Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33750-X nr. 34 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33750-X nr. 34 |
Vastgesteld 15 november 2013
De vaste commissie voor Defensie, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden over het onderdeel Budget Internationale Veiligheid (BIV).
De vragen zijn op 12 november 2013 voorgelegd. Bij brief van 13 november 2013 zijn ze door de Minister van Defensie beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Ten Broeke
De adjunct-griffier van de commissie, Dekker
1
Waarom kiest u ervoor om budget voor missies, die meerjarig zijn, jaarlijks terug te hevelen vanuit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking naar de begroting van Defensie?
2
Waarom worden de geraamde uitgaven voor crisisbeheersingsmaatregelen pas bij de eerste of tweede suppletoire begroting of in de slotwet overgeheveld naar de begroting van Defensie, terwijl nu al in de begroting plannen zijn toegelicht die een dekking behoeven?
7
Leidt het samenvoegen van de verschillende budgetten vanuit de begrotingen van Defensie, Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking tot het BIV per saldo tot een bezuiniging van € 63 miljoen?
8
Op welke wijze dekt u het budget voor crisisbeheersingsoperaties wanneer de vrije ruimte, die er in het oorspronkelijke budget van € 190 miljoen was, moet worden aangewend?
9
Waarom wordt voor het BIV, dat bestaat uit fondsen vanuit verschillende begrotingen, niet gekozen voor een constructie zoals bij de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) waarbij de verschillende departementen de budgetten op hun eigen begroting houden en dit niet jaarlijks wordt overgeheveld?
10
Klopt het dat vanuit de begroting van Buitenlandse Zaken het budget voor beveiliging van diplomaten en ambassades ter grootte van € 20 miljoen is overgeheveld naar het BIV? Zal deze post voor het volledige bedrag van € 20 miljoen aangewend worden binnen het BIV?
11
Klopt het dat vanuit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking het budget voor veiligheidssectorhervormingen en vredesopbouw ter grootte van € 43 miljoen is overgeheveld naar het BIV? Zal deze post voor het volledige bedrag van € 43 miljoen aangewend worden binnen het BIV?
12
Welke afspraken zijn er binnen de regering gemaakt over eventuele onderuitputting bij het BIV? Is de budgetverantwoordelijke Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking de enige die hierover beslist, of vindt besluitvorming plaats in samenspraak met de Minister van Defensie?
Antwoord op de vragen 1, 2 en 7 tot en met 12:
Deze vragen hebben betrekking op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BH&OS). De regering zal de antwoorden op deze vragen voor de desbetreffende begrotingsbehandeling op 26 en 27 november a.s. aan uw Kamer doen toekomen.
3
Klopt het dat bij de eerste suppletoire begroting 2013 voor Defensie vanuit de Defensiebegroting onder meer een bedrag van € 59,5 miljoen structureel is weggehaald ter financiering van het Budget Internationale Veiligheid (BIV), van artikel 12 Nominaal en Onvoorzien? Welke consequenties heeft dit voor de begroting van Defensie?
Het BIV is ingesteld op grond van het regeerakkoord Bruggen slaan van 28 oktober 2012. In het akkoord is opgenomen dat in verband hiermee de defensiebegroting vanaf 2014 met € 250 miljoen wordt verlaagd, inclusief de volledige huidige HGIS-middelen voor crisisbeheersingsoperaties. Deze wijziging is uitgevoerd op het eerstvolgende begrotingsmoment, de eerste suppletoire begroting van 2013 (Kamerstuk 33 640 X, nr. 2 van 31 mei 2013). Daarin zijn in het kader van het BIV meerjarige mutaties opgenomen van € 190,5 miljoen op beleidsartikel 1 Inzet (de HGIS-voorziening voor crisisbeheersingsoperaties) en € 59,5 miljoen op beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien. Voor de consequenties hiervan verwijs ik naar het antwoord op vragen 4 en 5.
4
Waarom heeft u tot dusver nog steeds niet willen toegeven dat de invoering van het BIV en de financiering ervan vanuit de Defensiebegroting, leidt tot een lager Defensiebudget?
5
Klopt het dat er afspraken binnen de regering zijn gemaakt dat het BIV, en de financiering daarvan vanuit de Defensiebegroting met € 190,1 miljoen vanuit artikel 1 van de Defensiebegroting, respectievelijk € 59,5 miljoen vanuit artikel 12, niet mag leiden tot een bezuiniging op personeel bij Defensie? Mag het wel leiden tot enige andere bezuiniging of taakstelling op de begroting van Defensie?
Antwoord op de vragen 4 en 5:
Zoals de Minister-President tijdens de algemene politieke beschouwingen op 26 september jl. heeft gezegd: «Met de overheveling van het bedrag van 250 miljoen euro van de begroting van Defensie naar de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking gaan er voor Defensie geen bezuinigingen gepaard en dus ook geen ontslagen.» (Handelingen Tweede Kamer 2013–2014, 6e vergadering, algemene politieke beschouwingen).
De budgetten zijn weliswaar verplaatst, maar niet verdwenen. Defensie brengt activiteiten die passen bij de geïntegreerde benadering, zoals crisisbeheersingsoperaties, met ingang van 2014 ten laste van het BIV, na een daartoe in gezamenlijkheid genomen besluit van de Ministers van BH&OS, Defensie en Buitenlandse Zaken. De voor deze activiteiten benodigde middelen zullen bij de suppletoire begrotingen naar Defensie worden overgeheveld.
6
In antwoord op schriftelijke vragen van het lid Knops over bezuinigingen bij Defensie heeft u op 3 december 2012 het volgende aangegeven: «De invulling van het resterende deel van € 59 miljoen en een nadere uitwerking van de besteding en het beheer van het nieuwe budget zijn nodig om vast te kunnen stellen wat de precieze gevolgen zullen zijn voor het budget voor ontwikkelingssamenwerking en de begroting van Defensie». Wat is er sindsdien met deze € 59 miljoen gebeurd? Kunt u hier alsnog een toelichting op geven?
De drie betrokken ministeries hebben sindsdien een en ander nader uitgewerkt. Dit heeft geresulteerd in de brief van de regering over het BIV (Kamerstuk 33 400 V nr. 149 van 12 juli 2013) en in de teksten over het BIV in de HGIS-nota 2014 (Kamerstuk 33 751 nr. 1) en de ontwerpbegrotingen 2014 van BH&OS (Kamerstuk 33 750 XVII nr. 1) en Defensie (Kamerstuk 33 750 X nr. 1). Op 11 november jl. hebben de Minister van BH&OS en ik een notaoverleg over het BIV gevoerd met uw Kamer, waarin dit nader is toegelicht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33750-X-34.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.