33 042 Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA)

Nr. 20 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR IMMIGRATIE, INTEGRATIE EN ASIEL

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2012

In mijn brief van 25 januari 2012 heb ik uw Kamer nader geïnformeerd over de resultaten en de aanbevelingen uit het onderzoek van Ernst & Young ten aanzien van de financieringssystematiek COA1. Per brief van 21 juni 2012 heb ik toegezegd u te informeren over de stand van zaken met betrekking tot het vervolgtraject van de aanbevelingen betreffende de financieringssystematiek COA2. Hierbij ontvangt u een toelichting op de voortgang.

In de afgelopen maanden is binnen het ministerie in samenwerking met het COA voortvarend gewerkt aan het uitwerken en doorvoeren van de genoemde aanbevelingen. Dit heeft ertoe geleid dat het ministerie van BZK haar bestelling voor 2013 kan plaatsen op basis van een aangepaste financieringssystematiek. Enkele kleine aanpassingen worden nog in een later stadium dit jaar opgepakt. Hieronder ga ik per aanbeveling in op de stand van zaken.

Het herzien van de kostendrager capaciteitsplaatsen

Een van de aanbevelingen in het Ernst & Young onderzoek is het herzien van de huidige kostendrager capaciteitsplaatsen en deze te vervangen door het aantal asielzoekers. De uitvoeringsorganisatie krijgt hiermee binnen de staande beleidskaders meer ruimte om de doelmatigheid in de uitvoering verder te verbeteren. Ik heb besloten om deze aanbeveling over te nemen. Het COA heeft de kostprijzen voor 2013 aangepast aan deze nieuwe kostendrager.

Bovendien heb ik besloten om de bestelling eenvoudiger te maken, door vanaf 2013 slechts vier opvangmodaliteiten (Toelating, Opvang, Terugkeer en AMV) te bestellen in plaats van de huidige twintig producten.

Het herzien van de overlegstructuur

Aansluitend bij de aanbeveling van Ernst & Young heb ik de overlegstructuur tussen de eigenaar, opdrachtgever, raad van toezicht en het COA onder de loep genomen. Ik heb een nieuwe overlegstructuur afgesproken met het COA waarin de herziene sturingsrelatie tussen het departement en het COA (inclusief raad van toezicht als intern toezichthouder) is opgenomen. In de opzet van de overlegstructuur zijn de rollen van de eigenaar, de opdrachtgever, het COA als opdrachtnemer en de raad van toezicht van het COA nader uitgewerkt waarbij effectiviteit, doelmatigheid, samenwerking en transparantie centraal staan.

Raming van de aantallen aan de hand van een rolling forecast

Een andere aanbeveling van Ernst & Young is het herzien van de procedure voor de raming van het aantal op te vangen asielzoekers aan de hand van een zogenaamde «rolling forecast» (ofwel voortschrijdende prognose). De productie van het COA fluctueert sterk mede door de fluctuerende instroom van asielzoekers. Het is daarom van belang voor zowel het COA als het departement om inzicht te hebben in de verwachte productie. Dit inzicht kan worden verkregen met behulp van een rolling forecast.

Op basis van de rolling forecast wordt de bestelling door de opdrachtgever eventueel aangepast. In mei van dit jaar heeft is deze werkwijze van start gegaan, Aan beide kanten is dit goed bevallen.

Het herzien van de volledige jaarlijkse indexering

In het verleden kreeg het COA elk jaar automatisch een compensatie voor loon- en prijsstijgingen. Ik heb besloten om, in lijn met het advies van Ernst & Young, deze automatische, volledige, jaarlijkse compensatie niet meer toe te passen. Elk jaar worden in samenspraak met het COA nieuwe tarieven voor het volgende jaar vastgesteld. Daarbij wordt o.a. bezien of de geraamde loon- en prijsstijgingen worden doorvertaald in een stijging van de tarieven.

Herzien van het budgethouderschap van de programmakosten en de kosten voor gezondheidszorg

Momenteel is het COA budgethouder van de zogeheten programmakosten (c.q. leef- en weekgelden van asielzoekers in de opvang) en de kosten van de gezondheidszorg voor asielzoekers. Ernst & Young stelt in haar rapport voor om dit budgethouderschap te herzien en te beleggen bij het ministerie van BZK.

Ik heb besloten om deze aanbeveling van Ernst & Young niet over te nemen. Het budgethouderschap blijft dus bij het COA. Wel is besloten de leef- en weekgelden niet langer mee te tellen in de omzet van het COA, en daarmee niet langer mee te tellen in de grondslag voor de berekeningen van het minimaal en maximaal aan te houden Eigen Vermogen.

Het herzien van de periode en de systematiek van herijking van de kostprijzen

Het COA heeft een nacalculatie uitgevoerd van de kosten van enkele producten en diensten in 2011. De resultaten hiervan zijn verwerkt in de kostprijzen voor 2013. Conform de aanbeveling van Ernst & Young worden de kostprijzen (zeker de eerste jaren) elk jaar herijkt op basis van een nacalculatie. Daarnaast heeft het COA een nieuw kostprijsmodel ontwikkeld dat eenvoudiger is en beter aansluit bij de interne bedrijfsvoering.

Het bezien van de definitie van extreme groei en krimp, de tarieven van de optie en te lage bestelling

Ik heb besloten om de financieringsafspraken met het COA te vereenvoudigen om de uitvoeringsorganisatie maximaal in haar eigen kracht te zetten en hiermee de doelmatigheid van de uitvoering te verbeteren. Uitgangspunten bij het vereenvoudigen van de financieringsafspraken zijn transparantie, samenwerking en vertrouwen waarbij de betrokken partijen in de eigen rol van eigenaar, opdrachtgever, opdrachtnemer en toezichthouder acteren. De focus ligt op het plaatsten van de juiste bestelling inclusief buffercapaciteit. Afspraken met betrekking tot extreme groei en krimp, opties op capaciteitsplaatsen en te lage bestelling worden niet meer gehanteerd.

De toepassing van de rolling forecast en de wijze waarop overleg plaats vindt moet een gedegen basis bieden voor het plaatsen van de juiste bestelling en het inspelen op ontwikkelingen gedurende het uitvoeringsjaar.

De minister voor Immigratie, Integratie en Asiel, G. B. M. Leers


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 33 042, nr. 7

X Noot
2

Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 33 042, nr. 13

Naar boven