Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 april 2017
Bij de behandeling van het wetsvoorstel implementatie herziening mer-richtlijn (Kamerstuk
34 287) heb ik de Tweede Kamer toegezegd om het bevoegd gezag te ondersteunen met een «Handreiking
Passende scheiding van Functies bij Project-mer» wanneer het bevoegd gezag tevens
de initiatiefnemer van het project is (Handelingen II 2015/16, nr. 87, item 6).
De Kamer heeft een motie van de leden Van Veldhoven en Cegerek (Kamerstuk 34 287, nr. 22) aangenomen waarin de regering wordt gevraagd, de handreiking met de Kamer te bespreken
alvorens deze wordt vastgesteld.
Bijgevoegd vindt u de concept-handreiking1. Ik heb deze concept-handreiking ook aangeboden aan de Eerste Kamer.
De Wet milieubeheer geeft – conform de mer-richtlijn – in artikel 7.28a aan «dat een
passende scheiding moet» als het bevoegd gezag zelf de activiteit wil ondernemen waarvoor een milieueffectrapport moet worden gemaakt. Niet «hoe
het moet».
De handreiking geeft het bevoegd gezag richting «hoe het kan». Het bevoegd gezag is
zelf verantwoordelijk voor een goede functiescheiding. Een passende functie-scheiding
vergt maatwerk en kan verschillen per organisatie en zelfs per mer-procedure.
Daarnaast adviseer ik het bevoegd gezag om ook in andere situaties, waarin de scheidslijn
tussen de taken van het bevoegd gezag voor het mer en de taken van het bevoegd gezag
als initiatiefnemer kan vervagen zoals bij plan-mer en mer-beoordeling, uit oogpunt
van legitimiteit en draagvlak een eigenstandige afweging te maken of binnen de ambtelijke
en bestuurlijke organisatie een duidelijke functiescheiding gewenst is.
De concept-handreiking is besproken met Mer-coördinatoren van verschillende provincies,
gemeenten en regionale uitvoeringsdiensten alsmede met de Commissie voor de m.e.r.
Met het zoveel mogelijk meenemen van hun suggesties, kunnen zij zich goed vinden in
het onderhavige concept.
De handreiking wordt conform afspraken met uw Kamer opgenomen in de bestaande Praktijkhandreiking
mer op de website van Infomil.nl. Deze Praktijkhandreiking geeft informatie, voorbeelden
en tips, die de mer-praktijk kunnen helpen bij het opstellen van een MER-rapport of
het begeleiden van een mer-procedure. Hierin zijn nu al een zestal thema’s uitgewerkt
zoals mer-beoordeling, participatie en alternatievenonderzoek. Het thema «scheiding
van functies bij project-mer als een instantie zowel initiatiefnemer als bevoegd gezag
is» wordt toegevoegd. Binnen dit thema wordt ingegaan op de volgende sub-thema’s:
-
– De wettelijke eisen en een stappenplan om te bepalen of deze eisen van toepassing
zijn;
-
– Hoe de scheiding van functies kan worden aangebracht, met aandacht voor: de taken
van de initiatiefnemer en die van het bevoegd gezag; wanneer de scheiding «goed genoeg»
is alsmede aandachtspunten en dilemma’s bij deze ambtelijke scheiding;
-
– Op welk moment de ambtelijke scheiding moet worden vastgelegd en hoe en waar dat kan;
-
– De bestuurlijke scheiding van functies;
-
– Bijzondere situaties, te weten: meerdere besluiten en gecombineerd plan- en project-mer;
mogelijkheid coördinerend bevoegd gezag alsmede Publiek-Private-Samenwerking(PPS)-constructies;
-
– Praktijkvoorbeelden passende scheiding van functies bij project-mer.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie uw reactie graag tegemoet.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus