Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 maart 2011
Tijdens het Algemeen Overleg over Nieuwe Stations, d.d. 22 april 2010 (kamerstuk 31 801, nr. 14), heeft mijn ambtsvoorganger toegezegd uw Kamer nader te informeren over de procedure voor consumenteninspraak die is gevolgd
bij de concessieverlening voor de spoorlijn Zwolle – Emmen en daarbij ook het reizigersonderzoek te betrekken. Op 4 maart
2011 heeft de Commissie IenM gevraagd de informatie vóór het algemeen overleg Spoor van 16 maart 2011 aan de Kamer te versturen.
Hierbij ontvangt u de toegezegde informatie.
Inspraakprocedure
Er is twee maal bezwaar gemaakt namens het consumentenplatform in relatie tot de sluiting van het station. De provincie Drenthe
heeft mij laten weten dat er geen bezwaar- of beroepschriftprocedures meer lopen met betrekking tot de sluiting van station
Emmen Bargeres. Ik heb eerst de afhandeling van deze en mogelijke nieuwe bezwaren tegen de Dienstregeling 2011, waarin de
bediening van station Emmen Bargeres ophoudt, afgewacht zodat ik uw Kamer volledig kon informeren. Ik heb de procedure voor
consumenteninspraak bij de aanbesteding van de Vechtdallijnen en op de Dienstregeling 2011 onderzocht en ik concludeer dat
deze correct is verlopen.
Toelichting
De provincie Drenthe heeft conform de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) het Ontwerp Programma van Eisen Aanbesteding Vechtdallijnen,
d.d. september 2009, ter advisering voorgelegd aan het regionale consumentenplatform. De spoorlijn Zwolle – Emmen is één van
de Vechtdallijnen. De provincie Drenthe heeft het bezwaar dat ROVER gemaakt heeft tegen de vaststelling van het PvE voorgelegd
aan de Commissie rechtsbescherming van de provincie. De Commissie heeft geadviseerd het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren
en de provincie heeft dit advies gevolgd. ROVER is niet in beroep gegaan tegen deze beslissing.
Na de succesvolle aanbesteding is de concessie voor de Vechtdallijnen gegund aan de nieuwe concessiehouder Arriva. Tegen de
definitieve gunning van de concessie is op 21 juni 2010 bezwaar gemaakt door ROVER. Ook dit bezwaar is voorgelegd aan de Commissie
Rechtsbescherming. De commissie adviseerde ook hier het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren en de provincie heeft dit advies
gevolgd. Ook tegen dit besluit is door ROVER geen beroep aangetekend.
De provincie Drenthe heeft 16 november 2010, conform de eisen uit de Wp2000, overleg gevoerd met het consumentenplatform over
de Dienstregeling 2011. Met ingang van de nieuwe Dienstregeling zou Station Emmen Zuid bediend worden in plaats van station
Emmen Bargeres. Het consumentenplatform heeft toen verzocht de opening van station Emmen Zuid uit te stellen, omdat Emmen
Zuid nog niet goed bereikbaar was. De provincie Drenthe heeft gehoor gegeven aan dit verzoek. Inmiddels is station Emmen Zuid
beter ontsloten en bereikbaar en zal het station op 4 april 2011 worden geopend. Vanaf die datum stopt dan ook de bediening
van station Emmen Bargeres.
Vervoerwaarden studie
Tijdens het AO Nieuwe stations op 22 april 2010 heeft het lid Van Leeuwen (SP) gevraagd naar de eventuele stijging van het
aantal reizigers door de twee stations tegen elkaar uit te wisselen. De studie van Prorail uit 2002 prognosticeert een groei
van 400 – 600 nieuwe reizigers op station Emmen Zuid na sluiting van station Emmen Bargeres. Belangrijkste oorzaken hiervoor
zijn de goede bereikbaarheid vanuit alle drie de wijken Delflanden, Bargeres en Rietlanden en de P+R voorzieningen die niet
geboden kunnen worden bij station Emmen Bargeres. Op termijn dient Emmen Zuid de P+R functie van de stations Emmen-centraal
en Nieuw Amsterdam over te nemen.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus