huurtoeslag is op basis van de huidige verwachtingen in 2015 sprake van een overschrijding van per saldo 110 mln. De oorzaak van de overschrijding ligt met name in hogere uitgaven aan voorschotten als gevolg van een hoger aantal aanvragen dan geraamd. De ontvangsten liggen hoger door een snellere vaststelling van de definitieve bijdragen dan verwacht, waardoor in de loop van het jaar meer vorderingen zijn ingesteld.

In de laatste maanden van het jaar kan de omvang van de overschrijding overigens nog significant wijzigen. De definitieve hoogte van de overschrijding zal blijken bij Slotwet (definitieve realisatie 2015). Omdat aanpassingen in de Huurtoeslag in het lopende jaar niet mogelijk zijn, wordt dit tekort betrokken bij de besluitvorming over de begroting 2017.

Artikel 2. Woonomgeving en bouw

Revolverend fonds Energiebesparing gebouwde Omgeving

De middelen voor het Revolverend fonds voor verenigingen van eigenaars komen dit jaar niet tot besteding en worden doorgeschoven naar 2016.

Beleidsprogramma Energiebesparing

De mutatie betreft een budgetneutrale herschikking (van «Opdrachten» naar «Subsidies») binnen het beleidsprogramma Energiebesparing. Door middel van deze herschikking vindt de verantwoording van de uitgaven binnen dit programma plaats op het juiste instrument.

Beleidsprogramma woningbouw productie (agentschap RvO)

De mutatie betreft de bijdrage in de uitvoeringskosten van RVO voor projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Aan RVO is ondermeer een opdracht verstrekt voor de ontwikkeling en uitrol van werkzaamheden die nodig zijn voor de invoering van het energielabel.

2.2 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1. Woningmarkt

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen:

3.377.405

3.515.643

486.673

4.002.316

           

Uitgaven:

3.335.413

3.473.651

498.580

3.972.231

 

Waarvan juridisch verplicht

     

100%

           

1.1

Betaalbaarheid

3.328.246

3.465.484

498.592

3.964.076

 

Subsidies

16.815

14.915

50.847

65.762

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

508

508

– 53

455

 

Bevordering eigen woningbezit (BEW)

15.186

13.286

– 1.058

12.228

 

Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

0

0

51.871

51.871

 

Woonconsumentenorganisaties

1.121

1.121

87

1.208

 

Opdrachten

617

1.367

294.573

295.940

 

Begrotingsreserve sanering- en projectsteun woningcorporaties

0

0

294.495

294.495

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

617

1.337

78

1.415

 

Onderzoek en kennisoverdracht

0

30

0

30

 

Inkomensoverdracht

3.296.844

3.436.011

154.000

3.590.011

 

Huurtoeslag

3.296.844

3.436.011

154.000

3.590.011

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

2.872

0

170

170

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid (Agentschap (RvO)

2.872

0

0

0

 

Overige uitvoeringsinstanties

0

0

170

170

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

10.291

11.691

502

12.193

 

Huurcommissie

9.976

11.376

672

12.048

 

Overige uitvoeringsinstanties

315

315

– 170

145

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

807

1.500

– 1.500

0

 

Overige uitvoeringsinstanties

807

1.500

– 1.500

0

           

1.2

Onderzoek en kennisoverdracht

7.167

8.167

– 12

8.155

 

Subsidies

1.801

1.801

1.150

2.951

 

Samenwerkende kennisinstellingen e.a.

1.801

1.801

1.150

2.951

 

Opdrachten

5.366

6.366

– 1.162

5.204

 

Basisonderzoek en verkenningen

5.366

6.366

– 1.162

5.204

           

Ontvangsten:

501.116

446.072

390.548

836.620

1.1 Betaalbaarheid

Subsidies

Bevordering eigen woningbezit (BEW)

Betreft een technische herschikking van budgetten.

Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

De Woningstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt als onderdeel van het Herzien saneringsbesluit van 24 juli 2013 van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV), besluit nummer 81, eind 2015 een saneringsbijdrage van afgerond 52 miljoen euro. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de betaling eind 2015 aan WSG (uitgaven) en de onttrekking aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties (ontvangsten).

Opdrachten

Begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties

Per 1 juli 2015 is de herziene Woningwet van kracht geworden. Hierin is ondermeer geregeld dat de taak voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties onder direct gezag van de Minister voor Wonen en Rijksdienst komt te liggen. Tot 1 juli 2015 was deze taak toebedeeld aan het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV). Bij de overdracht van deze taak zijn tevens de fondsmiddelen voor sanering- en projectsteun overgekomen naar de begroting van Wonen en Rijksdienst. Deze middelen worden aangehouden in een begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de initiële storting in deze begrotingsreserve en de uitvoeringskosten.

Inkomensoverdracht

Huurtoeslag

Bij de Huurtoeslag is op basis van de huidige verwachtingen in 2015 sprake van een overschrijding van per saldo 110 mln. De oorzaak van de overschrijding ligt met name in hogere uitgaven aan voorschotten als gevolg van een hoger aantal aanvragen dan geraamd. De ontvangsten liggen hoger door een snellere vaststelling van de definitieve bijdragen dan verwacht, waardoor in de loop van het jaar meer vorderingen zijn ingesteld.

In de laatste maanden van het jaar kan de omvang van de overschrijding overigens nog significant wijzigen. De definitieve hoogte van de overschrijding zal blijken bij Slotwet (definitieve realisatie 2015). Omdat aanpassingen in de Huurtoeslag in het lopende jaar niet mogelijk zijn, wordt dit tekort betrokken bij de besluitvorming over de begroting 2017.

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Overige uitvoeringsinstanties

Voor de uitvoering door de Belastingdienst van de verhuurdersheffing en de inkomensafhankelijke huurverhoging (IAH) wordt 3,4 miljoen overgeheveld naar de begroting van Financiën (IXB). Een deel (2,5 mln.) van de hiervoor beschikbare middelen wordt daartoe overgeheveld van het centrale apparaatsartikel op de begroting van Binnenlandse Zaken (VII).

1.2 Onderzoek en kennisoverdracht

Subsidies

Samenwerkende kennisinstellingen e.a.

Betreft een technische herschikking van budgetten.

Opdrachten

Basisonderzoek en verkenningen

Betreft een technische herschikking van budgetten.

Ontvangsten

Begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties / Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

Zie hiervoor de toelichting bij de uitgaven voor artikel 1.1. Betaalbaarheid.

Beleidsartikel 2. Woonomgeving en bouw

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen:

249.123

322.799

– 181.359

141.440

           

Uitgaven:

101.623

175.299

– 31.359

143.940

 

Waarvan juridisch verplicht

     

95%

           

2.1

Energie en bouwkwaliteit

63.490

80.958

– 36.724

44.234

 

Subsidies

44.860

69.397

– 26.993

42.404

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

8.200

6.487

3.922

10.409

 

Beleidsprogramma bouwregelgeving

600

1.850

1.110

2.960

 

Energiebesparing verhuurders

400

400

– 400

0

 

FES IAGO

0

360

3.375

3.735

 

Innovatieregelingen gebouwde omgeving

360

0

0

0

 

Revolverend fonds EGO

35.000

60.000

– 35.000

25.000

 

Tijdelijke regeling blok voor blok

300

300

0

300

 

Opdrachten

18.630

11.561

– 9.731

1.830

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

16.538

9.219

– 8.524

695

 

Beleidsprogramma bouwregelgeving

2.092

2.342

– 1.207

1.135

           

2.2

Woningbouwproductie

8.920

18.459

6.452

24.911

 

Subsidies

200

200

165

365

 

Beleidsprogramma woningbouwproductie

200

200

165

365

 

Opdrachten

863

1.723

– 1.149

574

 

Beleidsprogramma woningbouwproductie

863

1.723

– 1.149

574

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

7.857

16.536

7.436

23.972

 

Beleidsprogramma woningbouwproductie (Agentschap RvO)

7.857

16.536

7.436

23.972

           

2.3

Kwaliteit woonomgeving

13.813

2.682

– 1.087

1.595

 

Subsidies

0

0

1.199

1.199

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

0

0

1.199

1.199

 

Opdrachten

13.813

2.682

– 2.286

396

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

3.813

2.183

– 1.787

396

 

Wijkverpleegkundigen

10.000

499

– 499

0

           

2.4

Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

15.400

73.200

0

73.200

 

Leningen

15.000

72.800

0

72.800

 

Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders

15.000

72.800

0

72.800

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

400

400

0

400

 

Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

400

400

0

400

           

Ontvangsten:

91

91

0

91

2.1 Energie en bouwkwaliteit

Subsidies

Beleidsprogramma energiebesparing

De mutatie betreft enerzijds een budgetneutrale herschikking binnen het beleidsprogramma energiebesparing en anderzijds een opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor het grotendeels uitvoeren van de werkzaamheden (ontwikkeling en uitrol) voor de invoering van het energielabel.

Beleidsprogramma bouw regelgeving

Betreft een technische herschikking van budgetten.

FES IAGO

Deze mutatie betreft een overboeking van de innovatiebudgetten NESK (Naar energieneutrale scholen) en NEW (Naar energieneutraal wonen) door het Ministerie van EZ.

Revolverend fonds Energiebesparing gebouwde Omgeving

De middelen voor het Revolverend fonds voor verenigingen van eigenaars komen dit jaar niet tot besteding en worden doorgeschoven naar 2016.

Opdrachten

Beleidsprogramma energiebesparing

De mutatie betreft een budgetneutrale herschikking (van «Opdrachten» naar «Subsidies») binnen het beleidsprogramma Energiebesparing. Door middel van deze herschikking vindt de verantwoording van de uitgaven binnen dit programma plaats op het juiste instrument.

Beleidsprogramma bouwregelgeving

De mutatie betreft een budgetneutrale herschikking (van «Opdrachten» naar «Subsidies») binnen het beleidsprogramma energiebesparing. Door middel van deze herschikking vindt de verantwoording van de uitgaven binnen dit programma plaats op het juiste instrument.

2.2 Woningbouwproductie

Opdrachten

Beleidsprogramma woningbouw productie

Betreft een technische herschikking van budgetten.

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

Beleidsprogramma woningbouwproductie

De mutatie betreft de bijdrage in de uitvoeringskosten van RVO voor projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Aan RVO is ondermeer een opdracht verstrekt voor de ontwikkeling en uitrol van werkzaamheden die nodig zijn voor de invoering van het energielabel.

2.3 Kwaliteit woonomgeving

Subsidies

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

Betreft een technische herschikking van budgetten.

Opdrachten

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

Betreft een bijdrage aan de provincies voor het uitvoeren van acties die voortvloeien uit het Interbestuurlijk Actiepan Bevolkingsdaling.

Beleidartikel 3. Kwaliteit Rijksdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen:

18.333

23.713

6.250

29.963

           

Uitgaven:

18.333

23.713

6.250

29.963

 

Waarvan juridisch verplicht

     

79%

           

3.1

Kwaliteit Rijksdienst

18.333

23.713

6.250

29.963

 

Subsidies

3.400

3.400

280

3.680

 

Fysieke Werkomgeving Rijk

0

0

180

180

 

Subsidie A&O-fonds

3.400

3.400

0

3.400

 

Subsidie Qiy

0

0

100

100

 

Opdrachten

8.920

9.453

3.228

12.681

 

Bedrijfsvoering Rijk

8.920

9.453

3.228

12.681

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

6.013

10.860

2.742

13.602

 

Arbeidsmarkt Communicatie

6.013

6.013

0

6.013

 

Baten-lastenagentschap UBR

0

0

2.000

2.000

 

Bedrijfsvoering Rijk

0

0

742

742

 

Eigenaarsbijdrage

0

4.847

0

4.847

           

Ontvangsten:

0

297

989

1.286

3.1 Kwaliteit Rijksdienst

Opdrachten

Bedrijfsvoering Rijk

Dit betreft een overboeking voor de berichtenverkeervoorziening Digipoort bij Logius. Daarnaast vindt een ophoging plaats voor het programmabudget voor onder andere de Rijks Werkplek Omgeving.

Baten-lastenagentschap UBR

Voor de uitvoering van het Lage Lonenschalenbeleid ontvangt het agentschap Uitvoeringsbedrijf Bedrijfsvoering Rijk (UBR) een bijdrage van BZK.

Beleidsartikel 6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Verplichtingen:

147.690

212.887

3.529

216.416

           

Uitgaven:

147.690

212.887

3.529

216.416

 

Waarvan juridisch verplicht

     

98%

           

6.1

Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting

56.611

119.754

– 1.417

118.337

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

56.611

119.754

– 1.417

118.337

 

Bijdrage aan Rgd voor huisv Koninklijk Huis, HoCoSta's en AZ

37.761

37.761

– 417

37.344

 

Bijdrage aan Rgd voor monumenten

10.196

73.339

– 500

72.839

 

Bijdrage aan Rgd voor rijkshuisvesting

8.654

8.654

– 500

8.154

           

6.2

Beheer materiele activa

91.079

93.133

4.946

98.079

 

Opdrachten

11.179

12.679

2.500

15.179

 

Beheer en plankosten

11.179

12.679

2.500

15.179

 

Bekostiging

59.585

59.185

2.280

61.465

 

Zakelijke lasten

59.585

59.185

2.280

61.465

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

20.315

21.269

166

21.435

 

Bijdrage RVOB

20.315

21.269

166

21.435

           

Ontvangsten:

120.241

155.894

– 4.500

151.394

6.2 Beheer materiële activa

Opdrachten

Beheer en plankosten

Door de langere doorlooptijden bij verkopen (nog steeds verslechterde markt) is een tegenvaller voor plan- en beheerkosten.

Bekostiging

Zakelijke lasten

Het betreft een stijging in zakelijke lasten door de verhoogde tarieven van de waterschappen.

Ontvangsten

Er zijn in 2015 minder ontvangsten omdat de verkoop van diverse objecten niet worden gerealiseerd.

3. Baten-lastenagentschappen

3.1 Logius

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Logius Suppletoire begroting 2015 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

32.291

0

47.645

79.936

Omzet overige departementen

64.069

0

– 16.883

47.186

Omzet derden

7.772

0

– 3.394

4.378

Rentebaten

0

0

 

0

Vrijval voorzieningen

0

0

 

0

Bijzondere baten

0

0

 

0

Totaal baten

104.132

0

27.368

131.500

         

Lasten

     

0

Apparaatskosten

101.057

0

26.868

127.925

– personele kosten

34.359

0

14.100

48.459

Waarvan eigen personeel

19.684

0

 

19.684

Waarvan externe inhuur

14.675

0

14.100

28.775

– materiële kosten

66.698

0

12.768

79.466

Waarvan apparaat ICT

3.000

0

 

3.000

Waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

 

0

Rentelasten

75

0

 

75

Afschrijvingskosten

3.000

0

0

3.000

– materieel

3.000

0

 

3.000

– immaterieel

0

0

 

0

Overige lasten

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

0

0

 

0

– bijzondere lasten

0

0

 

0

Totaal lasten

104.132

0

26.868

131.000

         

Saldo van baten en lasten

0

0

500

500

Toelichting

Logius beheert GDI-voorzieningen die noodzakelijk zijn om de continuïteit van de huidige overheidsdienstverlening en de afgesproken kabinetsambities te realiseren. In verband met een scheefgroei tussen de benodigde en beschikbare middelen voor deze GDI-voorzieningen, is onder regie van de Digicommissaris een dekkingsvoorstel vastgesteld in de Ministeriële Commissie. Deze extra middelen zijn op een aanvullende post bij het Ministerie van Financiën aangehouden en via de beleidsopdrachtgevers aan Logius verstrekt. Dit heeft geleid tot € 26,9 mln extra gelden voor Logius. Deze gelden worden ingezet voor het toegenomen gebruik van de GDI voorzieningen en de benodigde aanpassingen om de veiligheid, continuïteit en opschaling te kunnen borgen. Het betreffen de voorzieningen MijnOverheid, DigiD, Stelselvoorzieningen, eID, Digipoort, Overheid.nl, Overheidsorganisaties, Samenwerkende catalogi, en e-factureren. Verder zorgt het dekkingsvoorstel voor hogere bijdragen van het moederdepartement en overige departementen en lagere bijdragen van derden. Daarnaast hebben er verschuivingen plaatsgevonden van het beleidsopdrachtgeverschap voor diverse voorzieningen tussen moederdepartement en overige departementen. In het totaal zijn de bijdragen van het moederdepartement verhoogd met € 47,6 mln., de bijdragen overige departementen verlaagd met € 16,9 mln. en de bijdragen derden verlaagd met € 3,4 mln. Het efficiency resultaat ontstaat omdat de kosten voor overhead niet evenredig toenemen met de uitbreiding van de werkzaamheden.

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

50.000

0

 

50.000

Totaal operationele kasstroom

3.000

0

 

3.000

Totaal investeringen (–/–)

– 6.000

0

 

– 6.000

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

 

0

Totaal investeringskasstroom

– 6.000

0

0

– 6.000

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

 

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

 

0

Aflossingen op leningen (–/–)

– 3.000

0

 

– 3.000

Beroep op leenfaciliteit (+)

6.000

0

 

6.000

Totaal financieringskasstroom

3.000

0

0

3.000

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

50.000

0

0

50.000

3.2 Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk

(Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

35.942

– 1.088

9.123

43.977

Omzet overige departementen

69.017

– 8.323

27.259

87.953

Omzet derden

4.063

– 190

1.624

5.497

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

4.956

– 2.600

– 2.356

0

Totaal baten

113.978

– 12.201

35.650

137.427

         

Lasten

       

Apparaatskosten

107.626

– 9.711

38.223

136.138

– personele kosten

85.617

– 4.747

21.004

101.874

Waarvan eigen personeel

72.637

– 4.126

17.551

86.062

Waarvan externe inhuur

12.980

– 621

3.453

15.812

– materiële kosten

22.009

– 4.964

17.219

34.264

Waarvan apparaat ICT

5.502

– 1.263

0

4.239

Waarvan bijdrage aan SSO's

9.474

– 442

186

9.218

Rentelasten

183

– 3

0

180

Afschrijvingskosten

1.213

– 87

0

1.126

– materieel

660

– 87

0

573

– immaterieel

553

0

0

553

Overige lasten

4.956

– 2.600

– 1.427

929

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– bijzondere lasten

4.956

– 2.600

– 1.427

929

Totaal lasten

113.978

– 12.401

36.796

138.373

         

Saldo van baten en lasten

0

200

– 1.146

– 946

Toelichting

De verwachte omzettoename is een gevolg van de uitbreiding van de Rijksbeveiliging tot landelijke Rijksbeveiliging dienstverlener en de uitbreiding bij de Interdepartementale Post- en koeriersdienst (UBR|IPKD), die voor het Rijk de uitvoerder voor het verzorgen van koeriers- en transportdiensten is. Tevens bezorgt UBR|IPKD vanaf maart 2015 landelijk de gerechtelijke brieven. De ontwikkelingen waren in deze omvang niet voorzien ten tijde van het opstellen van de ontwerpbegroting 2015.

De verwachte toename van de personele kosten en materiële kosten zijn een direct gevolg van de uitbreiding van de activiteiten en daarmee gepaard gaande omzettoename.

De verwachte bijzondere lasten hebben betrekking op ICT- en innovatiekosten.

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

16.814

   

16.814

2.

Totaal operationele kasstroom

1.213

 

– 1.033

180

 

Totaal investeringen (–/–)

– 2.000

– 600

 

– 2.600

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

   

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 2.000

– 600

0

– 2.600

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

   

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

4.489

 

4.489

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 1.100

   

– 1.100

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.000

600

 

2.600

4.

Totaal financieringskasstroom

900

5.089

0

5.989

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

16.927

4.489

– 1.033

20.383

Toelichting

De operationele kasstroom is verlaagd als gevolg van het bijgestelde saldo van baten en lasten.

3.3 Shared Service Centrum-ICT Haaglanden (SSC-ICT Haaglanden)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap SSC-ICT Suppletoire begroting 2015 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of – 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

28.000

0

0

28.000

Omzet overige departementen

150.000

0

21.805

171.805

Omzet derden

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

178.000

0

21.805

199.805

         

Lasten

     

0

Apparaatskosten

149.000

0

19.596

168.596

– personele kosten

85.000

0

12.124

97.124

Waarvan eigen personeel

51.000

0

4.743

55.743

Waarvan externe inhuur

34.000

0

7.381

41.381

– materiële kosten

64.000

0

7.472

71.472

Waarvan apparaat ICT

53.000

0

7.472

60.472

Waarvan bijdrage aan SSO's

5.000

0

0

5.000

Rentelasten

1.000

0

13

1.013

Afschrijvingskosten

28.000

0

2.196

30.196

– materieel

28.000

0

2.196

30.196

– immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

     

0

– bijzondere lasten

     

0

Totaal lasten

178.000

0

21.805

199.805

         

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

Toelichting

Conform project 7 van de Compacte Rijksdienst is het verzorgingsgebied van SSC-ICT in 2015 uitgebreid met de ICT-dienstverlening voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit betreft het beheer van ICT-infrastructuur, werkplekken en applicaties en daarnaast het uitvoeren van aan het beheer gerelateerde projecten. In de 2e suppletoire begroting 2015 zijn de verwachte baten en lasten en de hiermee samenhangende kasmutaties, die op deze aanvullende dienstverlening betrekking hebben, verwerkt. In oktober 2014 zijn de bij deze dienstverlening betrokken medewerkers, zowel intern als extern, al overgekomen naar SSC-ICT. In de meerjarenbegroting 2016–2020 zijn de diensten ten behoeve van het Ministerie van Buitenlandse Zaken integraal opgenomen.

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

17.673

0

 

17.673

2.

Totaal operationele kasstroom

8.065

0

 

8.065

 

Totaal investeringen (–/–)

– 30.000

0

– 1.500

– 31.500

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

 

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 30.000

0

– 1.500

– 31.500

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

0

 

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

 

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 28.000

0

 

– 28.000

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

30.000

0

1.500

31.500

4.

Totaal financieringskasstroom

2.000

0

1.500

3.500

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

– 2.262

0

0

– 2.262

Toelichting

In de 2e suppletoire begroting 2015 zijn de verwachte baten en lasten en de hiermee samenhangende kasmutaties, die op de aanvullende dienstverlening voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken betrekking hebben, verwerkt.

3.4 Rijksgebouwendienst

Baten-lastenagentschap RGD Suppletoire begroting 2015 (Eerste suppletoire begroting)

(Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of ) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

omzet moederdepartement

18.850

   

18.850

Omzet overige departementen

1.221.996

– 135.000

 

1.086.996

Omzet derden

8.888

   

8.888

Rentebaten

   

       

Vrijval voorzieningen

   

Overige baten

10.706

 

55.000

65.706

Totaal baten

1.260.440

– 135.000

55.000

1.180.440

         

Lasten

       

Apparaatskosten (netto)

70.981

7.100

 

78.081

Huren

240.163

– 6.000

– 10.000

224.163

PPS lasten

49.603

   

49.603

Rentelasten

232.055

– 41.155

 

190.900

Afschrijvingen

323.659

– 16.300

 

307.359

Onderhoud

139.501

– 2.601

– 10.000

126.900

Dotaties voorzieningen

14.035

   

14.035

Belastingen en heffingen

21.994

   

21.994

Investeringen buiten gebruiksvergoedingen

61.097

 

10.000

71.097

Overige producten

     

Services

34.340

   

34.340

Adviezen

11.322

   

11.322

Beleidsondersteuning

6.642

   

6.642

Overige lasten

20.806

– 11.802

 

9.004

Totaal lasten

1.226.198

– 70.758

– 10.000

1.145.440

         

Saldo van baten en lasten

34.242

– 64.242

65.000

35.000

Toelichting

Overige baten

De verkoop van het voormalig Paleis van Justitie leidt tot een substantieel resultaat.

Huren, onderhoud, investeringen buiten gebruiksvergoedingen

Op grond van voortschrijdend inzicht zijn beperkte ramingsbijstellingen doorgevoerd.

Kasstroomoverzicht bedragen in € * 1.000

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Stand 2e supp begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari

115.243

408.175

523.418

         

2.

Operationele kasstroom

372.759

17.942

65.000

455.701

         

3a.

Investeringen

425.000-

175.000

250.000-

3b.

Desinvesteringen

49.000

49.000

3.

Investeringskasstroom

376.000-

175.000

– 201.000

         

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/)

– 20.253

 

– 20.253

4a.

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

       

4b.

Aflossingen op leningen (–/–)

447.223-

– 447.223

4c.

Beroep op leenfaciliteit

425.000

– 175.000

250.000

4.

Financieringskasstroom

– 22.223

– 20.253

– 175.000

– 217.476

           

5.

Rekening-courant RHB 31 december

89.779

405.864

65.000

560.643

Toelichting

Investeringen en beroep op leenfaciliteit.

Evenals in 2013 en 2014 zijn er in 2015 minder investeringsmiddelen benodigd dan geraamd, omdat er vertraging optreedt in de start en uitvoering van projecten. Die vertraging wordt vooral veroorzaakt doordat het meer tijd vergt dan verwacht om projecten op te dragen. Dit betekent niet dat de financieringsbehoefte over de jaren heen zal dalen, maar dat er een verschuiving van deze behoefte naar latere jaren zal plaatsvinden.

3.5 Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2015

18.286

15.249

 

33.535

2.

Totaal operationele kasstroom

– 919

   

– 919

 

Totaal investeringen (–/–)

– 81.244

 

61.000

– 20.244

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

6.824

   

6.824

3.

Totaal investeringskasstroom

– 74.420

0

61.000

– 13.420

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 188

– 1.923

 

– 2.111

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

     

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 6.824

   

– 6.824

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

81.000

 

– 61.000

20.000

4.

Totaal financieringskasstroom

73.988

– 1.923

– 61.000

11.065

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)

16.935

13.326

0

30.261

Toelichting

Investeringen/beroep op leenfaciliteit

Medio 2014 is het Kader Overname RijksVastgoed (KORV) van kracht geworden, waarbij het Rijksvastgoedbedrijf onroerend goed van departementen koopt en financiert middels een beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. Omdat de operationalisering van de KORV-afspraken langer duurt dan voorzien, zal in 2015 minder worden onttrokken aan de leenfaciliteit dan begroot. Verkoop van departementaal onroerend goed verloopt vooralsnog via de reguliere weg van middelenafspraken. Daarnaast wordt voorzien dat er minder geïnvesteerd zal worden in ontwikkelingsprojecten.

Naar boven