Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 februari 2019
In oktober jl. informeerde ik uw Kamer over de handreiking Tenderkostenvergoeding
(Kamerstuk 34 252, nr. 9). Ik heb toen aangekondigd de adviesgroep Gids Proportionaliteit om advies te vragen
over het opnemen van een verbod in de Gids Proportionaliteit (hierna: Gids) op het
bij voorbaat uitsluiten van een tenderkostenvergoeding bij ingetrokken aanbestedingen.
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de inhoud van het advies en mijn reactie
hierop. Hiermee geef ik invulling aan de motie-Van den Berg/Wörsdörfer (Kamerstuk
32 440, nr. 106).
Advies
De adviesgroep Gids Proportionaliteit schrijft in haar advies dat het opnemen van
bedingen die op voorhand tenderkostenvergoedingen uitsluiten bij een voortijdige intrekking
van de aanbesteding disproportioneel is. De adviesgroep geeft aan dat dit uit het wettelijke proportionaliteitsbeginsel
en de Gids volgt. De adviesgroep vindt het daarom niet strikt noodzakelijk om hiervoor
de Gids aan te passen. Ook benoemt de adviesgroep als bezwaar tegen het expliciet
benoemen van dit voorbeeld van disproportionaliteit, dat er nog veel andere voorbeelden
zijn die niet expliciet benoemd zijn in de Gids. Voor het geval er desondanks een
wens bestaat de Gids op dit punt aan te passen, heeft de adviesgroep een tekstvoorstel
gedaan. Dit tekstvoorstel maakt duidelijk dat tenderkostenvergoedingen bij ingetrokken
aanbestedingen zeker niet per definitie aan de orde zijn, maar dat dit afhankelijk
van de omstandigheden van het geval wel mogelijk is. Bedingen die dit uitsluiten zijn
daarom disproportioneel. U vindt het advies bijgevoegd bij deze brief1.
Beleidsreactie
Ik ben de adviesgroep dankbaar voor haar advies. Ik begrijp de aarzeling van de adviesgroep
met betrekking tot het expliciet opnemen van dit voorbeeld van disproportionaliteit
in de Gids. Het is onmogelijk om alle vormen van disproportionaliteit op voorhand
te benoemen. Dit zou bovendien de leesbaarheid van de Gids niet ten goede komen. In
dit geval kies ik er toch voor om de Gids aan te passen. Ik wil graag dat het voor
zowel aanbestedende diensten als inschrijvers duidelijk is dat bedingen die tenderkostenvergoedingen
bij ingetrokken aanbestedingen uitsluiten disproportioneel zijn. Een tenderkostenvergoeding
is aan de orde wanneer een gedeelte van de te plaatsen opdracht moet worden uitgevoerd
om de inschrijving in te kunnen dienen. Dit geldt ook als de aanbesteding ingetrokken
wordt, wanneer dat in een zodanig stadium gebeurt dat de inschrijvers ook daadwerkelijk
kosten hiervoor hebben moeten maken.
Ik zet het proces voor het wijzigen van de Gids zo snel mogelijk in gang. Ik zal bij
de wijziging de tekstsuggesties van de adviesgroep Gids Proportionaliteit als uitgangspunt
nemen. Deze wijziging zal aan beide Kamers voorgehangen worden. Rekening houdend met
de vaste verandermomenten van regelgeving kan de nieuwe versie van de Gids op 1 januari
2020 in werking treden.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer