Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 oktober 2017
Graag bied ik u, mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de
eerste voortgangsrapportage van het herijkte Plan van Aanpak voor de NVWA, «NVWA 2020»,
aan1. De rapportage heeft betrekking op de eerste helft van 2017. Met «NVWA 2020» zet
de NVWA de komende jaren verdere stappen naar een adequaat toegeruste en toekomstbestendige
autoriteit door meer kennisgedreven en risicogericht te werken.
Uw Kamer is nauw betrokken bij de vernieuwing van de NVWA via de halfjaarlijkse rapportages
die u ontvangt. In de brieven van 9 december 2016 (Kamerstuk 33 835, nr. 49) en van 17 februari 2017 (Kamerstuk 33 835, nr. 55) is aangegeven hoe invulling zal worden gegeven aan de wensen van uw Kamer ten aanzien
van de informatievoorziening over de voortgang van NVWA 2020. In deze eerste voortgangsrapportage
is dan ook aangegeven waar dit aan de orde is.
Ik ben van mening dat de NVWA op koers ligt als het gaat om de uitvoering van de acties
uit «NVWA 2020». De vernieuwingen beginnen hun plek te krijgen in de dagelijkse werkprocessen.
De nieuwe organisatiestructuur is per 1 juli 2017 gestart en maakt de organisatie
beter toegerust om daar op te treden waar zich de meeste maatschappelijke risico’s
voordoen. De nieuwe ICT-ondersteuning is beschikbaar voor een eerste groep inspecteurs.
Een aantal inspecteurs op het gebied van horeca, ambachtelijke productie en tabak
gebruikt en test momenteel de nieuwe ICT in hun werkomgeving.
De eerste verbeteringen van de efficiëntie zijn bereikt door het nieuwe planningssysteem
voor keuringsaanvragen. Het uitvoeren van integrale risicoanalyses, zoals recent voor
de zuivel, draagt ook bij aan de doelstelling van «NVWA 2020» om op basis van actuele
inzichten uit de wetenschap, maar zeker ook uit de dagelijkse NVWA-praktijk, de inzet
te prioriteren op de grootste risico’s.
De NVWA hanteert een breder spectrum aan instrumenten om de naleving te verbeteren.
Naast instrumenten als inspecties, monsternames en boetes kijkt de organisatie nu
ook naar andere mogelijkheden om de naleving te verbeteren.
Dat gebeurt bijvoorbeeld door het vergroten van kennis van de regelgeving bij bedrijven
en organisaties. Het gebeurt ook door in het directe contact met bedrijven aan te
geven hoe het beter kan.
«NVWA 2020» is een veelomvattend, complex en daarmee inherent risicovol traject. De
ambitie voor 2020 is hoog en de transformatie vergt elk jaar veel van de organisatie,
ook omdat het reguliere werk doorgang blijft vinden. De NVWA werkt hard aan het versterken
van haar effectiviteit en efficiëntie, waarbij rekening wordt gehouden met nieuwe
technologische en inhoudelijke ontwikkelingen.
Over de voortgang van de ICT-vernieuwing bij de NVWA wordt uw Kamer in december geïnformeerd.
Dit is later dan aan uw Kamer is toegezegd (Kamerstuk 33 835, nr. 57, 19 mei 2017) en dan de vaste commissie voor Economische Zaken heeft verzocht (28 september
2017). De reden hiervoor is dat momenteel naar aanleiding van de eerste resultaten
van het deelproject voor Horeca en Tabak een door de NVWA ingesteld extern onderzoek
loopt naar de wijze waarop het ICT-programma zal worden voortgezet, onder meer voor
wat betreft planning en aanpak. Dit onderzoek is ingesteld om met de nodige zorgvuldigheid
de verdere stappen te kunnen zetten.
De Audit Dienst Rijk (ADR) heeft ook deze eerste voortgangsrapportage van «NVWA 2020»
beoordeeld2. De ADR geeft aan dat zij met een redelijke mate van zekerheid heeft vastgesteld
dat de informatie in de rapportage juist en volledig is weergegeven. Voorts concludeert
zij dat de programmabeheersing op orde is en dat de noodzakelijk geachte informatie
conform de toezeggingen aan de Tweede Kamer is opgenomen in de voortgangsrapportage.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp