34 000 IV Vaststelling van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015

V BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juli 2015

Naar aanleiding van het verzoek van de voorzitter van uw vaste commissie van Buitenlandse Zaken, zend ik u hierbij een afschrift van mijn brief aan Openbaar Lichaam Saba met betrekking tot nieuwe consulaire tarieven. Een vergelijkbare brief is verzonden aan het Openbaar Lichaam Bonaire en St-Eustatius.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.D.H.M. Dijkhoff

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

The Executive Council of the Public Entity Saba

Den Haag, 2 juli 2015

Bij brief van eind december 2014, gericht aan de Minister van Buitenlandse Zaken, heeft u uw zienswijze over de wijziging van de legestarieven voor het aanvragen van een verblijfsvergunning geuit. In uw brief geeft u aan dat u het niet eens bent met de verhoging van de leges voor een aanvraag om een verblijfsvergunning voor arbeid in loondienst met 112%. Daarnaast is volgens u niet voldaan aan de voorgeschreven wijze van raadplegen van beleidswijzigingen als opgenomen in artikel 209, derde lid, van de Wet openbare lichamen BES.

Bij gelegenheid van zijn bezoek aan uw eiland in februari jl. heeft mijn ambtsvoorganger reeds afspraken gemaakt met uw Bestuurscollege over de wijze waarop ten dele aan deze bezwaren tegemoet gekomen kan worden. Via dit schrijven bevestig ik hetgeen besproken is tijdens de Caribisch Nederland-week van begin juni jl. over de verdere uitwerking van deze afspraken.

De wijzigingen van de tarieven per 1 januari 2015 vloeien voort uit de Regeling Toelating en Uitzetting BES, gepubliceerd in de Staatscourant op 8 oktober 2010 (Stcrt. 2010, nr. 15726). Hierin is het uitgangspunt van de legessystematiek vastgelegd waarbij de kosten die de IND maakt voor het afdoen van verblijfsaanvragen worden doorberekend in het legestarief. De legestarieven zijn toen vastgesteld op 66% van de Europees-Nederlandse legestarieven omgerekend in dollars. Hier is toentertijd voor gekozen, omdat de koopkracht in Caribisch Nederland circa 66% van de Nederlandse koopkracht was. Per 1 januari 2015 werden op basis van deze bepaling in de Regeling de nieuwe tarieven vastgesteld. U geeft aan bezwaren te hebben tegen de koppeling van de legestarieven in Caribisch Nederland met die in Europees Nederland. Ik kom hier later in de brief op terug.

Ik ben bereid om aan uw zorgen over de hoogte van de leges op arbeid in loondienst tegemoet te komen en zal deze leges per 1 oktober 2015 (de IND heeft 3 maanden nodig voor implementatie van de nieuwe tarieven) verlagen van $ 788 naar $ 500. Omdat er geen financiële ruimte zit in de begroting van het Ministerie van VenJ om een dergelijke verlaging op te vangen, heeft dit tot gevolg dat andere legestarieven stijgen. Dit betekent in concreto dat de leges voor een aanvraag van een verblijfsvergunning voor gezinshereniging, studie en voor onbepaalde tijd weer worden vastgesteld op het niveau van 2014. Dat betekent dat de leges voor aanvragen om gezinshereniging van meerderjarigen $ 712 en voor minderjarigen $ 161 wordt. De leges voor studie zal dan weer $ 372 bedragen en de leges voor een aanvraag om een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd Nationaliteit worden weer $ 345. Overige legestarieven blijven ongewijzigd.

Grant-arrest 2 juli 2015

Recent deed het Gemeenschappelijk Hof van Justitie een uitspraak in hoogste instantie over het Nederlands-Amerikaans Vriendschapsverdrag. Met deze uitspraak is beslist dat Amerikaanse onderdanen in Caribisch Nederland ook wat betreft de toelating tot deze grondgebieden dezelfde rechten toekomen als Nederlanders, d.w.z. dat zij recht hebben op toelating van rechtswege als ze aan de voorwaarden voldoen. Dit houdt in dat zij op dit moment geen leges meer hoeven te betalen.

Ik ben daarom voornemens om per 1 oktober 2015 ook leges te gaan heffen over aanvragen om toelating van rechtswege: $ 145 voor een eerste aanvraag en $ 49 voor een verlenging. Voor Amerikaanse onderdanen betekent dit veelal nog steeds een forse verlaging van de leges. Ook Europese Nederlanders gaan deze leges betalen.

Evaluatie van de leges-systematiek

Verder wil ik voorstellen om in gezamenlijkheid te bezien welke gevolgen de in 2010 gekozen systematiek voor legestarieven heeft. Daarbij zal ook gekeken worden wat de gevolgen zijn voor de specifieke legestarieven. Ik wil daarbij goed kijken of de in 2010 gekozen systematiek onbedoelde en ongewenste effecten heeft voor Caribisch Nederland. Op basis van de uitkomsten van deze evaluatie kan gekozen worden om de systematiek van de vaststelling van de legestarieven en de legestarieven zelf aan te passen. Een ontkoppeling met de Europees Nederlandse tarieven is daarbij een reële optie. Daarbij is het wel van belang dat de totale legesopbrengsten grosso modo gelijk blijven. Ik benadruk daarbij dat de legesopbrengsten op dit moment al niet de kosten dekken die met de afdoening van de aanvragen voor verblijfsvergunningen gemoeid zijn, hetgeen knelt met het gehanteerde principe dat legestarieven zo veel mogelijk kostendekkend zijn.

De gezamenlijke evaluatie moet leiden tot een heldere systematiek met bijbehorende legestarieven die voor de komende jaren wordt vastgesteld. Via deze consultaties geven wij gezamenlijk invulling aan artikel 209, eerste lid, van de Wet openbare lichamen BES. Op korte termijn nemen mijn ambtenaren contact op om de evaluatie voor te bereiden en uit te voeren.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.D.H.M. Dijkhoff

Naar boven