De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel I wordt na onderdeel D een onderdeel ingevoegd, luidende:
Da
Na artikel 5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 5a
Indien gewenst door de cliënt, zijn ouder of ouders, zijn bloedverwanten of aanverwanten
of anderen die tot zijn sociale omgeving behoren, geschiedt de toekenning van de voorziening,
bedoeld in artikel 5, eerste lid, op basis van een plan dat is opgesteld door de cliënt,
zijn ouder of ouders, zijn bloedverwanten of aanverwanten of met anderen die tot zijn
sociale omgeving behoren.
Toelichting
Dit amendement beoogt enerzijds dat ouders, familieleden, mantelzorgers en anderszins
direct betrokkenen het recht krijgen om voorafgaand aan het toewijzen van aanspraak
op begeleiding zelf een plan op te stellen. En anderzijds dat gemeenten burgers op
deze mogelijkheid zullen wijzen en hen daartoe zullen faciliteren als dat nodig is.
Op deze manier wordt een beroep gedaan op direct betrokkenen om mee te denken en mee
te helpen aan een oplossing. Als burgers de regie krijgen, blijken zij in veel gevallen
zeer wel bereid en in staat verantwoordelijkheid te nemen voor problemen in eigen
familie- of vriendenkring. Sociale samenhang draagt daarnaast bij aan het welzijn
van kinderen.
Als voorbeeld dient de zogenaamde Eigen Kracht-conferentie, waarbij het familie-en
vriendennetwerk met behulp van een onafhankelijk coördinator zelf een plan opstelt
en uitvoert. Deze coördinator zorgt ervoor dat die, voor elke burger specifieke kring
van bekenden zo groot mogelijk wordt, heeft geen inhoudelijke bemoeienis of belangen
en is niet verbonden aan een besluitvormende organisatie. Daardoor komt de regie bij
de burger te liggen.
Gebleken is dat de eigenaar van het probleem, samen met eigen mensen, ook de sleutel
voor de oplossing in handen heeft. Daarbij kan de kennis en bijstand van professionals
worden ingeroepen.
Door de wijzigingen die door het amendement in het wetsvoorstel worden aangebracht,
vraagt de gemeente altijd als eerste stap in de uitvoering van de aanspraak op begeleiding
om een plan van de direct betrokkenen. Hiermee wordt de gangbare volgorde omgekeerd,
eerst burgers en hun kring en pas als dat niet werkt de gemeente. Indien gewenst door
de cliënt, faciliteert de gemeente de totstandkoming van zo’n plan. Als een geschikt
plan van aanpak tot stand is gekomen, geldt dit plan als de aanspraak. Onderzoek naar
Eigen Kracht-conferenties wijst uit dat burgers die zelf een plan mogen maken, bereid
zijn zelf steun en hulpbronnen in te brengen. Zij doen alleen een beroep op overheid
en organisaties voor zaken die zij niet zelf kunnen doen.
Als een geschikt plan van aanpak tot stand is gekomen, geldt dit plan als de aanspraak.
Per AmvB worden een aantal eisen voor de totstandkoming van dit plan opgesteld. Indien
de onafhankelijke coördinator bij dit oordeel tot de conclusie komt dat het plan ongeschikt
is, brengt hij het netwerk hiervan op de hoogte, en stelt hij hen in de gelegenheid
om alsnog een geschikt plan in te dienen. Indien nadien wederom geen geschikt plan
wordt ingediend, stelt de gemeente alsnog zelf een begeleidingsplan op.
Wiegman-Van Meppelen Scheppink Wolbert