34 104 Langdurige zorg

AB VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 16 november 2021

De leden van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)1 hebben kennisgenomen van de brief van 28 september 2021, waarmee het definitieve kader voor de Wet langdurige zorg (Wlz) voor het jaar 2022 bekend werd gemaakt.2 De leden van de PVV-fractie hadden hierover nog enkele vragen.

Naar aanleiding hiervan is op 12 oktober 2021 een brief gestuurd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, heeft op 15 november 2021 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, De Boer

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Den Haag, 12 oktober 2021

De leden van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben met belangstelling kennisgenomen van de brief van 28 september 2021, waarmee het definitieve kader voor de Wet langdurige zorg (Wlz) voor het jaar 2022 bekend wordt gemaakt.3 De leden van de PVV-fractie hebben hierover nog enkele vragen.

Op pagina 3 onder punt 2. Groeiruimte 2022 staat dat er extra geld beschikbaar komt in verband met demografische ontwikkelingen en de toenemende zorgzwaarte van cliënten met aanspraak op Wlz-zorg. Vooralsnog is € 4 miljoen bestemd voor investeringen in verduurzaming van het vastgoed en geleidelijke aanpassing van de gebouwenvoorraad aan recente regelgeving in het bouwbesluit voor isolatie en de vervolgstappen die in het verschiet liggen. Zorgkantoren dienen toe te zien op de benodigde verduurzaming van vastgoed. Op dezelfde pagina, iets verderop in de brief, is te lezen dat het geraamde bedrag voor ggz-wonen voor 2022 € 464 miljoen hoger ligt dan het bedrag van € 1.251 miljoen voor 2021.

Naar aanleiding van deze passages krijgen de leden van de PVV-fractie graag uitgelegd wat de «verduurzaming van gebouwen» op langere termijn zal betekenen. Wat er wordt bedoeld met de «vervolgstappen die in het verschiet liggen»? Zij vernemen ook graag waarom het de taak is van zorgkantoren om toe te zien op de «benodigde verduurzaming» van vastgoed. Tot slot vragen zij of u kunt bevestigen dat de maatregelen van de klimaatagenda van invloed zijn geweest op het benodigde bedrag voor ggz-wonen.

De leden van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag bij voorkeur voor vrijdag 12 november 2021.

De voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.A.M. Adriaansens

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 november

Hierbij de beantwoording op de vragen die door de leden van de PVV-fractie zijn gesteld over de definitieve kaderbrief 2022 van de Wet langdurige zorg (Wlz).

Wat betekent «verduurzaming van gebouwen» op langer termijn?

In het Klimaatakkoord (onderdeel Gebouwde Omgeving) is afgesproken dat naast woningen, ook de «utiliteitsbouw» wordt verduurzaamd. Dat wil zeggen: 49% CO2-reductie in 2030 en klimaatneutraal in 2050. Daar bereiden eigenaren van vastgoed zich nu op voor. Uitgangspunt daarbij is dat ze dat doen op «natuurlijke momenten», dat wil zeggen aansluiten bij momenten van nieuwbouw of grootschalige renovatie.

Wat er wordt bedoeld met de «vervolgstappen die in het verschiet liggen»?

De bouwregelgeving stelt stapsgewijs steeds hogere eisen aan energieverbruik en de energieprestatie van gebouwen.

Waarom is het de taak is van zorgkantoren om toe te zien op de «benodigde verduurzaming» van vastgoed?

Net als andere partijen in de zorg zien zorgverzekeraars en zorgkantoren een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Zij geven daar op eigen manier invulling aan.

Kunt u bevestigen dat de maatregelen van de klimaatagenda van invloed zijn geweest op het benodigde bedrag voor ggz-wonen?

Het geraamde bedrag voor ggz-wonen voor 2022 ligt € 464 miljoen hoger dan het bedrag van € 1.251 miljoen voor 2021. De klimaatagenda heeft geen invloed gehad op dit verhoogde bedrag. Dit verschil van € 464 miljoen hangt samen met de door de NZa geraamde overloopeffecten van cliënten die geleidelijk na 1 januari 2021 zijn ingestroomd.

Deze cliënten maken in 2021 slechts gedurende een deel van het jaar gebruik van Wlz-zorg, maar zullen hier in 2022 gedurende het gehele jaar aanspraak op kunnen maken.

Wel is het zo dat de verduurzaming van vastgoed ook plaatsvindt in de GGZ-sector. Dit wordt gefinancierd vanuit de groeiruimte die bestemd is voor de gehele Wlz en niet vanuit het verhoogde bedrag van € 464 miljoen.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge


X Noot
1

Samenstelling:

Ganzevoort (GL), Gerkens (SP), Van Dijk (SGP), Van Hattem (PVV), Oomen-Ruijten (CDA), Rombouts (CDA), Bredenoord (D66), Koole (PvdA), De Bruijn-Wezeman (VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), A.J.M. van Kesteren (PVV), Adriaansens (VVD) (voorzitter), Van der Burg (VVD), Dessing (FVD), Van Gurp (GL), Prast (PvdD), Van Pareren (Fractie-Nanninga) (ondervoorzitter), Prins (CDA), Vendrik (GL), Verkerk (CU), De Vries (Fractie-Otten), Van der Voort (D66), Keunen (VVD), Hermans (Fractie-Nanninga), Raven (OSF) en Karakus (PvdA).

X Noot
2

Kamerstukken I 2021/22, 34 104, Z en bijlagen.

X Noot
3

Kamerstukken I 2021/22, 34 104, Z en bijlagen.

Naar boven