33 718 Goedkeuring van het op 31 mei 2013 te Beijing tot stand gekomen Verdrag tussen de Regering van het Koninkrijk der Nederlanden en de Regering van de Volksrepubliek China tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen (Trb. 2013, 104)

A VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 14 maart 2014

Het voorbereidend onderzoek geeft de commissie aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Algemeen

De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel keurt het op 31 mei 2013 met de Volksrepubliek China gesloten Verdrag tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen (Tractatenblad 2013, 104) goed. Naast het vermijden van dubbele belasting regelt het Verdrag, onder meer met het oog op het voorkomen van het ontgaan van belasting, de onderlinge uitwisseling van fiscale gegevens.

De leden van de fractie van GroenLinks hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel Goedkeuring Belastingverdrag met China. Zij hebben hierover enkele vragen, mede in het licht van het debat over het internationaal fiscaal verdragsbeleid zoals dat in de Eerste Kamer is gevoerd op 21 januari 2014.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de SP

De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel keurt het op 31 mei 2013 met de Volksrepubliek China gesloten Verdrag tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen (Tractatenblad 2013, 104) goed. Naast het vermijden van dubbele belasting regelt het Verdrag, onder meer met het oog op het voorkomen van het ontgaan van belasting, de onderlinge uitwisseling van fiscale gegevens.

Ten behoeve van de uitwisseling van fiscale gegevens kwam op 19 april 2013 de G20 een automatische gegevensuitwisseling overeen. Deze overeenkomst is verder uitgewerkt in een (OESO) standaard die inmiddels gereed is. De leden van de SP-fractie vragen de regering aan te geven in hoeverre het nu ter goedkeuring voorliggende verdrag overeenkomt en waar het afwijkt ten opzichte van deze – mede door China – overeengekomen standaard.

Ook vernemen deze leden graag, met toelichting, of bij elke nieuwe onderhandeling over belastingverdragen deze nieuwe OESO-standaard leidraad is, dan wel wordt voor de Nederlandse regering.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van GroenLinks

In het debat over het fiscaal verdragsbeleid gaf de (toenmalige) Staatssecretaris van Financiën in reactie op de motie-De Boer (25 087, H) aan dat de regering actief zoekt naar inbreng van onder meer ngo's op voorgenomen belastingverdragen: «In het begin van het jaar publiceren wij het programma waarin staat met welke landen we allerlei gesprekken aanknopen. Het mooie daarvan is dat ngo's en andere ministeries ons allemaal weten te vinden. We zoeken hen zelf ook op om punten te adresseren die van belang zijn, ook in het kader van verdragsonderhandelingen».

Mede naar aanleiding van deze toezegging is de motie-De Boer aangehouden, waarbij door de woordvoerder van de GroenLinks-fractie is aangekondigd: «Ter gelegenheid van de belastingverdragen die in de toekomst aan ons worden voorgelegd, zullen wij de Staatssecretaris zo nodig bevragen op de uitgevoerde analyses en consultaties, de resultaten hiervan meewegen en dan bekijken of het zinvol is om deze motie alsnog in stemming te brengen». Naar het oordeel van de leden van de GroenLinks-fractie vormt het voorliggende belastingverdrag een dergelijke gelegenheid.

Op vragen van leden van de GroenLinks-fractie in de Tweede Kamer heeft de regering al iets aangegeven over de inbreng van derden die is geleverd naar aanleiding van de publicatie in het jaarprogramma. Blijkens de Nota naar aanleiding van het verslag (33 718, nr. 5) in de Tweede Kamer gaat het hierbij om inbreng door belastingadviseurs en door de Belastingdienst zelf. Is er ook inbreng van ngo's ontvangen? Zo ja wat behelsde die? Wat heeft de regering gedaan om ngo's, waaronder vakbonden en mensenrechtenorganisaties, zowel in Nederland als in China «ook zelf op te zoeken om punten te adresseren» die van belang zijn»? Wat vinden vakbonden en mensenrechtenorganisaties, zowel in China als in Nederland, van het nu voorliggende belastingverdrag met China?

In juni 2013 is door SOMO een rapport gepubliceerd met de titel: Private Gain, Public Loss: mailbox companies, tax avoidance and human rights. In dit rapport wordt in een aantal casestudies nagegaan hoe internationale bedrijven die om redenen van belastingontwijking in Nederland zijn gevestigd omgaan met mensenrechten in hun thuisland en in derde landen. Daarbij komen ook zorgen met betrekking tot een tweetal Chinese bedrijven met vestigingen in Nederland aan de orde: de China National Oil and Gas Exploration and Development Corporation en de China National Petroleum Corporation. Acht de regering het bieden van belastingfaciliteiten aan bedrijven die mogelijk mensenrechten schenden gewenst? Hoe verhoudt het bieden van deze faciliteiten zich tot het mensenrechtenbeleid zoals gevoerd door de Minister van Buitenlandse Zaken? Is er in casu overleg geweest met het Ministerie van Buitenlandse Zaken over de mensenrechtelijke aspecten van het belastingverdrag met China? Is er in de onderhandelingen aandacht geweest voor mogelijke mensenrechtenschendingen door Chinese bedrijven? Kan de regering ingaan op de aanbevelingen van SOMO ten aanzien van het bieden van belastingfaciliteiten in het kader van het onderhavige verdrag met China?

De leden van de commissie zien de beantwoording van voorgaande vragen met belangstelling tegemoet. Zij verzoeken de regering de memorie van antwoord bij voorkeur binnen vier weken aan de Eerste Kamer te doen toekomen.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Essers

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Van Dooren


X Noot
1

Samenstelling:

Holdijk (SGP), Van der Linden (CDA), Terpstra (CDA), Sylvester (PvdA), Essers (CDA) (voorzitter), Witteveen (PvdA), Nagel (50PLUS), Elzinga (SP), Koffeman (PvdD), Reuten (SP), Knip (VVD), Hoekstra (CDA), Van Boxtel (D66), Backer (D66), Vos (GL), De Boer (GL), De Lange (OSF), Sent (PvdA), Postema (PvdA), Van Strien (PVV), Faber-van de Klashorst (PVV), Ester (CU), De Grave (VVD) (vice-voorzitter), Bröcker (VVD), Kok (PVV), Bruijn (VVD).

Naar boven