34 300 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2016

Nr. 166 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2015

Met deze brief informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, over de nu voorziene beleidsmatige begrotingsmutaties ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2015 van Economische Zaken (Kamerstuk 34 350 XIII, nrs. 1 en 2). Deze begrotingsmutaties worden, samen met de autonome en technische begrotingsmutaties, verwerkt in de Slotwet 2015.

In onderstaand overzicht treft u de voornaamste beleidsmatige begrotingsmutaties aan binnen de EZ-begroting sinds de tweede suppletoire begroting 2015.

Bedragen x € 1 mln

Artikel

Omschrijving

Verplichtingen

Uitgaven

12

Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag)

12,0

12

Topsectoren overig: project BE-Basic

8,2

13

Nieuw Handelsregister: bijdrage Veiligheid en Justitie

0,4

0,4

13

Kamer van Koophandel: groeiprogramma

1,6

0,9

13

Bijdrage aan Logius

1,3

14

Energieonderzoek Centrum Nederland

2,5

2,5

14

Duurzaam Caribisch Nederland

5,0

5,0

14

Overheidsdienst Groningen:Kosten provincies en gemeenten

5,0

5,0

16

Diergezondheidsfonds

5,6

5,6

Toelichting

Artikel 12 Een sterk innovatievermogen

Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag)

De verwachting is dat in 2015 voor de TKI-toeslagregeling € 12 mln meer verplichtingen worden aangevraagd dan in de Najaarsnota is geraamd. Bij Najaarsnota 2015 is, op basis van de verwachtingen in oktober, het verplichtingenbudget reeds met € 29 mln verhoogd van € 82 mln naar € 111 mln. Op basis van het beeld begin december wordt verwacht dat nog circa € 12 mln verplichtingenbudget moet worden toegevoegd om de hogere benutting te kunnen accommoderen. De uitfinanciering van deze verplichtingen vindt plaats gedurende 6 à 7 jaar en wordt ingepast in het beschikbare kasbudget.

Topsectoren overig: project BE-Basic

Dit betreft de uitfinanciering van een verplichting in het kader van het oude FES-project BE-Basic (gelieerd aan de topsector chemie). Oorspronkelijk is voor dit project circa € 60 mln beschikbaar gesteld. Het geraamde kasritme op de begroting hield echter geen gelijke tred met de tragere liquiditeitsbehoefte (kasuitfinanciering) van dit project. Daarom valt de uitfinanciering in 2015 € 8,2 mln hoger uit dan het eerder geraamde budget in 2015 voor dit project. Het gaat derhalve om een beleidsarme (autonome) begrotingsmutatie. Ik informeer u over deze mutatie om de omvang van de niet eerder aangekondigde mutaties in de Slotwet zo beperkt mogelijk te houden.

Artikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat

Nieuw Handelsregister: bijdrage Veiligheid en Justitie

Vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie wordt € 0,4 mln budget overgeheveld als afrekening voor het meergebruik van het Nieuw Handelsregister gedurende de pilotfase in de jaren 2012 en 2013.

Kamers van Koophandel: groeiprogramma

EZ stelt een aanvullende bijdrage van € 1,6 mln beschikbaar aan de Kamer van Koophandel voor het Groeiprogramma. Het gaat hierbij om een publiek-privaat meerjarenprogramma met als doel het groeivermogen in het kleinbedrijf te vergroten. Dit wordt gedaan door ondernemers bewust te maken van groeikansen (inspireren), hen te activeren om gebruik te maken van coaching en opleiding en ondernemers te helpen bij de groeirealisatie door hen te faciliteren bij het vinden van de ideale match met een coach, mentor of opleiding. Belangrijkste onderdeel van het programma is realisatie van een digitaal platform als centrale plaats voor informatie, advies en een zoekfunctie voor ondernemers om de juiste coaches of mentoren te vinden.

Bijdrage aan Logius

Dit betreft de opdracht aan Logius voor 2016 voor het lopende programma standard business reporting (SBR) van € 1,3 mln (verplichtingen). SBR zorgt ervoor dat ondernemers en intermediairs minder werk hebben aan het aanleveren van gegevens aan overheden en banken.

Artikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening

Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN)

Aan het ECN is voor 2016 een financieel arrangement toegezegd van € 2,5 mln zodat geen cruciale kennis bij ECN verloren gaat. De bevoorschotting hiervan vindt nog in 2015 plaats. Uw Kamer is hierover op 4 december jl. met een aparte brief geïnformeerd.

Duurzaam Caribisch Nederland

Aan het Openbaar Lichaam Saba wordt in 2015 een bijzondere uitkering verstrekt van € 5 mln ten behoeve van de aanleg van een zonnepark. Het zonnepark heeft tot doel om de elektriciteitsvoorziening op Saba duurzamer en betaalbaar te maken.

Overheidsdienst Groningen: kosten provincies en gemeenten

In het aanvullend bestuursakkoord «Vertrouwen op herstel, herstel van vertrouwen» is vastgesteld dat er extra kosten door de gemeenten en provincie zijn gemaakt als gevolg van de aardbevingsproblematiek. Naar aanleiding daarvan heeft de provincie Groningen op 7 juli jl. mede namens de 12 gemeenten een brief gestuurd waarin de gemaakte kosten van 2013 tot 1 mei 2015 op een rij zijn gezet. Voor de periode tot 1 mei 2015 wordt daarvoor aan de provincie nog dit jaar een bedrag van € 5 mln beschikbaar gesteld.

Artikel 16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens

Diergezondheidsfonds (DGF)

De bijdrage aan het DGF valt totaal € 5,6 mln hoger uit dan bij de Najaarsnota 2015 is geraamd. Het betreft de verplichtingen en uitgaven van € 1,2 mln op het instrument «Crisisorganisatie DGF» en € 4,4 mln op «Monitoring DGF». De reden is dat EZ genoodzaakt is om een aantal uitgaven voor te financieren na opheffing van de PBO’s. EZ legt voor deze en andere DGF-taken op basis van de Gezonds- en welzijnszijnswet voor dieren (Gwwd) bij de sector heffingen op. In deze heffingen zitten echter nog niet alle kosten verwerkt die op basis van het DGF convenant aan de sector toegerekend kunnen worden. Bovendien moeten de uitgaven die voor cofinanciering door de EU in aanmerking komen, eerst door EZ betaald worden.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven