Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33106 nr. 6 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33106 nr. 6 |
Ontvangen 25 januari 2012
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel I, onderdeel A, wordt het derde onderdeel als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «wordt een nieuwe begripsomschrijving» vervangen door «worden twee nieuwe begripsomschrijvingen»
2. De punt aan het einde van de begripsomschrijving van schoolondersteuningsprofiel wordt vervangen door een puntkomma.
3. Na de begripsbepaling van schoolondersteuningsprofiel wordt een begripsbepaling toegevoegd, luidende:
de landelijke Commissie voor geschillen passend onderwijs, bedoeld in artikel 40d.
II
In artikel I, onderdeel T, wordt in het achtste lid van artikel 40 «De beslissing over de toelaatbaarheid» vervangen door: Het samenwerkingsverband stuurt de ouders onverwijld een afschrift van zijn beslissing over de toelaatbaarheid van de leerling. Deze beslissing.
III
In artikel I, onderdeel T, wordt een lid toegevoegd, luidende:
12. De ouders kunnen de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over de beoordeling van het bevoegd gezag en de uitslag daarvan, bedoeld in het derde lid, eerste volzin, over de weigering van het bevoegd gezag en de uitvoering van de zorgverplichting, bedoeld in het vierde lid, over de beëindiging dan wel de uitschrijving, bedoeld in het zevende lid, laatste volzin, over de beslissing over de toelaatbaarverklaring door het samenwerkingsverband, bedoeld in het achtste lid, alsmede over de verwijdering van een leerling, bedoeld in het tiende lid voorzover het de verwijdering van een leerling betreft die extra ondersteuning behoeft. Bij een geschil over de verwijdering van een leerling wordt het verwijderingsbesluit geschorst tot het moment waarop de Commissie voor geschillen passend onderwijs daarover een uitspraak heeft gedaan.
IV
In artikel I, onderdeel U, wordt aan artikel 40a een nieuw lid toegevoegd, luidende:
6. De ouders kunnen de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over de vaststelling van het ontwikkelingsperspectief als bedoeld in het eerste en tweede lid, alsmede over de bijstelling of de weigering tot bijstelling van het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in het vierde lid.
V
Aan artikel I, onderdeel X, wordt aan het tweede onderdeel, onder vervanging in de aanhef van dat onderdeel van «wordt een lid» door «worden twee leden» een lid toegevoegd, luidende:
5. De ouders kunnen de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over een beslissing, bedoeld in het vierde lid.
VI
In artikel I wordt onderdeel V als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «wordt een artikel ingevoegd» vervangen door: worden zes artikelen ingevoegd.
2. Na artikel 40c worden vijf artikelen toegevoegd, luidende:
1. Er is een landelijke Commissie voor geschillen passend onderwijs.
2. De Commissie voor geschillen passend onderwijs bestaat uit drie leden en ten minste drie plaatsvervangende leden. De benoeming van de leden en de plaatsvervangende leden geschiedt door Onze minister.
3. De leden en de plaatsvervangende leden maken geen deel uit van een bevoegd gezag of het bestuur van een samenwerkingsverband, of zijn hierbij in dienst.
4. De voorzitter en zijn plaatsvervanger zijn benoembaar tot rechterlijk ambtenaar met rechtspraak belast.
5. De Commissie voor geschillen passend onderwijs is zodanig samengesteld dat zij adequaat kan beslissen vanuit zowel onderwijskundig, pedagogisch, psychologisch als medisch oogpunt, rekening houdend met de benodigde extra ondersteuning van de leerling.
6. De Commissie voor geschillen passend onderwijs stelt een reglement vast, inhoudende in ieder geval haar inrichting, werkwijze en organisatie.
7. Onverminderd het zesde lid wordt in het reglement opgenomen dat het bevoegd gezag dan wel het bestuur van het samenwerkingsverband aan de Commissie voor geschillen passend onderwijs alle stukken overlegt die betrekking hebben op de zaak. Tot die stukken behoren in ieder geval het onderwijskundig rapport, de leer- en begeleidingsgegevens, het ondersteuningsplan en het ontwikkelingsperspectief van de leerling.
8. Gedurende de behandeling door de Commissie voor geschillen passend onderwijs loopt geen verjaring met betrekking tot rechtsvorderingen ter zake van beslissingen die aan het oordeel van de commissie zijn onderworpen.
Elke school waarop deze titel betrekking heeft en elk samenwerkingsverband is aangesloten bij de Commissie voor geschillen passend onderwijs.
De Commissie voor geschillen passend onderwijs beslist naar redelijkheid en billijkheid over de aan haar voorgelegde geschillen, met inachtneming van de wet.
Een verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, uiterlijk zes weken na het nemen van een besluit of een beslissing door het samenwerkingsverband onderscheidenlijk het bevoegd gezag.
1. De uitspraken van de Commissie voor geschillen passend onderwijs voor geschillen zijn openbaar. De Commissie voor geschillen passend onderwijs zendt een afschrift van de uitspraak aan alle bij het geschil betrokken partijen en de Inspectie van het Onderwijs.
2. Wanneer de Commissie voor geschillen passend onderwijs een uitspraak heeft gedaan, worden partijen geacht te zijn overeengekomen wat in die uitspraak is vastgesteld, tenzij een van hen binnen zes weken nadat aan hen afschrift van die uitspraak is verzonden, een beslissing van de rechter heeft gevorderd over het punt waarover de commissie om een uitspraak was verzocht.
VII
In artikel II, onderdeel A, wordt het vierde onderdeel als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «wordt een nieuwe begripsomschrijving» vervangen door: worden twee nieuwe begripsomschrijvingen.
2. De punt aan het einde van de begripsomschrijving van schoolondersteuningsprofiel wordt vervangen door een puntkomma.
3. Na de begripsomschrijving van schoolondersteuningsprofiel wordt een begripsomschrijving toegevoegd, luidende:
de landelijke Commissie voor geschillen passend onderwijs, bedoeld in artikel 41b.
VIII
In artikel II, onderdeel R, tweede lid, wordt in het veertiende lid van artikel 40 «De beslissing over de toelaatbaarheid, bedoeld in het tiende en twaalfde lid» vervangen door: Het samenwerkingsverband stuurt onverwijld een afschrift van zijn beslissing over de toelaatbaarheid van de leerling, bedoeld in het tiende en twaalfde lid, aan de ouders, dan wel, indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, de leerling. Deze beslissing.
IX
In artikel II, onderdeel R, wordt aan het tweede onderdeel een lid toegevoegd, luidende:
23. De ouders kunnen, dan wel indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, de leerling kan de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over de beoordeling van het bevoegd gezag en de uitslag daarvan, bedoeld in het vierde lid, eerste volzin, over de weigering van het bevoegd gezag en de uitvoering van de zorgverplichting, bedoeld in het vijfde lid, over de beëindiging dan wel uitschrijving, bedoeld in het achtste lid, laatste volzin, en het negende lid, laatste volzin, over de beslissing over de toelaatbaarverklaring door het samenwerkingsverband, bedoeld in het tiende en twaalfde lid, over het oordeel van het bevoegd gezag, bedoeld in het vijftiende lid, laatste volzin, alsmede over de verwijdering van een leerling en de uitvoering van de zorgverplichting, bedoeld in het achttiende lid. Bij een geschil over de verwijdering van een leerling wordt het verwijderingsbesluit geschorst tot het moment waarop de Commissie voor geschillen passend onderwijs daarover een uitspraak heeft gedaan.
X
In artikel II, onderdeel V, wordt aan artikel 41a een lid toegevoegd, luidende:
6. De ouders kunnen, dan wel, indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, de leerling kan de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over de vaststelling van het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in het eerste en tweede lid, alsmede over de bijstelling of de weigering tot bijstelling van het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in het vierde lid.
XI
Artikel II, onderdeel V wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanhef komt te luiden: Artikel 41a wordt vervangen door:
2. Na artikel 41a worden vijf artikelen toegevoegd, luidende:
1. Er is een landelijke Commissie voor geschillen passend onderwijs.
2. De Commissie voor geschillen passend onderwijs bestaat uit drie leden en ten minste drie plaatsvervangende leden. De benoeming van de leden en de plaatsvervangende leden geschiedt door Onze minister.
3. De leden en de plaatsvervangende leden maken geen deel uit van een bevoegd gezag of het bestuur van een samenwerkingsverband, of zijn hierbij in dienst.
4. De voorzitter en zijn plaatsvervanger zijn benoembaar tot rechterlijk ambtenaar met rechtspraak belast.
5. De Commissie voor geschillen passend onderwijs is zodanig samengesteld dat zij adequaat kan beslissen vanuit zowel onderwijskundig, pedagogisch en psychologisch als medisch oogpunt, rekening houdend met de benodigde extra ondersteuning van de leerling.
6. De Commissie voor geschillen passend onderwijs stelt een reglement vast, inhoudende in ieder geval haar inrichting, werkwijze en organisatie.
7. Onverminderd het zesde lid wordt in het reglement opgenomen dat het bevoegd gezag dan wel het bestuur van het samenwerkingsverband aan de Commissie voor geschillen passend onderwijs alle stukken overlegt die betrekking hebben op de zaak. Tot die stukken behoren in ieder geval het onderwijskundig rapport, de leer- en begeleidingsgegevens, het ondersteuningsplan en het ontwikkelingsperspectief van de leerling.
8. Gedurende de behandeling door de Commissie voor geschillen passend onderwijs loopt geen verjaring met betrekking tot rechtsvorderingen ter zake van beslissingen die aan het oordeel van de commissie zijn onderworpen.
Elke school waarop deze titel betrekking heeft en elk samenwerkingsverband is aangesloten bij de Commissie voor geschillen passend onderwijs.
De Commissie voor geschillen passend onderwijs beslist naar redelijkheid en billijkheid over de aan haar voorgelegde geschillen, met inachtneming van de wet.
Een verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, uiterlijk zes weken na het nemen van een besluit of beslissing door het samenwerkingsverband onderscheidenlijk het bevoegd gezag.
1. De uitspraken van de Commissie voor geschillen passend onderwijs zijn openbaar. De Commissie voor geschillen passend onderwijs zendt een afschrift van de uitspraak aan alle bij het geschil betrokken partijen en de Inspectie van het onderwijs.
2. Wanneer de Commissie voor geschillen passend onderwijs een uitspraak heeft gedaan, worden partijen geacht te zijn overeengekomen wat in die uitspraak is vastgesteld, tenzij een van hen binnen zes weken nadat aan hen afschrift van die uitspraak is verzonden, een beslissing van de rechter heeft gevorderd over het punt waarover de Commissie voor geschillen passend onderwijs om een uitspraak was verzocht.
XII
Aan artikel II, onderdeel W, onder vervanging in de aanhef van dat onderdeel van «wordt een lid» door «worden twee leden», een lid toegevoegd, luidende:
6. De ouders kunnen, dan wel, indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, de leerling kan de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over een beslissing, bedoeld in het vierde lid.
XIII
In artikel III, onderdeel A, wordt het twee onderdeel, als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «worden twee nieuwe begripsomschrijvingen» vervangen door: worden drie nieuwe begripsomschrijvingen.
2. De punt aan het einde van de begripsomschrijving van schoolondersteuningsprofiel wordt vervangen door een puntkomma.
3. Na de begripsomschrijving van schoolondersteuningsprofiel wordt een begripsomschrijving toegevoegd, luidende:
de landelijke Commissie voor geschillen passend onderwijs, bedoeld in artikel 28a.
XIV
In artikel III, onderdeel K, wordt aan artikel 26 een lid toegevoegd, luidende:
6. De ouders kunnen, dan wel, indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, de leerling kan de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over de vaststelling van het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in het eerste en tweede lid alsmede over de bijstelling of de weigering tot bijstelling van het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in het vierde lid.
XV
In artikel III, onderdeel L, wordt aan onderdeel 2, onder vervanging van «zeven leden» in het opschrift door «acht leden» een lid toegevoegd, luidende:
2h. De ouders kunnen, dan wel, indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, de leerling kan de Commissie voor geschillen passend onderwijs verzoeken uitspraak te doen in een geschil over de verwijdering van een leerling en de uitvoering van de zorgverplichting, bedoeld het eerste lid, voor zover het een leerling betreft die extra ondersteuning nodig heeft, over de beoordeling van het bevoegd gezag en de uitslag daarvan, bedoeld in lid 2b, eerste volzin, over de weigering van het bevoegd gezag en de uitvoering van de zorgverplichting, bedoeld in lid 2c, over de beëindiging dan wel de uitschrijving, bedoeld in lid 2f, laatste volzin, alsmede over de beslissing van het bevoegd gezag, bedoeld in lid 2g. Bij een geschil over de verwijdering van een leerling wordt het verwijderingsbesluit geschorst tot het moment waarop de Commissie voor geschillen passend onderwijs daarover een uitspraak heeft gedaan.
XVI
In artikel III wordt na onderdeel L, een onderdeel ingevoegd, luidende:
La
Na artikel 28 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
1. Er is een landelijke Commissie voor geschillen passend onderwijs.
2. De Commissie voor geschillen passend onderwijs bestaat uit drie leden en ten minste drie plaatsvervangende leden. De benoeming van de leden en de plaatsvervangende leden geschiedt door Onze Minister.
3. De Commissie voor geschillen passend onderwijs bestaat uit drie leden en ten minste drie plaatsvervangende leden. De benoeming van de leden en de plaatsvervangende leden geschiedt door Onze Minister.
4. De voorzitter en zijn plaatsvervanger zijn benoembaar tot rechterlijk ambtenaar met rechtspraak belast.
5. De Commissie voor geschillen passend onderwijs is zodanig samengesteld dat zij adequaat kan beslissen vanuit zowel onderwijskundig, pedagogisch en psychologisch als medisch oogpunt, rekening houdend met de benodigde extra ondersteuning van de leerling.
6. De Commissie voor geschillen passend onderwijs stelt een reglement vast, inhoudende in ieder geval haar inrichting, werkwijze en organisatie.
7. Onverminderd het zesde lid wordt in het reglement opgenomen dat het bevoegd gezag dan wel het bestuur van het samenwerkingsverband aan de commissie alle stukken overlegt die betrekking hebben op de zaak. Tot die stukken behoren in ieder geval het onderwijskundig rapport, de leer- en begeleidingsgegevens, het ondersteuningsplan en het ontwikkelingsperspectief van de leerling.
8. Gedurende de behandeling door de Commissie voor geschillen passend onderwijs loopt geen verjaring met betrekking tot rechtsvorderingen ter zake van beslissingen die aan het oordeel van de Commissie voor geschillen passend onderwijs zijn onderworpen.
Elke school waarop deze titel betrekking heeft en elk samenwerkingsverband is aangesloten bij de Commissie voor geschillen passend onderwijs.
De Commissie voor geschillen passend onderwijs beslist naar redelijkheid en billijkheid over de aan haar voorgelegde geschillen, met inachtneming van de wet.
Een verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, uiterlijk zes weken na het nemen van een besluit of een beslissing door het samenwerkingsverband onderscheidenlijk het bevoegd gezag.
1. De uitspraken van de Commissie voor geschillen passend onderwijs zijn openbaar. De Commissie voor geschillen passend onderwijs zendt een afschrift van de uitspraak aan alle bij het geschil betrokken partijen en de Inspectie van het onderwijs.
2. Wanneer de Commissie voor geschillen passend onderwijs een uitspraak heeft gedaan, worden partijen geacht te zijn overeengekomen wat in die uitspraak is vastgesteld, tenzij een van hen binnen zes weken nadat aan hen afschrift van die uitspraak is verzonden, een beslissing van de rechter heeft gevorderd over het punt waarover de Commissie voor geschillen passend onderwijs om een uitspraak was verzocht.
Met dit amendement regelen de indieners dat in de Wet een specifieke regeling voor geschillen over passend onderwijs is opgenomen. Aangezien de bestaande rechtsmiddelen onvoldoende rechtsbescherming bieden bij geschillen over Passend onderwijs, is het noodzakelijk dat er een specifieke regeling voor geschillen over Passend onderwijs komt.Ouders verliezen met de invoering van het wetsvoorstel voor passend onderwijs de rechtsbescherming met betrekking tot het oordeel van de Permanente Commissie Leerlingenzorg, de Regionale Verwijzingscommissie en de Commissie voor de Indicatiestelling. Deze verzwakking van de rechtsbescherming zal moeten worden gerepareerd.
Voorgesteld wordt om één landelijke, deskundige en laagdrempelige geschillencommissie in het leven te roepen, die in staat is snel uitspraak te doen. Aldus zal er bij een geschil tussen de ouders en de school of het samenwerkingsverband snel zekerheid zijn over het onderwijs aan een leerling die extra ondersteuning nodig heeft. Wat betreft de tijdens de procedure over te leggen stukken wordt reeds uitgegaan van de terminologie in het wetsvoorstel «Persoonsgebonden nummer bij de uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens van leerlingen» en het daarop gebaseerde amvb.1
De gang naar de commissie is echter niet verplicht en laat de bestaande rechtsmiddelen onverlet. Daarmee wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 17 Grondwet. Bij een geschil over Passend onderwijs kunnen ouders er dus ook voor kiezen om zich, na het maken van bezwaar, rechtstreeks tot de rechter te wenden. Voor het voorleggen van een geschil aan de commissie voor geschillen Passend onderwijs en het mogelijk daarop volgend beroep op de rechter (zoals bedoeld in artikel 40h, tweede lid, WPO, artikel 41f, tweede lid, WEC en artikel 28, tweede lid, WVO) is het niet nodig dat de ouders dan wel de leerling eerst bezwaar maken bij de school.
Van der Ham Dijsselbloem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33106-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.