Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34880 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34880 nr. 4 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2018
Bijgaand ontvangt u mede namens de Minister voor Rechtsbescherming een signalement van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd i.o. dat mede namens de Inspectie Justitie en Veiligheid is opgesteld over knelpunten in de Jeugdwet1.
De beide inspecties hebben onder andere als taak het houden van toezicht op de kwaliteit van de jeugdhulpaanbieders in de zin van de Jeugdwet. Bij de uitvoering van deze taak zijn zij enkele knelpunten tegengekomen, die zij in een signalement aan mij en aan de Minister voor Rechtsbescherming hebben gezonden. In het signalement worden vier knelpunten benoemd en toegelicht. Ik zal hierna per onderwerp mijn reactie geven.
Ernstig disfunctionerende jeugdhulpverlener
De inspecties dringen erop aan om een vergewisplicht en een meldplicht bij disfunctioneren van een jeugdhulpverlener op te nemen in de Jeugdwet. Dit naar analogie van de bepalingen in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De vergewisplicht en de meldplicht disfunctioneren zijn onderwerpen die ik meeneem in mijn inzet om de Jeugdwet verder aan te laten sluiten bij de Wkkgz. Zoals ik in mijn brief over de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2018 (Kamerstuk 34 775 XVI, nr. 121) aangaf, verwacht ik in het derde kwartaal van 2018 meer te kunnen zeggen over het onderzoek naar de mogelijkheden om de Jeugdwet (verder) aan te laten sluiten bij de Wkkgz.
Meldplicht nieuwe jeugdhulpaanbieders
Naar aanleiding van de plenaire behandeling van het Wetsvoorstel in verband met de fusie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie jeugdzorg op 21 februari 2018 (Handelingen II 2017/18, nr. 55, item 3), heeft de Tweede Kamer een motie (Kamerstuk 34 797, nr. 8) ingediend met het verzoek ervoor te zorgen dat er een meldplicht komt voor jeugdhulpaanbieders. Zoals is toegezegd aan uw Kamer (Kamerstuk 34 880, nr. 3) is het voornemen om, in navolging van de Wet toetreding zorgaanbieders een meldplicht voor nieuwe jeugdhulpaanbieders onder de Jeugdwet te introduceren. De meldplicht van nieuwe aanbieders van jeugdhulp wordt onderdeel van een wetsvoorstel waarin meerdere aanpassingen van de Jeugdwet worden opgenomen.
De verwachting is dat eind van dit jaar een consultatieversie van dit wetsvoorstel gereed zal zijn.
Definitie van jeugdhulpaanbieder
De inspecties geven aan dat de huidige definitie van jeugdhulpaanbieder onvoldoende toereikend is. In de praktijk is niet altijd haarscherp aan te geven of er sprake is van een jeugdhulpaanbieder. Soms gaat het om een wijkteam of sociaal team dat naast bijvoorbeeld preventieve activiteiten ook jeugdhulp verleent, maar zich niet als jeugdhulpaanbieder ziet. Dit is onder meer voor de taak van de inspecties als toezichthouder niet wenselijk. Over deze onduidelijkheid wil ik in overleg treden met de VNG en met vertegenwoordigers van de jeugdhulpaanbieders. Allereerst om het probleem nader te verkennen, daarnaast om te bespreken of wellicht een beleidsregel of een aanpassing van de Jeugdwet wenselijk dan wel noodzakelijk is.
Kleine jeugdhulpaanbieders
De Jeugdwet is volgens de inspecties onvoldoende toegespitst op kleine jeugdhulpaanbieders. De inspecties geven aan dat er behoefte is aan een kwaliteitskader voor kleinschalige voorzieningen van jeugdhulp.
Onder de Jeugdwet zijn gezinsgerichte vormen van jeugdhulp steeds meer in ontwikkeling. Deze ontwikkeling is ook in lijn met mijn streven zoals geformuleerd in het actieprogramma «Zorg voor de Jeugd» (bijlage bij Kamerstuk 34 880, nr. 3) om zoveel mogelijk kinderen bij voorkeur thuis en als dat niet anders kan, in een vervangende gezinssituatie te laten opgroeien.
Aandacht voor de kwaliteit van deze kleinschalige jeugdhulpaanbieders (zoals gezinshuizen) is daarom belangrijk. Momenteel wordt er al gewerkt door vertegenwoordigers uit de sector aan het ontwikkelen van een kwaliteitskader voor kleinschalige jeugdhulp dat zich met name richt op gezinshuizen. Het Nederlandse Jeugdinstituut en de Hogeschool Leiden begeleiden dit traject en VWS heeft hiervoor een subsidie beschikbaar gesteld. De verwachting is dat dit kwaliteitskader voor het einde van dit jaar beschikbaar is. Daarna zal het kader door de sector geïmplementeerd worden. Mogelijk kan dit kwaliteitskader ook, eventueel in aangepaste vorm, worden gebruikt als kader voor andere kleinschalige jeugdhulpvoorzieningen zoals zorgboerderijen en logeerhuizen.
Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming, dank ik de inspecties voor het signalement. De gesignaleerde knelpunten zal ik, waar mogelijk meenemen in de voorstellen voor aanpassing van de Jeugdwet. Hierover en over de ontwikkeling van een kwaliteitskader kleinschalige jeugdhulpaanbieders zal ik uw Kamer nader informeren.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34880-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.