BIJLAGE B. BIJ DE REGELING LEERRESULTATEN PO 2014
Ondergrenzen voor de beoordeling van de leerresultaten
Voor elke toets waarmee een basisschool zich verantwoordt over de leerresultaten,
bestaan eigen ondergrenzen. Deze ondergrenzen houden rekening met de leerlingpopulatie
op de basisschool (percentage gewogen leerlingen). Als de gemiddelde schoolscore op
of boven de ondergrens ligt zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Schoolgroepen (% gewogen leerlingen)
Bij de beoordeling van een aantal toetsen onderscheidt de inspectie schoolgroepen
(het percentage gewogen leerlingen op de gehele school). Als de schoolgroep niet op
de te analyseren formulieren vermeld wordt, bepaalt de inspectie deze aan de hand
van het percentage gewogen leerlingen op de hele school op de meest recente teldatum 1 oktober behorend bij het schooljaar dat beoordeeld
wordt. De inspectie raadpleegt eventueel de DUO-gegevens om de schoolgroep te bepalen.
Het percentage gewogen leerlingen wordt rekenkundig afgerond op een geheel getal.
Afronding naar beneden vindt plaats indien de eerste decimaal kleiner is dan 5, en
naar boven indien deze decimaal ten minste 5 bedraagt: 14,5% wordt dan schoolgroep
15 en 14,4% wordt dan schoolgroep 14.
1. Centrale eindtoets (Basis of Niveau) van het College voor toetsen en examens
De Centrale eindtoets (CET) van het College voor toetsen en examens wordt sinds het
schooljaar 2014–2015 door de overheid beschikbaar gesteld. De inspectie maakt voor
alle scholen gebruik van de ongecorrigeerde schoolscore. De ondergrens is afhankelijk
van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 1. Ondergrenzen Centrale eindtoets van het CvTE
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
535,2
|
16
|
532,8
|
32
|
530,3
|
48
|
528,2
|
1
|
535,1
|
17
|
532,6
|
33
|
530,1
|
49
|
528,1
|
2
|
534,9
|
18
|
532,4
|
34
|
530
|
50
|
528
|
3
|
534,8
|
19
|
532,3
|
35
|
529,9
|
51
|
527,9
|
4
|
534,6
|
20
|
532,1
|
36
|
529,7
|
52
|
527,8
|
5
|
534,5
|
21
|
532
|
37
|
529,6
|
53
|
527,7
|
6
|
534,3
|
22
|
531,8
|
38
|
529,4
|
54
|
527,6
|
7
|
534,2
|
23
|
531,6
|
39
|
529,3
|
55
|
527,5
|
8
|
534
|
24
|
531,5
|
40
|
529,2
|
56–57
|
527,4
|
9
|
533,9
|
25
|
531,3
|
41
|
529
|
58
|
527,3
|
10
|
533,7
|
26
|
531,2
|
42
|
528,9
|
59–60
|
527,2
|
11
|
533,5
|
27
|
531
|
43
|
528,8
|
61
|
527,1
|
12
|
533,4
|
28
|
530,9
|
44
|
528,7
|
62–63
|
527
|
13
|
533,2
|
29
|
530,7
|
45
|
528,5
|
64–65
|
526,9
|
14
|
533,1
|
30
|
530,6
|
46
|
528,4
|
66–9
|
526,8
|
15
|
532,9
|
31
|
530,4
|
47
|
528,3
|
70–100
|
526,7
|
2. IEP Eindtoets (ICE Eindevaluatie Primair onderwijs) van bureau ICE
De IEP Eindtoets (ICE Eindevaluatie Primair onderwijs) van bureau ICE is met ingang
van het schooljaar 2014–2015 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens
is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 2. Ondergrenzen IEP Eindtoets van Bureau ICE
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
80
|
16
|
77,6
|
32
|
75,1
|
48
|
73
|
1
|
79,9
|
17
|
77,4
|
33
|
74,9
|
49
|
72,9
|
2
|
79,7
|
18
|
77,2
|
34
|
74,8
|
50
|
72,8
|
3
|
79,6
|
19
|
77,1
|
35
|
74,7
|
51
|
72,7
|
4
|
79,4
|
20
|
76,9
|
36
|
74,5
|
52
|
72,6
|
5
|
79,3
|
21
|
76,8
|
37
|
74,4
|
53
|
72,5
|
6
|
79,1
|
22
|
76,6
|
38
|
74,2
|
54
|
72,4
|
7
|
79
|
23
|
76,4
|
39
|
74,1
|
55
|
72,3
|
8
|
78,8
|
24
|
76,3
|
40
|
74
|
56–57
|
72,2
|
9
|
78,7
|
25
|
76,1
|
41
|
73,8
|
58
|
72,1
|
10
|
78,5
|
26
|
76
|
42
|
73,7
|
59–60
|
72
|
11
|
78,3
|
27
|
75,8
|
43
|
73,6
|
61
|
71,9
|
12
|
78,2
|
28
|
75,7
|
44
|
73,5
|
62–63
|
71,8
|
13
|
78
|
29
|
75,5
|
45
|
73,3
|
64–65
|
71,7
|
14
|
77,9
|
30
|
75,4
|
46
|
73,2
|
66–69
|
71,6
|
15
|
77,7
|
31
|
75,2
|
47
|
73,1
|
70–100
|
71,5
|
Overgangsregeling 2014–2015:
De inspectie volgt bij de beoordeling van de eindresultaten van het schooljaar 2014–2015
de volgende werkwijze: het oordeel op de resultaten van de IEP eindtoets wordt bepaald
op basis van de ondergrenzen in de tabel 2. Indien dit oordeel onvoldoende is dan
kijkt de inspectie naar de resultaten op de leerlingvolgsysteemtoetsen of het Drempelonderzoek
678 (de toetsen die in 2014–2015 ook nog als eindtoets mogen worden afgenomen) van
deze groep 8. Alleen als het oordeel op basis hiervan ook onvoldoende is, dan beoordeelt
de inspectie de resultaten van dat jaar als onvoldoende.
3. ROUTE 8 van A-VISION b.v
De eindtoets ROUTE 8 van A-Vision b.v. is met ingang van het schooljaar 2014–2015
door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage
gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 3. Ondergrenzen ROUTE 8 van A-Vision
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
203
|
16
|
193,4
|
32
|
183,4
|
48
|
175
|
1
|
202,6
|
17
|
192,6
|
33
|
182,6
|
49
|
174,6
|
2
|
201,8
|
18
|
191,8
|
34
|
182,2
|
50
|
174,2
|
3
|
201,4
|
19
|
191,4
|
35
|
181,8
|
51
|
173,8
|
4
|
200,6
|
20
|
190,6
|
36
|
181
|
52
|
173,4
|
5
|
200,2
|
21
|
190,2
|
37
|
180,6
|
53
|
173
|
6
|
199,4
|
22
|
189,4
|
38
|
179,8
|
54
|
172,6
|
7
|
199
|
23
|
188,6
|
39
|
179,4
|
55
|
172,2
|
8
|
198,2
|
24
|
188,2
|
40
|
179
|
56–57
|
171,8
|
9
|
197,8
|
25
|
187,4
|
41
|
178,2
|
58
|
171,4
|
10
|
197
|
26
|
187
|
42
|
177,8
|
59–60
|
171
|
11
|
196,2
|
27
|
186,2
|
43
|
177,4
|
61
|
170,6
|
12
|
195,8
|
28
|
185,8
|
44
|
177
|
62–63
|
170,2
|
13
|
195
|
29
|
185
|
45
|
176,2
|
64–65
|
169,8
|
14
|
194,6
|
30
|
184,6
|
46
|
175,8
|
66–69
|
169,4
|
15
|
193,8
|
31
|
183,8
|
47
|
175,4
|
70–100
|
169
|
Overgangsregeling 2014–2015:
De inspectie volgt bij de beoordeling van de eindresultaten van het schooljaar 2014–2015
de volgende werkwijze: het oordeel op de resultaten van ROUTE8 wordt bepaald op basis
van de ondergrenzen in de tabel 3. Indien dit oordeel onvoldoende is dan kijkt de
inspectie naar de resultaten op de leerlingvolgsysteemtoetsen of het Drempelonderzoek
678 (de toetsen die in 2014–2015 ook nog als eindtoets mogen worden afgenomen) van
deze groep 8. Alleen als het oordeel op basis hiervan ook onvoldoende is, dan beoordeelt
de inspectie de resultaten van dat jaar als onvoldoende.
4. AMN eindtoets van AMN b.v.
De AMN Eindtoets van AMN b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de minister
toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen
leerlingen op de hele school.
Tabel 4. Ondergrenzen AMN eindtoets van AMN b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
470,0
|
16
|
412,4
|
32
|
352,4
|
48
|
302,0
|
1
|
467,6
|
17
|
407,6
|
33
|
347,6
|
49
|
299,6
|
2
|
462,8
|
18
|
402,8
|
34
|
345,2
|
50
|
297,2
|
3
|
460,4
|
19
|
400,4
|
35
|
342,8
|
51
|
294,8
|
4
|
455,6
|
20
|
395,6
|
36
|
338,0
|
52
|
292,4
|
5
|
453,2
|
21
|
393,2
|
37
|
335,6
|
53
|
290,0
|
6
|
448,4
|
22
|
388,4
|
38
|
330,8
|
54
|
287,6
|
7
|
446,0
|
23
|
383,6
|
39
|
328,4
|
55
|
285,2
|
8
|
441,2
|
24
|
381,2
|
40
|
326,0
|
56–57
|
282,8
|
9
|
438,8
|
25
|
376,4
|
41
|
321,2
|
58
|
280,4
|
10
|
434,0
|
26
|
374,0
|
42
|
318,8
|
59–60
|
278,0
|
11
|
429,2
|
27
|
369,2
|
43
|
316,4
|
61
|
275,6
|
12
|
426,8
|
28
|
366,8
|
44
|
314,0
|
62–63
|
273,2
|
13
|
422,0
|
29
|
362,0
|
45
|
309,2
|
64–65
|
270,8
|
14
|
419,6
|
30
|
359,6
|
46
|
306,8
|
66–69
|
268,4
|
15
|
414,8
|
31
|
354,8
|
47
|
304,4
|
70–100
|
266,0
|
5. CESAN eindtoets van SM&C b.v.
De CESAN Eindtoets van SM&C b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de
minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage
gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 5. Ondergrenzen CESAN eindtoets van SM&C b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
159,9
|
16
|
154,9
|
32
|
149,8
|
48
|
145,5
|
1
|
159,7
|
17
|
154,5
|
33
|
149,4
|
49
|
145,3
|
2
|
159,3
|
18
|
154,1
|
34
|
149,2
|
50
|
145,1
|
3
|
159,1
|
19
|
153,9
|
35
|
149,0
|
51
|
144,9
|
4
|
158,6
|
20
|
153,5
|
36
|
148,6
|
52
|
144,6
|
5
|
158,4
|
21
|
153,3
|
37
|
148,4
|
53
|
144,4
|
6
|
158,0
|
22
|
152,9
|
38
|
147,9
|
54
|
144,2
|
7
|
157,8
|
23
|
152,5
|
39
|
147,7
|
55
|
144,0
|
8
|
157,4
|
24
|
152,3
|
40
|
147,5
|
56–57
|
143,8
|
9
|
157,2
|
25
|
151,9
|
41
|
147,1
|
58
|
143,6
|
10
|
156,8
|
26
|
151,6
|
42
|
146,9
|
59–60
|
143,4
|
11
|
156,4
|
27
|
151,2
|
43
|
146,7
|
61
|
143,2
|
12
|
156,2
|
28
|
151,0
|
44
|
146,5
|
62–63
|
143,0
|
13
|
155,8
|
29
|
150,6
|
45
|
146,1
|
64–65
|
142,8
|
14
|
155,6
|
30
|
150,4
|
46
|
145,9
|
66–69
|
142,6
|
15
|
155,1
|
31
|
150,0
|
47
|
145,7
|
70–100
|
142,4
|
6. Dia-eindtoets van Diataal b.v.
De Dia-eindtoets van Diataal b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door
de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage
gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 6. Ondergrenzen Dia-eindtoets van Diataal b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
359,1
|
16
|
356,9
|
32
|
354,5
|
48
|
352,5
|
1
|
359,0
|
17
|
356,7
|
33
|
354,3
|
49
|
352,4
|
2
|
358,8
|
18
|
356,5
|
34
|
354,2
|
50
|
352,3
|
3
|
358,7
|
19
|
356,4
|
35
|
354,1
|
51
|
352,2
|
4
|
358,6
|
20
|
356,2
|
36
|
353,9
|
52
|
352,2
|
5
|
358,5
|
21
|
356,1
|
37
|
353,8
|
53
|
352,1
|
6
|
358,3
|
22
|
355,9
|
38
|
353,7
|
54
|
352,0
|
7
|
358,2
|
23
|
355,7
|
39
|
353,6
|
55
|
351,9
|
8
|
358,0
|
24
|
355,6
|
40
|
353,5
|
56–57
|
351,8
|
9
|
357,9
|
25
|
355,4
|
41
|
353,3
|
58
|
351,7
|
10
|
357,7
|
26
|
355,4
|
42
|
353,2
|
59–60
|
351,6
|
11
|
357,5
|
27
|
355,2
|
43
|
353,1
|
61
|
351,5
|
12
|
357,4
|
28
|
355,1
|
44
|
353,0
|
62–63
|
351,4
|
13
|
357,2
|
29
|
354,9
|
45
|
352,8
|
64–65
|
351,3
|
14
|
357,1
|
30
|
354,8
|
46
|
352,7
|
66–69
|
351,2
|
15
|
357,0
|
31
|
354,6
|
47
|
352,6
|
70–100
|
351,1
|
7. Drempelonderzoek 678 van 678 Onderwijs Advisering2 tot en met schooljaar 2014–2015
Uit het Toetsbesluit PO volgt dat met ingang van het schooljaar 2014–2015 dat alle
leerlingen van eenzelfde school dezelfde eindtoets maken. Tot en met het schooljaar
2013–2014 mochten scholen het Drempelonderzoek 678 op drie manieren inzetten:
-
1. Alle leerlingen doen mee aan het Drempelonderzoek 678. In dit geval wordt de onderstaande
procedure Drempelonderzoek 678 bij alle leerlingen (zie ad 1) gevolgd.
-
2. De school neemt de Eindtoets Basisonderwijs van Cito af bij een deel van de leerlingen
en bij een ander deel van de leerlingen het Drempelonderzoek 678. Of de school neemt
eerst bij alle leerlingen het Drempelonderzoek 678 af en daarna neemt de school alleen
bij de betere leerlingen de Eindtoets Basisonderwijs van Cito af. In deze gevallen
worden de scores van het Drempelonderzoek 678 omgezet naar Cito-scores en wordt de
hieronder beschreven procedure Eindtoets Basisonderwijs en Drempelonderzoek 678 (zie
ad 2) gevolgd.
-
3. De school neemt geen Eindtoets Basisonderwijs af en enkele leerlingen doen het Drempelonderzoek
678. In dit geval is het niet mogelijk gebruik te maken van de gegevens uit het Drempelonderzoek
678 bij de beoordeling van de leerresultaten.
Ad 1. Procedure Drempelonderzoek 678 bij alle leerlingen
Vanaf schooljaar 2009–2010 vermeldt het formulier ’totaaloverzicht’ van het Drempelonderzoek
678 de gemiddelde Cito-score van alle deelnemende leerlingen. Deze score wordt gehanteerd
bij het bepalen van het oordeel over de leerresultaten. De inspectie gebruikt Tabel
1 bij de beoordeling van de resultaten.
Ad 2. Procedure Eindtoets Basisonderwijs én Drempelonderzoek 678
Deze procedure wordt toegepast als een deel van de leerlingen de Eindtoets Basisonderwijs
van Cito heeft gemaakt en een deel van de leerlingen het Drempelonderzoek 678. Het
komt voor dat sommige leerlingen beide toetsen maken. In dat geval baseert de inspectie
haar oordeel op de scores op de Eindtoets Basisonderwijs.
Met ingang van schooljaar 2009–2010 wordt de Cito-score per leerling zoals vermeld
op het ’totaaloverzicht’ van het Drempelonderzoek 678 gebruikt. De inspectie berekent
de gemiddelde Cito standaardscore van het hele schooljaar door het gewogen gemiddelde
van de scores uit beide bronnen te nemen. Bij de beoordeling wordt Tabel 1 gebruikt.
8. Toetsen uit het leerlingvolgsysteem
Tot en met schooljaar 2014–2015 is het mogelijk de leerresultaten te beoordelen aan
de hand van de leerlingvolgsysteemtoetsen Begrijpend lezen en Rekenen en wiskunde
van leerjaar 8.
Voor een positief oordeel geldt dat de leerresultaten voor Rekenen en wiskunde én
Begrijpend lezen ten minste één van de drie jaren op of boven de ondergrens liggen.
Uitzondering met ingang van het schooljaar 2015–2016:
Bij de beoordeling van kleine scholen worden in bepaalde gevallen ook na schooljaar
2014–2015 de leerresultaten van leerjaar 7 betrokken. Als de leerresultaten slechts
één keer voldoende zijn en het aantal in de beoordeling betrokken leerlingen is minder
dan 10, dan betrekt de inspectie de leerresultaten van leerjaar 7 bij de beoordeling
(zie verder bijlage E). De ondergrenzen voor groep 7 in Tabel 7 of 8 zijn in dat geval
van toepassing.
In paragraaf 8.1 staat de procedure beschreven voor de beoordeling van de toetsen
uit het leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast zijn de ondergrenzen voor de begrijpend
lezen toets van 678 Onderwijs Advisering opgenomen in paragraaf 8.2.
8.1. Cito leerlingvolgsysteem: Rekenen en wiskunde en Begrijpend lezen
De inspectie vergelijkt bij haar beoordeling de gemiddelde vaardigheidsscore van het
leerjaar met de ondergrens voor het betreffende percentage gewogen leerlingen op de
school. De gemiddelde vaardigheidsscore wordt afgerond op één decimaal. Afronding
naar beneden vindt plaats indien de tweede decimaal kleiner is dan 5, en naar boven
indien deze decimaal ten minste 5 bedraagt. Is de gemiddelde score lager dan de ondergrens,
dan is het oordeel op de betreffende toets onvoldoende. Ligt de gemiddelde score op
of boven de ondergrens, dan is het oordeel voldoende.
Tabel 7. Ondergrenzen Cito LVS-toetsen begrijpend lezen en rekenen-wiskunde
|
Leerjaar 7
|
Leerjaar 8
|
% gewogen leerlingen
|
Gemiddelde vaardigheidsscore
|
|
Ondergrens midden
|
Ondergrens eind
|
Ondergrens midden
|
|
Rekenen en wiskunde
|
Begrijpend lezen
|
Rekenen en wiskunde
|
Rekenen en wiskunde
|
Begrijpend lezen
|
<15% gewogen leerlingen
|
98
|
45
|
102
|
110
|
55
|
≥15% gewogen leerlingen
|
94
|
38
|
99
|
106
|
47
|
Het oordeel op een toets is voldoende als de gemiddelde vaardigheidsscore op of boven
de gegeven ondergrens ligt.
8.2. Begrijpend lezen toets van 678 Onderwijs Advisering
Tabel 8 geeft de ondergrenzen weer voor het bepalen van het percentage zwakst presterende
leerlingen bij Begrijpend lezen op de toets van 678 Onderwijs Advisering.
Tabel 8. Ondergrenzen begrijpend lezen toetsen 678 Onderwijs Advisering
Begrijpend lezen
|
% gewogen leerlingen
|
Maximaal % zwakste leerlingen
|
< 15% gewogen leerlingen
|
25
|
≥ 15% gewogen leerlingen
|
30
|
De leerresultaten voor een toets zijn voldoende als het percentage zwakst presterende
leerlingen op of onder het maximum (voor het betreffende percentage gewogen leerlingen
op de school) ligt.
Tabel 9 geeft de normen voor het bepalen van de zwakst presterende leerlingen bij
begrijpend lezen. Indien een leerling een score heeft die lager is dan de in de tabel
vermelde norm, behoort deze tot de groep zwakst presterende leerlingen. In de tabel
zijn ook de didactische leeftijdsequivalenten (DLE’s) opgenomen. Deze worden alleen
gebruikt als geen leerlingenscores beschikbaar zijn, maar wel DLE’s.
Tabel 9. Normen zwakst presterende leerlingen begrijpend lezen toetsen 678 Onderwijs
Advisering
|
Begrijpend lezen 678 (versie 2006)
|
Begrijpend lezen 78 (versie 2006)
|
|
Score
|
DLE
|
Score
|
DLE
|
M7 (december-maart)
|
<28
|
<33
|
<23
|
<32
|
E7 (april-juli)
|
<29
|
<35
|
<24
|
<35
|
M8 (december-maart)
|
<30
|
<38
|
<25
|
<38
|
9. Eindtoets Basisonderwijs (Basis of Niveau) van Cito
De beoordeling van de eindtoetsbasisonderwijs in het schooljaar 2013–2014 is identiek
aan die voor de Centrale eindtoets. De ondergrenzen in Tabel 1 zijn hierbij van toepassing.
10. Schooleindonderzoek van de vier Landelijke Protestants Christelijke Schoolbegeleidingsdiensten
in het schooljaar 2013–2014
De vier Landelijke Protestants Christelijke Schoolbegeleidingsdiensten hebben besloten
het Schooleindonderzoek met ingang van het schooljaar 2014–2015 niet langer aan te
bieden, daarom kunnen scholen zich met ingang van het schooljaar 2014–2015 niet langer
verantwoorden met de leerresultaten op deze toets.
Op het overzicht van de schoolresultaten staan de gemiddelden van twee indexen: de
schoolvorderingen (SV) en de intelligentie (IQ). Wanneer de SV-index lager is dan
de IQ-index is dat een indicatie voor een minder goed presterende school. Indien de
SV-index hoger is dan de IQ-index is dat een indicatie voor een beter presterende
school. Op het overzichtsformulier van de school staat ook een meerjarenoverzicht
waar deze verschilscores zijn omgezet naar zogenaamde z-scores. In deze z-scores zijn
de leerresultaten van alle deelnemende scholen betrokken. De z-score geeft het aantal
standaarddeviaties aan dat de schoolscore verschilt van de gemiddelde schoolscore
van de deelnemende scholen.
De z-scores staan op het formulier als ’afwijkingsscore t.o.v. gemiddelde SV-IQ’ vermeld.
Op deze scores baseert de inspectie haar oordeel over de school. Voor een positief
oordeel geldt dat de z-score van het Schooleindonderzoek op of boven de ondergrens
van –0,5 ligt.
BIJLAGE C. BIJ DE REGELING LEERRESULTATEN PO 2014
Correctie op meting leerresultaten en bijzondere omstandigheden
In deze bijlage staat beschreven hoe en wanneer een correctie (zijnde een herberekening)
van de leerresultaten plaatsvindt voor bepaalde groepskenmerken of individuele kenmerken
van leerlingen en voor enkele specifieke omstandigheden.
1. Leerlingen die voldoen aan de ontheffingsgronden (vanaf schooljaar 2014–2015)
Voor de leerresultaten van scholen behaald in het schooljaar 2014-2015 en volgende
geldt dat leerlingen die voldoen aan de ontheffingsgronden vastgelegd in artikel 9b,
van de WPO, niet worden betrokken bij de beoordeling van de leerresultaten. Als leerlingen
die voldoen aan de ontheffingsgronden wel hebben deelgenomen aan de toets, herberekent
de inspectie het schoolgemiddelde, waarbij de leerresultaten van deze leerlingen buiten
beschouwing worden gelaten.
Kort samengevat gaat het hier om de volgende leerlingen:
-
1. Leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn.
-
2. Leerlingen die meervoudig gehandicapt zijn.
-
3. Leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog
niet voldoende beheersen.
Zie voor een nadere toelichting bij categorieën 1 en 2 de Beleidsregel ontheffingsgronden
eindtoetsing po.
2. Leerlingen die uitstromen naar het praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs
Leerlingen met een indicatie voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of praktijkonderwijs
(pro) houdt de inspectie buiten de beoordeling van de leerresultaten. Dit doet zij
ook als deze leerlingen de indicatie hebben, maar hier in de praktijk niet daadwerkelijk
naar uitstromen. Als leerlingen met een pro- of vso-indicatie wel hebben deelgenomen
aan de toets, herberekent de inspectie het schoolgemiddelde, waarbij de leerresultaten
van deze leerlingen buiten beschouwing worden gelaten.
3. Leerlingen met beperkte cognitieve capaciteiten op het gebied van taal én rekenen.
Schooljaren 2014–2015 en volgende:
Bij de beoordeling van de leerresultaten in schooljaar 2014–2015 en volgende laat
de inspectie de leerresultaten van leerlingen met beperkte cognitieve capaciteiten
buiten beschouwing.
De beperkte cognitieve capaciteit van de leerling kan de school op twee manieren aantonen:
-
• uit de gegevens in het leerlingdossier blijkt dat de leerling maximaal het eindniveau
van leerjaar 6 behaalt voor taal én rekenen.
-
• de leerling heeft een IQ onder de 80. Bij een IQ-test geldt dat deze voldoet aan de
criteria van de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN). Indien de IQ-test
ouder is dan twee jaar bevestigen gegevens uit het leerling- en onderwijsvolgsysteem
de uitkomsten van de eerdere IQ-test.
Schooljaar 2013–2014:
Bij de beoordeling van de leerresultaten in het schooljaar 2013–2014 sluit de inspectie
de leerresultaten van deze leerlingen uit bij de beoordeling van de leerresultaten
als:
-
• de leerling een eigen leerlijn voor taal (één of meer van de vakgebieden technisch
lezen, spelling, begrijpend lezen) én voor rekenen heeft, en
-
• de school voor deze leerling einddoelen (een ontwikkelingsperspectief) heeft bepaald
die voldoende onderbouwd en realistisch zijn, en
-
• van deze einddoelen tussendoelen zijn afgeleid, en
-
• de school kan aantonen op basis van ten minste twee evaluaties dat de leerling zich
op beide vakgebieden naar verwachting ontwikkelt (dus volgens de gestelde doelen).
De beperkte cognitieve capaciteit van de leerling toont de school aan met een indicatie
voor lgf, so of sbo. De inspectie verstaat hierbij onder:
-
• sbo-indicatie: De leerling heeft een beschikking van de Permanente Commissie Leerlingenzorg
(PCL) van het samenwerkingsverband voor het sbo.
-
• lgf, so-indicatie: De Commissie voor de Indicatiestelling (CvI) van het Regionaal
expertisecentrum heeft geoordeeld dat de leerling in aanmerking komt voor leerlinggebonden
financiering.
4. Leerlingen die in leerjaar 7 of 8 zijn ingestroomd
Als de leerresultaten in een schooljaar onder de ondergrens lijken te liggen, dan
laat de inspectie de leerresultaten van de leerlingen die in leerjaar 7 of 8 zijn
ingestroomd buiten beschouwing. Als de inspectie dit doet, corrigeert zij voor alle
leerlingen die dit betreft en niet alleen voor de zwakst scorende leerlingen.
5. Leerlingen die ten onrechte niet aan de toets hebben deelgenomen
Vanaf schooljaar 2014–2015 zijn alle leerlingen, uitgezonderd degenen die voldoen
aan de ontheffingsgronden (zie Bijlage C, punt 1), verplicht om een eindtoets te maken.
Incidenteel komt het voor dat een leerling niet heeft deelgenomen aan een eindtoets.
Dit zijn veelal unieke situaties die een expertoordeel van de inspectie vereisen om
vast te stellen op welke wijze dit van invloed is op het oordeel op schoolniveau.
Het kan betekenen dat de inspectie de leerresultaten van het betreffende schooljaar
niet beoordeelt.
BIJLAGE D. BIJ DE REGELING LEERRESULTATEN PO 2014
Meting onmogelijk of incomplete gegevens
In deze bijlage staat beschreven hoe de inspectie scholen beoordeelt waarbij de meting
van leerresultaten onmogelijk is of waarbij de gegevens over de leerresultaten incompleet
zijn.
1. Nieuw opgerichte scholen
Scholen die nieuw zijn beginnen vaak met een klein aantal leerlingen, dat veelal in
de onderbouw verblijft. De eerste jaren dat de school bestaat, zullen in de midden-
en bovenbouw vooral leerlingen de school bezoeken die eerst op andere scholen hebben
gezeten.
De inspectie beoordeelt de leerresultaten van deze scholen in eerste instantie volgens
de reguliere werkwijze. Als blijkt dat de leerresultaten onvoldoende zijn, gaat de
inspectie nader analyseren waardoor dit wordt veroorzaakt en wordt dezelfde werkwijze
gevolgd als voor leerlingen die recent op school zijn ingestroomd (zie Bijlage C,
punt 4).
2. Beoordeling leerresultaten niet mogelijk
Scholen die zich niet over hun leerresultaten kunnen verantwoorden, omdat zij bijvoorbeeld
niet beschikken over de leerresultaten van drie cohorten leerlingen of omdat de gegevens
incompleet zijn, krijgen het oordeel: niet te beoordelen.
3. Beoordeling leerresultaten scholen met kopklassen
Kopklassen hebben tot doel de leerlingen (veelal leerlingen met een taalachterstand)
die hieraan deelnemen een betere uitgangspositie te geven voor het vervolgonderwijs.
In de meeste gevallen gaat het om landelijke projecten of door de overheid erkende
experimenten.
De inspectie baseert zich bij de beoordeling van de leerresultaten van deze scholen
op de meest recente leerresultaten van de totale groep leerlingen die aan de eindtoets
heeft meegedaan.
NB. Het komt voor dat sommige leerlingen alleen de kopklas volgen en dus recent zijn
ingestroomd. Deze leerlingen worden bij de beoordeling buiten beschouwing gelaten.
4. Afwijken van afnamevoorschriften
Toetsresultaten zijn alleen betrouwbaar en valide als de toetsen zijn afgenomen volgens
de voorschriften, zoals die in het toetsreglement (met ingang van schooljaar 2014–2015)
of de toetshandleiding zijn beschreven. De inspectie veronderstelt dat scholen deze
voorschriften kennen en naleven. Indien scholen hiervan afwijken, kan dit betekenen
dat de inspectie de leerresultaten van dat schooljaar niet bij de beoordeling kan
betrekken.