Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-XII nr. 2 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
6 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
21 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2014.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het Ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Tot slot wordt onder 2.2 en 2.3 voor de (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau die zijn opgenomen in de begrotingsstaat. De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2014.
Suppletoire mutaties 2014 (Voorjaarsnota) (in € mln.)
Artikel |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting |
10.253,8 |
261,3 |
||
– nota van wijziging (Kamerstukken II, 33 750 XII, nr. 11) |
0,0 |
0,0 |
||
– Amendement van het lid Remco Dijkstra |
||||
Kamerstukken II, 2013–2014, 33 750 XII, nr. 17 |
0,0 |
|||
Stand vastgestelde begroting 2014 |
10.253,8 |
261,3 |
||
– belangrijkste mutaties Voorjaarsnota: |
||||
1. |
Invulling IenM aandeel in bezuiniging collectieve sector (maatregelpakket € 6 miljard) |
Diverse |
– 18,3 |
|
99 |
18,3 |
|||
2. |
Invulling beperking garantieregelingen (verplichtingen) |
13 |
0,0 |
|
3. |
Toekenning eindejaarsmarge |
99 |
29,0 |
|
4. |
Afroming eigen vermogen Agentschappen IenM |
99 |
14,8 |
14,8 |
5. |
Egalisatievordering Rijkshuisvesting |
98 |
– 25,0 |
|
6. |
Nieuwe raming ontvangsten emissiehandel |
19 |
– 53,0 |
|
7. |
Interreg |
19 |
5,3 |
|
8. |
Bijdrage IF aan Beter Benutten voor ITS |
14 |
2,4 |
|
Bijdrage IF aan ERMTS en Groei op het Spoor |
16 |
4,3 |
||
Bijdrage IF aan BDU |
25 |
165,7 |
||
Bijdrage uit IF aan BDU, Beter Benutten, ITS, ERMTS en Groei op het Spoor |
26 |
– 172,4 |
||
9. |
Decentralisatie IJsselsprong naar Provinciefonds |
26 |
– 18,0 |
|
10. |
Bijdrage gemeenten en EZ aan Basisregistratie Kadaster |
13 |
4,5 |
|
11. |
Bijdrage vanuit Defensie voor uitvoering vergunningverlening BRIKS |
22 |
0,4 |
0,4 |
12. |
Bijdrage voor Defensie noodsleephulp en de betonningstaken. |
26 |
– 3,7 |
|
13. |
Generale kasschuif IF |
26 |
– 250,0 |
|
14. |
Loon en prijsbijstelling |
99 |
11,5 |
|
15. |
Diversen |
Diverse |
4,6 |
5,0 |
Stand 1e supplettoire wet |
10.027,2 |
228,5 |
1. Bij ontwerpbegroting 2014 is het aandeel van IenM in het pakket van € 6 miljard aan bezuinigingen (€ 18,3 miljoen structureel) op artikel 99 (Nominaal en onvoorzien) geparkeerd. Bij 1e suppletoire wet is deze over diverse artikelen verdeeld. Zie hieronder het onderdeel «Invulling van taakstellingen».
2. In de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen is het garantiekader aangescherpt (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750, nr. 13). IenM geeft hier invulling aan door de verplichtingenruimte op de garantieregeling MKB Krediet op artikel 13 te beperken van € 65,3 miljoen naar € 15 miljoen.
3. Als gevolg van de onderuitputting in het jaar 2013 wordt het kader van het jaar 2014 van de begroting van Hoofdstuk XII met € 29 miljoen verhoogd om aan de betaling van overlopende verplichtingen te kunnen voldoen.
4. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de agentschappen ILT (€ 11,6 miljoen), KNMI (€ 2,4 miljoen) NEa (€ 0,6 miljoen) en RWS (€ 0,2 miljoen) wordt deze norm overschreden. Deze overschrijdingen worden conform de regeling agentschappen hersteld door afroming ten gunste van het IenM-brede beeld.
5. Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1-1-2016 (Kamerstukken II, 2011/12, 31 490, nr. 75). Onderdeel van dit nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel is bijvoorbeeld een vaste gebruikersvergoeding voor departementen per m2 en het voorkomen van leegstand door centrale sturing. De een-op-een relatie uit het oude huisvestingstelsel tussen de (huur)prijs van het pand en het behuizen van een pand wordt met het nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel losgelaten, waardoor de huidige huurcontracten voortijdig worden opengebroken. Gedurende de looptijd van het huurcontract heeft de Rijksgebouwendienst (RGD) een vordering op de balans (zogenaamde egalisatievordering). Doordat de huurcontracten voortijdig moeten worden opengebroken vanwege de overgang naar het nieuwe huisvestingsstelsel, dienen departementen deze egalisatievordering voortijdig af te lossen. Afgesproken is dat dit vanaf Voorjaarsnota 2014 tot en met uiterlijk Najaarsnota 2015 kan. Het Ministerie van IenM lost bij deze 1e suppletoire begroting 2014 de egalisatievordering af.
6. In Europees verband is besloten het aantal te veilen rechten in de jaren 2014 tot en met 2016 met in totaal 900 miljoen stuks te beperken en deze in 2019 en 2020 alsnog op de markt te brengen. Naar schatting betekent dit voor het Nederlandse aandeel hierin € 53 miljoen minder aan ontvangsten in 2014, maar per saldo ruim € 200 miljoen meer in de periode 2014–2020.
7. De begroting van IenM wordt in de periode 2014–2020 met € 14,3 miljoen verhoogd (waarvan € 5,3 miljoen in 2014) voor de internationale uitvoering van de programma’s Interreg in Nederland (ook inbegrepen de stimulering van deelname door Nederlandse partners en evaluatie). Nederland is verantwoordelijk voor transnationale en Europabrede structuurfondsen.
8. Verhogingen van de artikelen 14, 16 en 25 worden vanuit het Infrastructuurfonds gevoed. Het gaat om activiteiten die op basis van hun aard en in lijn met de Wet Infrastructuurfonds op hoofdstuk XII moeten worden begroot en verantwoord. Op basis hiervan wordt artikel 25 (Brede Doeluitkering) met bijna € 166 miljoen verhoogd, waarvan bijna € 129 miljoen voor de BDU-bijdrage (met name voor Beter Benutten), ruim € 17 miljoen voor Zuidasdok en € 17 miljoen voor de N23. Artikel 14 (Wegen en verkeersveiligheid) wordt met ruim € 2,4 miljoen verhoogd ten behoeve van Beter Benutten voor Intelligente Transport Systemen. Artikel 16 (Spoor) wordt met ruim € 4 miljoen verhoogd ten behoeve van ERTMS en het Actieplan Groei op het spoor.
9. De middelen die zijn toegekend aan het Nota Ruimtebudget project IJsselsprong Zutphen worden gedecentraliseerd naar het Provinciefonds.
10. Dit betreft de bijdrage van gemeenten en het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van het Kadaster voor de uitvoering van de Basisregistratie Kadaster. De opdrachtverstrekking aan het Kadaster loopt via IenM.
11. In verband met het grotere aantal BRIKS-vergunningen dat moet worden verleend is sprake van hogere ontvangsten van het Ministerie van Defensie voor de kosten van de BRIKS-vergunningen.
12. IenM draagt bij aan de financiering van de noodsleephulp en de betonningstaken die Defensie uitvoert. De bijdrage komt uit het Hoofdvaarwegenbudget op het Infrastructuurfonds.
13. Investeringen in aanleg, beheer en onderhoud zijn gebaat bij continuïteit en een kasbeeld met beperkte schommelingen. In de Infrastructuurfondsbegroting was er in 2016 echter sprake van een forse terugloop van de totale beschikbare middelen ten opzichte van het jaar 2014. Bij het realiseren van meerjarige infrastructuurprojecten is dit een moeilijk te beheersen situatie. Het verloop van de budgetten vergde daarom een oplossing om het programma zo veel mogelijk volgens planning in uitvoering te blijven nemen. Deze oplossing is gevonden in twee kasschuiven op het Infrastructuurfonds, waarvan een generale kasschuif op het Infrastructuurfonds van 2014 naar 2016 en 2017. Aangezien de voeding van het Infrastructuurfonds via artikel 26 loopt, wordt deze kasschuif ook op Hoofdstuk XII zichtbaar. Zie voor meer toelichting de 1e suppletoire 2014 van het Infrastructuurfonds.
14. Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling 2014. Deze is geparkeerd op artikel 99 en zal bij Miljoenennota 2015 worden verdeeld.
15. Naast de hierboven toegelichte mutaties zijn diverse kleinere mutaties in deze 1e suppletoire begroting opgenomen. Het grootste deel van deze restpost wordt verklaard door hogere ontvangsten en uitgaven van het PBL op artikel 97 Algemeen departement en vertraagde uitgaven en ontvangsten uit 2013 op artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement.
Invulling van taakstellingen en aangescherpt garantiekader
Bij 1e suppletoire wet wordt invulling gegeven aan drie bezuinigingen. Het zijn taakstellingen waartoe het kabinet in de afgelopen maanden heeft besloten en die meerdere Rijksbegrotingshoofdstukken raken:
1. Invulling Maatregel «Bezuiniging op de collectieve sector van € 6 miljard»
2. Invulling Maatregel «Herschikking subsidies» op het Bedrijfslevenbeleid / Topsectoren
3. Invulling aangescherpte garantiekader.
Deze maatregelen worden hieronder omschreven en zijn terug te vinden in de afzonderlijke artikelen waar naar wordt verwezen.
IenM draagt vanaf 2014 structureel € 18,3 miljoen bij aan de bezuiniging op de collectieve sector uit het maatregelpakket van € 6 miljard waartoe in augustus 2013 is besloten1. Van de € 18,3 miljoen die structureel is ingeboekt, is ruim € 16 miljoen op de investeringsfondsen ingeboekt. Voor meer informatie over deze verwerking zie de suppletoire wetten van de begrotingsfondsen A en J (resp. Infrastructuur- en Deltafonds). De Brede Doeluitkering is van deze taakstelling uitgezonderd.
Deze taakstelling was bij begroting 2014 op artikel 99 geparkeerd en wordt bij deze 1e suppletoire wet ingevuld.
Artikel |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|---|---|
art. 11 Waterkwantiteit |
– 55 |
– 55 |
– 55 |
– 55 |
– 55 |
art. 12 Waterkwaliteit |
– 183 |
– 92 |
– 18 |
– 37 |
– 18 |
art. 13 Ruimtelijke ordening |
– 183 |
– 366 |
– 366 |
– 384 |
– 384 |
art. 14 Wegen en verkeersveiligheid |
– 73 |
– 55 |
– 55 |
– 55 |
– 55 |
art. 15 Openbaar vervoer |
– 18 |
– 18 |
– 18 |
– 18 |
– 18 |
art. 16 Spoor |
– 55 |
– 37 |
– 18 |
– 18 |
– 18 |
art. 17 Luchtvaart |
– 37 |
– 37 |
– 18 |
– 18 |
– 18 |
art. 19 Klimaat |
– 59 |
– 165 |
– 165 |
– 165 |
– 165 |
art. 20 Lucht en geluid |
– 125 |
||||
art. 21 Duurzaamheid |
– 18 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
art. 22 Externe veiligheid en risico’s |
– 37 |
– 73 |
– 128 |
– 146 |
– 146 |
art. 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
– 92 |
– 73 |
– 73 |
– 73 |
– 73 |
art. 24 Handhaving en toezicht |
– 238 |
– 238 |
– 238 |
– 238 |
– 238 |
art. 26 Bijdrage investeringsfondsen |
– 16.470 |
– 16.470 |
– 16.470 |
– 16.470 |
– 16.470 |
art. 97 Algemeen |
– 35 |
– 35 |
– 37 |
– 37 |
– 38 |
art. 98 Apparaat van het kerndepartement |
– 622 |
– 549 |
– 604 |
– 549 |
– 567 |
– 18.300 |
– 18.300 |
– 18.300 |
– 18.300 |
– 18.300 |
In de Begrotingsafspraken 2014 is afgesproken dat de middelen voor het bedrijfsleven vanaf 2015 worden herschikt en de subsidies rijksbreed worden verlaagd2. De taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18 van Hoofdstuk XII.
Artikel |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
---|---|---|---|---|---|
art. 11 Waterkwantiteit |
– 1.000 |
– 1.200 |
– 1.200 |
– 1.200 |
|
art. 14 Wegen en verkeersveiligheid |
– 550 |
– 665 |
– 663 |
– 570 |
|
art. 15 Openbaar vervoer |
– 159 |
– 188 |
– 173 |
– 215 |
|
art. 16 Spoor |
– 78 |
– 85 |
– 100 |
– 105 |
|
art. 17 Luchtvaart |
– 145 |
– 186 |
– 188 |
– 223 |
|
art. 18 Scheepvaart en havens |
– 68 |
– 76 |
– 76 |
– 87 |
|
0 |
– 2.000 |
– 2.400 |
– 2.400 |
– 2.400 |
In de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen is het garantiekader aangescherpt (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750, nr. 13). Een van de doelen is het afbouwen van niet-gebruikte plafonds en het stopzetten van slapende regelingen. IenM heeft een garantieregeling «Regeling Bijzondere Financiering (Bodemsanering)» waarbij sprake is van een verplichtingenplafond van € 65,3 miljoen. Het verplichtingenplafond van deze garantieregeling wordt in lijn met de kabinetsreactie verlaagd naar € 15 miljoen. Momenteel wordt een beleidsdoorlichting uitgevoerd op artikel 13. Op basis van deze beleidsdoorlichting zal de garantieregeling verder worden versoberd conform het aangescherpte garantiekader (bij begroting 2016).
11 |
Waterkwantiteit |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
34.814 |
0 |
5.033 |
39.847 |
2.928 |
– 645 |
– 1.835 |
– 2.294 |
1) |
|
Uitgaven: |
39.731 |
0 |
2.429 |
42.160 |
– 597 |
1.211 |
– 1.364 |
– 2.294 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
85% |
72% |
||||||||
11.01 |
Algemeen waterbeleid |
34.564 |
0 |
102 |
34.666 |
– 706 |
1.102 |
– 1.472 |
– 2.402 |
|
11.01.01 |
Opdrachten |
2.436 |
0 |
52 |
2.488 |
– 12 |
– 12 |
– 11 |
– 11 |
2) |
11.01.02 |
Subsidies |
10.712 |
0 |
234 |
10.946 |
0 |
1.884 |
0 |
0 |
|
– Partners voor Water (HGIS) |
10.500 |
0 |
0 |
10.500 |
1.884 |
3) |
||||
– Overige subsidies |
212 |
0 |
234 |
446 |
||||||
11.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
19.416 |
0 |
– 184 |
19.232 |
– 694 |
– 770 |
– 1.461 |
– 2.391 |
|
– waarvan bijdrage aan KNMI |
473 |
0 |
85 |
558 |
||||||
– waarvan bijdrage aan RWS |
18.943 |
0 |
– 269 |
18.674 |
– 694 |
– 770 |
– 1.461 |
– 2.391 |
4) |
|
11.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
2.000 |
0 |
0 |
2.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
11.02 |
Waterveiligheid |
2.860 |
0 |
– 18 |
2.842 |
65 |
65 |
65 |
65 |
|
11.02.01 |
Opdrachten |
2.860 |
0 |
– 18 |
2.842 |
65 |
65 |
65 |
65 |
|
11.03 |
Grote oppervlaktewateren |
2.307 |
0 |
2.345 |
4.652 |
44 |
44 |
43 |
43 |
|
11.03.01 |
Opdrachten |
1.992 |
0 |
2.345 |
4.337 |
44 |
44 |
43 |
43 |
5) |
11.03.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
315 |
0 |
0 |
315 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
30 |
0 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) De hogere verplichtingen in 2014 worden met name veroorzaakt door HGIS verplichtingenbudgetten die niet zijn gerealiseerd in 2013 en weer in 2014 en 2015 worden toegevoegd. In latere jaren zijn er lagere verplichtingen door onder meer de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid.
2) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op dit artikelonderdeel ingevuld.
3) In 2013 is € 1,9 miljoen van Partners voor Water niet gerealiseerd. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft deze HGIS-middelen aan de begroting van IenM toegevoegd.
4) Dit betreft de invulling van de taakstelling op Bedrijfslevenbeleid. De taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
5) De hogere uitgaven in 2014 op het onderdeel 11.03.01 «Opdrachten» Grote Oppervlaktewateren worden met name gedaan ten behoeve van het opstellen van de Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee in het kader van het Energieakkoord voor het opwekken van duurzame energie. Dekking wordt op artikel 13 gevonden door herprioritering en wordt in 2014 vrijgemaakt door een kasschuif tussen artikel 13.02.06 «Bijdrage aan ZBO en RWT» voor Basisregistraties en 13.03.01 «Opdrachten» voor Gebiedsontwikkeling.
12 |
Waterkwaliteit |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
83.393 |
0 |
110 |
83.503 |
666 |
794 |
72 |
83 |
||
Uitgaven: |
85.558 |
0 |
– 80 |
85.478 |
9 |
860 |
842 |
83 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
97% |
91% |
||||||||
12.01 |
Waterkwaliteit |
85.558 |
0 |
– 80 |
85.478 |
9 |
860 |
842 |
83 |
|
12.01.01 |
Opdrachten |
3.815 |
0 |
– 436 |
3.379 |
– 238 |
– 244 |
– 183 |
– 137 |
1) |
12.01.02 |
Subsidies |
36 |
0 |
77 |
113 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
12.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
78.944 |
0 |
0 |
78.944 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
78.944 |
0 |
0 |
78.944 |
||||||
* Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren |
67.968 |
0 |
0 |
67.968 |
||||||
* Natuurcompensatie Perkpolder |
7.372 |
0 |
0 |
7.372 |
||||||
* Natuurlijker Markermeer/IJ'meer |
3.153 |
0 |
0 |
3.153 |
||||||
* Verruiming vaargeul Westerschelde |
451 |
0 |
0 |
451 |
||||||
12.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
1.453 |
0 |
0 |
1.453 |
0 |
777 |
778 |
0 |
2) |
12.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.310 |
0 |
279 |
1.589 |
247 |
327 |
247 |
220 |
1) |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
1) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op dit artikelonderdeel ingevuld. Daarnaast wordt een deel van het opdrachtenbudget ingezet voor de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (bijdrage aan internationale organisaties).
2) Bij tweede suppletoire wet 2013 is de bijdrage voor de bodemprojecten Kempen en Amsterdam Diemerzeedijk versneld betaald. Dit was deels mogelijk door een lagere bijdrage aan medeoverheden in het jaar 2013. Door middel van deze mutatie worden deze middelen weer teruggeven aan het financiële instrument «Bijdrage aan medeoverheden».
13 |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
136.319 |
0 |
– 44.981 |
91.338 |
– 55.459 |
– 51.547 |
– 11.456 |
– 17.167 |
1) |
|
Uitgaven: |
105.979 |
0 |
4.109 |
110.088 |
– 2.325 |
– 1.376 |
– 1.154 |
554 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
78% |
98% |
||||||||
13.01 |
Ruimtelijk instrumentarium |
10.756 |
0 |
760 |
11.516 |
130 |
136 |
– 15 |
– 18 |
|
13.01.01 |
Opdrachten |
7.770 |
0 |
60 |
7.830 |
30 |
36 |
– 15 |
– 18 |
2) |
13.01.02 |
Subsidies |
1.386 |
0 |
600 |
1.986 |
100 |
100 |
3) |
||
13.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.200 |
0 |
0 |
1.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.200 |
0 |
0 |
1.200 |
||||||
13.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
400 |
0 |
100 |
500 |
|||||
13.02 |
Geo-informatie |
39.131 |
0 |
3.707 |
42.838 |
4.720 |
– 458 |
38 |
1.368 |
|
13.02.01 |
Opdrachten |
2.590 |
0 |
– 100 |
2.490 |
– 380 |
– 380 |
4) |
||
13.02.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
300 |
300 |
380 |
380 |
4) |
||
13.02.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
36.541 |
0 |
3.507 |
40.048 |
4.720 |
– 458 |
38 |
1.368 |
|
– Basisregistraties |
36.541 |
0 |
3.507 |
40.048 |
4.720 |
– 458 |
38 |
1.368 |
5) |
|
13.03 |
Gebiedsontwikkeling |
11.083 |
0 |
1.095 |
12.178 |
– 80 |
4.352 |
5.479 |
– 504 |
|
13.03.01 |
Opdrachten |
217 |
0 |
1.095 |
1.312 |
– 80 |
– 6 |
– 103 |
– 504 |
6) |
13.03.02 |
Subsidies |
60 |
0 |
0 |
60 |
|||||
13.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
13.03.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
10.806 |
0 |
0 |
10.806 |
0 |
4.358 |
5.582 |
0 |
|
– Bufferzones |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
– Projecten BIRK |
5.278 |
0 |
0 |
5.278 |
4.358 |
4.359 |
6) |
|||
– Projecten Nota Ruimte |
5.528 |
0 |
0 |
5.528 |
1.223 |
6) |
||||
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
13.04 |
Ruimtegebruik bodem |
33.321 |
0 |
547 |
33.868 |
– 1.595 |
– 5.406 |
– 6.656 |
– 292 |
|
13.04.01 |
Opdrachten |
3.856 |
0 |
– 519 |
3.337 |
47 |
1.454 |
1.452 |
1.452 |
6) |
13.04.02 |
Subsidies |
16.538 |
0 |
– 708 |
15.830 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Bedrijvenregeling |
6.400 |
0 |
0 |
6.400 |
||||||
– Overige subsidies |
10.138 |
0 |
– 708 |
9.430 |
||||||
13.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
7.066 |
0 |
– 204 |
6.862 |
204 |
2.248 |
2.266 |
2.266 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
7.066 |
0 |
– 204 |
6.862 |
204 |
2.248 |
2.266 |
2.266 |
6) |
|
13.04.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
4.261 |
0 |
1.258 |
5.519 |
– 1.846 |
– 9.108 |
– 10.374 |
– 4.010 |
|
– Meerjarenprogramma Bodem |
1.981 |
0 |
1.114 |
3.095 |
– 1.846 |
– 9.108 |
– 10.374 |
– 4.010 |
6) |
|
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium |
2.280 |
0 |
144 |
2.424 |
||||||
13.04.07 |
Bekostiging |
1.600 |
0 |
720 |
2.320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Uitvoering klimaatadaptie |
1.600 |
0 |
720 |
2.320 |
7) |
|||||
13.05 |
Eenvoudig Beter |
11.688 |
0 |
– 2.000 |
9.688 |
– 5.500 |
0 |
0 |
0 |
|
13.05.01 |
Opdrachten |
11.376 |
0 |
– 3.193 |
8.183 |
– 5.738 |
8) |
|||
13.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
312 |
0 |
1.193 |
1.505 |
238 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
312 |
0 |
1.193 |
1.505 |
238 |
8) |
||||
|
Ontvangsten |
934 |
0 |
0 |
934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) In de kabinetsreactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen is het garantiekader aangescherpt (Kamerstukken II, 2013/14, 33 750, nr. 13). Een van de doelen is het afbouwen van niet-gebruikte plafonds en het stopzetten van slapende regelingen. IenM heeft een garantieregeling «Regeling Bijzondere Financiering (Bodemsanering)» waarbij sprake is van een verplichtingenplafond van ruim € 65 miljoen. Het verplichtingenplafond van deze garantieregeling wordt in lijn met de kabinetsreactie verlaagd naar € 15 miljoen. De lagere verplichtingen in latere jaren (2017 en 2018) betreft een versnelling van verplichtingen voor opdrachten aan het Kadaster voor Basisregistraties.
2) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op dit artikelonderdeel ingevuld.
3) In 2014 is een eindejaarsmarge toegevoegd om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor het programma Klimaatbuffers.
4) Dit betreft een subsidieverstrekking aan de Stichting Geonovum (2014–2016), dat ten laste moet komen van het subsidiebudget. De subsidie is verstrekt met als doel het leveren van een bijdrage aan de basisvoorziening Geo-informatie Nederland.
5) Dit betreft de bijdrage van met name gemeenten en het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van het Kadaster voor de uitvoering van de Basisregistratie Kadaster. De opdrachtverstrekking aan het Kadaster loopt via IenM.
6) Bij tweede suppletoire wet 2013 is de bijdrage voor de bodemprojecten Kempen en Amsterdam Diemerzeedijk versneld betaald. Dit was deels mogelijk door een lagere uitputting van budgetten voor opdrachten en bijdragen aan medeoverheden in het jaar 2013. Door middel van deze mutatie worden deze instrumenten gecompenseerd voor het mogelijk maken van deze versnelling. Daarnaast is een eindejaarsmarge ontvangen voor kostenverhaal bodemsanering conform afspraak met het Ministerie van Financiën.
7) In 2014 is een eindejaarmarge toegevoegd om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor het Nationaal Onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat.
8) De bedragen in 2014 en 2015 betreffen een saldo van mutaties die te maken hebben met de benodigde werkzaamheden in het kader van de ombouw van het Omgevingsloket. Het gaat in 2014 en 2015 om: toevoeging eindejaarsmarge (€ 3,2 miljoen in 2014), een overboeking van respectievelijk € 4,7 miljoen en € 5,5 miljoen naar Apparaat ten behoeve van extra benodigde capaciteit. Daarnaast betreft dit een bijdrage aan RWS en opdrachten aan het Kadaster evenals voor de uitvoering van het Omgevingsloket.
14 |
Wegen en verkeersveiligheid |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
28.575 |
0 |
3.167 |
31.742 |
– 1.601 |
– 1.382 |
– 718 |
– 625 |
1) |
|
Uitgaven: |
33.119 |
0 |
2.134 |
35.253 |
– 830 |
– 720 |
– 718 |
– 625 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
65% |
100% |
||||||||
14.01 |
Netwerk |
14.029 |
0 |
1.890 |
15.919 |
– 605 |
– 720 |
– 718 |
– 625 |
|
14.01.01 |
Opdrachten |
11.364 |
0 |
1.531 |
12.895 |
– 605 |
– 720 |
– 718 |
– 625 |
2) |
14.01.02 |
Subsidies |
105 |
0 |
0 |
105 |
0 |
||||
14.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.560 |
0 |
359 |
2.919 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.560 |
0 |
359 |
2.919 |
||||||
14.02 |
Veiligheid |
19.090 |
0 |
244 |
19.334 |
– 225 |
0 |
0 |
0 |
|
14.02.01 |
Opdrachten |
5.506 |
0 |
1.008 |
6.514 |
3) |
||||
14.02.02 |
Subsidies |
13.208 |
0 |
– 1.025 |
12.183 |
– 225 |
3 en 4) |
|||
14.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
376 |
0 |
261 |
637 |
|||||
– waarvan bijdrage aan RWS |
376 |
0 |
261 |
637 |
5) |
|||||
Ontvangsten |
6.782 |
0 |
0 |
6.782 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Voor SWUNG (Samen Werken aan de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid) wordt in 2014 een driejarige verplichting voor wettelijke taken aangegaan. De verplichtingen worden eerder aangegaan dan ze in de begroting staan. Het voorstel is om de begrote verplichtingen in latere jaren te verlagen ten gunste van het verplichtingenbudget van 2014. Deze mutatie heeft geen gevolgen voor de kasstand.
2) Uit het Infrastructuurfonds wordt € 1,5 miljoen overgeboekt voor uitgaven Intelligente Transport Systemen (ITS) die op Hoofdstuk XII moeten worden verantwoord. Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard op dit artikelonderdeel ingevuld. Tenslotte is de invulling van de Taakstelling op Bedrijfslevenbeleid deels hierin verwerkt. De taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
3) Voor de uitvoering van de publiekscampagnes Veiligheid zijn aanvullende middelen toegevoegd uit het onderdeel Netwerk van hetzelfde artikel.
4) IenM draagt bij aan Slachtofferhulp Nederland met betrekking tot verkeersslachtoffers (€ 0,225 miljoen in 2014 en 2015). Deze middelen worden overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
5) Voor de uitvoeringskosten RWS van de publiekscampagnes Veiligheid zijn aanvullende middelen toegevoegd uit het onderdeel Netwerk van hetzelfde artikel.
15 |
Openbaar vervoer |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
5.734 |
0 |
3.107 |
8.841 |
– 427 |
– 456 |
– 441 |
– 483 |
1) |
|
Uitgaven: |
7.531 |
0 |
1.500 |
9.031 |
– 427 |
– 456 |
– 441 |
– 483 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
33% |
44% |
||||||||
15.01 |
Openbaar vervoer |
7.531 |
0 |
1.500 |
9.031 |
– 427 |
– 456 |
– 441 |
– 483 |
|
15.01.01 |
Opdrachten |
5.252 |
0 |
1.625 |
6.877 |
– 427 |
– 456 |
– 441 |
– 483 |
1) |
15.01.02 |
Subsidies |
1.284 |
0 |
0 |
1.284 |
|||||
15.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
995 |
0 |
– 125 |
870 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
995 |
0 |
– 125 |
870 |
||||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) In 2014 is een eindejaarsmarge toegevoegd voor het project Nationale Databank Openbaar Vervoer (NDOV) als gevolg van vertraagde besluitvorming bij decentrale overheden. Vanaf 2015 betreft dit de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op de opdrachten van openbaar vervoer ingevuld. Ook de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid is hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18. Daarnaast is structureel € 0,25 miljoen aan de bijdrage voor de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) naar artikel 97 Algemeen departement overgeheveld. Op deze wijze worden alle subsidies naar de NWO onder een artikel begroot en verantwoord. Het verplichtingenbudget in 2014 is tenslotte verhoogd als gevolg van vertraging in de vastlegging van verplichtingen van opdrachten regie in 2013.
16 |
Spoor |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
5.348 |
0 |
1.440 |
6.788 |
– 115 |
– 103 |
– 118 |
– 123 |
||
Uitgaven: |
24.424 |
0 |
4.229 |
28.653 |
– 115 |
– 103 |
– 118 |
– 123 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
88% |
100% |
||||||||
16.01 |
Spoor |
24.424 |
0 |
4.229 |
28.653 |
– 115 |
– 103 |
– 118 |
– 123 |
|
16.01.01 |
Opdrachten |
2.888 |
0 |
2.093 |
4.981 |
– 115 |
– 103 |
– 118 |
– 123 |
1) |
16.01.02 |
Subsidies |
21.365 |
0 |
2.136 |
23.501 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Subsidies Bijzondere Spoordiensten |
12.189 |
0 |
2.136 |
14.325 |
1) |
|||||
– Subsidie bodemsanering NS percelen |
9.076 |
0 |
0 |
9.076 |
||||||
– Overige subsidies |
100 |
0 |
0 |
100 |
||||||
16.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
74 |
0 |
0 |
74 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan KNMI |
74 |
0 |
0 |
74 |
||||||
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
16.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
97 |
0 |
0 |
97 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Artikel 16 Spoor wordt met ruim € 4 miljoen verhoogd ten gunste van ERTMS (ruim € 2 miljoen onder opdrachten) en het Actieplan Groei op het spoor (bijna € 1 miljoen onder subsidies) op basis van een geactualiseerde raming. De dekking van deze projecten, die op Hoofdstuk XII moeten worden verantwoord, komt uit het Infrastructuurfonds. Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard op de opdrachten van Spoor ingevuld. Ook de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid is hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
17 |
Luchtvaart |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
20.183 |
0 |
– 414 |
19.769 |
– 367 |
– 204 |
– 206 |
– 241 |
||
Uitgaven: |
34.291 |
0 |
– 267 |
34.024 |
– 182 |
– 204 |
– 206 |
– 241 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
83% |
75% |
||||||||
17.01 |
Luchtvaart |
34.291 |
0 |
– 267 |
34.024 |
– 182 |
– 204 |
– 206 |
– 241 |
|
17.01.01 |
Opdrachten |
21.750 |
0 |
– 157 |
21.593 |
519 |
496 |
494 |
459 |
|
– Opdrachten GIS |
15.530 |
0 |
0 |
15.530 |
||||||
– Overige opdrachten |
6.220 |
0 |
– 157 |
6.063 |
519 |
496 |
494 |
459 |
1) |
|
17.01.02 |
Subsidies |
1.290 |
0 |
– 110 |
1.180 |
– 701 |
– 700 |
– 700 |
– 700 |
1) |
17.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
10.071 |
0 |
0 |
10.071 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
10.048 |
0 |
0 |
10.048 |
||||||
– bestemd voor Caribisch Nederland |
10.000 |
0 |
0 |
10.000 |
||||||
– waarvan bijdrage aan KNMI |
23 |
0 |
0 |
23 |
||||||
17.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.180 |
0 |
0 |
1.180 |
|||||
Ontvangsten |
44.851 |
0 |
0 |
44.851 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) De opdrachten voor de stichting Knowledge & Development Center worden voortaan onder de opdrachten luchtvaart begroot en verantwoord. Hiermee wordt dit budget onder het juiste financiële instrument geplaatst. Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard op de opdrachten van Luchtvaart ingevuld. Ook de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid is hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
18 |
Scheepvaart en Havens |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
4.963 |
0 |
– 43 |
4.920 |
– 20 |
– 76 |
– 76 |
– 87 |
||
Uitgaven: |
5.303 |
0 |
– 9 |
5.294 |
– 20 |
– 76 |
– 76 |
– 87 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
71% |
99% |
||||||||
18.01 |
Scheepvaart en havens |
5.303 |
0 |
– 9 |
5.294 |
– 20 |
– 76 |
– 76 |
– 87 |
|
18.01.01 |
Opdrachten |
2.302 |
0 |
340 |
2.642 |
233 |
225 |
225 |
214 |
1) |
18.01.02 |
Subsidies |
340 |
0 |
0 |
340 |
|||||
18.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.705 |
0 |
– 301 |
1.404 |
– 301 |
– 301 |
– 301 |
– 301 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.705 |
0 |
– 301 |
1.404 |
– 301 |
– 301 |
– 301 |
– 301 |
1) |
|
18.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
956 |
0 |
– 48 |
908 |
48 |
||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Door IenM wordt in 2014 een bedrag van € 1,9 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken. Het betreft een bijdrage voor de door Autoriteit Consument en Markt (ACM) te betalen boete aan de loodsen. Daarnaast wordt de lagere bijdrage aan RWS in de periode 2014–2018 toegevoegd aan het opdrachtenbudget. Tenslotte is de taakstelling op het Bedrijfslevenbeleid hierin verwerkt. Deze taakstelling van structureel € 2,4 miljoen is verdeeld over de artikelen 11, 14, 15, 16, 17 en 18.
19 |
Klimaat |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
50.581 |
0 |
5.261 |
55.842 |
1.435 |
1.535 |
1.335 |
1.335 |
||
Uitgaven: |
59.422 |
0 |
10.443 |
69.865 |
1.435 |
1.535 |
1.335 |
1.335 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
82% |
100% |
||||||||
19.01 |
Klimaat |
19.969 |
0 |
– 3.676 |
16.293 |
– 112 |
– 102 |
– 101 |
– 101 |
|
19.01.01 |
Opdrachten |
5.659 |
– 100 |
– 3.689 |
1.870 |
– 219 |
– 102 |
– 101 |
– 101 |
1) |
19.01.02 |
Subsidies |
3.185 |
0 |
– 5 |
3.180 |
|||||
19.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
11.125 |
100 |
18 |
11.243 |
107 |
0 |
0 |
0 |
|
– Waarvan bijdrage aan NEa |
7.894 |
0 |
– 980 |
6.914 |
– 400 |
– 248 |
– 606 |
2) |
||
– Waarvan bijdrage aan RWS |
2.913 |
0 |
998 |
3.911 |
507 |
248 |
606 |
2) |
||
– Waarvan bijdrage aan KNMI |
318 |
100 |
0 |
418 |
||||||
19.02 |
Internationaal beleid, coordinatie en |
|||||||||
samenwerking |
39.453 |
0 |
14.119 |
53.572 |
1.547 |
1.637 |
1.436 |
1.436 |
||
19.02.01 |
Opdrachten |
9.181 |
0 |
5.486 |
14.667 |
1.245 |
1.335 |
1.134 |
1.436 |
|
– Uitvoering CDM |
2.806 |
0 |
0 |
2.806 |
||||||
– RIVM |
0 |
0 |
163 |
163 |
||||||
– AgNL |
0 |
0 |
1.300 |
1.300 |
3) |
|||||
– Overige opdrachten |
6.375 |
0 |
4.023 |
10.398 |
1.245 |
1.335 |
1.134 |
1.436 |
4) |
|
19.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
26.737 |
0 |
8.633 |
35.370 |
302 |
302 |
302 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
188 |
0 |
302 |
490 |
302 |
302 |
302 |
5) |
||
– waarvan bijdrage aan AgNL |
1.022 |
0 |
6.778 |
7.800 |
5) |
|||||
– waarvan bijdrage aan RIVM |
25.527 |
0 |
1.553 |
27.080 |
5) |
|||||
19.02.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
3.535 |
0 |
0 |
3.535 |
|||||
Ontvangsten |
200.000 |
0 |
– 53.000 |
147.000 |
– 32.000 |
– 11.000 |
24.000 |
24.000 |
6) |
1) Het lagere opdrachtbudget in 2014 betreft met name de betalingen inzake de gecoördineerde opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan) voor de uitvoering van IenM regelingen (waaronder het milieuinnovatieprogramma). Deze budgetten worden overgeheveld naar artikelonderdeel 19.02. Binnen dat onderdeel is het centrale budget geplaatst voor geheel IenM. In verdere jaren zijn er lagere uitgaven doordat een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard ten laste van dit artikelonderdeel is ingevuld.
2) Enkele budgetten worden herschikt in verband met de definitief verstrekte opdrachten aan de uitvoeringsorganisaties NEa en RWS voor 2014.
3) Dit betreft een toevoeging van eindejaarsmarge om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor het programma Klimaatbuffers.
4) De begroting van IenM wordt in de periode 2014–2020 met € 14,3 miljoen verhoogd (waarvan € 5,3 miljoen in 2014) voor de internationale uitvoering van de programma’s Interreg in Nederland (ook inbegrepen de stimulering van deelname door Nederlandse partners en de evaluatie). Nederland is verantwoordelijk voor de transnationale en Europa brede structuurfondsen. De programma’s 2014–2020 worden rond de zomer ter goedkeuring aan de Europese Commissie aangeboden. Op dat moment moet IenM haar aandeel in de nationale cofinanciering rond hebben.
5) De mutaties op het instrument bijdrage aan agentschappen van het artikelonderdeel 19.02 worden onder andere veroorzaakt door de gecoördineerde opdracht 2014 aan de RVO ten behoeve van de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma) en aan het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken). De dekking komt uit diverse artikelen, inclusief onderdeel 19.01 (zie ook toelichting 1).
6) De mutaties in de ontvangsten worden veroorzaakt doordat in Europees verband is besloten het aantal te veilen emissierechten in de jaren 2014 tot en met 2016 met in totaal 900 miljoen stuks te beperken en deze in 2019 en 2020 op de markt te brengen («backloaden»). Het Nederlandse aandeel in de te veilen rechten bedraagt 3,23%. Dit betekent dat ook in Nederland het aantal te veilen rechten en daarmee de geraamde ontvangsten zullen wijzigen.
20 |
Lucht en Geluid |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
32.060 |
0 |
6.325 |
38.385 |
– 3.225 |
– 3.225 |
0 |
0 |
1) |
|
Uitgaven: |
49.383 |
0 |
– 594 |
48.789 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
95% |
100% |
||||||||
20.01 |
Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder |
49.383 |
0 |
– 594 |
48.789 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
20.01.01 |
Opdrachten |
5.269 |
0 |
– 205 |
5.064 |
– 10 |
– 43 |
76 |
2) |
|
20.01.02 |
Subsidies |
20.150 |
0 |
3.600 |
23.750 |
3) |
||||
20.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.292 |
0 |
– 264 |
1.028 |
10 |
43 |
– 76 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.292 |
0 |
– 264 |
1.028 |
10 |
43 |
– 76 |
2) |
||
20.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
21.531 |
0 |
– 3.725 |
17.806 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– NSL |
1.288 |
0 |
0 |
1.288 |
||||||
– Wegverkeerlawaai |
19.764 |
0 |
– 3.725 |
16.039 |
3) |
|||||
– Overige bijdrage medeoverheden |
479 |
0 |
0 |
479 |
||||||
20.01.07 |
Bekostiging |
1.141 |
0 |
0 |
1.141 |
|||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Voor zowel de uitvoering van opdrachten in het kader van luchtkwaliteit als het tegengaan van geluidshinder wordt in 2014 ruim € 6 miljoen aan verplichtingen aangegaan voor opdrachten voor de periode 2014 tot en met 2016. Om dit te realiseren worden de verplichtingenbudgetten in de jaren 2015 en 2016 verlaagd.
2) Deze mutaties op artikel 20 worden onder andere veroorzaakt door overboekingen naar artikelonderdeel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma) aan de RVO (waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan).
3) In 2013 is een deel van de bijdragen voor de sanering van wegverkeerlawaai versneld uitgegeven, wat mogelijk was vanwege vertragingen bij de uitputting van het instrument Subsidies. Deze maatregel wordt door middel van deze mutatie gecompenseerd, zodat voor beide onderwerpen het budget meerjarig en in totaliteit ongewijzigd blijft.
21 |
Duurzaamheid |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
12.707 |
0 |
1.982 |
14.689 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
1) |
|
Uitgaven: |
13.530 |
0 |
435 |
13.965 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
100% |
||||||||
21.04 |
Duurzaamheidsinstrumentarium |
1.365 |
0 |
– 813 |
552 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
21.04.01 |
Opdrachten |
1.171 |
0 |
– 813 |
358 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2) |
21.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
194 |
0 |
0 |
194 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
194 |
0 |
0 |
194 |
||||||
21.05 |
Duurzame Productketens |
8.598 |
0 |
1.313 |
9.911 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
21.05.01 |
Opdrachten |
5.478 |
0 |
1.313 |
6.791 |
3) |
||||
21.05.02 |
Subsidies |
520 |
0 |
0 |
520 |
|||||
21.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.600 |
0 |
0 |
2.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.600 |
0 |
0 |
2.600 |
||||||
21.06 |
Natuurlijk kapitaal |
3.567 |
0 |
– 65 |
3.502 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
|
21.06.01 |
Opdrachten |
2.339 |
0 |
– 65 |
2.274 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
4) |
21.06.02 |
Subsidies |
359 |
0 |
0 |
359 |
|||||
21.06.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
869 |
0 |
0 |
869 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
869 |
0 |
0 |
869 |
||||||
21.06.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Dit betreft in 2014 een toevoeging van eindejaarsmarge op verplichtingen om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor duurzame productketens, waaronder het afvalbeleid. In verdere jaren zijn er lagere verplichtingen door de invulling van een deel van de taakstelling van het maatregelpakket van € 6 miljard ten laste van dit artikel.
2) Dit betreft de overboeking naar artikelonderdeel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma) aan de RVO (waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan) en het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken).
3) Dit betreft in 2014 een toevoeging van een eindejaarsmarge om aan de betalingen te voldoen als gevolg van overlopende verplichtingen voor duurzame productketens, waaronder het afvalbeleid.
4) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is ten laste van de opdrachten van Natuurlijk Kapitaal ingevuld, zie ook toelichting 1.
22 |
Externe veiligheid en risico's |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
25.803 |
0 |
– 2.562 |
23.241 |
– 2.061 |
– 165 |
– 232 |
– 231 |
1) |
|
Uitgaven: |
28.134 |
0 |
– 765 |
27.369 |
277 |
172 |
104 |
104 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
92% |
86% |
||||||||
22.01 |
Veiligheid chemische stoffen |
11.908 |
0 |
– 966 |
10.942 |
40 |
– 36 |
– 108 |
– 108 |
|
22.01.01 |
Opdrachten |
8.627 |
0 |
– 1.115 |
7.512 |
– 73 |
– 128 |
– 146 |
– 146 |
2) |
22.01.02 |
Subsidies |
2.369 |
0 |
0 |
2.369 |
|||||
22.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
532 |
0 |
149 |
681 |
113 |
92 |
38 |
38 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
532 |
0 |
149 |
681 |
113 |
92 |
38 |
38 |
||
22.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
380 |
0 |
0 |
380 |
|||||
22.02 |
Veiligheid GGO's |
3.216 |
0 |
0 |
3.216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
22.02.01 |
Opdrachten |
3.116 |
0 |
0 |
3.116 |
|||||
22.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
100 |
0 |
0 |
100 |
|||||
22.03 |
Externe veiligheid inrichtingen en transport |
13.010 |
0 |
201 |
13.211 |
237 |
208 |
212 |
212 |
|
22.03.01 |
Opdrachten |
7.688 |
0 |
– 998 |
6.690 |
– 281 |
– 355 |
– 170 |
– 256 |
3) 4) |
22.03.02 |
Subsidies |
3.000 |
0 |
136 |
3.136 |
|||||
22.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.022 |
0 |
1.063 |
3.085 |
518 |
563 |
382 |
468 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.022 |
0 |
1.063 |
3.085 |
518 |
563 |
382 |
468 |
5) |
|
22.03.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
300 |
0 |
0 |
300 |
|||||
– Bijdragen asbestsanering |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
– Bijdragen programma EV |
300 |
0 |
0 |
300 |
||||||
– Overige bijdragen |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||
22.03.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
2.369 |
0 |
350 |
2.719 |
350 |
300 |
250 |
250 |
4) |
1) Het verplichtingenbudget wordt verlaagd ter compensatie voor de in 2013 versneld vastgelegde verplichtingen. Zo wordt gewaarborgd dat het verplichtingenbudget meerjarig ongewijzigd blijft.
2) Dit betreft in 2014 de overboeking naar artikelonderdeel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken). Daarnaast is een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard ten laste van de opdrachten van Veiligheid chemische stoffen ingevuld.
3) De mutaties op de opdrachtenbudgetten van Externe veiligheid, inrichtingen en transport worden onder andere veroorzaakt door overboekingen naar artikel 19.02 ten behoeve van de gecoördineerde opdracht 2014 voor de uitvoering van IenM regelingen (bijvoorbeeld het milieuinnovatieprogramma), aan de RVO (waarin onder andere het AgentschapNL is opgegaan), het RIVM (bijvoorbeeld voor milieuonderzoeken) en RWS Leefomgeving.
4) In verband met het grotere aantal BRIKS-vergunningen dat moet worden verleend is er sprake van hogere ontvangsten van het Ministerie van Defensie voor de kosten van de BRIKS-vergunningen.
5) Dit betreft een bijdrage aan RWS Leefomgeving voor het versterken van het veiligheidbeleid van gevaarlijke stoffen.
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
33.190 |
0 |
1.642 |
34.832 |
189 |
– 73 |
189 |
– 73 |
1) |
|
Uitgaven: |
33.926 |
0 |
39 |
33.965 |
58 |
58 |
58 |
58 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
93% |
||||||||
23.01 |
Meteorologie en seismologie |
23.198 |
0 |
39 |
23.237 |
58 |
58 |
58 |
58 |
|
23.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
22.462 |
0 |
– 92 |
22.370 |
– 73 |
– 73 |
– 73 |
– 73 |
|
– Meteorologie |
21.922 |
0 |
– 92 |
21.830 |
– 73 |
– 73 |
– 73 |
– 73 |
1) |
|
– Seismologie |
540 |
0 |
0 |
540 |
||||||
23.01.04 |
Bijdrage aan internationale organisatie |
736 |
0 |
131 |
867 |
131 |
131 |
131 |
131 |
|
– Contributie WMO (HGIS) |
736 |
0 |
131 |
867 |
131 |
131 |
131 |
131 |
2) |
|
23.02 |
Aardobservatie |
10.728 |
0 |
0 |
10.728 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
23.02.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
10.728 |
0 |
0 |
10.728 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Aardobservatie |
10.728 |
0 |
0 |
10.728 |
||||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op de bijdrage aan het agentschap KNMI ingevuld.
2) De contributie voor de World Meteorological Organisation (WMO) valt hoger uit als gevolg van een hogere koers van de Zwitserse Frank.
24 |
Handhaving en toezicht |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
129.559 |
0 |
– 252 |
129.307 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
1) |
|
Uitgaven: |
129.559 |
0 |
– 252 |
129.307 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
92% |
||||||||
24.01 |
Handhaving en toezicht |
129.559 |
0 |
– 252 |
129.307 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
|
24.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap ILT |
129.559 |
0 |
– 252 |
129.307 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
– 252 |
1) |
– Risicovolle bedrijven |
12.952 |
0 |
43 |
12.995 |
43 |
43 |
43 |
43 |
1) |
|
– Rail en wegvervoer |
28.433 |
0 |
– 68 |
28.365 |
– 68 |
– 68 |
– 68 |
– 68 |
1) |
|
– Scheepvaart |
17.435 |
0 |
– 42 |
17.393 |
– 42 |
– 42 |
– 42 |
– 42 |
1) |
|
– Luchtvaart |
15.259 |
0 |
– 37 |
15.222 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
– 37 |
1) |
|
– Risicovolle stoffen en producten |
38.026 |
0 |
– 106 |
37.920 |
– 106 |
– 106 |
– 106 |
– 106 |
1) |
|
– Water, bodem, bouwen |
17.454 |
0 |
– 42 |
17.412 |
– 42 |
– 42 |
– 42 |
– 42 |
1) |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Een deel van de bezuiniging op de collectieve sector van € 6 miljard is ingevuld op de bijdrage aan de ILT (circa € 0,2 miljoen structureel). Daarnaast heeft ILT een structurele bijdrage ontvangen voor de inzet op het project «Afpakken» (€ 0,3 miljoen structureel) in het kader van het landelijke programma «Misdaad mag niet lonen». Tenslotte is € 0,3 miljoen structureel voor de taken rondom het Interbestuurlijk Toezicht aan de provincies overgedragen.
25 |
Brede doeluitkering |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
1.779.634 |
0 |
143.582 |
1.923.216 |
18.000 |
1) |
||||
Uitgaven: |
1.819.189 |
0 |
165.720 |
1.984.909 |
0 |
18.000 |
0 |
0 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||||||
25.01 |
Brede doeluitkering |
1.819.189 |
0 |
165.720 |
1.984.909 |
18.000 |
1) |
|||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) Artikel 25 (Brede Doeluitkering) wordt met bijna € 166 miljoen verhoogd, waarvan bijna € 130 miljoen voor Beter Benutten (waaronder Decentraal Spoor), ruim € 17 miljoen voor Zuidasdok, € 17 miljoen voor de N23 en € 2 miljoen voor Actieplan Groei op het Spoor. De dekking komt uit het Infrastructuurfonds.
26 |
Bijdrage investeringsfondsen |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
7.452.327 |
0 |
– 442.944 |
7.009.383 |
– 6.396 |
130.371 |
95.424 |
– 4.629 |
||
Uitgaven: |
7.452.327 |
0 |
– 460.480 |
6.991.847 |
– 20.419 |
116.159 |
81.143 |
– 18.863 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
||||||||
26.01 |
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
6.363.354 |
0 |
– 440.074 |
5.923.280 |
– 18.040 |
268.538 |
83.522 |
– 66.484 |
1) |
26.02 |
Bijdrage aan het Deltafonds |
1.088.973 |
0 |
– 20.406 |
1.068.567 |
– 2.379 |
– 152.379 |
– 2.379 |
47.621 |
2) |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1) De mutaties op 26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds worden hoofdzakelijk verklaard door:
• Verwerking van de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op het Infrastructuurfonds ingevuld (€ 14,1 miljoen structureel). Zie voor de nadere verdeling van deze bezuiniging op het Infrastructuurfonds de 1e suppletoire begroting van het Infrastructuurfonds.
• De beschikbare budgetten op artikelen 14, 16 en 25 zijn met dekking uit het Infrastructuurfonds verhoogd. Zie de genoemde artikelen voor meer details.
• Daarnaast draagt IenM bij aan de financiering van de noodsleephulp en de betonningstaken die Defensie uitvoert. De voeding aan het Hoofdvaarwegenbudget op het Infrastructuurfonds wordt hiertoe verlaagd.
• Investeringen in aanleg, beheer en onderhoud zijn gebaat bij continuïteit en een kasbeeld met beperkte schommelingen. In de Infrastructuurfondsbegroting was er in 2016 echter sprake van een forse terugloop van de totale beschikbare middelen ten opzichte van het jaar 2014. Bij het realiseren van meerjarige infrastructuurprojecten is dit een moeilijk te beheersen situatie. Het verloop van de budgetten vergde daarom een oplossing om het programma zo veel mogelijk volgens planning in uitvoering te blijven nemen. Deze oplossing is gevonden in twee kasschuiven op het Infrastructuurfonds ten gunste van het jaar 2016. Eén via het generale beeld (€ 250 miljoen uit 2014 naar 2016 en 2017) en één via het Deltafonds (€ 150 miljoen uit 2018 en 2019 naar 2016). Met deze laatste schuif wordt tevens een bijdrage geleverd aan een evenwichtiger kasbeeld op het Deltafonds. Op dit fonds was juist in 2016 sprake van een budgettaire piek en een terugloop in 2018 en 2019. Zie voor meer toelichting de 1e suppletoire 2014 van het Infrastructuurfonds.
2) De mutaties op 26.02 Bijdrage aan het Deltafonds worden hoofdzakelijk verklaard door:
• Verwerking van de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op het Deltafonds ingevuld (€ 2,4 miljoen structureel). Zie voor de nadere verdeling van deze bezuiniging op het Deltafonds de 1e suppletoire begroting van het Deltafonds.
• Investeringen in aanleg, beheer en onderhoud zijn gebaat bij continuïteit en een kasbeeld met beperkte schommelingen. In de Infrastructuurfondsbegroting was er in 2016 echter sprake van een forse terugloop van de totale beschikbare middelen ten opzichte van het jaar 2014. Het verloop van de budgetten vergde daarom een oplossing om het programma zo veel mogelijk volgens planning in uitvoering te blijven nemen. Onder andere door middel van een kasschuif met het Deltafonds (in 2016 wordt € 150 miljoen aan het Infrastructuurfonds toegevoegd; deze middelen komen in 2018 en 2019 terug) is bijgedragen aan een oplossing op het Infrastructuurfonds en is tevens een bijdrage geleverd aan een evenwichtiger kasbeeld op het Deltafonds. Op het Deltafonds was juist in 2016 sprake van een budgettaire piek en een terugloop in 2018 en 2019. Zie voor meer toelichting de 1e suppletoire 2014 van het Deltafonds.
97 |
Algemeen departement |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
27.205 |
0 |
2.276 |
29.481 |
– 61 |
– 44 |
– 6.688 |
– 6.685 |
1) |
|
Uitgaven: |
27.206 |
0 |
3.014 |
30.220 |
215 |
213 |
213 |
212 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
46% |
85% |
||||||||
97.01 |
IenM-brede programmamiddelen |
27.206 |
0 |
3.014 |
30.220 |
215 |
213 |
213 |
212 |
|
97.01.01 |
Opdrachten |
19.816 |
0 |
2.764 |
22.580 |
– 35 |
– 37 |
– 37 |
– 38 |
2) |
– Regeringsvliegtuig |
6.681 |
0 |
– 10 |
6.671 |
– 11 |
– 11 |
– 11 |
– 11 |
2) |
|
– Onderzoeken Planbureau voor de Leefomgeving |
4.089 |
0 |
2.649 |
6.738 |
3) |
|||||
– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing |
1.902 |
0 |
– 4 |
1.898 |
– 5 |
– 5 |
– 5 |
– 5 |
2) |
|
– Overige opdrachten |
7.144 |
0 |
129 |
7.273 |
– 19 |
– 21 |
– 21 |
– 22 |
2) |
|
97.01.02 |
Subsidies |
1.400 |
0 |
250 |
1.650 |
250 |
250 |
250 |
250 |
|
– Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk |
||||||||||
onderzoek (NWO) |
1.400 |
0 |
250 |
1.650 |
250 |
250 |
250 |
250 |
4) |
|
97.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
607 |
0 |
0 |
607 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
607 |
0 |
0 |
607 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
97.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
|||||||||
– waarvan bijdrage aan RWS |
607 |
0 |
0 |
607 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
97.01.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
|||||||||
en medeoverheden |
5.383 |
0 |
0 |
5.383 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontvangsten |
3.873 |
0 |
1.449 |
5.322 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3) |
1) In 2013 zijn op advies van de Auditdienst Rijk meerjarige verplichtingen voor het regeringsvliegtuig versneld aangegaan. Om deze ophoging van het verplichtingenbudget te compenseren, wordt het verplichtingenbudget in latere jaren verlaagd.
2) Dit betreft de bezuiniging op de collectieve sector. Een deel van het maatregelpakket van € 6 miljard is op de opdrachten van dit artikel ingevuld.
3) De mutaties op artikel 97 worden onder andere veroorzaakt doordat het Planbureau voor de Leefomgeving meer inkomsten van derden krijgt, waarvoor gelijktijdig het uitgavenbudget voor onderzoek wordt verhoogd. Daarnaast draagt het Ministerie van Economische Zaken bij aan de financiering van het wettelijk onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving en het TEEB-programma (The Economics of Ecosystems and Biodiversity).
4) Aan de NWO wordt een subsidie verstrekt voor het programma duurzame logistiek vanuit artikel 15. Om de bedrijfsvoering rondom de verstrekking van subsidies zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, wordt voorgesteld om deze subsidie voortaan via artikel 97 te begroten en te verantwoorden. Vanuit artikel 97 worden namelijk ook de andere subsidies aan de NWO verstrekt.
98 |
Apparaat van het kerndepartement |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
323.235 |
0 |
– 4.123 |
319.112 |
12.375 |
– 4.919 |
1.118 |
1.798 |
1) |
|
Uitgaven: |
319.700 |
0 |
4.513 |
324.213 |
3.558 |
– 2.613 |
458 |
446 |
||
Personele uitgaven |
196.582 |
0 |
14.652 |
211.234 |
19.401 |
12.976 |
9.610 |
9.198 |
||
– waarvan eigen personeel |
173.746 |
0 |
12.043 |
185.789 |
16.416 |
12.996 |
9.632 |
9.223 |
2) |
|
– waarvan externe inhuur |
9.752 |
0 |
2.609 |
12.361 |
2.985 |
– 20 |
– 22 |
– 25 |
2) |
|
– waarvan postactieven |
13.084 |
0 |
0 |
13.084 |
||||||
Materiele uitgaven |
123.118 |
0 |
– 10.139 |
112.979 |
– 15.843 |
– 15.589 |
– 9.152 |
– 8.752 |
||
– waarvan regulier materieel |
49.648 |
0 |
– 10.875 |
38.773 |
– 13.833 |
– 13.650 |
– 7.249 |
– 6.856 |
2) |
|
– waarvan ICT |
33.210 |
0 |
2.872 |
36.082 |
– 442 |
– 401 |
– 414 |
– 411 |
2 en 3) |
|
– waarvan bijdrage aan SSO's |
40.260 |
0 |
– 2.136 |
38.124 |
– 1.568 |
– 1.538 |
– 1.489 |
– 1.485 |
2) |
|
Ontvangsten |
3.873 |
2.434 |
3.616 |
9.923 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3) |
1) In 2013 zijn verplichtingen die in latere jaren waren begroot, versneld vastgelegd of juist vertraagd (niet vastgelegd). Deze verplichtingenbudgetten worden vervolgens verlaagd dan wel verhoogd opdat het meerjarig verplichtingenbudget ongewijzigd blijft.
2) De taken rondom het Interbestuurlijk Toezicht worden aan de provincies overgedragen (circa € 0,3 miljoen structureel uit artikel 24 en circa € 0,9 miljoen structureel uit artikel 98). Daarnaast zijn de salarissen van de bewindspersonen (conform het besluit van de Ministerraad van 22 maart 2013 om alle bewindspersonen uit één salarisadministratie te betalen – vergelijkbaar met de TMG-groep (Top Management Groep)) naar het Ministerie van BZK overgeheveld. Binnen het materieelbudget wordt daarnaast omgebogen ten behoeve van de kosten van personeel onder andere voor een capaciteitsimpuls bij de directies Openbaar Vervoer en Spoor. Daarnaast is een deel van de bezuiniging uit het Aanvullend beleidspakket van € 6 miljard op de budgetten van het eigen personeel, externe inhuur, materieel, ICT en bijdrage aan Rijksbrede SSO’s ingevuld. Met instemming van het Ministerie voor Wonen en Rijksdienst vinden overboekingen van programma naar apparaat plaats ten behoeve van de uitvoering van de stelselherziening Omgevingswet en de Lange Termijn Spooragenda (LTSa).
3) Op artikel 98 worden inkomsten van derden begroot ter uitvoering van ICT-gerelateerde uitgaven.
99 |
Nominaal en onvoorzien |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4=(1)t/m(3)) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|||
Verplichtingen |
– 14.543 |
0 |
20.624 |
6.081 |
15.113 |
13.254 |
13.540 |
11.678 |
1) |
|
Uitgaven: |
– 14.543 |
0 |
37.329 |
22.786 |
29.134 |
27.466 |
27.821 |
25.913 |
1) |
|
Nominaal en onvoorzien |
– 14.543 |
0 |
37.329 |
22.786 |
29.134 |
27.466 |
27.821 |
25.913 |
1) Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat dit artikel als tussenstation fungeert voor de overboeking van middelen naar de andere artikelen op de IenM begrotingen, zoals loon-en prijsbijstelling. De mutaties in deze 1e suppletoire begroting op dit artikel worden hoofdzakelijk verklaard door:
• Het toedelen van de bij begroting 2014 geparkeerde taakstelling van € 6 miljard op de collectieve sector aan de diverse artikelen op Hoofdstuk XII en het Infrastructuurfonds en Deltafonds (zie ook het onderdeel «Invulling van taakstellingen»).
• Het toevoegen van de eindejaarsmarge van € 29 miljoen om aan de betaling van overlopende verplichtingen te voldoen.
• Het afromen van het Eigen Vermogen van de baten-lastenagentschappen ILT, KNMI, NEa en RWS. Dit is conform de regeling agentschappen. De middelen worden ingezet ten gunste van het IenM-brede beeld.
• Het toevoegen van de toegekende loon- en prijsbijstelling 2014.
Zie ook de brief van de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer d.d. 11 oktober 2013 (Kamerstukken II, 2013/2014, 33 750, nr. 19).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33940-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.