Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 mei 2016
Met deze brief ontvangt u het Jaarbeeld 2015 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ) en het Klachtbeeld 2015 van het Landelijk Meldpunt Zorg LMZ). Het Jaarbeeld
is beschikbaar op de website van de IGZ (www.igz.nl). Het Klachtbeeld is te vinden op de website van het meldpunt (www.landelijkmeldpuntzorg.nl).
IGZ
In 2015 heeft een aantal belangrijke veranderingen zich voorgedaan dat vraagt om een
andere insteek van het toezicht door de inspectie. Zoals de decentralisatie van zorgtaken
naar gemeenten, de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
(Kamerstuk 32 402) en de vorming van het medisch specialistisch bedrijf in ziekenhuizen. Deze ontwikkelingen
in de zorg leidden ertoe dat de inspectie investeerde in de vernieuwing van haar toezicht
op het gebied van de verpleeghuiszorg. In die sector heeft de IGZ in 2015 extra bezoeken
afgelegd. Ook testte de inspectie nieuwe toezichtmethodes waarin het perspectief van
de cliënt die zorg thuis krijgt, een duidelijke plek kreeg. En samen met de Nederlandse
Zorgautoriteit werkte de inspectie aan de ontwikkeling van het toezicht op goed bestuur.
In de praktijk is er in 2015 reeds extra ingezet op bestuurlijke gesprekken over de
sturing van een zorginstelling op kwaliteit en veiligheid.
Bij de vraagstukken die zich bij de inspectie afspelen, weegt de inspectie het maatschappelijk
belang, het effect op de zorgaanbieder, het vertrouwen in de zorg van mensen in onze
samenleving en het vertrouwen dat zorgverleners en patiënten in de inspectie hebben.
Inherent aan het werk van de inspecteurs, maakt de inspectie keuzes die tot spanningsvelden
leiden. Het afgelopen jaar was dat zichtbaar op het gebied van openheid over toezichtresultaten,
handhavingsmaatregelen of keuzes die gemaakt worden in de thema’s die al dan niet
extra aandacht krijgen vanuit de inspectie. Het is en zal voor de inspectie een prioriteit
blijven om op een heldere en eenduidige wijze uitleg te geven over hun werk, de keuzes
en de resultaten.
Het afgelopen jaar was het derde jaar waarin de inspectie werkte aan het ontwikkeltraject
«Toezien met Vertrouwen en Gezag». De inspectie paste haar organisatie en werkwijzen
aan en ontwikkelde haar strategie voor de komende jaren.1 Daardoor kan zij blijven voldoen aan de verwachtingen die men heeft van een moderne
toezichthouder in de zorg.
Landelijk Meldpunt Zorg
Het Klachtbeeld Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) 2015 is het tweede Klachtbeeld dat het
meldpunt uitbrengt sinds de start op 17 juli 2014. Dit is het eerste Klachtbeeld dat
een geheel jaar beschrijft. Met dit Klachtbeeld draagt het LMZ bij aan de transparantie
met betrekking tot klachten over de zorg door inzicht te geven in aard en aantal van
ontvangen klachten.
In 2015 heeft het Landelijk Meldpunt Zorg 5.115 klachten ontvangen. Evenals in 2014
heeft ongeveer de helft van de klachten betrekking op de geestelijke gezondheidszorg,
medisch specialistische somatische zorg en intramurale ouderenzorg. Klachten gaan
met name over professioneel handelen, veiligheid, ongewenst of onethisch gedrag en
communicatie. Tevens werden er 1.207 vragen gesteld aan het LMZ.
Naast het adviseren en informeren van burgers legt het LMZ in bepaalde gevallen een
klacht ter beoordeling voor aan de IGZ. Dit met het oog op eventueel noodzakelijk
vervolgonderzoek door de inspectie. Dit gebeurde in 2015 bij één op de vijf klachten.
Alle andere klachten stuurt het LMZ door naar de inspectie als signaal. De inspectie
gebruikt deze signalen voor haar risicotoezicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.I. Schippers