34 160 Wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het regelen van keuzedelen waarop beroepsopleidingen mede worden gebaseerd

Nr. 10 AMENDEMENT VAN HET LID SIDERIUS

Ontvangen 10 juni 2015

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel B, vervalt onderdeel 1 en de aanduiding van onderdeel 2.

II

In artikel I, onderdeel I, vervalt: daarbij behorende.

III

Artikel I, onderdeel L, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel 2 vervalt: , waarbij van elk keuzedeel wordt aangegeven bij welke kwalificatie of kwalificaties het behoort.

2. In onderdeel 3 wordt «, keuzedelen en de koppeling van keuzedelen aan kwalificaties» vervangen door: en keuzedelen.

3. In onderdeel 4 wordt «, een keuzedeel, keuzedelen en de koppeling van keuzedelen aan kwalificaties» vervangen door: , een keuzedeel of keuzedelen.

IV

Artikel I, onderdeel M, onderdeel 2, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel 1 vervalt: daarbij behorende.

2. In onderdeel 2 vervalt de eerste en derde volzin van het tiende lid.

V

In artikel III, onderdeel B, vervalt: , en het keuzedeel of de keuzedelen zijn gekoppeld aan een kwalificatie, behorend bij een beroepsopleiding waarvoor de instelling een erkenning heeft op grond van dit lid.

VI

In artikel III, onderdeel D, onderdeel 2, vervalt: daarbij behorende.

VII

In artikel III, onderdeel G, vervalt: , waarbij van elk keuzedeel wordt aangegeven bij welke kwalificatie het behoort.

VIII

Artikel III, onderdeel H, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel 1 vervalt: daarbij behorende.

2. In onderdeel 2, vervalt de eerste en derde volzin van het zevende lid.

Toelichting

Dit amendement beoogt het ontkoppelen van de keuzedelen van de specifieke kwalificaties. De koppeling van keuzedelen aan kwalificaties in het huidige voorstel beperkt de keuzevrijheid van zowel de leerling als die van de instelling.

Door de ontkoppeling van keuzedelen in dit amendement krijgt de instelling de mogelijkheid om een selectie te maken van keuzedelen die aansluiten op de expertise, identiteit en opleidingsaanbod van de school. Dit verbetert dan ook de aansluiting op de behoeftes van de regionale arbeidsmarkt. Ook geeft dit amendement de leerling echte vrijheid van keuze, waardoor hij of zij vrij is de keuzedelen te kiezen die het beste op zijn of haar behoefte aansluit en zich op deze manier te onderscheiden.

Vervolgens geeft dit kleinere instellingen ook de ruimte andere keuzedelen aan te bieden, door de koppeling aan specifieke kwalificaties heeft een kleine instelling daardoor per definitie een kleiner aanbod van keuzedelen. De ontkoppeling maakt hier ook een einde aan.

Ten slotte laat dit amendement de verdere criteria die gesteld zijn voor het kiezen een keuzedeel ongewijzigd.

Siderius

Naar boven