33 400 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2013

Nr. 111 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld op 20 augustus 2013

Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu hebben enkele fracties de behoefte vragen en opmerkingen voor te leggen over de startbeslissing verkenning A2 ’t Vonderen–Kerensheide (Kamerstuk 33 400 A, nr. 100).

De vragen en opmerkingen zijn op 12 juni 2013 aan de minister van Infrastructuur en Milieu voorgelegd. Bij brief van 19 augustus 2013 zijn deze door haar beantwoord.

De voorzitter van de commissie, Paulus Jansen

De adjunct-griffier van de commissie, Blacquiere

I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

Inleiding

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de startbeslissing Verkenning A2 ’t Vonderen–Kerensheide. De leden van deze fractie zijn verheugd te zien dat de uitvoering van de motie van het lid De Jong c.s. over het structureel verbreden van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide (Kamerstuk 32 500 A, nr. 91) wordt uitgevoerd. Dat is in de ogen van de leden van de VVD-fractie goed voor de verkeersveiligheid en de robuustheid van het netwerk in Zuid- en Midden Nederland. De leden van de VVD-fractie hebben geen behoefte tot het stellen van nadere vragen.

De leden van de PvdA-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de startbeslissing voor de MIRT-verkenning A2 ’t Vonderen–Kerensheide. De leden van de PvdA-fractie hebben enkele vragen waarop ze de minister verzoeken in te gaan.

De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de startbeslissing voor het wegproject A2 ’t Vonderen–Kerensheide.

Vragen van de leden van de PvdA-fractie

De leden van de PvdA-fractie verzoeken de minister om nader te motiveren waarom de verbreding van de A2 tussen ’t Vonderen en Kerensheide prioriteit heeft, terwijl er uiterlijk 2025 pas sprake is van een NMCA-knelpunt (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse) bij een hoog groeiscenario.

De leden van de PvdA-fractie vragen de minister nader in te gaan op het huidige niveau van de verkeersveiligheid op het tracé nu de vluchtstroken zijn omgezet in spitsstroken en op de verbetering van de verkeersveiligheid indien er nieuwe vluchtstroken worden gerealiseerd.

De leden van de PvdA-fractie vragen of de bijdrage van de provincie Limburg van € 35 miljoen wordt ingezet voor specifieke projectonderdelen of dat deze bijdrage integraal onderdeel uitmaakt van de projectbegroting.

Tot slot vragen de leden van de PvdA-fractie de minister om nader in te gaan op mogelijke aanpassingen van knooppunt ’t Vonderen en of de kosten van deze aanpassingen binnen het projectbudget passen.

Vragen van de leden van de SP-fractie

De leden van de SP-fractie zijn er niet van overtuigd dat de verbreding van de A2 tussen ’t Vonderen en Kerensheide een zinvol project is en daarin namens het Rijk € 215 miljoen te investeren. De leden zien dat na openstelling van de spitsstroken er nauwelijks nog sprake is van congestie op dit deel van de A2. De leden zijn daarom benieuwd op welke plaats in de file-top dit stuk op de A2 op dit moment staat en naar de verdere onderbouwing waarom de aanpak van de A2 Midden-Limburg toch noodzakelijk is. De leden van de SP-fractie zien wel een probleem op de A2 bij de aansluiting met de A73 bij ‘t Vonderen, waarbij de automobilist die met 130 km/u op de A73 rijdt en via een fly-over over een korte afstand moet invoegen op de A2. De leden zijn benieuwd of deze aansluiting verbeterd kan worden en of dit ook meegenomen wordt in dit wegproject.

II Antwoord van de minister

Vragen PvdA-fractie

Vraag.

Kunt u nader motiveren waarom de verbreding van de A2 tussen ’t Vonderen en Kerensheide prioriteit heeft, terwijl er uiterlijk in 2025 pas sprake is van een NMCA-knelpunt bij een hoog groeiscenario?

Antwoord.

De realisatie van het project is voorzien vanaf 2022 en openstelling in 2025–2027. Uit de NMCA blijkt dat er op dat moment in een hoog groeiscenario sprake is van een knelpunt.

Bij de aanpak van dit project speelt voorts dat de A2 onderdeel uitmaakt van het internationaal kernnet logistiek. Dit netwerk bevat de voor het goederenvervoer belangrijkste grensoverschrijdende achterlandverbindingen die mede van belang zijn voor de topsectoren. In de directe nabijheid bevinden zich twee stedelijke regio’s met topsectoren, namelijk greenport Venlo en Maastricht–Sittard/Geleen (medisch cluster en chemiecluster).

Tenslotte is bij het besluit tot aanpak van dit project van belang geweest dat de regio financieel bijdraagt aan de kosten.

Vraag.

Kunt u ingaan op het huidige niveau van verkeersveiligheid op het tracé nu de vluchtstroken worden omgezet in spitsstroken en ook op de verbetering van de verkeersveiligheid indien er nieuwe vluchtstroken worden gerealiseerd?

Antwoord.

Het huidige niveau van verkeersveiligheid op het tracé voldoet aan de geldende richtlijnen. In de praktijk blijken er op trajecten waar spitsstroken zijn aangelegd minder kop-staartbotsingen plaats te vinden dan op trajecten waar geen spitsstroken zijn. Uit een evaluatie van het verruimen van de openingstijden van de spitsstroken lijkt het aantal ongelukken nog verder af te nemen.

Door de verbredingsmaatregelen kan gebruik worden gemaakt van 2x3 volwaardige rijstroken en een permanente vluchtstrook, hetgeen bij incidenten en bepaalde weersomstandigheden de robuustheid, veiligheid en betrouwbaarheid van het netwerk vergroot.

Vraag.

Wordt de bijdrage van de provincie Limburg van € 35 mln ingezet voor specifieke projectonderdelen of maakt de bijdrage integraal onderdeel uit van de projectbegroting?

Antwoord.

De bijdrage maakt integraal onderdeel uit van de projectbegroting.

Vraag.

Kunt u ingaan op mogelijke aanpassingen van Knooppunt ’t Vonderen en aangeven of de kosten van deze aanpassingen passen binnen het projectbudget?

Antwoord.

De mogelijke aanpassingen van knooppunt ’t Vonderen betreffen het verbeteren van de invoeger vanuit de A73 op de A2 (in zuidelijke richting) en maken onderdeel uit van het projectbudget.

Vragen van de SP-fractie

Vraag.

Op welke plaats van de file-top staat dit stuk van de A2 op dit moment? Kunt u een nadere onderbouwing geven waarom de aanpak van de A2 Midden-Limburg noodzakelijk is?

Antwoord.

Dit deel van de A2 is op dit moment geen fileknelpunt. Voor de motivering van de aanpak van dit project verwijs ik naar de beantwoording op de vragen van de PvdA-fractie.

Vraag.

Kan de aansluiting van de A73 op de A2 bij ’t Vonderen verbeterd worden of wordt deze verbetering ook meegenomen bij dit wegproject?

Antwoord.

Zie de beantwoording van de laatste vraag van de PvdA-fractie.

Naar boven