33 106 Wijziging van enkele onderwijswetten in verband met een herziening van de organisatie en financiering van de ondersteuning van leerlingen in het basisonderwijs, speciaal en voortgezet speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs

Nr. 38 AMENDEMENT VAN HET LID DIJKGRAAF

Ontvangen 6 maart 2012

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel K, wordt aan artikel 18a, zevende lid, een volzin toegevoegd, luidende: Bij het vaststellen van het ondersteuningsplan kunnen door het samenwerkingsverband slechts beperkingen worden gesteld aan de door de school gewenste invulling van het schoolondersteuningsprofiel, indien dat voor het samenwerkingsverband met het oog op de beschikbare ondersteuningsmiddelen en ondersteuningsvoorzieningen een onevenredige belasting zou vormen.

II

In artikel III, onderdeel E, wordt aan artikel 17a, zevende lid, een volzin toegevoegd, luidende: Bij het vaststellen van het ondersteuningsplan kunnen door het samenwerkingsverband slechts beperkingen worden gesteld aan de door de school gewenste invulling van het schoolondersteuningsprofiel, indien dat voor het samenwerkingsverband met het oog op de beschikbare ondersteuningsmiddelen en ondersteuningsvoorzieningen een onevenredige belasting zou vormen.

Toelichting

Het is belangrijk dat de vrijheid van scholen bij het kiezen van een schoolondersteuningsprofiel niet onnodig onder druk komt te staan. Dit klemt temeer wanneer het kleine scholen betreft of wanneer het bevoegd gezag slechts een beperkt aantal vestigingen in het samenwerkingsverband heeft. De afstemming van de schoolondersteuningsprofielen blijft de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband. De overheid dient echter aan te geven welke afweging bij die afstemming gemaakt dient te worden. Dit amendement regelt daarom dat het samenwerkingsverband alleen inbreuk mag maken op het door een school gewenste schoolondersteuningsprofiel wanneer dat schoolondersteuningsprofiel voor het samenwerkingsverband een onevenredige belasting vormt.

Dijkgraaf

Naar boven