Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 33529 nr. 383 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 33529 nr. 383 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 september 2017
Hierbij stuur ik uw Kamer de rapportage van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) over het tweede kwartaal van 20171. De kwartaalrapportage geeft een kwantitatief en kwalitatief overzicht van de activiteiten van de NCG in de periode april tot en met juni 2017.
In aanvulling daarop informeer ik u over de stand van zaken ten aanzien van de ontwikkeling van een nieuw protocol voor de afhandeling van schade door bodembeweging als gevolg van gaswinning uit het Groningenveld, alsmede over de voortgang en vooruitzichten van de versterkingsoperatie. Daarmee kom ik tevens tegemoet aan het verzoek van het lid Van Tongeren (GroenLinks) bij de Regeling van Werkzaamheden van 7 september jl. (Handelingen II 2016/17, nr. 100, item 6).
Schadeafhandeling
Ten aanzien van de schadeafhandeling richt de kwartaalrapportage zich op de afhandeling van schades volgens het oude protocol, dat werd toegepast tot 31 maart. Uit de rapportage blijkt dat in het tweede kwartaal in totaal 2.181 schades zijn gemeld. Hiervan worden er 1.745 in behandeling genomen onder het nog vast te stellen protocol dat thans in ontwikkeling is.
Onder regie van de NCG heeft intensief overleg plaats tussen maatschappelijke partijen, regionale bestuurders en het Rijk om te komen tot een nieuw schadeprotocol. Een definitieve overeenstemming over het nieuwe protocol is tot mijn spijt nog niet bereikt. Op voorstel van de regio is in de tussentijd onder andere opdracht gegeven om het conceptschadeprotocol juridisch te toetsen.
Met het oog op een breed gedragen nieuwe wijze van schade-afhandeling, waarin NAM op afstand komt te staan, verkent het kabinet op dit moment hoe een schadefonds kan worden ingericht. Ik heb uw Kamer hierover bericht bij brief van 30 juni jl. (Kamerstuk 33 529, nr. 357). De verkenning naar het schadefonds zal de keuzes ten aanzien van vormgeving, reikwijdte en governance van een fonds in beeld brengen. Daarover kan dan besloten worden in samenhang met de verdere besluitvorming over het door mij opgestelde wetsvoorstel ter versterking van schadeafhandeling en versterkingsmaatregelen. Over de voortgang daarvan heb ik u eerder bericht (Kamerstuk 33 529, nr. 353).
Om bewoners niet langer te laten wachten, is Centrum Veilig Wonen (CVW) op 24 juli onder regie van NCG weer gestart met de opname van schades die sinds 31 maart zijn gemeld en die in de tussentijd niet werden opgenomen. Het gaat vooralsnog om het vastleggen van alle in de woning aanwezige schades en beantwoording van een aantal feitelijke vragen door de bewoner/eigenaar. Dit resulteert in een opnameverslag dat aan de bewoner wordt voorgelegd met de vraag of het verslag juist en volledig is. Er wordt nog geen oordeel gevormd over de oorzaak van de schade. Dit komt aan de orde zodra een nieuw schadeprotocol in werking treedt.
Versterking
De kwartaalrapportage beschrijft ook de stand van zaken van de inspectie- en versterkingsaanpak. De inspecties leiden na uitvoering van verschillende sterkteberekeningen tot versterkingsadviezen. Deze vormen de start van het gesprek met de bewoners over de aanpak van hun woning en eventuele aanvullende wensen die hierin kunnen worden meegenomen. Bij het opstellen van de versterkingsadviezen op basis van inspecties en sterkteberekeningen van de 1.467 huizen die al in 2016 zijn geïnspecteerd ontstaat echter vertraging. In de kwartaalrapportage staat dat een groot deel van de versterkingsadviezen die in opdracht van het CVW tot stand zijn gekomen, van onvoldoende kwaliteit was. Daarmee waren deze adviezen niet geschikt om bewoners adequaat te informeren over hun specifieke situatie en om met hen vervolggesprekken te kunnen voeren over de aanpak. Er moest extra tijd worden uitgetrokken om de adviezen op het gewenste niveau te brengen. Dit heeft ertoe geleid dat de NCG de bewoners van de 1.467 panden die in 2016 zijn geïnspecteerd, heeft moeten melden dat zij, in tegenstelling tot eerdere berichten, pas dit najaar worden geïnformeerd over de voorgestelde versterkingsmaatregelen aan hun huis.
Daarnaast heeft de NCG mij gemeld dat een forse achterstand is ontstaan in het inspectieprogramma voor 2017. Dit vind ik zorgelijk met het oog op de ambitie om per jaar 5.000 woningen te inspecteren, door te rekenen en er versterkingsadviezen voor op te stellen. De NCG heeft op mijn verzoek de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met CVW en NAM om tot verbeteringen te komen en de effecten van de opgelopen achterstand zo klein mogelijk te houden. Ik zal uw Kamer hierover zo spoedig mogelijk nader berichten.
Tot slot
Al met al moet ik helaas constateren dat – ondanks de inspanningen van alle betrokken partijen – de schadeafhandeling en de versterking van huizen en gebouwen te weinig voortgang heeft. De inwoners van Groningen moeten in een veilige omgeving kunnen wonen en kunnen rekenen op een vlotte afhandeling en billijke compensatie bij schade als gevolg van gaswinning.
Het is van belang dat de gesprekken over het nieuwe schadeprotocol nu snel resultaat opleveren, zodat de schades die sinds 31 maart zijn ontstaan, weer kunnen worden vergoed. Evenzo is noodzakelijk dat de organisatie van de versterkingsopgave beter aansluit op het realiseren van de benodigde versnelling in de inspecties en de uitvoering. Hierover zal ik u nader informeren, in samenhang met de verdere besluitvorming over de schade-afhandeling en versterkingsmaatregelen en in vervolg op het wetsvoorstel dat daartoe is voorbereid.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33529-383.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.