Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 november 2018
Uw kamer is voor de zomer geïnformeerd over de start van een programma gericht op
de ontwikkeling van repeteerbare verduurzamingsconcepten voor basisschoolgebouwen
(Kamerstuk 34 902, nr. 2). In dit «Innovatieprogramma aardgasvrije en frisse basisscholen» leren gemeenten
en schoolbesturen hoe een bestaand schoolgebouw succesvol van het aardgas af kan worden
gehaald, hoe het binnenklimaat verbeterd kan worden en de energierekening omlaag kan
gaan. Hierbij informeer ik u over de selectie van projecten voor dit programma.
Een adviescommissie bestaande uit vertegenwoordigers van de ministeries van BZK en
OCW, VNG en PO-Raad (de koepel van basisschoolbesturen) heeft zich afgelopen maand
gebogen over de 92 aanvragen die door 72 gemeenten zijn ingediend. Op basis van het
unanieme advies van de commissie heb ik besloten 11 gemeenten te selecteren die een
financiële stimulans van 350.000 euro ontvangen voor de aardgasvrije en frisse renovatie
van een basisschoolgebouw. Het overzicht vindt u in de bijlage1.
Alle ingediende aanvragen zijn in de eerste plaats beoordeeld op de kwaliteit van
het projectvoorstel, met de volgende criteria: minimale prestatie-eisen, actieve houding
en participatie, commitment en kans op succes, repeteerbaarheid. Vervolgens is het
bouwjaar als leidend principe voor de selectie gehanteerd, omdat gelijkmatige spreiding
over bouwperioden de mate van representatie naar ouderdom van de bestaande voorraad
vergroot. In de laatste stap is de voorliggende selectie getoetst op voldoende geografische
spreiding en verbinding met de proeftuinen aardgasvrije wijken.
De niet-geselecteerde gemeenten en scholen blijf ik betrekken bij het ondersteuningsprogramma,
zodat de kennis en ervaring die bij de geselecteerde gemeenten en schoolbesturen wordt
opgedaan breed wordt gedeeld en toegepast. Daarnaast breng ik het initiatief van de
Stichting Schooldakrevolutie, dat als doel heeft om op 6.000 scholen zonnepanelen
en andere energiebesparende maatregelen aan te brengen, bij deze gemeenten en schoolbesturen
onder de aandacht. Vanzelfsprekend is het aan de gemeenten en schoolbesturen om te
beslissen met wie ze uiteindelijk in zee gaan.
Tot slot breng ik de praktijkervaringen van de Stichting Schooldakrevolutie in bij
het kennis- en leerprogramma rondom de proeftuinen aardgasvrije wijken. Zodoende geef
ik uitvoering aan de motie Van der Lee en Dik-Faber (Kamerstuk 34 902, nr. 5).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren