31 497 Passend onderwijs

Nr. 125 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 juni 2014

Meer maatwerk voor leerlingen, betere samenwerking tussen het regulier en speciaal onderwijs én meer mogelijkheden voor scholen en samenwerkingsverbanden om eigen keuzes te maken. Dat zijn de belangrijkste doelen van passend onderwijs. Door de verantwoordelijkheden dicht bij de scholen te beleggen kan beter worden aangesloten bij de ondersteuningsvraag van leerlingen en de specifieke kenmerken van de regio. Scholen krijgen de zorgplicht en werken in samenwerkingsverbanden samen om leerlingen die passende plek te bieden.

Op 1 augustus 2014 treedt de Wet passend onderwijs in werking. Om te kijken hoe ver de samenwerkingsverbanden en scholen zijn met de voorbereidingen voor de invoering van passend onderwijs, zijn diverse onderzoeken verricht. Ook is zoals toegezegd een plan van aanpak opgesteld voor de doorontwikkeling van passend onderwijs na 1 augustus 2014 en is een Gateway Review uitgevoerd. Bij deze brief vindt u de achterliggende documenten1.

Klaar voor de start

De voornaamste conclusie van de vijfde voortgangsrapportage en de Gateway Review is dat samenwerkingsverbanden klaar zijn voor de start van passend onderwijs op 1 augustus aanstaande. De samenwerkingsverbanden hebben de mijlpalen gehaald en die prestatie is een compliment waard. Samenwerkingsverbanden zijn nu bezig om voor de zomervakantie de laatste operationele zaken voor de start af te ronden. De ondersteuningsplannen van de samenwerkingsverbanden laten grote diversiteit zien. Er zijn verschillen omdat aangesloten wordt bij de lokale situatie en zo is maatwerk voor leerlingen mogelijk. Samenwerkingsverbanden kiezen voor een geleidelijke overgang, waarbij de komende jaren een stapsgewijze doorontwikkeling zal plaatsvinden.

Belangrijk aandachtspunt blijft het informeren en betrekken van ouders en onderwijspersoneel. Ouders weten in mei ten opzichte van februari iets beter wat passend onderwijs betekent voor hun kind. Ouders van leerlingen met een rugzakje die aan hebben gegeven nog niet in contact te zijn met de school, ontvangen binnenkort een brief waarin opgeroepen wordt in gesprek te gaan met school. Ouders kunnen daarbij ondersteuning vragen bij het steunpunt passend onderwijs voor ouders. Leraren willen graag weten wat er komend schooljaar in hun eigen klas verandert. Zij zijn onzeker over de ambigue boodschappen die zij krijgen: via hun schoolleider en schoolbestuur horen zij dat er weinig verandert, maar volgens berichten in de media verandert er wel veel. Ik roep met de onderwijsorganisaties scholen nogmaals op om duidelijkheid te creëren over wat er in de klas wel of niet verandert komend schooljaar.

In de bijgevoegde voortgangsrapportage passend onderwijs is zoals toegezegd aandacht voor:

  • het vergroten van de betrokkenheid van ouders en docenten (Motie Straus/Ypma, Kamerstuk 31 497, nr. 117);

  • de ondersteuning die in de plannen wordt beschreven, moet in de praktijk ook beschikbaar zijn (motie Ypma, Kamerstuk 33 750 VIII, nr. 93);

  • het aanbieden van een passende plek voor elke leerling die extra ondersteuning nodig heeft en die zich vanaf 1 januari 2014 aanmeldt voor het schooljaar 2014–2015 (Motie Van Meenen, Kamerstuk 31 497, nr. 121);

  • de samenwerking over denominaties heen (toezegging van de staatssecretaris in het algemeen overleg over passend onderwijs op 18 december 2013, Kamerstuk 31 497, nr. 119).

Doorontwikkeling passend onderwijs

Om de doelen van passend onderwijs te bereiken, is komende jaren verdere doorontwikkeling nodig. Dit is een stapsgewijs proces. Op basis van de ervaringen – wat gaat er goed en wat kan er beter – wordt waar nodig de invulling van passend onderwijs bijgestuurd en verder ontwikkeld. Niet alles zal direct goed gaan. Iedere regio vult passend onderwijs op zijn eigen manier in. Ook de ondersteuning vraagt om maatwerk en een lerende aanpak. Deze werkwijze is beschreven in het plan van aanpak passend onderwijs 2014–2020. Het plan van aanpak is opgesteld in nauwe samenwerking met de onderwijsorganisaties en is onderdeel geweest van de Gateway Review passend onderwijs. De aanbevelingen uit het rapport van de Gateway Review zijn in het plan van aanpak verwerkt.

In het plan van aanpak wordt ingegaan op de doelen van passend onderwijs, welke stappen scholen en samenwerkingsverbanden in de komende jaren nog gaan zetten en hoe het toezicht en de monitoring en evaluatie van passend onderwijs eruitziet. Ook is er aandacht voor de mogelijkheden om bij te sturen, omdat er bijvoorbeeld ook na 1 augustus 2014 leerlingen zullen zijn waarvoor niet direct een passende plek wordt gevonden. Wanneer dergelijke problemen zich voordoen, is het doel dat samenwerkingsverbanden, scholen en ouders deze zo snel mogelijk oplossen. Daarbij is landelijk ondersteuning beschikbaar vanuit het ministerie van OCW en de onderwijsorganisaties.

Ik heb vertrouwen in een goede start van passend onderwijs per 1 augustus 2014 en ik verwacht dat met de gezamenlijke inzet van alle betrokkenen de doorontwikkeling van passend onderwijs succesvol zal verlopen.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven