33 529 Gaswinning Groningen-veld

35 603 Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen

36 094 Wijziging van het voorstel van wet tot wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen (novelle verbetering uitvoerbaarheid)

T1 VERSLAG VAN EEN NADER SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 5 maart 2024

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat2 hebben kennisgenomen van de brief de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 8 december 20233, in reactie op de brief van de commissie van 15 november 2023 met vragen over de schadeafhandeling in geval van ontmanteling NAM en het belang van Shell en ExxonMobil om hierover een akkoord te sluiten. De leden van de fractie van de BBB hadden naar aanleiding daarvan een aantal nadere vragen en opmerkingen.

Naar aanleiding hiervan is op 6 februari 2024 een brief gestuurd aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

De Staatssecretaris heeft op 4 maart 2024 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde nader schriftelijk overleg.

De waarnemend griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, De Boer

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

Den Haag, 6 februari 2024

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat hebben met belangstelling kennisgenomen van uw brief van 8 december 20234, in reactie op de brief van de commissie van 15 november 2023 met vragen over de schadeafhandeling in geval van ontmanteling NAM en het belang van Shell en ExxonMobil om hierover een akkoord te sluiten. De leden van de fractie van de BBB hebben naar aanleiding daarvan een aantal nadere vragen en opmerkingen.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van BBB

Van de 500 miljoen euro die de NAM heeft toegezegd wordt 365 miljoen euro gecompenseerd door lagere inkomsten voor de staat met als voornaamste reden de continuïteit van de energievoorziening in Nederland en het afbouwpad van de Groningse gaswinning. Daarnaast heeft de overheid een overeenkomst gesloten over de toekomstige kosten van herstel en aansprakelijkheid.

In 2013 werd de omvang van de schade door gaswinning in Groningen pas echt duidelijk toen de NAM erkende dat gaswinning de oorzaak was van aardbevingen en schade aan huizen. De leden van de BBB-fractie vragen u wat er gebeurd is met de winsten van de NAM in de periode tussen 2013 en 2018.

Vallen de huidige afspraken over het stopzetten van de gaswinning in Groningen nog binnen de reikwijdte van deze overeenkomst?

Deze leden vragen of u enig inzicht kunt geven in de kosten van de schadeafhandeling tot op heden?

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 1 maart 2024.

De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, S.M. Kluit

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 maart 2024

Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen die de leden van de BBB-fractie op 6 februari hebben gesteld naar aanleiding van mijn brief van 8 december 2023 over «Beantwoording nadere vragen over de afhandeling van de kosten van schade als de NAM wordt ontmanteld en het belang van Shell en ExxonMobil om hierover een akkoord te sluiten».

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief

166940.03U

1

In 2013 werd de omvang van de schade door gaswinning in Groningen pas echt duidelijk toen de NAM erkende dat gaswinning de oorzaak was van aardbevingen en schade aan huizen. De leden van de BBB-fractie vragen u wat er gebeurd is met de winsten van de NAM in de periode tussen 2013 en 2018.

Antwoord

De Staat heeft geen inzicht in wat er in deze periode met de winsten van NAM is gebeurd anders dan blijkt uit de jaarverslagen van NAM die beschikbaar zijn vanaf 2016.5 Zoals toegelicht in mijn brief van 8 december jl., getiteld «Antwoorden op nadere Kamervragen over afhandeling van kosten van schade als NAM wordt ontmanteld en het belang van Shell en ExxonMobil om hier een akkoord over te sluiten», zijn er in het Akkoord op Hoofdlijnen (AoH) uit 2018 wel afspraken gemaakt over door NAM te treffen voorzieningen voor de kosten van schade en versterken.

2

Van de 500 miljoen euro die de NAM heeft toegezegd wordt 365 miljoen euro gecompenseerd door lagere inkomsten voor de staat met als voornaamste reden de continuïteit van de energievoorziening in Nederland en het afbouwpad van de Groningse gaswinning. Daarnaast heeft de overheid een overeenkomst gesloten over de toekomstige kosten van herstel en aansprakelijkheid.

[. . .]

Vallen de huidige afspraken over het stopzetten van de gaswinning in Groningen nog binnen de reikwijdte van deze overeenkomst?

Antwoord

Met het AoH zijn afspraken gemaakt over de financiële middelen voor schade en versterken en is het voornemen vastgelegd om wettelijk te verankeren dat de Minister voortaan het niveau en de voorwaarden van de gaswinning uit het Groningenveld bepaalt. Dit jaar wordt sluiting van het Groningenveld wettelijk vastgelegd. Zoals vermeld in mijn brief van 13 februari jl. aan uw Kamer (Kamerstuk 33 529, S) zijn Shell en Exxon een arbitrage gestart over het AoH. Ik kan daarom geen uitspraken doen over het standpunt van de Staat in deze lopende procedure, maar zal uw Kamer te zijner tijd en zo nodig vertrouwelijk informeren over de voortgang van deze procedure.

3

Deze leden vragen of u enig inzicht kunt geven in de kosten van de schadeafhandeling tot op heden?

Antwoord

In de periode voor 2018 was de schadeafhandeling in handen van de NAM. In die periode zijn in totaal ca. 95.000 schademeldingen gedaan bij de NAM, en is er voor ca. € 400 mln euro schadevergoeding toegekend voor fysieke schade door de NAM. In 2018 is de schadeafhandeling in publieke handen gekomen. In de periode 2018 tot en met 2021 bedroegen de totale kosten ca. € 1,7 mld (ex btw) zoals eerder aan de Tweede Kamer gemeld (bijlage 1107395 bij Kamerstuk 33 529 nr. 1172). Verder blijkt uit het jaarverslag 2022 van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) dat de kosten van schadeafhandeling in 2022 circa € 583 mln bedroegen.6 Dit brengt de totale kosten van de schadeafhandeling tot en met 2022 op ca. € 2,7 mld. Nadere informatie over de kosten van schadeafhandeling in 2023 volgt in het jaarverslag 2023 van het IMG dat uiterlijk 15 maart 2024 wordt gepubliceerd.


X Noot
1

De letter T heeft alleen betrekking op 33 529.

X Noot
2

Samenstelling:

Kemperman (BBB), Van Langen (BBB) (ondervoorzitter), Panman (BBB), Crone (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA) (voorzitter), Thijsssen (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Vos (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD), Van de Sanden (VVD), Petersen (VVD), Bovens (CDA), Prins (CDA), Aerdts (D66), Dittrich (D66), Van Strien (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (CU), Dessing (FVD), Schalk (SGP), Perin-Gopie (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

X Noot
3

Kamerstukken I 2023/24 33529, 35603, 36 094, R.

X Noot
4

Kamerstukken I 2023/24 33529, 35603, 36 094, R.

Naar boven