34 036 Wijziging van enkele belastingwetten en enkele andere wetten ten behoeve van het afschaffen van de Verklaring arbeidsrelatie (Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties)

P VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 5 maart 2019

De vaste commissies voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid1 en voor Financiën2 hebben op 29 januari 2019 en 12 februari 2019 de brief van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besproken van 15 januari 2019, waarin hij de Eerste Kamer een afschrift doet toekomen van de brief aan de Tweede Kamer van 26 november 2018 over de voortgang van de uitwerking van de maatregelen «werken als zelfstandige».3

Naar aanleiding hiervan hebben de commissies de Minister op 13 februari 2019 een brief gestuurd.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Financiën hebben op 5 maart 2019 gereageerd.

De commissies brengen bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag, Van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTERS VAN DE VASTE COMMISSIES VOOR SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN VOOR FINANCIËN

Aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Den Haag, 13 februari 2019

De vaste commissies voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en voor Financiën hebben op 29 januari 2019 en 12 februari 2019 uw brief besproken van 15 januari 2019, waarin u de Eerste Kamer een afschrift doet toekomen van de brief aan de Tweede Kamer van 26 november 2018 over de voortgang van de uitwerking van de maatregelen «werken als zelfstandige».4 Deze informatie werd aangeboden in het kader van toezegging T02514, gedaan tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van 2017, om de Kamer regelmatig te informeren over de stand van zaken van maatregelen met betrekking tot de positie van zelfstandigen op de arbeidsmarkt en het overleg hierover met de sociale partners en de sector zelf.

De commissies merkten bij bespreking van uw brief op dat de Kamer – conform de toezegging – weliswaar periodiek geïnformeerd is over het overleg met de sociale partners en met de sector zelf, maar dat informatie vooralsnog uitblijft over politiek / bestuurlijke stappen die het kabinet wil zetten, terwijl de arbeidsmarkt maatregelen op dit terrein node mist. De commissies hopen dan ook dat zij binnen drie maanden geïnformeerd zullen kunnen worden over concrete stappen die het kabinet wil zetten.

Een gelijkluidende brief wordt toegezonden aan de Staatssecretaris van Financiën.

Voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A.H.G. Rinnooy Kan

Voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, M.A.J. Knip

BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 maart 2019

Op 13 februari jl. heeft u zowel de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, alsmede de Staatssecretaris van Financiën een brief verzonden waarin u de hoop uitspreekt binnen drie maanden geïnformeerd te worden over concrete stappen die het kabinet wil zetten op het terrein van de positie van zelfstandigen op de arbeidsmarkt. Graag reageren wij op uw verzoek.

Het kabinet deelt de noodzaak en urgentie voor maatregelen op dit terrein. Zoals aangegeven in de brief van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 december 2017, hanteert het kabinet een aanpak van samenhangende routes om te komen tot een nieuwe balans op de arbeidsmarkt.5 Met het Wetsvoorstel Arbeidsmarkt in Balans, dat op 5 februari jl. door de Tweede Kamer is aangenomen, worden de knelpunten die nu worden ervaren in het arbeidsovereenkomstenrecht met voorrang aangepakt. Dit is de eerste stap naar meer balans op de arbeidsmarkt.

De tweede stap behelst maatregelen op het gebied van loondoorbetaling bij ziekte, duurzame inzetbaarheid en zelfstandigen. Het kabinet heeft voor de Kerst afspraken gemaakt met sociale partners over een alternatief pakket aan maatregelen voor de loondoorbetaling bij ziekte en de WIA. Deze voorstellen maken het aantrekkelijker om personeel in (vaste) dienst te nemen.6

Daarnaast werkt het kabinet aan een aanpak om een leven lang leren te stimuleren, ook bij flexibele arbeidsrelaties.7 Ook wordt de regelgeving voor zzp’ers herzien. Het kabinet streeft ernaar voor opdrachtgevers de duidelijkheid over de aard van de arbeidsrelatie te vergroten en schijnzelfstandigheid en oneerlijke concurrentie te voorkomen. In de brief van 26 november 2018, waar u een afschrift van heeft ontvangen, is ook de laatste stand van zaken van de uitwerking van de maatregelen op het terrein van werken als zelfstandige geschetst.8 In deze brief wordt ingegaan op een maatregel voor de onderkant van de arbeidsmarkt, een maatregel voor de bovenkant van de arbeidsmarkt en op de webmodule voor de opdrachtgeversverklaring.

wet- en regelgeving nodig zijn. De regering heeft daarom een onafhankelijke commissie ingesteld die advies zal geven over de fundamentele vragen over de toekomst van de regulering van werk, de sociale zekerheid en de fiscaliteit (hierna: de Commissie regulering van werk).9

De genoemde drie stappen worden in samenhang genomen om zo voortvarend mogelijk te werk te gaan. Op deze manier worden de ervaren knelpunten op de arbeidsmarkt verlicht en wordt tegelijkertijd de fundamentele discussie geëntameerd zodat ook daar voortgang op kan worden geboekt. Door het geheel van deze stappen werkt de regering aan een nieuwe balans op de arbeidsmarkt.

In de genoemde brief van 26 november 2018 heeft het kabinet aangekondigd de Tweede Kamer nader te informeren over de voortgang op dit terrein, nog voor de zomer van 2019. We zullen uw Kamer gelijktijdig informeren.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

De Staatssecretaris van Financiën, M. Snel


X Noot
1

Samenstelling Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

Nagel (50PLUS), Ten Hoeve (OSF), Ester (CU) (vice-voorzitter), Postema (PvdA),Sent (PvdA), Kok (PVV), Bruijn (VVD), Lokin-Sassen (CDA), Don (SP), Van Hattem (PVV), N.J.J. van Kesteren (CDA), Köhler (SP), Lintmeijer (GL), Meijer (SP), Nooren (PvdA), Oomen-Ruijten (CDA), vac. (D66), Rinnooy Kan (D66) (voorzitter), Rombouts (CDA), Schalk (SGP), Schnabel (D66), Van de Ven (VVD), vac. (PvdA), A.J.M. van Kesteren (PVV), Wever (VVD), Van Leeuwen (PvdD)

X Noot
2

Samenstelling Financiën:

Nagel (50PLUS), Ten Hoeve (OSF), Knip (VVD)(voorzitter), Backer (D66), Ester (CU), Postema (PvdA), Sent (PvdA), Van Strien (PVV), Kok (PVV), Bruijn (VVD), Vac. (PVV), Van Apeldoorn (SP), N.J.J. van Kesteren (CDA), Knapen (CDA), Köhler (SP), vac. (D66), Van Rij (CDA) (vice-voorzitter), Rinnooy Kan (D66), Schalk (SGP), Van de Ven (VVD), vac. (PvdA), Reuten (SP), Wever (VVD), Van Leeuwen (PvdD), Binnema (GL)

X Noot
3

Kamerstukken I 2018/2019, 34 036, O

X Noot
4

Kamerstukken I 2018/2019, 34 036, O

X Noot
5

Kamerstukken II 2017/18, 29 544, nr. 813.

X Noot
6

Kamerstukken II 2018/19, 29 544, nr. 873.

X Noot
7

Kamerstukken II 2018/19, 30 012, nr. 92.

X Noot
8

Kamerstukken II 2018/19, 31 311, nr. 207.

X Noot
9

Kamerstukken II 2018/19, 29 544, nr. 847.

Naar boven