Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34210-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34210-VI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2 |
2.2 |
De Beleidsartikelen |
5 |
31 Nationale politie |
5 |
|
32 Rechtspleging en rechtsbijstand |
7 |
|
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
9 |
|
34 Sanctietoepassing |
11 |
|
35 Jeugd |
14 |
|
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
15 |
|
37 Vreemdelingen |
17 |
|
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
18 |
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
18 |
|
92 Nominaal en Onvoorzien |
19 |
|
93 Geheim |
20 |
De eerste suppletoire begroting 2015 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015 en bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de begroting 2015.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de beleidsartikelen (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 1ste suppletoire begroting 2015» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. Voor de verplichtingmutaties is alleen een aanvullende aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
Beleidsartikel |
Uitgaven |
|
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1. Exploitatiekosten C2000 |
31 |
10.400 |
2. Rechtsbijstand Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) |
32 |
31.200 |
3. Stichting thuiskopie |
33 |
33.500 |
4. PV-vergoeding |
33 |
11.500 |
5. Aanzuiveren eigen vermogen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) |
34 |
77.000 |
6. Frictiekosten Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) |
34 |
34.000 |
7. Lagere bezetting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) |
34, 35 |
– 10.300 |
8. Eerstejaarsopvang asielzoekers aan ODA |
37 |
400.000 |
9. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve. |
37 |
61.880 |
10. Eindejaarsmarge 2014 Veiligheid en Justitie |
92 |
78.800 |
11. Loonbijstelling tranche 2015 |
92 |
36.117 |
12. Taakstelling VenJ |
92 |
– 30.000 |
13. Bed, bad, brood |
92 |
13.333 |
Toelichting
Uitgaven
1. Exploitatiekosten C2000
Het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 10,4 mln.) van VWS en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
2. Rechtsbijstand Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Uit het Prognosemodel Justitiële Ketens volgt een ophoging van het artikelonderdeel «toevoegingen rechtsbijstand». De PMJ voorziet voor 2015 een groei in de behoefte van de rechtsbijstand ten opzichte van de eerdere raming, specifiek voor de reguliere straftoevoegingen, piketdiensten en toevoegingen in civiele zaken.
3. Stichting thuiskopie
De Staat en Stichting Thuiskopie hebben op 8 december 2014 een schikking getroffen in hun geschil over de hoogte van de thuiskopieheffing in de jaren 2007–2012. VenJ betaalt € 33,5 mln. aan de stichting. Het geld is bedoeld voor de rechthebbenden, zoals auteurs, componisten en beeldend kunstenaars. De kasbetaling vindt plaats in 2015.
4. PV-vergoeding
De tijdelijke regeling PV-vergoeding bestuurlijke strafbeschikking is met ingang van 31 december 2014 beëindigd. Voor het jaar 2014 is er nog een juridische verplichting om de gemeenten te compenseren voor deze vergoedingsregeling. Dit betreft de afrekening tranche 2014 van de PV-vergoeding. De kasbetaling vindt plaats in 2015.
5. Aanzuiveren eigen vermogen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
DJI had eind 2014 een negatief eigen vermogen van € 77 mln. Conform de Regeling Agentschappen wordt dit door VenJ aangezuiverd.
6. Frictiekosten Dienst Justitiële (DJI)
De uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën stond nog de bijdrage voor 2015 gereserveerd. De in 2015 benodigde middelen worden nu via de Aanvullende Post bij Financiën aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.
7. Lagere bezetting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Wegens de lage bezetting in het gevangeniswezen, de jeugdinrichtingen en de vreemdelingenbewaring vallen bij DJI middelen vrij. Tevens kan de capacitaire taakstelling van DJI tijdelijk verlaagd worden vanwege de voorgenomen verhuur van Norgerhaven. Daarnaast worden extra middelen toegevoegd aan de Forensische zorg. Per saldo levert dit in 2015 circa 10 mln. op.
8. Eerstejaarsopvang asielzoekers aan ODA (Official Development Assistance)
Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA in 2015 ook toe. Dit wordt naast de stijgende instroom ook veroorzaakt door de oplopende opvangduur. De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA.
9. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
De verhoogde raming van de asielinstroom heeft grote financiële gevolgen voor VenJ. De hogere instroom leidt tot extra kosten bij o.a. de IND. Deze uitgaven worden gedekt binnen de begroting van VenJ. De dekking geschiedt deels door de inzet van de asielreserve.
10. Eindejaarsmarge 2014 (EJM) Veiligheid en Justitie
In 2014 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig tot besteding gekomen. Bij voorjaarsnota wordt de eindejaarsmarge van 2014 aan de begroting van VenJ toegevoegd Een deel van deze eindejaarsmarge is ingezet ter dekking van de VenJ-problematiek.
11. Loonbijstelling tranche 2015
Met deze mutatie wordt de loonbijstelling 2015 aan de begroting van VenJ toegevoegd.
12. Taakstelling VenJ
Er is taakstellend in 2015 en 2016 30 mln. en structureel vanaf 2017 60 mln. ingeboekt op de begroting van VenJ. De taakstelling zal in 2015 en 2016 worden ingevuld door de tariefsverlaging RVB. In 2017 wordt circa de helft (32 mln.) van deze taakstelling ingevuld door de tariefsverlaging RVB.
13. Bed, bad, brood
Het kabinet heeft afgesproken dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland tijdelijk recht krijgen op de voorziening voor bed, bad en brood. Hiervoor is in 2015 € 13,3 mln. en structureel € 20 mln. beschikbaar gesteld.
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
|
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
1. Besparingsverliezen wetstrajecten |
32, 34 |
– 51.000 |
2. Schikking SBM offshore |
33 |
56.000 |
3. Boeten en Transacties |
33 |
– 55.000 |
4. Inzet asielreserve |
37 |
35.500 |
5. Tariefsverlaging Rijksgebouwendienst (RGD) |
91 |
50.100 |
Toelichtingen:
1. Besparingsverliezen wetstrajecten
– bij de griffierechten wordt als gevolg van een vertraging van de invoering van het wetsvoorstel aanpassing griffierechten een tegenvaller van € 19 mln. in 2015 verwacht. Er wordt uitgegaan van invoering per 1 januari 2016. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
– Op de ontvangstenartikelen Rechtsbijstand en rechtspleging, en Sanctietoepassing wordt als gevolg van een vertraging in de invoering van de wetsvoorstellen bijdrageregelingen een tegenvaller van € 32 mln. in 2015 verwacht. Er wordt uitgegaan van invoering per 1 januari 2016. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
2. Schikking SBM Offshore
Het Openbaar Ministerie heeft een meerjarige schikking getroffen met SBM Offshore. De 1e tranche is reeds in 2014 ontvangen. De 2e en 3e tranche van deze schikking wordt in 2015 (€ 56 mln.) en 2016 (€ 56 mln.) ontvangen. Het ontnemingsdeel (€ 51,9 mln.) van de schikking wordt verantwoord op het onderdeel «Afpakken» en het boetedeel (€ 4,1 mln.) op «Boeten en Transacties».
3. Boeten en Transacties
Op het dossier Boeten en Transacties wordt vanwege een tijdelijke verminderende inzet van digitale handhavingsmiddelen door o.a. vervanging van trajectcontroleystemen, flitspalen en radarcontrolesystemen een tekort voor 2015 verwacht van € 55 mln.
4. Inzet asielreserve
De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij o.a. de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 35,5 mln. ingezet om dit in 2015 te voorzien van dekking. Zie ook post 9 in de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgaven.
5. Tariefsverlaging Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Er is gebleken dat er ruimte is binnen de tarieven die de RVB in rekening brengt. Naar aanleiding hiervan zijn de huren geanalyseerd. Het resultaat is dat de tarieven structureel verlaagd worden, ook onder andere vanwege het verlengen van de afschrijvingstermijnen en de lagere rente. Voor 2015 krijgen departementen een teruggave vanuit de RVB.
31 Nationale politie
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
5.132.936 |
0 |
5.132.936 |
17.407 |
5.150.343 |
12.021 |
11.760 |
19.230 |
19.080 |
|
Programma-uitgaven |
5.132.936 |
0 |
5.132.936 |
17.407 |
5.150.343 |
12.021 |
11.760 |
19.230 |
19.080 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,90% |
98,53% |
||||||||
31.2 Bekostiging nationale politie |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Nationale Politie |
4.877.789 |
0 |
4.877.789 |
4.619 |
4.882.408 |
9.852 |
10.035 |
17.505 |
17.355 |
|
Politieacademie |
112.012 |
0 |
112.012 |
0 |
112.012 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
BES brandweer- en politiekorps |
16.653 |
0 |
16.653 |
4.177 |
20.830 |
3.225 |
3.225 |
3.225 |
3.225 |
|
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties |
10.981 |
0 |
10.981 |
0 |
10.981 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
C2000 / GMS |
93.424 |
0 |
93.424 |
10.400 |
103.824 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
791 |
0 |
791 |
0 |
791 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
1.266 |
0 |
1.266 |
– 100 |
1.166 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Opsporing |
700 |
0 |
700 |
0 |
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
0 |
0 |
0 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Providers |
11.000 |
0 |
11.000 |
– 1.056 |
9.944 |
– 1.056 |
– 1.500 |
– 1.500 |
– 1.500 |
|
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT |
3.820 |
0 |
3.820 |
– 1.133 |
2.687 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
|
Bijdragen Sociale fondsen |
||||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
4.500 |
0 |
4.500 |
0 |
4.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
500 |
0 |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridisch verplichte deel is gereserveerd voor: bijdragen aan BES brandweer- en politiekorps, bijdragen aan de Nationale Politie voor exploitatie van C2000, de Meldkamerorganisatie en de jaarlijkse bijdrage aan de Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie. Verder is budget gereserveerd voor nog te verstrekken opdrachten.
Het juridisch verplichte deel betreft de bijdragen ZBO's/RWT's die betrekking hebben op uitgaven voor de Nationale Politie (NP) en Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de NP voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000, het transitieakkoord met de meldkamerorganisatie, de uitgaven voor internationale samenwerking die gemaakt wordt op grond van overeenkomsten. Bijdragen medeoverheden: o.g.v. wetgeving bijdragen verstrekt aan brandweer- en politiekorps op de BES, Bureau Regioburgemeesters. Subsidies: verstrekt aan de Stichting NL Confidential en Politievakbond ACP. Opdrachten: omvatten o.a. meerjarige contracten tot en met 2016 met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Bekostiging Nationale Politie
Middelen contraterrorisme: betreft intensiveringsmiddelen (totaal € 5,4 in 2015 oplopend naar € 20,5 in 2018 e.v.) voor het traject contra-terrorisme die vanuit de Aanvullende Post bij Financiën worden toegevoegd aan de begroting van VenJ. In augustus 2014 is het actieprogramma «Integrale aanpak Jihadisme» van start gegaan. De middelen zijn nodig voor de Politie en het OM voor de extra inspanningen die nodig zijn op het terrein terrorismebestrijding bij de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
Kwaliteit, Arbeidvoorwaarden en ICT politie
De mutatie in het budget C2000 / GMS wordt verklaard door de exploitatiekosten C2000. Het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 10,4 mln.) van VWS en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
1.439.713 |
0 |
1.439.713 |
39.453 |
1.479.166 |
64.619 |
– 13.201 |
– 27.200 |
– 45.700 |
|
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad |
||||||||||
Personeel |
20.745 |
0 |
20.745 |
0 |
20.745 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan eigen personeel |
19.997 |
0 |
19.997 |
0 |
19.997 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan externe inhuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig personeel |
748 |
0 |
748 |
0 |
748 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Materieel |
4.223 |
0 |
4.223 |
– 1 |
4.222 |
– 1 |
– 1 |
0 |
0 |
|
waarvan ICT |
499 |
0 |
499 |
0 |
499 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig materieel |
3.724 |
0 |
3.724 |
– 1 |
3.723 |
– 1 |
– 1 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
1.414.745 |
0 |
1.414.745 |
39.454 |
1.454.199 |
64.620 |
– 13.200 |
– 27.200 |
– 45.700 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,68% |
99,96% |
||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand |
51.809 |
0 |
51.809 |
319 |
52.128 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bureau Financieel Toezicht |
2.408 |
0 |
2.408 |
0 |
2.408 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
1.328 |
0 |
1.328 |
0 |
1.328 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel |
179 |
0 |
179 |
0 |
179 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
14.478 |
0 |
14.478 |
0 |
14.478 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
369.649 |
0 |
369.649 |
32.200 |
401.849 |
74.500 |
13.400 |
11.400 |
9.500 |
|
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel |
1.598 |
0 |
1.598 |
0 |
1.598 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
||||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak |
953.130 |
0 |
953.130 |
6.720 |
959.850 |
– 9.880 |
– 26.600 |
– 38.600 |
– 55.200 |
|
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||||||
College Bescherming Persoonsgegevens |
8.191 |
0 |
8.191 |
– 75 |
8.116 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
College voor de Rechten van de Mens |
6.016 |
0 |
6.016 |
75 |
6.091 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
2.700 |
0 |
2.700 |
0 |
2.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
686 |
0 |
686 |
215 |
901 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Bijdragen Rechtspleging |
86 |
0 |
86 |
0 |
86 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Subsidies Rechtspleging |
891 |
0 |
891 |
0 |
891 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies Wetgeving |
1.437 |
0 |
1.437 |
0 |
1.437 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
159 |
0 |
159 |
0 |
159 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
274.980 |
0 |
274.980 |
– 43.960 |
231.020 |
– 38.040 |
– 20.620 |
– 22.680 |
– 25.500 |
|
waarvan griffierechten |
240.526 |
0 |
240.526 |
– 15.800 |
224.726 |
– 17.800 |
– 17.100 |
– 21.800 |
– 25.500 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Nederlandse Orde van Advocaten en voor bijdrage aan internationale organisaties. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor toezicht en onderzoek bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering, rechtsbijstand en rechtspleging.
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is bijna 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de structurele subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissie en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand: De PMJ cijfers indiceren voor de rechtsbijstand meerjarig een aflopende groei in de behoefte van de rechtsbijstand. Op basis hiervan zijn de ramingen naar boven bijgesteld (€ 31,2 mln.) van de reguliere straftoevoegingen, de piketdiensten en de toevoegingen in civiele zaken.
Optimale randvoorwaarden voor een doelmatige en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de Rechtspraak:
– op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak meerjarig neerwaarts bijgesteld. Met name bij civiele rechtspraak is de geraamde instroom lager dan eerder werd ingeschat. In 2015 is er echter sprake van een lichte stijging van € 7,5 mln.
– implementatie procedurerichtlijn: in verband met het wetsvoorstel Procedurerichtlijn worden extra kosten ter hoogte van € 5,5 mln. bij de rechtspraak verwacht. De implementatie hiervan is voor twee jaar opgenomen. De structurele kosten en dekking worden na een evaluatie vastgesteld.
– Meerjaren Planning en Prognose (MPP) cijfers: op basis van de meest recente uitkomsten van de MPP cijfers wordt een lagere instroom in de vreemdelingenkamers verwacht. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van € -7,6 mln.
Mutaties ontvangsten
Besparingsverliezen wetstrajecten
– Besparingsverlies griffierechten: als gevolg van een vertraging in de invoering van het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2015 verwacht. Er wordt uitgegaan van invoering per 1 januari 2016. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
– Besparingsverlies bijdrageregeling: bij rechtspleging en rechtsbijstand (artikel 32) en sanctietoepassing (artikel 34) wordt als gevolg van een vertraging in de invoering van het wetsvoorstel bijdrageregeling een tegenvaller van € 32 mln. in 2015 verwacht. Er wordt uitgegaan van invoering per 1 januari 2016. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
662.722 |
0 |
662.722 |
51.023 |
713.745 |
2.583 |
1.096 |
2.463 |
1.963 |
|
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
||||||||||
Personeel |
352.440 |
0 |
352.440 |
368 |
352.808 |
– 775 |
25 |
325 |
– 175 |
|
waarvan eigen personeel |
320.988 |
0 |
320.988 |
368 |
321.356 |
– 775 |
25 |
325 |
– 175 |
|
waarvan externe inhuur |
31.452 |
0 |
31.452 |
0 |
31.452 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig personeel |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Materieel |
102.367 |
0 |
102.367 |
65 |
102.432 |
– 287 |
– 587 |
– 587 |
– 587 |
|
waarvan ICT |
39.686 |
0 |
39.686 |
525 |
40.211 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
28.747 |
0 |
28.747 |
300 |
29.047 |
300 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig materieel |
33.934 |
0 |
33.934 |
– 760 |
33.174 |
– 587 |
– 587 |
– 587 |
– 587 |
|
Programma-uitgaven |
207.915 |
0 |
207.915 |
50.590 |
258.505 |
3.645 |
1.658 |
2.725 |
2.725 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
90,93% |
95,00% |
||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technoligie |
||||||||||
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
RIEC's/LIEC |
6.673 |
0 |
6.673 |
0 |
6.673 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
0 |
0 |
0 |
1.618 |
1.618 |
1.697 |
1.618 |
809 |
0 |
|
Overig bestuur, informatie en technologie |
1.627 |
0 |
1.627 |
0 |
1.627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
2.208 |
0 |
2.208 |
7.100 |
9.308 |
3.995 |
1.495 |
1.495 |
1.495 |
|
Keurmerk Veilig Ondernemen |
1.498 |
0 |
1.498 |
0 |
1.498 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitstapprogramma's prostituees |
3.000 |
0 |
3.000 |
– 1.618 |
1.382 |
– 1.697 |
– 1.618 |
– 809 |
0 |
|
Overig bestuur, informatie en technologie |
0 |
0 |
0 |
1.925 |
1.925 |
1.243 |
1.243 |
1.243 |
1.243 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Overig bestuur, informatie en technologie |
1.888 |
0 |
1.888 |
0 |
1.888 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
33.3 Opsporing en vervolging |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Nederlands Forensisch Instituut |
65.320 |
0 |
65.320 |
353 |
65.673 |
60 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage ZBO/RWT |
||||||||||
College Gerechtelijk Deskundigen |
1.723 |
0 |
1.723 |
0 |
1.723 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden |
||||||||||
PV-verg. Bestuurlijke Strafbeschikking |
0 |
0 |
0 |
11.500 |
11.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen |
3.912 |
0 |
3.912 |
0 |
3.912 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
FIU-Nederland |
4.052 |
0 |
4.052 |
0 |
4.052 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig opsporing en vervolging |
2.393 |
0 |
2.393 |
– 1.687 |
706 |
– 1.553 |
– 1.070 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Overig opsporing en vervolging |
2.712 |
0 |
2.712 |
0 |
2.712 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Schadeloosstellingen |
17.395 |
0 |
17.395 |
33.500 |
50.895 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Keten Informatie Management |
764 |
0 |
764 |
– 100 |
664 |
– 100 |
– 10 |
– 13 |
– 13 |
|
Onrechtmatige Detentie |
11.180 |
0 |
11.180 |
0 |
11.180 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerechtskosten |
25.537 |
0 |
25.537 |
590 |
26.127 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Restitutie ontvangsten voorgaande jaren |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Verkeershandhaving OM |
33.543 |
0 |
33.543 |
0 |
33.543 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Afpakken |
10.531 |
0 |
10.531 |
– 2.591 |
7.940 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen |
11.959 |
0 |
11.959 |
0 |
11.959 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig opsporing en vervolging |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
1.066.898 |
0 |
1.066.898 |
1.527 |
1.068.425 |
56.000 |
0 |
– 35.000 |
– 35.000 |
|
waarvan Boeten en Transacties |
966.338 |
0 |
966.338 |
– 50.373 |
915.965 |
4.100 |
0 |
– 35.000 |
– 35.000 |
|
waarvan Afpakken |
90.560 |
0 |
90.560 |
51.900 |
142.460 |
51.900 |
0 |
0 |
0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden.
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI en DRZ en aan het ZBO College gerechtelijk deskundige. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, als ook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en een deel van de gerechtskosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Bestuur, informatie en technologie.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de overheveling van werkzaamheden met betrekking tot het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) en de direct daarmee samenhangende aanpak van Criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Daartoe wordt het budget ter hoogte van € 9 mln. (respectievelijk € 7,1 mln. en € 1,9 mln.) overgeheveld van artikel 34 naar artikel 33.
Opsporing en vervolging
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– de regeling PV-vergoeding: de vergoeding is met ingang van 31 december 2014 beëindigd. Voor het jaar 2014 is nog een juridische verplichting om de gemeenten te compenseren voor deze vergoedingsregeling. Dit betreft de afrekening tranche 2014 € 11,5 mln. van de PV-vergoeding.
– Stichting Thuiskopie: de Staat en Stichting Thuiskopie hebben op 8 december 2014 een schikking getroffen in hun geschil over de hoogte van de thuiskopieheffing in de jaren 2007–2012. VenJ betaalt € 33,5 mln. aan de stichting. Het geld is bedoeld voor de rechthebbenden, zoals auteurs, componisten en beeldend kunstenaars. De kasbetaling vindt plaats in 2015.
Mutaties ontvangsten
Schikking SBM Offshore
– Het Openbaar Ministerie heeft een meerjarige schikking getroffen met SBM Offshore. De 1e tranche is reeds in 2014 ontvangen. De 2e en 3e tranche van deze schikking wordt in 2015 (€ 56 mln.) en 2016 (€ 56 mln.) ontvangen. Het ontnemingsdeel (€ 51,9 mln.) van de schikking wordt verantwoord op het onderdeel «Afpakken» en het boetedeel (€ 4,1 mln.) op «Boeten en Transacties».
Boeten en Transacties
– Op het dossier Boeten en Transacties wordt vanwege een tijdelijke verminderende inzet van digitale handhavingsmiddelen door o.a. vervanging van trajectcontrolesystemen, flitspalen en radarcontrolesystemen een tekort voor 2015 verwacht van € 55 mln.
34 Sanctietoepassing
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
2.416.080 |
0 |
2.416.080 |
134.564 |
2.550.644 |
7.105 |
10.843 |
14.582 |
31.110 |
|
Programma-uitgaven |
2.416.080 |
0 |
2.416.080 |
134.564 |
2.550.644 |
7.105 |
10.843 |
14.582 |
31.110 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,36% |
99,32% |
||||||||
34.2 Preventieve maatregelen |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Dienst Justis |
12.225 |
0 |
12.225 |
2.000 |
14.225 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Overig preventieve maatregelen |
0 |
0 |
0 |
2.148 |
2.148 |
2.600 |
1.955 |
950 |
950 |
|
Subsidies |
||||||||||
Preventie bedrijfsleven |
5.800 |
0 |
5.800 |
– 5.800 |
0 |
– 5.800 |
– 5.800 |
– 5.807 |
– 5.807 |
|
Integriteit |
1.050 |
0 |
1.050 |
2 |
1.052 |
107 |
107 |
107 |
108 |
|
Centrum voor Criminnaliteitsbestrijding en Veiligheid |
1.602 |
0 |
1.602 |
– 1.602 |
0 |
– 1.602 |
– 1.602 |
– 1.602 |
– 1.603 |
|
Overig preventieve maatregelen |
2.960 |
0 |
2.960 |
3.174 |
6.134 |
3.106 |
2.140 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Kansspelbeleid |
1.085 |
0 |
1.085 |
0 |
1.085 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig preventieve maatregelen |
4.067 |
0 |
4.067 |
– 3.043 |
1.024 |
– 1.043 |
– 1.043 |
– 1.043 |
– 1.043 |
|
Garanties |
||||||||||
Faillissementscuratoren |
703 |
0 |
703 |
0 |
703 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier |
1.128.774 |
0 |
1.128.774 |
108.340 |
1.237.114 |
– 24.360 |
– 27.300 |
– 21.300 |
– 7.300 |
|
DJI-Forensische zorg |
757.607 |
0 |
757.607 |
5.500 |
763.107 |
19.600 |
27.100 |
27.100 |
27.100 |
|
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra |
99.209 |
0 |
99.209 |
– 228 |
98.981 |
224 |
224 |
224 |
1.314 |
|
CJIB |
88.649 |
0 |
88.649 |
13.215 |
101.864 |
1.925 |
1.799 |
1.728 |
1.620 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||||||
Reclassering Nederland |
125.362 |
0 |
125.362 |
9.181 |
134.543 |
8.160 |
8.160 |
8.160 |
8.160 |
|
Leger des Heils |
21.025 |
0 |
21.025 |
1.134 |
22.159 |
1.360 |
1.360 |
1.360 |
1.360 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland |
62.885 |
0 |
62.885 |
3.402 |
66.287 |
4.080 |
4.080 |
4.080 |
4.080 |
|
Centraal Administratie Kantoor |
2.700 |
0 |
2.700 |
0 |
2.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
0 |
0 |
0 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Forensische zorg |
5.997 |
0 |
5.997 |
– 3.500 |
2.497 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
0 |
|
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
18.486 |
0 |
18.486 |
– 3.265 |
15.221 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring |
9.169 |
0 |
9.169 |
– 5.252 |
3.917 |
– 3.775 |
– 3.775 |
– 3.775 |
– 3.775 |
|
34.4 Slachtofferzorg |
||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
5.321 |
0 |
5.321 |
1.671 |
6.992 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Slachtofferhulp Nederland |
34.043 |
0 |
34.043 |
1.939 |
35.982 |
2.486 |
3.361 |
4.272 |
5.258 |
|
Subsidies |
||||||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld |
601 |
0 |
601 |
0 |
601 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Slachtofferzorg |
8.200 |
0 |
8.200 |
– 1.400 |
6.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
15.360 |
0 |
15.360 |
– 952 |
14.408 |
– 2.663 |
– 2.623 |
– 2.572 |
– 2.512 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen |
0 |
0 |
0 |
700 |
700 |
700 |
700 |
700 |
700 |
|
Overig Slachtofferzorg |
0 |
0 |
0 |
4.700 |
4.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
79.665 |
0 |
79.665 |
– 3.140 |
76.525 |
– 2.060 |
220 |
580 |
700 |
Het niet-juridisch verplichte deel is voornamelijk gereserveerd voor overige materiële uitgaven bij DJI.
Het juridisch verplichte deel betreffen bij de artikelen Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Voor DJI betreft het de materiele programma uitgaven (subsidies, inkoop van zorg(tenders) en RVB huurlasten) en de personele uitgaven. Verder heeft DJI naast (kas)uitgaven ook te maken diverse kosten zoals afschrijvingskosten. Verder bestaat het juridische gedeelte voornamelijk uit subsidiering/bijdrage aan RWT's en ZBO's (SHN, SGM, Reclassering, etc.)
Toelichting
Mutaties uitgaven
Preventieve maatregelen
De mutatie op het artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
– De overheveling van werkzaamheden met betrekking tot het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) en de direct daarmee samenhangende aanpak van Criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Daartoe wordt het budget € 9 mln. (€ 6 mln. op artikel 34.2 en € 3 mln. artikel 34.3) overgeheveld van artikel 34 naar artikel 33.
Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
De mutaties op het artikelonderdeel bijdrage agentschappen DJI wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– aanzuiveren eigen vermogen DJI: eind 2014 had DJI een negatief eigen vermogen van € 77 mln. Conform de Regeling Agentschappen wordt dit door VenJ aangezuiverd.
– frictiekosten DJI: de uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën stond nog de bijdrage voor 2015 gereserveerd. De in 2015 benodigde middelen € 34 mln. worden nu van de Aanvullende Post bij Financiën aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.
– besparingsverlies arbeid gedetineerden: doordat de Eerste Kamer niet heeft ingestemd met het wetsvoorstel Elektronische Detentie (ED) met daarin opgenomen een beperking van recht op arbeid, doet zich in 2015 een eenmalig besparingsverlies voor van € 7,4 mln. Voor 2016 en verder zal getracht worden deze maatregelen en bijbehorende besparingen op alternatieve wijze te realiseren (zie ook TK 24 587 nr. 608).
– lagere bezetting DJI: wegens de lage bezetting in het gevangeniswezen en de vreemdelingenbewaring vallen bij DJI middelen vrij. Tevens kan de capacitaire taakstelling van DJI tijdelijk verlaagd worden vanwege de voorgenomen verhuur van Norgerhaven. Daarnaast worden extra middelen toegevoegd aan de Forensische zorg. Per saldo levert dit in 2015 circa 8,8 mln. op dit artikel.
– CJIB: Vanwege verwachte lagere aantallen WAHV-zaken op basis van de actuele B&T-raming ontstaat er een tekort bij het CJIB van € 8,7 mln. Om dit tekort te compenseren wordt de bijdrage vanuit het moederdepartement aan het CJIB verhoogd.
– Reclassering Nederland: op basis van de meest recente uitkomsten van het PMJ-model worden de geraamde uitgaven aan Reclassering Nederland bijgesteld met € 5,3 mln.
– kleine mutaties (< € 5mln.) zoals o.a. een bijdrage voor het programma USB bij het CJIB.
35 Jeugd
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
372.566 |
0 |
372.566 |
2.865 |
375.431 |
2.518 |
3.552 |
5.201 |
6.263 |
|
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
||||||||||
Personeel |
134.177 |
0 |
134.177 |
3.294 |
137.471 |
5.454 |
6.608 |
7.716 |
8.778 |
|
waarvan eigen personeel |
127.338 |
0 |
127.338 |
3.294 |
130.632 |
5.454 |
6.608 |
7.716 |
8.778 |
|
waarvan externe inhuur |
5.569 |
0 |
5.569 |
0 |
5.569 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig personeel |
1.270 |
0 |
1.270 |
0 |
1.270 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Materieel |
32.744 |
0 |
32.744 |
120 |
32.864 |
120 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan ICT |
6.364 |
0 |
6.364 |
0 |
6.364 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan SSO's |
15.910 |
0 |
15.910 |
120 |
16.030 |
120 |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan overig materieel |
10.470 |
0 |
10.470 |
0 |
10.470 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma-uitgaven |
205.645 |
0 |
205.645 |
– 549 |
205.096 |
– 3.056 |
– 3.056 |
– 2.515 |
– 2.515 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
99,45% |
98,68% |
||||||||
35.2 Uitvoering jeugdbescherming |
||||||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage |
2.772 |
0 |
2.772 |
– 260 |
2.512 |
– 260 |
– 260 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
BES Voogdijraad |
1.248 |
0 |
1.248 |
– 75 |
1.173 |
– 75 |
– 75 |
– 75 |
– 75 |
|
Subsidies |
||||||||||
Jeugdbescherming |
4.893 |
0 |
4.893 |
– 2.426 |
2.467 |
– 1.136 |
– 1.136 |
– 940 |
– 940 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten |
900 |
0 |
900 |
0 |
900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stelsel Jeugdzorg |
100 |
0 |
100 |
4.500 |
4.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik |
277 |
0 |
277 |
– 277 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
DJI – jeugd |
160.998 |
0 |
160.998 |
3.340 |
164.338 |
3.100 |
3.100 |
3.100 |
3.100 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
||||||||||
Halt |
11.723 |
0 |
11.723 |
– 85 |
11.638 |
– 85 |
– 85 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Overige Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd |
0 |
0 |
0 |
3.550 |
3.550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen |
4.020 |
0 |
4.020 |
0 |
4.020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Projecten jeugd straf |
14.914 |
0 |
14.914 |
– 8.816 |
6.098 |
– 4.600 |
– 4.600 |
– 4.600 |
– 4.600 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.800 |
0 |
3.800 |
0 |
3.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
1.487 |
0 |
1.487 |
5.065 |
6.552 |
1.515 |
1.515 |
1.515 |
1.515 |
Het niet-juridisch verplicht deel betreft uitgaven aangaande ondersteuning primair processen t.a.v. tolken & vertalers, vergaderlocaties, catering e.d. En een deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere nog te starten projecten binnen de jeugdbescherming en jeugdsancties en -preventie en de aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdgroepen.
Het juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel bestaat onder andere uit structurele subsidierelaties (bv. Halt, Nidos en LBIO), de doeluitkeringen jeugdzorg (JB/JR) en de bijdrage aan DJI.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Uitvoering jeugdbescherming
Op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleine mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a. de inzet eindejaarsmarge ten behoeven van transitie jeugdzorg (€ 4,5 mln.)
Tenuitvoerlegging Justitiële sancties jeugd
Op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleine mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.
– een saldering op de ontvangsten Prima gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-beleid) voor € 3,5 mln.
– het wetsvoorstel adolescentenstrafrecht (ASR) is eind november door de Eerste Kamer aangenomen. Per 1 april 2014 is het wetsvoorstel in werking getreden. Doel van het ASR is het bieden van sancties op maat voor jongeren en jongvolwassenen waarbij rekening wordt gehouden met hun ontwikkelingsfase.
– een technische correctie van € 4,6 mln. PIJ-zorg jeugdigen detentie die per abuis was verantwoord op de projecten jeugd straf in plaats van DJI-jeugd.
Mutaties ontvangsten
Op dit artikel doen zich alleen kleine mutaties (< € 5 mln.) voor zoals:
– wetsvoorstel herziening kinderbeschermingsmaatregelen: met de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel met ingang van 1 januari 2015 wordt de noodzakelijke modernisering van de kinderbeschermingsmaatregelen gerealiseerd. De kosten voor Raad voor de Kinderbescherming worden door middel van deze budgetoverheveling ad € 1,5 mln. gedekt.
– ontvangst € 3,6 mln. vanwege afrekening op het project Prima gelden (Programma Implementatie Agenda).
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
248.052 |
0 |
248.052 |
14.281 |
262.333 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
|
Programma-uitgaven |
248.052 |
0 |
248.052 |
14.281 |
262.333 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
91,99% |
92,55% |
||||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
320 |
0 |
320 |
0 |
320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid |
30.807 |
0 |
30.807 |
0 |
30.807 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
||||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
175.225 |
0 |
175.225 |
– 21 |
175.204 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
5.140 |
0 |
5.140 |
890 |
6.030 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Nederlands Rode Kruis |
1.693 |
0 |
1.693 |
0 |
1.693 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nationaal Veiligheidsinstituut |
1.305 |
0 |
1.305 |
0 |
1.305 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
2.057 |
0 |
2.057 |
6.900 |
8.957 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Project NL-Alert |
5.931 |
0 |
5.931 |
0 |
5.931 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten NCSC |
3.628 |
0 |
3.628 |
– 955 |
2.673 |
– 125 |
– 125 |
– 125 |
– 125 |
|
Overig terrorismebestrijding |
500 |
0 |
500 |
517 |
1.017 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Nationale Veiligheid |
10.294 |
0 |
10.294 |
3.753 |
14.047 |
– 375 |
– 375 |
– 375 |
– 375 |
|
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
11.152 |
0 |
11.152 |
3.197 |
14.349 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het niet verplichte deel is gereserveerd voor o.a.: bijdrage agentschappen voor schadeclaims van de WTS (Wet Tegemoetkoming Schade). Bijdrage mede-overheden: voor een effectieve nationale crisisorganisatie (w.o. het NCC), voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid. Subsidies: incidentele subsidies voor een effectieve nationale crisisorganisatie (w.o. het NCC), voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid. Opdrachten: ontwikkeling, onderhoud en beheer van nieuw alerteringssyteem NL-Alert; opdrachten t.b.v. cybersecurity w.o. het Nationaal Cybersecurity Centrum; opdrachten t.b.v. cyberconferentie 2015 (uit HGIS); opdrachten voor een effectieve nationale crisisorganisatie (w.o. het NCC), voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid.
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op verplichtingen die voortvloeien uit: bijdragen aan ZBO/RWT’s op grond van Besluit Rijksbijdrage IFV; bijdrage mede-overheden o.g.v. Wet Veiligheidsregio’s (BDUR); doorlopende subsidieregelingen met het Nederlands Rode Kruis en het Nationaal Veiligheidsinstituut; extra uitgaven beveiligingsmaatregelen op luchthavens in Nederland.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
De mutatie op het artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
Controle handbagage luchthavens: in december 2014 is het voorstel van de Europese Commissie overgenomen om extra controlemaatregelen voor handbagage op Europese luchthavens te regelen. Deze maatregelen zijn ingaan per 1 maart 2015. Aanleiding voor de maatregelen is een vermeende dreiging voor de burgerluchtvaart afkomstig van Noord Afrika en het Midden Oosten, waartegen voornamelijk de VS, Canada en het VK maatregelen hebben genomen. De totale kosten voor VenJ over 2015 komen uit op € 6,9 mln.
Onderzoeksraad voor Veiligheid
In 2015 worden door VenJ nog kosten gemaakt vanwege de ramp met vlucht MH17. Het gaat naast kosten in het kader van het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor VenJ uitvoert ook om kosten voor politie-inzet in de Oekraïne en identificatie van slachtoffers door het NFI. (Totaal € 8,2 mln. verdeeld over de artikelen 31, 32, 33, 36 en 91).
37 Vreemdelingen
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
757.030 |
0 |
757.030 |
467.678 |
1.224.708 |
43.383 |
28.216 |
28.216 |
28.426 |
|
Programma-uitgaven |
757.030 |
0 |
757.030 |
467.678 |
1.224.708 |
43.383 |
28.216 |
28.216 |
28.426 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
98,24% |
99,19% |
||||||||
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
||||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
278.503 |
0 |
278.503 |
61.720 |
340.223 |
42.067 |
27.500 |
27.500 |
27.500 |
|
Bijdrage ZBO/RWT's |
||||||||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers |
399.951 |
0 |
399.951 |
393.238 |
793.189 |
– 6.314 |
– 1.314 |
– 1.314 |
– 1.314 |
|
Nidos-opvang |
23.273 |
0 |
23.273 |
6.300 |
29.573 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
||||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland |
5.730 |
0 |
5.730 |
4.900 |
10.630 |
4.000 |
3.400 |
3.400 |
3.400 |
|
Overig toegang, toelating en opvang vreeemdelingen |
1.654 |
0 |
1.654 |
0 |
1.654 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
||||||||||
Biometrie |
2.504 |
0 |
2.504 |
– 2.504 |
0 |
– 501 |
– 501 |
– 501 |
– 501 |
|
Vernieuwing Grensmanagement |
160 |
0 |
160 |
– 160 |
0 |
– 160 |
– 160 |
– 160 |
– 160 |
|
Keteninformatisering |
14.537 |
0 |
14.537 |
2.604 |
17.141 |
501 |
501 |
501 |
501 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
3.038 |
0 |
3.038 |
645 |
3.683 |
– 210 |
– 210 |
– 210 |
0 |
Niet juridisch verplicht: een deel van het budget is bestuurlijk gebonden. Dit budget is bestemd voor (bijdragen aan) ontwikkelingen voor de vreemdelingenketen voor o.m. biometrische producten en Digitaal Werken. Subsidiebijdragen i.h.k.v. terugkeer van vreemdelingen. Opdrachten: het merendeel van de uitgaven zijn directe kosten i.h.k.v. het laten terugkeren van de vreemdelingen incl. de escorts.
Het juridische verplichte deel betreft o.a. de moederbijdrage aan de IND (278 mln.) en de opdracht aan het COA (400 mln.). Daarnaast wordt budget besteed aan subsidieverlening VWN (5,7 mln.), Nidos(23 mln. en aan overige subsidies (bijv. Comensha en The Hague Process). Naast de subsidies worden middelen aan beheer en ontwikkelkosten ICT verplicht. Uitgaven in dit kader zijn o.a. onderhoudscontracten, licenties en verlengingen daarvan. Terugkeer en bewaring vreemdelingen: betreft de uitgaven in relatie tot het convenant met de DV&O (8,4 mln.), de beschikking (6,4 mln.) aan IOM (Int. Org. Migration) en de uitvoeringskosten en projecten (e.e.a. is afhankelijk van inzet).
Toelichting
Mutaties uitgaven
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
– asielinstroom: de hogere asielinstroom instroom leidt meerjarig tot extra kosten bij de IND. In 2015 € 61,8 mln. aflopend naar € 30,9 mln. in 2017 en verder. Deze uitgaven worden gedekt binnen de begroting van VenJ. De dekking voor 2015 geschiedt door een deel van de asielreserve in te zetten.
– eerstejaarsopvang asielzoekers aan ODA: door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA (Official Development Assistance) de komende jaren ook toe. Dit wordt veroorzaakt door de stijgende instroom en de oplopende opvangduur. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. In 2015 wordt als gevolg hiervan € 400 mln. extra aan ODA toegerekend.
– archiefkosten IND: voor het wegwerken van de archiefachterstand bij IND is in 2010 besloten dat VenJ bijdraagt in de kosten. Voor 2015 € 5 mln. en voor 2016 € 3,4 mln.
Mutaties ontvangsten
De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Om deze extra kosten deels te dekken wordt vanuit de asielreserve € 35,5 mln. ingezet.
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
387.481 |
0 |
387.481 |
26.654 |
414.135 |
– 1.042 |
1.652 |
2.674 |
1.399 |
|
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
||||||||||
Personeel |
236.640 |
0 |
236.640 |
12.140 |
248.780 |
97 |
3.291 |
4.273 |
4.441 |
|
waarvan eigen personeel |
199.151 |
0 |
199.151 |
9.889 |
209.040 |
4.911 |
5.143 |
5.127 |
5.295 |
|
waarvan externe inhuur |
35.031 |
0 |
35.031 |
2.169 |
37.200 |
– 850 |
– 850 |
– 850 |
– 850 |
|
waarvan overig personeel |
2.458 |
0 |
2.458 |
82 |
2.540 |
– 3.964 |
– 1.002 |
– 4 |
– 4 |
|
Materieel |
166.398 |
0 |
166.398 |
14.514 |
180.912 |
– 1.139 |
– 1.639 |
– 1.599 |
– 3.042 |
|
waarvan ICT |
10.364 |
0 |
10.364 |
4.125 |
14.489 |
– 982 |
– 782 |
– 682 |
– 682 |
|
waarvan SSO's |
107.944 |
0 |
107.944 |
7.656 |
115.600 |
1.310 |
610 |
580 |
– 863 |
|
waarvan overig materieel |
48.090 |
0 |
48.090 |
2.733 |
50.823 |
– 1.467 |
– 1.467 |
– 1.497 |
– 1.497 |
|
Ontvangsten |
706 |
0 |
706 |
54.486 |
55.192 |
1.212 |
1.157 |
1.056 |
999 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Waarvan eigen personeel
Op dit onderdeel doen zich alleen kleine mutaties voor zoals:
– een budgetoverheveling van € 1,9 mln. vanuit Defensie naar VenJ. Het betreft de financiering van formatieplaatsen bij Dienst Terugkeer en Vertrek.
– een technische correctie van € 1 mln. in het kader van Verantwoord Begroten. Abusievelijk stond nog een aantal apparaatsuitgaven verantwoord bij de programma uitgaven. Deze mutaties zijn noodzakelijk om de begrotingsindeling in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.
– budgetoverheveling van € 1,5 mln. voor geleverde diensten door JustID in het kader van jeugd en veiligheid. Het betreft regulier beheer voor de systemen GCOS en IFM.
– inzet eindejaarsmarge € 2 mln. voor contraterrorisme.
– diverse kleinere mutaties voor totaal € 3,4 mln.
Waarvan SSO’s
– inzet eindejaarsmarge voor de bouw van Eurojust voor € 5,5 mln.
– financiering GDI (Generieke Digitale Infrastructuur): betreft de bijdrage aan de Nationaal Coördinator Digitale Overheid en de kosten van de generieke digitale infrastructuur van de overheid voor € 5,6 mln.
– diverse kleine mutaties voor totaal € -3,5 mln.
Mutaties ontvangsten
Tariefsverlaging Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Er is gebleken dat er ruimte is binnen de tarieven die de RVB in rekening brengt. Naar aanleiding hiervan zijn de huren geanalyseerd. Het resultaat is dat de tarieven structureel verlaagd worden, ook onder andere vanwege het verlengen van de afschrijvingstermijnen en de lagere rente. Voor 2015 krijgen departementen een teruggave vanuit de RVB.
92 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
2.218 |
0 |
2.218 |
22.874 |
25.092 |
– 102.759 |
– 125.377 |
– 119.727 |
– 61.522 |
|
Uitgaven |
||||||||||
92.1 Nominaal en onvoorzien |
||||||||||
Nominaal en onvoorzien |
2.218 |
0 |
2.218 |
22.874 |
25.092 |
– 102.759 |
– 125.377 |
– 119.727 |
– 61.522 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
– bed, bad en brood: het kabinet heeft afgesproken dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland tijdelijk recht krijgen op de voorziening voor bed, bad en brood. Hiervoor is in 2015 € 13,3 mln. en structureel € 20 mln. beschikbaar gesteld.
– loon- en prijsbijstelling tranche 2015: met deze mutatie wordt de loon- en prijsbijstelling 2015 (€ 36,2 loon en € 9 mln. prijs) structureel aan de begroting van VenJ toegevoegd.
– Taakstelling VenJ: er is taakstellend in 2015 en 2016 € -30 mln. en structureel vanaf 2017 € -60 mln. ingeboekt op de begroting van VenJ. De taakstelling zal in de eerste jaren worden ingevuld via de huurverlaging bij de RVB.
– tariefsverlaging RGD € -6,8 mln. in 2015 op de uitgaven.
93 Geheim
Stand ontwerpbegroting 2015 |
Mutaties |
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
||||||
Verplichtingen |
3.058 |
0 |
3.058 |
0 |
3.058 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven |
||||||||||
93.1 Geheim |
||||||||||
Geheime uitgaven |
3.058 |
0 |
3.058 |
0 |
3.058 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34210-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.