34 301 Homogene Groep Internationale samenwerking 2016 (HGIS-nota 2016)

Nr. 5 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 15 juni 2017

De algemene commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de brief van 17 mei 2017 inzake het Jaarverslag van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) 2016 (Kamerstuk 34 301, nr. 4).

De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 7 juni 2017. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De fungerend voorzitter van de commissie, De Roon

De adjunct-griffier van de commissie, Wiskerke

1

Wat is de stand van zaken aangaande de brede dialoog met NGO’s, bedrijfsleven en vakbonden over de onderhandelingen over het vrijhandelsakkoord tussen de EU en de VS (TTIP)? Wat heeft u ondernomen om deze dialoog vorm te geven?

Antwoord:

Om de dialoog over handelspolitiek vorm te geven, te structureren en transparanter te maken is begin 2017 het Breed Handelsberaad (BHB) opgericht. In het BHB spreken vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, decentrale overheden, het maatschappelijk middenveld en vakbonden met het Ministerie van Buitenlandse Zaken over handelspolitiek. BHB-leden delen hun kennis, mening en ervaring over EU-handelsakkoorden met het ministerie. Zo kunnen belanghebbenden inbreng hebben bij nieuwe EU-handelsakkoorden en worden betrokken gedurende het onderhandelingsproces.

Sinds de oprichting is het BHB éénmaal bijeengekomen op strategisch niveau met de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en éénmaal op technisch niveau, voorafgaand aan de Raad Buitenlandse Zaken Handel. Verder zijn drie tussentijdse bijeenkomsten gehouden over (1) de modernisering van de douane-unie met Turkije, (2) geschillenbeslechting in het duurzaamheidshoofdstuk in handelsakkoorden en (3) de nieuwe Nederlandse modeltekst voor investeringsbeschermingsovereenkomsten. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn te vinden op rijksoverheid.nl.

Aangezien de TTIP-onderhandelingen stilliggen, hebben hierover nog geen consultaties plaatsgevonden in het BHB.

2

In het jaarverslag van de HGIS-nota 2016 staat dat de ontwikkeling van de internationale veiligheidssituatie druk zet op Nederlandse ambities. Zijn deze ambities te handhaven in 2017–2018 op basis van het huidige budget?

Antwoord:

De steeds onveiligere en instabielere wereld zet onze vitale Nederlandse belangen en invloed steeds meer onder druk. Het WRR-rapport «Veiligheid in een wereld van verbinding» (10 mei 2017) en het op 24 mei 2017 verschenen AIV advies nr. 32 «De vertegenwoordiging van Nederland in de wereld» wijzen op het belang van een noodzakelijke intensivering van de Nederlandse internationale en diplomatieke slagkracht op veiligheid en stabiliteit. Ik ga ervan uit dat dit de volle aandacht heeft in de kabinetsformatie.

3

Hoeveel geld is er in 2015 uitgegeven aan de strijd tegen ISIS? Gesplitst in de verschillende onderdelen waarop Nederland ISIS bevecht, zijnde militair, foreign terrorist fighters, financiële stromen, delegitimeren ISIS, stabilisatie en humanitaire hulp?

Antwoord:

Bij de strijd tegen ISIS zijn verschillende ministeries en diensten betrokken. Uit HGIS-middelen zijn het afgelopen jaar de volgende bedragen gecommitteerd aan de strijd tegen ISIS:

Militair

Irak en Syrië

Vier F-16’s met ca. 200 militairen. Teruggekeerd naar Nederland op 1 juli 2016. Sinds 1 juli 2016 verzorgt Nederland force protection voor het Belgisch F-16 detachement in Jordanië met ca. 35 militairen.

Trainingsmissievoor capaciteitsopbouw van Iraakse strijdkrachten, inclusief de Peshmerga, in Bagdad en Noord-Irak met ca. 155 militairen.

EUR 110.152.000

Totaal Militair: EUR 110.152.000

Foreign terrorist fighters

Tunesië

Onderzoek motivaties Tunesische uitreizigers

EUR 255.000

Jordanië

Onderzoeken grondoorzaken radicalisering

EUR 169.600

Internationaal (in overleg met UNODC)

Ondersteuning gevangenissen in omgang met gewelddadige extremistische gevangenen

EUR 1.250.000

Marokko, Kenia en Indonesië

Ondersteuning gevangenissen in omgang met gewelddadige extremistische gevangenen

EUR 250.000

Nederland

Training voor consulair medewerkers risicoposten op herkenning uitreizigers en terugkeerders

EUR 565.300

Sahel

Capaciteitsversterking van verschillende landen in Sahel om een aanpak te ontwikkelen voor terugkeerders, gebaseerd op door GCTF ontwikkelde documenten.

EUR 643.200

Totaal Foreign Terrorist Fighters: EUR 3.133.100

Financiële stromen

Internationaal

Ondersteuning VN anti terrorisme bureau (UN-CTED) bij tegengaan terrorismefinanciering

EUR 361.600

Totaal Financiële stromen: EUR 361.600

Delegitimeren ISIS

Tunesië

Communicatieworkshops voor Tunesische jongeren

EUR 120.700

Tunesië

Interviews met persoonlijke verhalen voor radiostation

EUR 55.600

Libië

Stimuleren van alternatieve boodschappen tegen gewelddadig extremisme

EUR 585.000

Egypte

Training voor journalisten om radicalisering tegen te gaan

EUR 25.800

Jordanië

Training voor imams, vrouwelijke voorgangers en jeugdleiders, over radicalisering.

EUR 232.000

Jordanië

Ondersteuning bij ontwikkeling omroepberichten tegen extremisme.

EUR 87.000

Internationaal

Ontwikkeling sociale media campagnes met voormalige vrouwelijke terroristen

EUR 32.700

Libanon

Onderzoek effecten radicale boodschappen aan de hand van kanalen, inhoud en omgeving

EUR 41.600

Algerije

Opzetten jeugdgroepen om weerbaarheid en maatschappelijk engagement onder jongeren te bevorderen

EUR 223.300

Europa

Ontwikkeling OVSE-cursus leiderschap tegen intolerantie en gewelddadig extremisme

EUR 100.000

Jordanië

Lespakket voor jonge vluchtelingen met het oog op bevorderen tolerantie.

EUR 566.000

Tunesië

Training gemeente, politie en jeugdleiders om tijdig in te grijpen bij signalen van radicalisering

EUR 511.000

Tunesië / Nederland

Tegengaan marginalisering als bron van gewelddadig extremisme met jeugdleiders uit Delft en Tunesië

EUR 380.000

Marokko

Re-integratie en werkgelegenheid voor 200 gemarginaliseerde jongeren

EUR 65.400

Totaal deligitimeren ISIS: 3.026.100EUR

Stabilisatie en Humanitaire hulp

Libië

Verhogen weerbaarheid Libische gemeenten om zones van stabiliteit te creëren

EUR 516.300

Libië

Ondersteuning veiligheidsdialoog tussen milities en VN

EUR 448.800

Sahel

Publicatie van een boek en film over radicaliseringsprocessen in de Sahel. Boek en film worden eind 2017 bediscussieerd met jongeren, artiesten (schrijvers, bloggers, muzikanten, acteurs) en nationale beleidsmakers tijdens een regionale conferentie in Dakar, met als doel om autoriteiten in de Sahel te stimuleren om jongeren te betrekken bij beleidsvorming en -uitvoering op CT/CVE.

EUR 1.000.000

Sahel

Training rechters en ondersteuning juridische sector om strafrechtsysteem te versterken met name aanpak uitreizigers in terrorismebestrijding, uitvoering van door GCTF ontwikkelde documenten.

EUR 100.000

Irak

BZ ondersteunt stabilisatie activiteiten in op ISIS bevrijde gebieden in Irak

EUR 25.000.000

Irak

Ontmijning

EUR 2.730.890

Irak

Humanitaire Hulp

EUR 14.600.000

Syrië

BZ ondersteunt stabilisatie activiteiten in op ISIS bevrijde gebieden in Syrië

EUR 10.600.000

Syrië

Ontmijning

EUR 456.616

Syrië

Humanitaire Hulp

EUR 75.000.000

Totaal Stabilisatie en Humanitaire Hulp: EUR 130.452.606

4

Is het op stoom komen van de onderdelen 1 en met name 3 binnen het Dutch Good Growth Fund (DGGF) een mogelijke aanleiding om de verdeling van middelen binnen het DGGF over de verschillende onderdelen te wijzigen, zoals reeds eerder is gedaan? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord:

Het kabinet ziet op dit moment geen aanleiding om de verdeling tussen de drie onderdelen van het Dutch Good Growth Fund (DGGF) opnieuw te wijzigen. In de kamerbrief «Stand van zaken DGGF 2016» van oktober 2016 (Kamerstuk 33 625, nr. 234) is uiteengezet hoe het DGGF zich tot dat moment ontwikkelde en wat de meerjarige kasbehoefte is op basis van de verwachte vraag van ondernemers. De ervaringen sindsdien, inclusief de in deze kamerbrief beschreven stijging van het aantal transacties onder het onderdeel «exporteren Nederlands MKB», zijn ongewijzigd; een verdere aanpassing van de budgetten voor de drie onderdelen is daarom nu niet nodig.

5

Kunt u inzichtelijk maken wat het bereik is van de app «NL exporteert»? Wordt de bruikbaarheid van deze app geëvalueerd, inclusief de beoordeling van de gebruikers van de app? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

De App «NL Exporteert» is gemaakt voor ondernemers die exporteren naar het buitenland of dat binnenkort van plan zijn. Het bereik en bruikbaarheid van de app wordt voortdurend gemonitord. De app is eind mei 2017 door 13.400 gebruikers gedownload. Circa 2.200 gebruikers gebruiken de App maandelijks of vaker.

6

Kunt u inzichtelijk maken in hoeverre het aandeel vrouwelijke ondernemers is gestegen binnen de deelnemers aan handelsmissies?

Antwoord:

Het aantal vrouwelijke deelnemers dat deelneemt aan handelsmissies is vanaf maart 2016 gestegen van 10 procent naar gemiddeld 20 procent. Het streven is om het aantal vrouwelijke deelnemers te brengen naar 25 procent wat overeenkomt met het percentage vrouwelijke internationale ondernemers.

7

Zijn de uitgaven die niet zijn gedaan in 2016 voor «Versterkt maatschappelijk middenveld» doorgeschoven naar volgende jaren? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord:

Ja. Als gevolg van vertraging bij het opstarten van programma’s, die onderdeel zijn van «Samenspraak en Tegenspraak», zijn afgelopen jaar niet alle geplande middelen besteed. Deze middelen zullen in latere jaren ten goede komen aan «Versterkt maatschappelijk middenveld».

8

Kunt u een actueel overzicht geven voor de geraamde Official Development Assistance (ODA)-percentages (prestaties) voor de komende jaren?

Antwoord:

Op basis van de afspraken die tijdens de huidige kabinetsperiode zijn gemaakt zijn de volgende actuele percentages voorzien:

Verwacht ODA percentage van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI)
 

2017

2018

ODA %

0,60%

0,51%

9

Kunt u een laatste stand van zaken geven betreffende de aantallen eerstejaars asielzoekers die het kabinet in de komende jaren (2017–2022) verwacht en de kosten die daarvoor geraamd zijn (zowel ODA als niet-ODA)?

Antwoord:

Voor de laatste stand van zaken betreffende de verwachte asielinstroom vanaf 2017 wordt verwezen naar de ontwerpbegroting 2017 van het beleidsverantwoordelijke departement, het Ministerie van Veiligheid en Justitie (Beleidsartikel 37, Vreemdelingen). Zie tabellen 37.2 en 37.3 in deze begroting:

Opvangkosten asielzoekers (x € 1 mln.)

2017

Bijdrage ZBO/RWT’s: COA

1.087

Deel ODA-toerekening

842

Bijdrage ZBO/RWT’s: Nidos-opvang

133

Deel ODA-toerekening

58

Bron: begroting V&J – Tabel 37.2: ODA-aandeel opvangkosten voor asielzoekers.

Vreemdelingenketen (aantallen)
 

2017

2018

2019

2020

2021

Asielinstroom

42.000

22.500

22.500

22.500

22.500

Bron: begroting V&J – Tabel 37.3 Kengetallen vreemdelingenketen.

Voor eventuele aanpassingen hierop wordt verwezen naar de Voorjaarsnota 2017 en de eerste suppletoire begroting 2017 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Naar boven