33 480 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 17 december 2012

De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden. Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie, Paulus Jansen

De griffier van de commissie, Sneep

1a. Kunt u een toelichting geven met betrekking tot de diverse beleidsmatige mutaties die bestaan uit verschillende vertragingen op projecten zoals Euro 6 en Euro 5 programma's, Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit en de aanbesteding bij Twente?

  • Euro 6 en Euro VI (NB: in de vraag wordt gerefereerd aan «Euro 6 en Euro 5», maar zoals in de toelichting aangegeven betreft het de Euro-6 en de Euro-VI regeling).

    De Euro-6 regeling betreft de stimulering van taxi’s en bestelbussen, die voldoen aan de schone Euro 6 norm. Mede door de demissionaire status van het vorige kabinet is deze regeling later in werking getreden dan aanvankelijk de bedoeling was en wel per 1 oktober 2012. Door deze vertraging zal een bedrag van € 2,5 mln. niet in 2012 tot betaling komen.

    De Euro-VI regeling heeft betrekking op de stimulering van vrachtauto’s en bussen waarvan de uitlaatgassen voldoen aan de Euro VI-norm. Publicatie van deze regeling werd tot medio 2012 uitgesteld, vanwege twijfel die begin van het jaar nog bestond over het te verwachten rendement voor verbetering van de luchtkwaliteit. Ook hier is dus sprake van een verlate publicatie en inwerkingtreding van de regeling. Daardoor en ook vanwege de door de crisis tegenvallende verkopen van bedrijfswagens, komt van het voor 2012 oorspronkelijk geraamde budget een bedrag van € 5,3 mln. niet tot betaling.

  • Nationaal Samenwerkingprogramma Luchtkwaliteit (NSL)

    Bij het NSL is sprake van een verlaging van het budget 2012 met € 5 mln. omdat de budgetreeks die bij de opheffing van het FES-fonds vanuit genoemd fonds is overgeboekt, niet aansluit op de feitelijke behoefte, waarbij de betreffende gelden pas in latere jaren benodigd zijn. Er is dus geen sprake van een beleidsinhoudelijke vertraging van het NSL.

  • Aanbesteding Twente

    In de begroting voor 2012 is een bedrag opgenomen van € 1,8 mln. voor de ontwikkeling van luchthaven Twente als burgerluchthaven. Dit bedrag is toegezegd in de Bestuursovereenkomst Gebiedsontwikkeling Vliegveld Twente en is gekoppeld aan het vinden van een exploitant voor de luchthaven. Hiervoor is door de provincie Overijssel en gemeente Enschede (verenigd in Area Development Twente) in 2011 een aanbestedingsprocedure gestart. ADT heeft de aanbestedingsprocedure in 2012 vertraagd, omdat behandeling van het staatssteundossier voor de luchthaven Twente door de Europese Commissie meer tijd in beslag nam. Met deze vertraging werd duidelijk dat het bedrag van € 1,8 mln. niet in 2012 besteed zou worden. Inmiddels is gebleken dat de aanbesteding geen biedingen heeft opgeleverd. De regio onderzoekt nu hoe de gebiedsontwikkeling verder wordt gebracht.

b. Wat houdt de «onderuitputting op het apparaat» precies in?

De lagere uitgavenraming, die in de eerste suppletoire begroting over 2012 (Voorjaarsnota 2012, Stb. 490, 2012) is aangebracht, betreft een overboeking van het personele- en bedrijfsvoeringsbudget ICT naar het

ministerie van BZK, een mutatie in het kader van het Masterplan kantoorhuisvesting Den Haag en als laatste een overboeking naar het ministerie van Financiën ten behoeve van de vorming van één Auditdienst Rijk.

In de tweede suppletoire begroting van hoofdstuk XII over 2012 is geen onderputting op het apparaatsartikel opgenomen.

2 a. Kunt u precies aangeven hoeveel geld er inmiddels is uitgegeven aan de rioolaansluitingen in Caribisch Nederland?

In Caribisch Nederland wordt op Bonaire riolering aangelegd, namelijk een rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) en rioolaansluitingen. Voor de aanleg van de rioolaansluitingen heeft het ministerie van IenM € 10 mln. aan de Stichting SONA beschikbaar gesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het project.

b. Wat is de status van dit project en hoe ver is het gevorderd?

De aanbesteding van het project heeft in november 2012 plaatsgevonden en de aannemer is gestart met de werkzaamheden.

c. Wanneer wordt de oplevering verwacht?

De aannemer streeft er naar het project rioolaansluitingen begin 2014 op te leveren.

d. Verwacht u dat het in de toekomst nog meer gaat kosten?

Na de oplevering van de rioolaansluitingen worden er geen kosten meer verwacht.

e. Wat zijn de exploitatie- en onderhoudskosten van de rioolaansluitingen in Caribisch Nederland?

De exploitatiekosten van de riolering (rwzi en rioolaansluitingen) bedragen circa € 500 000 per jaar. De totale kosten voor het functioneren van de riolering inclusief de afschrijvingen bedragen € 1,5 mln. per jaar. Deze kosten zullen bij oplevering van de riolering voor rekening komen van het Openbaar Lichaam Bonaire.

3. Kunt u voortaan in de 2e suppletoire wetten bij de I&M-begrotingen (XII, Infrastructuurfonds en Deltafonds) conform de Rijksbegrotingsvoorschriften een toelichting geven op álle mutaties die sinds de 1e suppletoire wetten hebben plaatsgevonden, en niet alleen op de mutaties vanaf de Miljoenennota?

In het verleden zijn tussen de ministeries van Financiën en IenM afspraken gemaakt om af te wijken van de RBV (Rijksbegrotings-voorschriften). Ik kan de Kamer toezeggen dat de tweede suppletoire begroting vanaf 2013 zal worden opgesteld volgens de RBV.

4. Kunt u voortaan in de tabellen «budgettaire gevolgen van beleid» in de artikelsgewijze toelichting een kolom opnemen van de totale mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting?

Ja. Zie ook het antwoord op vraag 3.

5. Waarom wijken de begrotingen van uw ministerie op deze punten af van wat in andere suppletoire begrotingen gebruikelijk is en van de Rijksbegrotingsvoorschriften?

Zie het antwoord op vraag 3.

6. Wat is de reden dat er minder verkeersveiligheidscampagnes zijn uitgevoerd dan verwacht? Kunt u dit toelichten in het licht van het toenemend aantal ernstige verkeersgewonden in de laatste jaren?

Er staat ten onrechte dat er minder campagnes zijn geweest dan gepland. Hier had moeten staan dat er minder geld is besteed aan campagnes dan gepland. Alle voor 2012 geplande campagnes zijn namelijk uitgevoerd, alleen bleken de gereserveerde budgetten efficiënter ingezet te kunnen worden dan verwacht.

7. Hoe komt het dat het budget van Beter Benutten in 2012 niet volledig is besteed? Wordt dit bedrag opnieuw toegevoegd aan het Beter Benutten budget voor komende jaren?

Dat het Beter Benutten budget niet volledig is besteed komt door lagere communicatiekosten, ITS uitgaven en monitoring- en evaluatiekosten dan in de projectbegroting voor 2012 waren geraamd. Het overschot op Hoofdstuk XII wordt teruggeboekt naar het Infrafondsbudget van Beter Benutten omdat de financiële middelen van Beter Benutten op Hoofdstuk XII daar ook van afkomstig zijn. Het niet benutte deel van bijna € 1 mln. blijft zo meerjarig beschikbaar voor Beter Benutten.

8. Wordt het overschot van Є 50 miljoen uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking weer teruggesluisd naar andere emissiereducerende maatregelen?

Nee, zoals in de toelichting bij de mutatie is vermeld, zijn de vrijvallende HGIS middelen niet meer noodzakelijk om de verplichtingen uit het Kyoto Protocol na te komen. De onderuitputting valt onder de eindejaarsmarge van de HGIS. Deze bedraagt maximaal € 181,5 mln. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zal als coördinerend departement ten behoeve van de Voorjaarsnota een voorstel doen voor besteding van de eindejaarsmarge HGIS.

Naar boven