33 157 Wijziging van onder meer de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet College voor examens in verband met de invoering van een centrale eindtoets, de invoering van een leerling- en onderwijsvolgsysteem en invoering van bekostigingsvoorschriften voor minimumleerresultaten voor speciale scholen voor basisonderwijs en scholen voor speciaal onderwijs en speciaal en voortgezet speciaal onderwijs (centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs)

Q BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 november 2019

Hierbij informeer ik u over het feit dat de eindtoets met ingang van schooljaar 2019–2020 verplicht is geworden in het speciaal (basis)onderwijs. Op 27 mei 2019 heb ik het besluit genomen tot inwerkingtreding van deze verplichting.1 Uw Kamer is daarover per abuis niet geïnformeerd, wat ik bij dezen graag rechtzet.

Met invoering van de Wet Eindtoetsing PO is de eindtoets vanaf schooljaar 2014–2015 verplicht geworden in het regulier basisonderwijs. Op dat moment was er vanuit overheidswege geen toets beschikbaar voor het sbo en so die als terugvaloptie kon dienen indien er bij één van de private eindtoetsen zich een ernstig incident zou voordoen. Om die reden is toen besloten om de verplichting voor de eindtoets in het sbo en so pas te laten ingaan zodra een overheidstoets beschikbaar was die geschikt is voor deze doelgroep.

Inmiddels is dat het geval. Vanaf schooljaar 2019–2020 is de Adaptieve Centrale Eindtoets voldoende geschikt voor het sbo en so, waardoor deze als terugvaloptie voor deze groep dienen. Overigens hebben sbo en so-scholen al enkele jaren de mogelijkheid om gebruik te maken van commerciële digitale eindtoetsen, zoals ROUTE 8, de Dia-eindtoets en de AMN Eindtoets.

Ontheffingsgronden

Het bevoegd gezag heeft ook in het s(b)o de mogelijkheid om te bepalen dat bepaalde leerlingen geen eindtoets hoeven te maken. Hierbij wordt de Beleidsregel ontheffingsgronden eindtoetsing PO gebruikt, waarin staat beschreven welke leerlingen zijn uitgezonderd van de verplichting.2 Het gaat hierbij om:

  • a) zeer moeilijk lerende leerlingen,

  • b) meervoudig gehandicapte leerlingen voor wie het zeer moeilijk lerend zijn een van de handicaps is, en

  • c) leerlingen die vier jaar of korter in Nederland zijn en om die reden de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.

Communicatie

Begin schooljaar 2018–2019 is aan alle sbo- en so-scholen gecommuniceerd dat vanaf schooljaar 2019–2010 de verplichting van de eindtoets ook voor hen geldt. Daarnaast zijn dit najaar voor de sbo- en so-scholen drie regionale bijeenkomsten over de eindtoets georganiseerd, zodat de scholen zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden en een weloverwogen keuze voor een van de eindtoetsen kunnen maken.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 september 2018

Met invoering van de Wet Eindtoetsing PO is de eindtoets vanaf schooljaar 2014–2015 verplicht in het regulier basisonderwijs. Op dat moment was er vanuit de overheid nog geen toets beschikbaar voor het speciaal (basis) onderwijs (sbo en so) die als terugvaloptie kon dienen indien er bij één van de commerciële eindtoetsen zich een ernstig incident zou voordoen. Om die reden is toen besloten om de verplichting voor de eindtoets in het sbo en so pas in te laten gaan wanneer er een overheidstoets beschikbaar is die geschikt is voor deze doelgroep.

In de brief aan uw Kamer van 24 november jongstleden schreef ik dat het streven was om de verplichting van de eindtoets voor het sbo en so vanaf schooljaar 2019–2020 in te laten gaan.3 Dit streven is gehaald. Vanaf schooljaar 2019–2020 is de Adaptieve Centrale Eindtoets voldoende geschikt voor het sbo en so en kan als terugvaloptie voor deze groep dienen. Ik zal daarom het inwerkingstredingsbesluit nemen waarmee ook leerlingen in het sbo en so vanaf schooljaar 2019–2020 verplicht zijn om de eindtoets te maken.

Overigens hebben sbo- en so-scholen al enkele jaren de mogelijkheid om gebruik te maken van commerciële digitale eindtoetsen, zoals ROUTE 8, de Dia-eindtoets en de AMN Eindtoets. Veel scholen en hun leerlingen deden dit ook al. Hun precieze aantal is niet vast te stellen, aangezien het voor so-scholen nog niet mogelijk is om de eindtoetsscores met BRON uit te wisselen. Voor het sbo geldt dat deze uitwisseling nog niet verplicht was. Per schooljaar 2019–2020 zal het voor zowel sbo- als so- scholen mogelijk en verplicht zijn om de eindtoetsscores met BRON uit te wisselen.

Ontheffingsgronden

Het bevoegd gezag heeft net als in het regulier basisonderwijs de mogelijkheid om te bepalen dat bepaalde leerlingen geen eindtoets hoeven af te leggen. Hierbij wordt de Beleidsregel ontheffingsgronden eindtoetsing PO gebruikt, waarin staat beschreven welke leerlingen zijn uitgezonderd van de verplichting.4

Het gaat hierbij om:

  • a) zeer moeilijk lerende leerlingen;

  • b) meervoudig gehandicapte leerlingen voor wie het zeer moeilijk lerend zijn een van de handicaps is;

  • c) leerlingen die vier jaar of korter in Nederland zijn en om die reden de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.

Communicatie

Begin schooljaar 2018–2019 communiceer ik naar alle sbo- en so-scholen dat de verplichting van de eindtoets per schooljaar 2019–2020 voor hen zal gaan gelden. Op deze manier hebben de sbo- en so-scholen die nog niet de eindtoets maken de mogelijkheid om te oefenen met deze toets en zich zo voor te bereiden op de verplichte eindtoets in schooljaar 2019–2020.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

Naar boven