Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-VI nr. 16 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-VI nr. 16 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 oktober 2021
Uw Kamer heeft tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen van 22–23 september jl. (Handelingen II 2021/22, nrs. 2 en 3, Algemene Politieke Beschouwingen) met bijna algemene stemmen de motie van het lid Hermans (Kamerstuk 35 925, nr. 13) aangenomen. Met deze motie wordt onder meer € 200 mln. vrijgemaakt voor veiligheid. Ik ben uw Kamer hiervoor zeer erkentelijk, omdat hiermee onze belangrijkste veiligheidspartners (de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en de bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s)) meer slagkracht krijgen. Tevens zet ik hiermee, zoals met uw Kamer besproken tijdens het Commissiedebat Zeden van 16 september jl. (Kamerstukken 31 015 en 34 843, nr. 229), belangrijke stappen in de aanpak van (online) seksuele misdrijven. Hierbij informeer ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming, over de verdeling van de middelen. Ten aanzien van de middelen voor de versterking van de aanpak van seksuele misdrijven (in totaal 27,5 mln) informeer ik uw Kamer separaat.
Versterking in de wijken – € 114,5 mln.
De verbinding in de wijken is de grote kracht van de Nederlandse politie. Om die te behouden en de positie van de politie op het web te versterken, zet ik fors in op het aantal (digitale) agenten in de wijk. Dit is een breed gedeelde wens van burgemeesters, politie en OM. Juist in een snel veranderende samenleving is nabijheid van politie van belang. Jeugd en scholen vragen extra aandacht om te voorkomen dat probleemjongeren uitgroeien tot criminelen. In de komende jaren worden daarom ruim 700 agenten aangetrokken. De Politieacademie wordt hiertoe adequaat ingericht. Tevens wordt geïnvesteerd in de benodigde IV-ondersteuning en is ook rekening gehouden met keteneffecten. Ook ga ik verder met de aanpak van discriminatie en geweld tegen LHBTI+, onder meer via het programma «Politie voor Iedereen».
Versterking opsporing / Landelijke Eenheid – € 27 mln.
De toegenomen professionaliteit van criminele organisaties vergt investeringen. Op landelijk niveau investeer ik primair in de Landelijke Eenheid (LE), waarbij ik ook de uitkomsten van de (de komende maanden te verwachten) rapporten van de Inspectie JenV, commissie-(Oebele) Brouwer en commissie-Schneiders betrek over de taakuitvoering, cultuur, inrichting en sturing van de LE. Daarmee borg ik de aanpak van criminogene fenomenen en de complexe operaties die daarmee gepaard gaan. Ook de (digitale) opsporing krijgt een impuls. De politie krijgt hiervoor € 20 mln., voor OM en Rechtspraak stel ik € 7 mln. beschikbaar.
Versterking Boa’s – € 25 mln.
Boa’s verdienen veel waardering voor het werk dat zij doen. Het is belangrijk dat toezicht en handhaving in de volle breedte, in wijken en in het buitengebied, worden versterkt. Boa’s in alle domeinen moeten veilig hun taak kunnen uitvoeren, met genoeg kennis en in goede samenwerking met de politie, om adequaat en gezaghebbend te kunnen optreden. Dit vergt een extra structurele investering van € 25 mln. Voor toezicht en handhaving in het buitengebied wordt hierbinnen € 5,5 mln. vrijgemaakt voor meer groene boa’s. Daarnaast komen er meer boa’s in de openbare ruimte en investeren we over de volle breedte in professionalisering en veilige taakuitvoering voor alle boa’s. Zoals aangekondigd ben ik daarnaast bezig met een beschouwing op de boa-functie en het boa-bestel waar voornoemde elementen in terugkomen. Ik zal uw Kamer voorafgaand aan de begrotingsbehandeling Justitie en Veiligheid over de stand van zaken van dit traject informeren.
Verbeteren bescherming en informatievoorziening slachtoffers – €6 mln.
Om slachtoffers beter te informeren en beschermen wordt er voor de uitvoering van de wet Straffen en Beschermen € 6 mln. vrijgemaakt. Hiermee wordt een systeem opgezet zodat slachtoffers adequaat en tijdig worden geraadpleegd over eventuele beschermingsbehoefte en geïnformeerd over de invulling daarvan via bijvoorbeeld een straat-, contact- of vestigingsverbod.
Tot slot
Met deze extra middelen komt, in combinatie met de reeds in mijn brief van 4 oktober jl. (Kamerstuk 29 911, nr. 329) aangekondigde intensiveringen voor de brede aanpak van ondermijning, een pakket voor onze veiligheidsorganisaties beschikbaar waarmee hun slagkracht wordt vergroot en maatschappelijke vraagstukken gericht kunnen worden aangepakt.
Tegelijkertijd wees ik u in mijn brief van 29 juni jl.1 al op de prognoses van politie waaruit blijkt dat politie dit jaar mogelijk haar budget mogelijk zal overschrijden. Voor nu is het de taak van de politie de overschrijding zorgvuldig terug te dringen en binnen de budgettaire kaders te blijven met zo min mogelijk effect op de taakuitvoering. In vervolg op de taskforce die politie had ingesteld om mogelijkheden voor kostenreductie in kaart te brengen, is er inmiddels een vervolgonderzoek gestart. Het doel van dit onderzoek is om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van de financiële staat van politie alsook inzicht te krijgen in mogelijke bijsturingsmaatregelen. Ik zal u hierover bij het volgend halfjaarbericht nader informeren.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35925-VI-16.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.