Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 februari 2020
In deze brief reageer ik op uw verzoek om een reactie te geven op het artikel «Grotere
klassen en wachtlijsten door lerarentekort in speciaal onderwijs».
Ik herken dat het lerarentekort ook in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so)
een probleem is. De leerlingen in het (v)so verdienen de ondersteuning en zorg die
zij nodig hebben. De relatie tussen het lerarentekort en wachtlijsten is echter niet
een-op-een te leggen. De praktijk is namelijk complexer en er zijn meerdere oorzaken.
Zo zien we ook dat het regulier onderwijs weer wat vaker doorverwijst naar het (v)so.
Bij de start van passend onderwijs daalde de toestroom, nu is deze weer op het oude
niveau. Zoals ik u al tijdens het AO Onderwijs-Zorg heb verteld, heeft dit de aandacht
van mij, de PO-Raad, LECSO en de inspectie. In de evaluatie passend onderwijs wordt
ook gekeken naar de grotere toestroom naar het (v)so.
Zoals u weet, is de aanpak van het lerarentekort, ook in het (v)so, een prioriteit
van mij. Scholen in het (v)so hebben dezelfde mogelijkheden om het tekort aan te pakken
als de reguliere scholen. Zo kan het speciaal onderwijs deelnemen aan de regionale
aanpak en subsidie aanvragen voor zijinstromers en herintreders.
Ik zie nog wel kansen voor het speciaal-, regulier onderwijs en de opleidingen om
beter met elkaar samen te werken. Ik roep hen op om hier werk van te maken. Het is
positief dat het (v)so meedoet aan de noodplannen in de G5. De maatregelen die hier
worden ontwikkeld kunnen later in de rest van het land worden overgenomen.
Daarnaast wordt onder regie van de PO-Raad in samenwerking met LECSO gewerkt aan oplossingsrichtingen
voor het (v)so. Om specifieke knelpunten en oplossingen te inventariseren zijn er
vorig jaar regionale bijeenkomsten georganiseerd met vertegenwoordigers van scholen,
besturen, pabo’s en gemeenten. In maart vindt een landelijke bijeenkomst plaats met
scholen en opleidingen om de opbrengsten breed te delen en vervolgacties te bespreken.
Ik zal de PO-Raad vragen vaart te maken met de resultaten.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob