Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 december 2012
De Hoge Raad is in de tijd van de uitbreiding van de Tweede Kamer verhuisd van het
Plein naar het Lange Voorhout/Kazernestraat. Door de groeiende personeelsomvang in
verband met een verhoogde instroom aan zaken en een toenemende complexiteit van te
behandelen zaken is de Hoge Raad uit het gebouw aan het Lange Voorhout/Kazernestraat
gegroeid. Om deze extra ruimtebehoefte op te vangen was het noodzakelijk een tweede
locatie te huren: Lange Voorhout 7. De omstandigheid van huisvesting op twee locaties
is ongewenst. Daarnaast speelt dat de aanbouw aan de Kazernestraat, achter het historische
pand Lange Voorhout 34, waar verreweg het grootste deel van de HR is gehuisvest en
de ingang is gesitueerd, niet meer voldoet aan de huidige kwaliteitseisen (o.m. de
klimaatsbeheersing).
In de periode van 2002 tot 2008 is intensief gezocht naar een geschikte en de Hoge
Raad waardige locatie in het centrum van Den Haag. De mogelijkheden waren schaars.
Een haalbare mogelijkheid was de gekozen locatie aan de Korte Voorhout. Met medeweten
van het Ministerie van Financiën is besloten de beide gebouwen aan de Korte Voorhout
(Franse ambassade en het naastgelegen zogenoemde Axa-gebouw) en de bijbehorende grond
te verwerven.
Besloten is deze nieuwbouw te realiseren op basis van publiek-private samenwerking
(PPS), nadat uit een – conform het Rijksbeleid – uitgevoerd onderzoek bleek dat deze
manier van aanbesteden en contracteren voor het project een financiële meerwaarde
(gecalculeerde efficiencywinst vanwege PPS ten opzichte van een traditionele uitvoering)
oplevert. Bij PPS komt het risico van kostenoverschrijdingen volledig bij het geselecteerde
consortium te liggen. Na de aanbesteding financiert, bouwt, beheert en exploiteert
het consortium het pand tegen betaling van een vast bedrag: de zogenoemde beschikbaarheidsvergoeding.
Een aantal uit te besteden diensten (o.m. beheer, bewaking en catering) zijn dan ook
in het aanbestedingspakket opgenomen. Binnen de rijksoverheid zijn hiermee goede ervaringen
opgedaan.
Over de hoogte van de jaarlasten is met het Ministerie van Financiën overeenstemming
bereikt. Zowel de incidentele voorbereidingskosten als de thans berekende jaarlasten
zijn in de VenJ- begroting verwerkt. De geraamde bouwkosten bevinden zich binnen de
bandbreedte van twee recente rechtbankprojecten (nieuwbouw Gerechtshof Amsterdam en
uitbreiding van de Rechtbank Zwolle). Ook het ruimtegebruik is conform de recente
kaderstelling voor gerechten.
Voor het project is een maximum prijs bepaald door de gecalculeerde efficiencywinst
vanwege PPS in mindering te brengen op de berekende kostprijs van een traditioneel
uitgevoerd project. Er is aanbesteed met vermelding van de maximumprijs. Eind 2012
is de economische meest voordelige inschrijving aangewezen (preferred bidder). De
inschrijving van preferred bidder ligt ruim onder de gehanteerde plafondprijs. De
berekende meerwaarde is daarmee ruimschoots gehaald. De exacte bedragen worden vastgesteld
bij de Financial Close in januari 2013. De aanbesteding is daarmee succesvol verlopen,
de gunning is gepubliceerd en op korte termijn zal het definitieve contract worden
afgesloten. De huidige planning geeft aan, dat de nieuwbouw eind 2015 gereed is en
aan de Hoge Raad beschikbaar kan worden gesteld.
De minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten