Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2021
Op 3 december 2020 heeft uw Kamer bij motie (Kamerstuk 32 813, nr. 628) gevraagd om inzicht in de samenhang tussen duurzame opwek van stroom en de elektrificatie
van de industrie en dit met behulp van de Cluster Energiestrategieën (CES’en) te betrekken
bij het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK).
Mede naar aanleiding van het initiatief rond «Wind meets industry» (www.windmeetsindustry.nl) is door het TKI Energie en Industrie in het najaar van 2020 gestart met het maken
van een Routekaart Elektrificatie Industrie, waarin het antwoord te vinden moet zijn
op het eerste deel van het verzoek. Deze routekaart was gepland in het tweede kwartaal
2021 gereed te zijn, maar naar nu blijkt lukt het niet de Routekaart af te hebben
voor het zomerreces van uw Kamer. De Routekaart gaat onder meer in op:
-
• Technoloy outlook: welke elektrificatie-opties zijn wanneer beschikbaar en hebben
welk (theoretisch) potentieel? Groene waterstofproductie wordt in de Routekaart gezien
als een vorm van indirecte elektrificatie.
-
• Inventarisatie van belemmeringen en denkrichtingen voor oplossing, waarom elektrificatie
niet vanzelf tot stand komt
-
• Een stappenplan om elektrificatie verder te bevorderen.
Het aanvankelijke plan was om deze motie te beantwoorden met verwijzing naar de Routekaart.
In het advies van de Stuurgroep Extra opgave (Kamerstuk 32 813, nr. 683), waarbij gebruik is gemaakt van inzichten opgedaan in het proces rond het maken
van de Routekaart is reeds een bandbreedte opgenomen rond de extra vraag naar hernieuwbare
elektriciteit in 2030.
De Routekaart zal naar verwachting aanbevelingen doen op het gebied van:
-
• Een ketenbenadering waarin aanbod van hernieuwbare elektriciteit en industriële vraag
op elkaar afgestemd zijn
-
• Tijdige beschikbaarheid van benodigde infrastructuur
-
• Te treffen maatregelen om de economische haalbaarheid van elektrificatie te vergroten,
-
• Wens om meer aandacht voor de matching van een flexibel hernieuwbaar aanbod met een
flexibeler industriële vraag, en
-
• Prioriteiten in de innovatie-opgaven rond elektrificatie van de industrie
Gelet op de demissionaire status van dit kabinet, zou het niet passend zijn op al
deze aanbevelingen nu reeds een beleidsstandpunt in te nemen.
De samenhang met de CES’en en het MIEK is om twee redenen logisch:
-
• De makers van de Routekaart hebben gesproken met de vertegenwoordigers van de industriële
clusters, die ook de CES’n hebben opgesteld
-
• Eén van de adviezen in de Routekaart betreft tijdige beschikbaarheid van infrastructuur,
waar het MIEK een belangrijke rol in moet vervullen.
De huidige planning van het MIEK is dat deze eind dit jaar gereed is. Half oktober
verwacht ik de CES’en als basis voor het MIEK ontvangen te hebben. Ik kan wel melden
dat inmiddels gestart is met de corridorstudie Rotterdam – Chemelot – Duitsland.
Mijn verwachting is dat de Routekaart in de loop van de zomer gereed is en openbaar
gemaakt kan worden; tevens is mijn verwachting dat de Routekaart de informatie zal
bevatten, waar in de motie om wordt gevraagd. Gelet op de samenhang met het MIEK-proces
verwacht ik dat een nieuw kabinet op basis van deze inzichten een beleidsstandpunt
kan innemen met betrekking tot de aanbevelingen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, D. Yeşilgöz-Zegerius