31 497 Passend onderwijs

Nr. 367 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 september 2020

Met deze brief zend ik u een aantal onderzoeksrapporten die betrekking hebben op passend onderwijs1. Een drietal onderzoeken is in aanvulling op het onderzoeksprogramma van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek uitgevoerd en ik breng deze graag onder uw aandacht, voorafgaand aan mijn brief die betrekking heeft op de evaluatie van passend onderwijs.

De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur geeft in het rapport «Eigenaarschap in het passend onderwijs» reflecties op het eigenaarschap dat schoolbesturen ervaren in de samenwerking rond passend onderwijs. Het geeft inzicht in hoe eigenaarschap bij kan dragen aan het oppakken van gedeelde verantwoordelijkheden en het biedt handreikingen om dit eigenaarschap te versterken.

Regioplan en Cebeon hebben de organisatiekosten van passend onderwijs voor samenwerkingsverbanden en schoolbesturen in kaart gebracht. Het onderzoek geeft onder meer inzicht in het type organisatiekosten, de totale geschatte kosten en de organisatiekosten afgezet tegen het vrij besteedbare budget van samenwerkingsverbanden en het totale budget van schoolbesturen. Met dit onderzoek is uitvoering gegeven aan de motie van de leden Westerveld en Van Meenen (Kamerstuk 31 497, nr. 318) die de regering verzoekt de kosten van samenwerkingsverbanden in kaart te brengen.

Ten derde heeft DUO de trends in de leerlingenaantallen en leerlingenstromen tussen regulier en speciaal onderwijs (2011–2019) onderzocht.

Alle bovengenoemde rapporten worden betrokken bij de evaluatie van passend onderwijs. De hierna volgende onderzoeken zend ik u ter informatie:

De Inspectie heeft een exploratief en kleinschalig themaonderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop leerlingen worden voorbereid op instroom in de entreeopleiding, vanuit onder andere het vmbo-basis, praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Het onderzoek geeft inzicht in de organisatie van extra ondersteuning en de voorbereiding op de overgang naar vervolgonderwijs en wat hierbij volgens scholen, leerlingen en ketenpartners bevorderende en belemmerende factoren zijn.

In het kader van de verdere integratie van leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) in het systeem van passend onderwijs werkt OCW naar een toekomstbestendige bekostigingssystematiek voor lwoo en pro. Het CBS heeft achtergrondanalyses ten behoeve van de bekostiging lwoo/pro uitgevoerd om te kunnen beoordelen of de door OCW voorgestelde systematiek geschikt is en om details nader uit te werken.

Tot slot zend ik u de eerste tussenrapportage van het monitorings- en evaluatieonderzoek naar de Pilot brugklassen vmbo-pro, uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven