Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 september 2019
In verband met de recente uitspraken van de Raad van State over het Programma Aanpak
Stikstof (PAS) informeer ik u met deze brief over twee actualiteiten.
Voorgenomen snelheidsverhoging A2 Holendrecht–Maarssen
In 2015 is – tijdens de begrotingsbehandeling IenW over het jaar 2016 door uw Kamer
– de motie van de leden Visser en Hoogland aangenomen (Kamerstuk 34 300 XII, nr. 18). De motie verzoekt de regering om de snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht
«zo snel mogelijk gelijk te trekken naar 130» en «voor dit project de extra investeringen
te plannen». Specifiek gaat het daarbij om het traject Holendrecht–Maarssen. Op het
traject geldt nu een dynamische maximumsnelheid (d.w.z. van 19:00 uur tot 6:00 uur
is de maximumsnelheid 130 km/uur en overdag is het 100 km/uur). Het traject is ca.
19 km lang.
Om de motie uit te kunnen voeren was het vooraf aanbrengen van geluidsmaatregelen
(extra stil asfalt) noodzakelijk zodat ook na snelheidsverhoging aan wet- en regelgeving
op het gebied van geluid wordt voldaan. In het kader van het groot onderhoud op de
A2 wordt daartoe momenteel – in combinatie met het al geplande noodzakelijk groot
onderhoud – het asfalt op de twee meest rechter rijstroken vervangen door een stiller
type asfalt. Door de recente uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de
Raad van State over het PAS is het niet meer mogelijk om het voorgenomen verkeersbesluit
(om de maximumsnelheid 130 km/uur voor het gehele etmaal in te voeren op de A2 Holendrecht–Maarssen)
te baseren op het PAS. Gelet op de nabijheid van een Natura-2000 gebied en de mogelijke
effecten op de stikstofdepositie kan deze voorgenomen snelheidsverhoging – en daarmee
de uitvoering van de motie Visser – Hoogland vooralsnog niet worden geëffectueerd.
Wanneer een snelheidsverhoging op de A2 wel mogelijk zal zijn, is mede afhankelijk
van de voortgang op het stikstofdossier en de voorstellen van het adviescollege stikstof
(Remkes).
Snelheidsverlaging op vier snelwegtrajecten op de Veluwe
Door de uitspraken van de Raad van State van 29 mei jl. kan het Programma Aanpak Stikstof
(PAS) niet meer worden gebruikt voor de onderbouwing van activiteiten die tot stikstofdepositie
in stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden leiden. Hierdoor is het noodzakelijk om
op de trajecten waartegen beroep is ingesteld én het benodigde verkeersbesluit voor
de snelheidsverhoging nog niet onherroepelijk is, de snelheid te verlagen naar 120
km per uur. Het betreft de volgende vier trajecten:
-
1) A1 tussen de aansluiting Barneveld en knooppunt Beekbergen (33 km);
-
2) A28 tussen de aansluiting Strand Nulde en de aansluiting Strand Horst (5 km);
-
3) A28 tussen de aansluiting Strand Horst en knooppunt Hattemerbroek (39 km);
-
4) A50 tussen knooppunt Beekbergen en de aansluiting Epe (17 km).
Het verkeersbesluit is op 2 september gepubliceerd in de Staatscourant. Voor de voorbereiding
heeft Rijkswaterstaat enige tijd nodig. Ik streef ernaar om de benodigde aanpassingen
van de bebording uiterlijk 1 oktober te effectueren.
Tenslotte
De gevolgen van de PAS-uitspraken van de Raad van State worden momenteel breder in
kaart gebracht. Conform toezegging in het AO MIRT d.d. 12 juni (Kamerstuk 35 000 A, nr. 130) zal ik uw Kamer voor het NO MIRT overleg in november informeren over de gevolgen
van PAS-uitspraak voor de MIRT-projecten en andere projecten (zoals in de luchtvaart).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga