33 168 Wijziging van de Wet toelating zorginstellingen en enkele andere wetten om het mogelijk te maken dat aanbieders van medisch-specialistische zorg, mits zij aan een aantal voorwaarden voldoen, winst uitkeren (voorwaarden voor winstuitkering aanbieders medisch-specialistische zorg)

Nr. 28 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID BRUINS SLOT TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 11

Ontvangen 1 juli 2014

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel III komt onderdeel G te luiden:

G

Artikel 18 komt te luiden:

Artikel 18

  • 1. Het bestuur van een instelling, met uitzondering van een academisch ziekenhuis als bedoeld in artikel 1.13 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, dat voornemens is om gebouwen of terreinen, of delen daarvan, te huren, te verhuren, te verkrijgen, te vervreemden of aan enig beperkt recht te onderwerpen, doet hiervan onverwijld mededeling aan de zorgautoriteit.

  • 2. Het bestuur van de instelling, bedoeld in het eerste lid, kan de gebouwen of terreinen slechts met goedkeuring van de zorgautoriteit huren, verhuren, verkrijgen, vervreemden of aan enig beperkt recht onderwerpen, tenzij de zorgautoriteit binnen acht weken na ontvangst van de mededeling, bedoeld in het eerste lid, beslist dat goedkeuring niet vereist is.

  • 3. Een rechtshandeling die is verricht in strijd met dit artikel, is vernietigbaar. De vernietigbaarheid kan worden ingeroepen door de zorgautoriteit.

II

In artikel IV, onderdeel A, wordt in artikel 16, onderdeel h, «en 16g tot en met 16i» vervangen door: 16g tot en met 16i en 18.

III

In artikel IV, onderdeel F, wordt in artikel 84b, eerste lid, «of 16i» vervangen door:, 16i of 18.

IV

In artikel IV, onderdeel G, wordt in artikel 91, eerste lid, «of 16i» vervangen door:, 16i of 18.

V

Artikel X wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef vervalt: de volgende besluiten:.

2. De aanduiding «a.» voor onderdeel a vervalt.

3. De puntkomma aan het slot van onderdeel a wordt vervangen door een punt.

4. De onderdelen b en c vervallen.

Toelichting

Dit amendement regelt dat het schrappen van de verplichte goedkeuring van het College sanering zorginstellingen voor verhuur, verkoop of het onderwerpen aan enig beperkt recht van gebouwen of terreinen, of delen daarvan, ongedaan wordt gemaakt. Daarnaast wordt deze verplichting uitgebreid naar koop en huur van gebouwen of terreinen, of delen daarvan. De indiener hecht er aan dat dit een wettelijke bevoegdheid blijft.

Het betreft hier een gewijzigd amendement. Tijdens het debat heeft de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangegeven dat zij zich kan indenken dat de taak van het College sanering zorginstellingen in stand wordt gehouden. Het College sanering zorginstellingen is een klein bureau. De Minister heeft daarom aangegeven dat het wenselijk is om het college sanering zorginstellingen bij een grotere organisatie (de Nederlandse Zorgautoriteit) te beleggen, omdat die verstand heeft van bekostigings- en financieringsvraagstukken. Het primaire doel van de indiener is dat de taak van het College sanering zorginstellingen behouden blijft. Dat blijft in dit gewijzigd amendement geborgd.

Het behoud van de wettelijke bevoegdheid van het College sanering zorginstellingen is van belang, omdat er steeds meer gevallen van fraude met vastgoed bekend zijn, in de pensioensector, bij woningcorporaties en in het onderwijs. Het is goed om binnen de zorgsector te kijken hoe drempels kunnen worden opgeworpen, zodat dit in deze sector voorkomen kan worden.

Tot op heden is er een slot op de deur in de zorgsector doordat een voornemen tot verkoop, verhuur, of het onderwerpen aan enig beperkt recht van vastgoed eerst ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan het College sanering zorginstellingen. In het huidige wetsvoorstel wordt deze bepaling, die eerst opgenomen was in de Wet cliëntenrechten zorg (32 402), geschrapt. Met de hervormingen in de zorg, gericht op extramuraliseren van zorg, zal een deel van het vastgoed op de markt komen. Omdat van zorginstellingen steeds meer verwacht wordt dat men voldoende eigen vermogen heeft, is het van het grootste belang dat men een goede prijs ontvangt bij verkoop. Op dit moment wordt er in de wet met name gekeken naar randvoorwaarden voor winsten in de zorg die kunnen ontstaan door de efficiënte bedrijfsvoering. Echter er kunnen ook winsten gecreëerd worden door mutaties in de vastgoedportefeuille. Indiener wil met dit amendement voorkomen dat het oog van investeerders uitgaat naar het vastgoed van de zorginstelling, maar zich echter richt op investeren in de zorg. Verder wordt met dit amendement het slot op de deur enigszins uitgebreid. De goedkeuring dient niet alleen verkregen te worden bij verkoop, verhuur of het onderwerpen aan enig beperkt recht, zoals thans het geval is, maar ook bij aankoop en huur. Immers kan door bijvoorbeeld een te hoog aankoopbedrag, zijnde niet marktconform, er ook geld op onwenselijke manier weglekken. Maar ook doordat zorginstellingen moeten inkrimpen kunnen er sales-and-lease backconstructies ontstaan die niet marktconform zijn. De overheid geeft hierdoor haar rol als marktmeester invulling.

Als artikel 18 van de Wet toelating zorginstellingen wordt overtreden kan de NZA aan zorgaanbieders een dwangsom of een bestuurlijke boete opleggen.

Bruins Slot

Naar boven