34 104 Langdurige zorg

Nr. 205 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 februari 2018

Naar aanleiding van het artikel over lange wachttijden voor verpleeghuiszorg in de nationale zorggids van 30 januari heeft mevrouw Agema (PVV) tijdens de regeling van werkzaamheden van 31 januari jl. gevraagd om een brief (Handelingen II 2017/18, nr. 45). Hierbij geef ik invulling aan dit verzoek. Ik ga hierbij eerst in algemene zin in op het onderwerp wachttijden en daarna specifiek op de situatie zoals genoemd in het artikel.

1 Wachttijden in de Langdurige Zorg

Het is belangrijk dat mensen die aangewezen zijn op langdurige zorg, deze zorg ook krijgen. Wanneer een verhuizing naar een instelling aan de orde is, dienen mensen zo snel als mogelijk een passende plek te vinden in de instelling van hun voorkeur. In verreweg de meeste gevallen lukt dit ook.

Soms is het niet mogelijk om een plaats te vinden bij de zorgaanbieder van voorkeur. Dan is het zaak de cliënt goed te ondersteunen bij het vinden van een geschikt alternatief. Het is vanwege de zorgplicht primair de taak van het zorgkantoor deze cliënten actief te bemiddelen naar een geschikte plaats. Op dit moment staan er ruim 50 cliënten als «actief wachtend» (en langer dan de Treeknorm) op de wachtlijst.

Op een aantal punten kan het proces rondom de overgang van zorg thuis naar een zorgaanbieder worden verbeterd. De volgende maatregelen zijn in uitvoering.

Intensiever toezicht NZa op zorgkantoren

De NZa heeft in 2017 het toezicht op de uitoefening van de zorgplicht geïntensiveerd. De zorgkantoren hebben eind 2017 verbeterplannen ingediend bij de NZa. In mijn brief1 van 15 januari jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de bevindingen van de NZa. Doel is dat zorgkantoren zich aan elkaar spiegelen en elkaar stimuleren bij het doorvoeren van verbeteringen.

Voorschrift Zorgtoewijzing

Onder regie van ZN is het «voorschrift zorgtoewijzing 2018» opgesteld. Hierin staan afspraken die zijn gemaakt hoe de zorgaanbieder en het zorgkantoor dienen te handelen bij het signaleren van de zorgbehoefte en het bemiddelen van de cliënt. De afspraken zijn aangescherpt dankzij de intensivering van het toezicht door de NZa.

Meer inzicht in het zorgaanbod

Goede en toegankelijke informatie over het zorgaanbod helpt mensen bij het vinden van een geschikte plaats bij een instelling. Denk aan een beschrijving van de locatie, de voorzieningen, de gerichtheid op de doelgroep, het aantal beschikbare plaatsen en de wachttijd. De intentie van het Zorginstituut is om in de zomer van 2018 een omgeving in te richten die mensen toegang geeft tot uniforme informatie over het zorgaanbod.

Benutten mogelijkheden van regionale initiatieven

In een aantal regio’s hebben zorgkantoren, instellingen, ziekenhuizen en huisartsen afspraken gemaakt hoe cliënten sneller terecht kunnen op een geschikte plaats. Er zijn diverse regionale initiatieven die zijn gericht op spoedzorg. Denk aan voorzieningen zoals «zorgspoor» en «verwijshulp». Met ondersteuning vanuit het Zorginstituut wordt geanalyseerd wat de sterke punten zijn in de diverse regio’s, teneinde het bereik van deze toepassingen te vergroten. Mijn ambitie is dat in alle regio’s dergelijke verbeteringen worden doorgevoerd. Waar uniformering nodig is, worden landelijke afspraken gemaakt.

Moderniseren informatievoorziening

Momenteel vindt de gegevensuitwisseling binnen de langdurige zorg (CIZ – zorgkantoor – zorgaanbieder – CAK) plaats op basis van afspraken die zijn gemaakt in het kader van iWlz. Onder regie van het Zorginstituut wordt de komende jaren gewerkt aan het stapsgewijs moderniseren van de iWlz, waardoor de onderlinge gegevensuitwisseling wordt verbeterd en er sneller kan worden geanticipeerd op de (toekomstige) zorgvraag.

2 Artikel Nationalezorggids.nl

In het artikel wordt gesproken over lange wachttijden voor ouderen met dementie in Apeldoorn. Naar aanleiding van het artikel heb ik contact opgenomen met het zorgkantoor van Zilveren Kruis.

Als reactie op mijn verzoek heeft het zorgkantoor alle instellingen gebeld. Er zijn in Apeldoorn 4 mensen die «actief wachtend» zijn; deze worden thans bemiddeld naar een passende plaats. Daarnaast zijn er 14 mensen die als «niet actief wachtend» geregistreerd staan. Zij hebben een aanbod gekregen, maar zijn bereid te wachten op een plaats die tegemoet komt aan hun voorkeur.

Bij Nusantara, een zorgaanbieder voor mensen met een Indonesische, Molukse achtergrond, blijkt wel sprake van een wachtlijst. Een aantal mensen heeft een sterke voorkeur voor deze aanbieder en is bereid te wachten op een plek. Bij andere instellingen in de omgeving van Apeldoorn zijn echter voldoende plaatsen beschikbaar.

Het zorgkantoor geeft aan dat de capaciteit voor verpleeghuiszorg voor mensen met dementie in Apeldoorn niet tekortschiet. Zilveren Kruis maakt productieafspraken op basis van het principe «geld volgt de klant». Dat geeft zorgaanbieders voldoende zekerheid dat geleverde zorg daadwerkelijk wordt bekostigd.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge


X Noot
1

Kamerstuk 32 620, nr. 197.

Naar boven