Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 september 2020
Met deze brief zend ik u een aantal onderzoeksrapporten die betrekking hebben op passend
onderwijs1. Een drietal onderzoeken is in aanvulling op het onderzoeksprogramma van het Nationaal
Regieorgaan Onderwijsonderzoek uitgevoerd en ik breng deze graag onder uw aandacht,
voorafgaand aan mijn brief die betrekking heeft op de evaluatie van passend onderwijs.
De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur geeft in het rapport «Eigenaarschap in
het passend onderwijs» reflecties op het eigenaarschap dat schoolbesturen ervaren
in de samenwerking rond passend onderwijs. Het geeft inzicht in hoe eigenaarschap
bij kan dragen aan het oppakken van gedeelde verantwoordelijkheden en het biedt handreikingen
om dit eigenaarschap te versterken.
Regioplan en Cebeon hebben de organisatiekosten van passend onderwijs voor samenwerkingsverbanden
en schoolbesturen in kaart gebracht. Het onderzoek geeft onder meer inzicht in het
type organisatiekosten, de totale geschatte kosten en de organisatiekosten afgezet
tegen het vrij besteedbare budget van samenwerkingsverbanden en het totale budget
van schoolbesturen. Met dit onderzoek is uitvoering gegeven aan de motie van de leden
Westerveld en Van Meenen (Kamerstuk 31 497, nr. 318) die de regering verzoekt de kosten van samenwerkingsverbanden in kaart te brengen.
Ten derde heeft DUO de trends in de leerlingenaantallen en leerlingenstromen tussen
regulier en speciaal onderwijs (2011–2019) onderzocht.
Alle bovengenoemde rapporten worden betrokken bij de evaluatie van passend onderwijs.
De hierna volgende onderzoeken zend ik u ter informatie:
De Inspectie heeft een exploratief en kleinschalig themaonderzoek uitgevoerd naar
de wijze waarop leerlingen worden voorbereid op instroom in de entreeopleiding, vanuit
onder andere het vmbo-basis, praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Het
onderzoek geeft inzicht in de organisatie van extra ondersteuning en de voorbereiding
op de overgang naar vervolgonderwijs en wat hierbij volgens scholen, leerlingen en
ketenpartners bevorderende en belemmerende factoren zijn.
In het kader van de verdere integratie van leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en
praktijkonderwijs (pro) in het systeem van passend onderwijs werkt OCW naar een toekomstbestendige
bekostigingssystematiek voor lwoo en pro. Het CBS heeft achtergrondanalyses ten behoeve
van de bekostiging lwoo/pro uitgevoerd om te kunnen beoordelen of de door OCW voorgestelde
systematiek geschikt is en om details nader uit te werken.
Tot slot zend ik u de eerste tussenrapportage van het monitorings- en evaluatieonderzoek
naar de Pilot brugklassen vmbo-pro, uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob