De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Na het opschrift van § 16.3.5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 16.27a (kennisgeving voornemen)
De gemeenteraad geeft kennis van zijn voornemen om een omgevingsplan vast te stellen.
Artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
Toelichting
Het wetsvoorstel verklaart de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling
3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing op de voorbereiding van
een omgevingsplan, maar regelt niets voor de fase voorafgaand aan de terinzagelegging
van het ontwerpomgevingsplan. Het bestuursorgaan kan deze fase zelf inrichten. Met
dit amendement worden met behoud van dit uitgangspunt waarborgen geboden dat participatie
tijdens de voorbereiding van het opstellen van een ontwerp(wijziging) van het omgevingsplan
op tijd van de grond kan komen. Dit wordt geregeld door burgers te informeren over
het voornemen om een omgevingsplan vast te stellen of te wijzigen. Zij kunnen deze
kennisgeving gebruiken om een verzoek in te dienen voor participatie bij de gemeenteraad,
bijvoorbeeld door te vragen om toepassing van de procedure van artikel 5.53 van de
Omgevingswet voor gemeentelijke projecten van publiek belang.
Met het wetsvoorstel komt de wettelijke verplichting om kennis te geven van het voornemen
een bestemmingsplan vast te stellen of te herzien niet terug bij de procedure voor
het wijzigen van het Omgevingsplan.
Dit amendement regelt dat deze mededelingsplicht blijft. Het bevoegd gezag houdt ook
met het handhaven van de mededelingsplicht alle ruimte om de fase voorafgaand aan
het publiceren van het ontwerpomgevingsplan zelf in te vullen. Door wel een mededelingsplicht
te hanteren is voor een ieder kenbaar dat er een voorstel tot wijziging van het omgevingsplan
aan zit te komen. Een mededelingsplicht is in het wetsvoorstel overigens ook opgenomen
voor projectbesluiten (artikel 5.45, eerste lid).
Het is onwenselijk dat burgers pas horen van plannen als de gemeente al zelf een ontwerpomgevingsplan
heeft opgesteld. Bij het openbaar maken van het ontwerpomgevingsplan is er weliswaar
nog de mogelijkheid van zienswijzen op grond van de Awb en het besluitvormingsproces
te beïnvloeden. Vroegtijdige burgerparticipatie bij bijvoorbeeld het afwegen van alternatieven
is dan echter niet meer mogelijk. De commissie Elverding heeft juist geadviseerd de
voorfase van het planproces te versterken. Een mededelingsplicht is geen rem op de
snelheid van planprocedures en kan juist latere vertragingen voorkomen.
Het is ook nu al in veel gemeenten gebruikelijk dat er ook voorafgaand aan de formele
procedure een inspraakronde plaatsvindt op grond van een voorontwerpbesluit (Kamerstukken
II, 2014/15, 33 962, nr. 12, paragraaf 8.1.6 en paragraaf 6.3). Door het opnemen van de mededelingplicht hebben
belanghebbenden de mogelijkheid de gemeenteraad te vragen zo’n inspraakronde te organiseren.
De gemeenteraad kan bij projecten van publiek belang ook besluiten om in plaats van
een inspraakprocedure bij de voorbereiding van een wijziging van het omgevingsplan
op een zelfde wijze als de landelijke en provinciale projectprocedure een verkenning
te houden en eventueel voordat het ontwerpbesluit wordt vastgesteld een voorkeursbesluit
te nemen (artikel 5.53). Met een verkenning wordt gekeken naar de aard van de opgave,
de voor de fysieke omgeving relevante ontwikkelingen en de mogelijke oplossingen voor
de opgave en wordt in het uiteindelijke besluit ook verantwoording afgelegd hoe burgers,
bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding zijn
betrokken.
Door de voorgestelde kennisgeving dat een omgevingsplan zal worden vastgesteld of
gewijzigd wordt een ieder in de gelegenheid gesteld tijdig de gemeenteraad te verzoeken
om deze meer uitgebreide voorbereidingsprocedure toe te passen
Dik-Faber Van Veldhoven