33 835 Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Nr. 195 BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 december 2021

Bijgaand bied ik uw Kamer, conform de aanwijzingen inzake de rijksinspecties1 het jaarplan van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor 2022 aan2. Dit doe ik mede namens de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het jaarplan beschrijft de prioriteiten van het toezicht voor de zeven publieke belangen waar de NVWA op toeziet.

Prioritering in het toezicht

Ook in 2022 zet de NVWA haar capaciteit in daar waar het toezicht het hardst nodig is. De geconstateerde disbalans in de taken en middelen van de NVWA leidt ertoe dat er scherpe keuzes gemaakt zijn in het werk dat de NVWA kan uitvoeren. Het jaarplan bevat daarom een risicoparagraaf, waarin zichtbaar is gemaakt wat de grootste risico’s zijn voor 2022. In de voortgangsbrief van de NVWA (Kamerstuk 33 835, nr. 194) heb ik ook melding gemaakt van de grenzen aan het werk van de toezichthouder in relatie tot de realiteit van de politieke en maatschappelijke verwachtingen. Ik wil benadrukken dat het inherent is aan toezicht dat niet alle risico’s kunnen worden weggenomen. Van belang is daarom ook te werken aan risico-acceptatie: transparant zijn over de risico’s en de maatschappelijke dialoog voeren over de grenzen aan de inzet van het toezicht.

Algemeen aandachtspunt blijft de haalbaarheid van het Jaarplan 2022 door aanblijvende onzekerheden als gevolg van Corona, Brexit en arbeidsmarkt-problematiek. De coronapandemie en Brexit hebben impact op het werk en de werkprocessen van de NVWA. Daarnaast kost het invullen van sommige vacatures (bv dierenartsen of specialistisch werk) en het opleiden van nieuwe medewerkers tijd, wat vertraging oplevert voor de inzetbaarheid. Voorts heeft de NVWA te maken met een grote uitstroom als gevolg van een hoog percentage oudere medewerkers.

Werkzaamheden op LNV-terrein

Voor het jaarplan 2022 voor LNV is sprake van een stabiel financieel kader, waardoor lopende werkzaamheden kunnen worden voortgezet. Speerpunten voor 2022 zijn per publiek belang verder uitgewerkt in hoofdstuk 3 van het jaarplan en betreffen onder andere het toezicht op dierenwelzijn, aanpassing van het mestbeleid door invoering van het nieuwe realtime en digitaal vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM); het verder inregelen van de nieuwe controleverordeningen voor plant en dier en het inregelen en bevorderen van een efficiënte afgifte van certificaten in verband met Brexit. Daarnaast wordt voor keuren prioriteit gegeven aan het versterken van het toezicht en het op orde brengen van de basis door uniformering en accreditatie, intervisie en bijscholing, vier-ogen-principe en werkoverleg. Waar nodig worden werkzaamheden gemaximeerd, bijvoorbeeld ten behoeve van de inzet van schaarse dierenartsen.

Voor de meest urgente problematiek zoals geconstateerd in de taak-middelen onderzoeken3, heb ik besloten om in aanvulling op dit jaarplan garant te staan voor het oplossen hiervan. Het gaat dan onder andere om het toezicht op onjuist gebruik van biociden op agrarische bedrijven; het meewerken aan verzoeken tot strafrechtelijk onderzoek van het Europees Openbaar Ministerie; het oplossen van structurele problematiek bij het toezicht op fytosanitaire normen en overige urgente problematiek in het kader van EU-conformiteit, waarbij Nederland het risico loopt om boetes en sancties opgelegd te krijgen. De NVWA zal dit nog verwerken als toevoeging aan dit jaarplan.

Werkzaamheden op VWS-terrein

Binnen de VWS-opdracht is het voor het publieke belang Productveiligheid onvermijdelijk dat in 2022 een aanmerkelijk deel van de beschikbare middelen wordt geïnvesteerd in vernieuwing van het toezicht om op de lange termijn het toezicht op dit terrein te kunnen borgen. Dit komt voort uit de conclusies uit het onderzoek naar de balans tussen taak en middelen en is zo urgent dat het met de hoogste prioriteit wordt opgepakt. De implicatie van dit besluit is dat voor alle taakgebieden op het gebied van Productveiligheid – uitgezonderd attractie- en speeltoestellen – de toezichtintensiteit van de NVWA in 2022 minimaal zal zijn en er vooral gewerkt zal worden aan het op orde brengen van de basis.

Zoals reeds gemeld in de voortgangsbrief van de NVWA (Kamerstuk 33 835, nr. 194) van 12 november jl. geldt voor de VWS-opdracht dat de omvang van het financieel kader voor het NVWA Jaarplan 2022 iets lager (€ 1,5 mln.) uitvalt dan het kader voor 2021. Dit heeft tot gevolg dat inhoudelijke keuzes gemaakt zijn in de werkzaamheden die de NVWA uitvoert binnen de VWS-domeinen. Consequentie hiervan is dat er minder activiteiten kunnen worden uitgevoerd op het gebied van misleidende etikettering en claims en leeftijdsgrensverkenningen op het gebied van tabak. Daarnaast worden in 2022 minder inspecties uitgevoerd bij evenementen en in de retailsector. In de risicoparagraaf bij het jaarplan is nader inzichtelijk gemaakt wat de consequenties zijn van deze inhoudelijke keuzes. Daarbij moet worden opgemerkt dat de beschreven risico’s deels ook verband houden met de reeds bestaande disbalans tussen taken en middelen. Speerpunten voor 2022 zijn per publiek belang verder uitgewerkt in hoofdstuk 3 van het jaarplan. Graag wil ik hierbij de nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van tabak en alcohol expliciet uitlichten. Verder blijft voedselveiligheid onverminderd een essentieel speerpunt binnen de VWS-opdracht.

Tot slot

Over de resultaten en effecten van de inzet van de NVWA zal uw Kamer op de gebruikelijke wijze via de jaarlijkse voortgangsrapportage van de NVWA worden geïnformeerd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten


X Noot
1

Regeling van de Minister-President, Minister van Algemene Zaken van 30 september 2015, nr. 3151041

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
3

Kamerstuk 33 835, nr. 171

Naar boven