32 827 Toekomst mediabeleid

34 459 Wijziging van de Mediawet 2008 in verband met aanvullingen bij het toekomstbestendig maken van de landelijke publieke mediadienst

E1 VERSLAG VAN EEN NADER SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 23 mei 2017

De leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap2 hebben kennisgenomen van de brief van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap3 van 29 maart 2017 in antwoord op de brief van 17 februari 2017 over de frictiekostenregeling voor de regionale publieke media-instellingen. Naar aanleiding hiervan is op 21 april 2017 een brief gestuurd aan de Staatssecretaris.

De Staatssecretaris heeft op 23 mei 2017 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde nader schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, De Boer

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Den Haag, 21 april 2017

De leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) hebben met belangstelling kennisgenomen van uw brief4 van 29 maart 2017 in antwoord op de brief van 17 februari 2017 over de frictiekostenregeling voor de regionale publieke media-instellingen. De leden van de PVV-fractie hebben nog enkele vragen.

De leden van de PVV-fractie verzoeken u om per regionale omroep aan te geven hoeveel functionarissen een salaris ontvangen dat de Balkenendenorm te boven gaat. Indien u dit niet kunt aangeven vernemen zij graag waarom dit niet mogelijk is.

Deelt u de mening van de leden van de PVV-fractie dat – gelet op de reorganisatieplannen bij regionale omroepen waarbij redacties en programmering zullen worden ontzien – op de salarissen van functionarissen bij de regionale omroep flink bezuinigd kan worden? Bent u ertoe bereid om bij de toekenning van de «frictiekostenvergoeding» een belangrijke voorwaarde expliciet op te nemen, namelijk dat salarissen van functionarissen bij de regionale omroep de zogenaamde Balkenendenorm (Wet normering topinkomens uit 2013) niet te boven gaan? Zo nee, waarom niet?

De leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 19 mei 2017.

De voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, G. de Vries-Leggedoor

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 mei 2017

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van uw PVV fractie inzake de frictiekostenregeling voor de regionale publieke media-instellingen, Toezegging T02371.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk Toezegging T02371.

De leden van de PVV-fractie verzoeken om per regionale omroep aan te geven hoeveel functionarissen een salaris ontvangen dat de Balkenendenorm te boven gaat.

Uit de gegevens van de Wet normering topinkomens (WNT) over 2016 blijken er 2 topfunctionarissen boven het WNT-normbedrag van 179.000 euro uit te komen. Het betreft topfunctionarissen bij de regionale omroepen NH en Rijnmond.5

Vanaf 2015 is het WNT-normbedrag gebaseerd op 100% van het ministersalaris, waar het voorheen vanaf 2013 was gebaseerd op 130% van het ministersalaris. Volgens de toelichting bij de WNT-gegevens geldt bij beide overschrijdingen het overgangsrecht van de WNT. Dat betekent dat gedurende de eerste vier jaar de bestaande bezoldiging behouden mag worden en vervolgens in drie jaar, stapsgewijs, moet worden afgebouwd naar het dan geldende normbedrag.

De leden van de PVV fractie vragen om bij de toekenning van de «frictiekostenvergoeding» de aanvullende voorwaarde op te nemen dat de salarissen van functionarissen bij de regionale omroep de Balkenendenorm niet overschrijdt.

Omdat er een wettelijke regeling en een overgangsrecht is die deze materie regelt, acht ik het niet gepast om aanvullende voorwaarden te stellen bij het toekennen van een frictiekostenvergoeding. Indien bij de aanvraag voor een frictiekostenvergoeding de functies en kosten van topfunctionarissen zijn betrokken, wordt bij de toetsing en beoordeling van de aanvraag ook rekening gehouden met de WNT-normen.

Bovendien bestaat er jurisprudentie waarbij de rechter een bestuursorgaan dat via aanvullende subsidievoorwaarden grenzen wil stellen aan de bezoldiging van functionarissen, in het ongelijk stelt. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht mogen aan de subsidieontvanger alleen verplichtingen worden opgelegd als die «strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie».6

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Letter E heeft alleen betrekking op wetsvoorstel 32 827.

X Noot
2

Samenstelling:

Ten Hoeve (OSF), Koffeman (PvdD), De Vries-Leggedoor (CDA) (voorzitter), Ganzevoort (GL), Martens (CDA), Sent (PvdA), Van Strien (PVV), Kok (PVV), Bruijn (VVD), Gerkens (SP), Van Apeldoorn (SP), Atsma (CDA), Van Hattem (PVV), Jorritsma-Lebbink (VVD), Köhler (SP), Nooren (PvdA), Pijlman (D66), Rinnooy Kan (D66), Schalk (SGP), Schnabel (D66) (vice-voorzitter), Bikker (CU), Klip-Martin (VVD), Sini (PvdA), Baay-Timmerman (50PLUS), A.J.M. van Kesteren (PVV).

X Noot
3

Zie verslag schriftelijk overleg: Kamerstukken I, 2016–2017, 32 827/34 459, D.

X Noot
4

Zie verslag schriftelijk overleg: Kamerstukken I, 2016–2017, 32 827/34 459, D.

X Noot
5

In 2015 waren het nog 6 topfunctionarissen die boven het voor dat jaar geldende WNT-normbedrag van 178.000 euro uitkwamen. Het betrof topfunctionarissen bij de regionale omroepen Limburg, Noord, NH, RTV Oost, Rijnmond en Utrecht.

Naar boven