Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2019
In vervolg op mijn brief van 4 december jl. informeer ik u mede namens de Staatssecretaris
van Economische Zaken en Klimaat (EZK) over de besluitvorming en stappen die zijn
gezet met betrekking tot het toekennen van het nummer 1-1-3 ten behoeve van suïcidepreventie
(Kamerstuk 32 793, nr. 461).
De afgelopen maanden heeft intensief contact plaatsgevonden tussen de betrokken departementen,
Stichting 113Zelfmoordpreventie, de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de meldkamer
in Driebergen en de telecomsector.
Op 10 december jl. heb ik overleg gevoerd met de Minister van Justitie en Veiligheid.
Wij stelden vast dat de geformuleerde voorwaarden ter voorkoming van misdialing met
het nummer 1-1-2, voldoende robuust zijn om het nummer 1-1-3 verantwoord te kunnen
openstellen ten behoeve van suïcidepreventie. Bij elke oproep naar het nummer 1-1-3
wordt voorafgaand aan persoonlijk contact met een medewerker van de dienst altijd
eerst een meldtekst afgespeeld waarin wordt gewezen op het nummer 1-1-2 voor noodsituaties.
Daarnaast worden de medewerkers geschoold om signalen te herkennen die erop duiden
dat de beller toch moet worden doorverwezen naar 1-1-2. Betrokken partijen zien blijvend
toe op de effectiviteit van de maatregelen die zijn ingesteld om misdialing te voorkomen
en passen die maatregelen aan wanneer de omstandigheden daarom vragen.
De Staatssecretaris van EZK is, gelet op deze uitkomst, gestart met het proces dat
nodig is om het nummer 1-1-3 voor suïcidepreventie beschikbaar te stellen. Dat proces
kent een aantal wettelijke stappen, waaronder de aanpassing van het nummerplan. Een
dergelijke aanpassing moet volgens de wettelijk voorgeschreven termijn zes weken voorliggen
ter openbare consultatie. Vervolgens zal de ACM een uitvoeringstoets uitvoeren, waarmee
vier weken gemoeid zal zijn. Na publicatie van de aanpassing van het nummerplan zal
de sector in zijn routering- en factureringsystemen het nummer 1-1-3 moeten inregelen.
De telecomsector heeft aangegeven hiervoor twee maanden nodig te hebben. Gedurende
deze tijd zal Stichting 113 Zelfmoordpreventie ook zelf de nodige voorbereidingen
treffen om het nummer in gebruik te kunnen nemen. Als in de praktijk blijkt dat stappen
sneller kunnen worden gezet, zal het nummer 1-1-3 eerder in gebruik worden genomen.
We werken aan de realisatie van het nummer en we hebben de aanpassing van het nummerplan
uiterlijk op 23 december in consultatie gebracht. Met het beschikbaar stellen van
1-1-3 wordt de verwarring rond het nummer definitief weggenomen. Gezien de wettelijke
procedure en de standaardtermijnen die daarvoor gelden, verwacht ik dat het nummer
1-1-3 uiterlijk in de zomer daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen.
In de eerdergenoemde brief van 4 december jl. heb ik tevens aangegeven dat nog nader
inzicht moest worden verkregen wat het vraagt om het nummer 1-1-3 «gratis» beschikbaar
te stellen. Ik heb, in samenspraak met alle betrokkenen, de afweging gemaakt om het
nummer 1-1-3 zo spoedig mogelijk beschikbaar te hebben ten behoeve van suïcidepreventie.
De snelste route is die waarbij gebeld kan worden met dit nummer tegen de reguliere
belkosten. Ook Stichting 113Zelfmoordpreventie heeft aangegeven aan deze route de
voorkeur te geven boven het regulier voeren van het gratis nummer 0800-0113. Tegelijkertijd
zullen we samen met de telecomsector onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om ervoor
te zorgen dat het nummer op termijn 1-1-3 gratis te bellen zal zijn. Vast staat dat
dit in elk geval technische aanpassingen in de systemen van de providers vraagt.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis