De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Artikel 4.9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt «de meerderheid van de aandelen» vervangen door: ten minste
75 procent van de aandelen.
2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een komma worden twee
onderdelen toegevoegd, luidende:
-
d. de aandelen in de transmissiesysteembeheerder of de infrastructuurgroep komen te berusten
bij een bedrijf dat de beheerder is van een transmissiesysteem dat een directe verbinding
heeft met het transmissie-systeem in Nederland of dat door middel van een interconnector
met het Nederlandse transmissiesysteem is verbonden,
-
e. de beide kamers der Staten-Generaal hebben ingestemd met het voornemen de aandelen
in een transmissiesysteembeheerder direct of indirect te laten berusten bij een buitenlandse
transmissiesysteembeheerder of bij de middellijk of onmiddellijk aandeelhouder van
de buitenlandse transmissiesysteembeheerder.
II
Aan artikel 4.10 wordt een lid toegevoegd, luidende:
Toelichting
Dit amendement beoogt aan de mogelijkheid van kruisparticipaties enkele aangescherpte
voorwaarden te verbinden. Allereerst wordt de ondergrens van het aandeelhouderschap
van de Nederlandse overheid op ten minste 75% van de aandelen vastgesteld. Daarnaast
wordt bepaald dat kruisparticipatie slechts mogelijk is met een transmissiesysteemnetbeheerder
waarvan het transmissiesysteem direct of door middel van een interconnector verbonden
is met het Nederlandse trasnsmissiesysteem. Ten slotte wordt een instemmingsrecht
voor de Staten-Generaal opgenomen.
Stroom en gas zijn basisproducten waarvan iedereen afhankelijk is, en die aangevoerd
worden via monopolistische netwerken. Productie, transport en levering van energie
zijn dan ook deels in handen van de overheid, en gereguleerd via speciale energiewetgeving,
die nu herzien wordt. De landelijke netwerken van TenneT en Gasunie zijn voor 100%
in handen van de overheid.
Sinds de afsplitsing van de hoogspannings- en hoge druknetwerken rond 2000 geldt voor
TenneT en Gasunie dat deze voor 100% publiek eigendom zijn. Dit is dus al het geval
onder alle Ministers van Economische Zaken sinds die tijd. Er is zelfs een privatiseringsverbod
opgenomen in de wet. Iedere vorm van onheuse inmenging van commerciële partijen op
het beheer van het netwerk wordt hiermee uitgesloten. Van belang hierbij is te voorkomen
dat vanuit een versterkt winstmotief bespaard zou kunnen worden op de omvangrijke
investeringen (ruim 2 miljard euro per jaar), die steeds nodig zijn om de kwaliteit
van de netten goed op peil te houden. Het staatsaandeelhouderschap bij TenneT en Gasunie
is mede bedoeld om deze twee bedrijven af te schermen van invloed van buitenaf en
de onafhankelijkheid op het hoogste niveau te waarborgen,
Het gaat om monopolistische kerninfrastructuur, die de toegang tot de basisvoorzieningen
stroom en gas voor iedereen moeten verzekeren. Zonder stroom doet (bijna) niets het
meer in Nederland en de economische schade en de maatschappelijke kosten van stroomstoringen
zijn zeer hoog. Dit vereist een hoge mate van borging van het publieke belang van
leveringszekerheid.
Een onderdeel van de Wet Stroom is dat deze wet het mogelijk maakt dat 49,9% van de
landelijke netwerken wordt geprivatiseerd. 49,9% van de aandelen is echter niet nodig
voor een beperkte kruisparticipatie die hiermee beoogd wordt. Eerder noemde het kabinet
een mogelijk aandelenpercentage van 5 tot 15%. Met dit amendement wordt de aandelenruil
beperkt tot 25%, wat dus ruim voldoende mogelijkheden geeft. Daarnaast wordt kruisparticipatie
beperkt tot een transmissiesysteembeheerder, waarvan het transmissiesysteem direct
of door middel van een interconnector verbonden is met het Nederlandse trasnsmissiesysteem.
Ten slotte is er een instemmingsrecht voor de beide kamers der Staten-Generaal.
Jan Vos Agnes Mulder Van Veldhoven Van Tongeren